Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 2170 ggr
Lena
0

Kontakta Jordbruksministern!

Den 18/1 2008 lämnade Djurskyddet Sverige in namnlistor med drygt 109 000 namn som stödjer organisationens krav om obligatorisk ID-märkning och Registrering av katter. Namninsamlingen är en av de mest framgångsrika i Sveriges historia. Trots detta har jordbruksministern inte tagit sig tid att träffa Djurskyddet Sverige för att diskutera frågan. Han har låtit meddela att han inte har tid för detta under hela våren.

Nu är det dags att säga ifrån!

Här är Jordbruksministerns kontaktuppgifter:

Jordbruksministern

Eskil Erlandsson, Jordbruksminister
Telefon work 08-405 10 00
e-post till Eskil Erlandsson, via registratorLänken öppnas i nytt fönsterLänken öppnas i nytt fönster

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
0

Jag har själv skrivit följande till Jordbruksministern:

Jag är Sajtvärd för www.hittekatter.ifokus.se, vilket är Sveriges största internetsajt med fokus på hemlösa katter. Vi har idag drygt 1100 medlemmar.

Under hela år 2007 var vi engagerade i Djurskyddet Sveriges Kattkampanj "Älskade Katter Märker Man". Ett viktigt led i kampanjen var en namninsamling för obligatorisk ID-märkning och registrering av katter, likt den lag som finns för hundar. Namninsamlingen var mycket framgångsrik, faktiskt en av de mest framgångsrika i Sveriges historia med sina 109 000 namnunderskrifter. Den 18/1 2008 lämnades listorna över till Jordbruksdepartementet.

Vi har nu fått rapport från Djurskyddet Sverige att ni som jordbruksminister inte har tid att träffa dem för fortsatta diskussioner i ämnet. Hur kan det vara möjligt?

Jag och alla andra medlemmar på Hittekatter i Fokus vill nu veta vad ni inom Jordbruksdepartementet har för planer för att vi ska komma tillrätta med Sveriges största djurskyddsproblem, de 100 000 tals hemlösa katter som finns i landet? Det är nu dags att ta de här problemen på allvar! Känns inte så hedrande att Sverige halkar tillbaka och nu börja tillhöra de länder med sämst djurskydd i hela Europa. Det hjälper inte med en bra djurskyddslag så länge som den inte fungerar i praktiken. Tacksam för svar och åtgärdsplan! 

Mvh Lena Lindell

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
0

Nu ber jag er alla att skicka ett e-mail till Jordbruksministern.

Ni kan gärna använda en mall liknande den här:

Till Eskil Erlandsson, Sveriges jordbruksminister

Härmed kräver jag att Jordbruksministerium slutar ignorera 109 000 namnunderskrifter som Djurskyddet Sverige lämnade över till Er. Det är 109 000 människor som vill ha slut på situationen om hemlösa katter i Sverige.

Det finns över 100 000 hemlösa katter i Sverige som lever ett ovärdigt liv med svält och sjukdomar. Katter är sällskapsdjur och överlever inte själv utan människors hjälp.

Många djurhem och privata personer kämpar sedan många år för att hjälpa dessa utsatta djur. Helt ideelt. Men nu kräver vi en lagändring!  Vi vill ha en lag om ID-märkning och kastreringskrav för alla katter som inte går i avel. Det är enda sätt att på långt sikt ändrar något för hemlösa katter.

Hur många fler underskrifter vill ni ha innan ni reagerar?

Många hälsningar xxxxxxxx

e-post till Eskil Erlandsson, via registratorLänken öppnas i nytt fönsterLänken öppnas i nytt fönsterLänken öppnas i nytt fönster

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hennum
0

Jag skrev ett litet mail oxå, inte så långt. Det var ganska roligt. Har aldrig skrivit till nån sån viktig person innan :P Tror jag ska göra det oftare.

Verkligen dumt att de ska vara så sega!

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Lena
0

#3 Jättebra!

//Lena

Wiizy
0

Skrivit jag med…

Tog #2:ans o skrev om lite.

Bla ett stycke jag skrev:

"Det finns över 100 000 hemlösa katter i Sverige som lever ett ovärdigt liv med svält och sjukdomar. Katter är sällskapsdjur och överlever inte själv utan människors hjälp. Om dom inte får hjälp - kommer det sluta med att katterna tar över samhället. Vi vill gå på en gata, där det inte bor en koloni. men får vi inte stopp på det - så blir det snart så. Om det hade varit hundar, då hade det kanske (enligt många) varit en annan sak, men djuren är väl ändå lika mycket värda? Detta måste få ett slut. Katterna behöver större status i samhället, Vi är 109 000 människor som vill ha slut på detta."

Det blev inte jätte bra, men huvudsaken är att han läser och inser att vi vill ha en lag på det. ;P

Lena
0

#5 Jag tycker du fick ihop ett jättebra mail! Toppenbra skrivet! :)

Wiizy
0

#6 - Tack Lena. :)

brutt
0

Jag skriver något i helgen även med frågan på vilka grunder slutsatsen kunnat dras att "det inte är nödvändigt" med de åtgärder Djurens rätt föreslog och fick avslag på.Några svar måste fås  på det ena eller andra sättet.Orkar inte nu efter en alltför hård arbetsvecka.Tycker också definitivt att man från djurskyddets sida måste agera med kraft för ett svar.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Så nu har mitt gått iväg, med en inbjudan till ministern om att få vandra med oss en natt, vad tror ni, kommer han nappa *ha ha*

Till minister Erlandsson,

Skriver till dig med anledningen av du ej finner tid att träffa Djurskydet i Sverige som slitit hårt för att förbättra situationen för några av våra utsatta djur i samhället, en  manifestation som samlat bland det största antalet engagerade i Sveriges historia. Hur kan du ignorera en sådan sak? Är du inte vald av väljarna för folket? Vad är du minister för? Vart ligger ditt engagemang om inte hos djur? Är du verkligen rätt person på rätt plats om du saknar engagemang för djur, kanske dags att tänka om.

Att vi kattägare själva vill ha obligatorisk registrering, märkning och kastering av katter måste väl ändå ses som något positivt och ansvarsfullt. Tänk vad det skulle kunna göra på sikt för alla 100.000 hemlösa katter i Sverige. Jag tror inte att vi kommer få bort alla hemlösa katter men tänk om vi kunde få ner antalet, vilket lidande dessa katter skulle slippa.

Jag är helt övertygad att du är mer än välkommen till vilket katthem som helst i Stockholm för besök, se hur folk sliter på sin fritid med sitt engagemang. Vissa brinner för barn, andra för hundar och vi för katter. Du får gärna vandra med oss i utsatta områden när vi på nätterna försöker fånga in dessa med åren luggslitna katter, sparkade och spottade på av folk och med förfrusna öron och tassar. Du får gärna följa med mig på en vandring när det passar dig, hör bara av dig så skall jag ordna det.

Givetvis skall man respektera allt levande, vare sig djur eller människor eller vad tycker du?

Med vänlig hälsning XXX

Lena
0

#9 Toppenbra! :)

//Lena

Alexej
0

WOW! Ni skrev jättebra.

Jag hoppas få in ett insändarebrev till Djurskyddet tidning:

Jag är så besviken och förbannat.

Minns hur jag gick rund i alla affärer i Skara och frågade om jag kan lägga ut listorna. Vi hade informationsbord om det. Sedan åkte jag rund i flera veckor för att byta ut färdiga listor. Så många som hade skrivit på.

Hur kan Erlandsson bara ignorera det? Ingen tid? Det är ju löjligt. Ingen kräver av honom att han älskar katter men som jordbruksminister tog han över ett ansvar och ansvaret är att göra rätt.

Han nonchalerar alla som engagerar sig för djurskydd och hemlösa katter. Alla som jobbar ideellt på djurhem eller privat. Som satsar sin tid, sina krafter och sina pengar.

Och framförallt nonchalerar han alla utsatta katter som inte har gjort något ond och bara har oss. Som lever ett ovärdigt liv med svält, sjukdomar och är utsatta till onda människor och vädret.

Sverige, Landet med de bästa djurskyddslagar???

I alla fall den sämsta jordbruksministern!!!!

Och Miranda försöker att få med en artikel om Aleforskatterna. Men jag undrar om ministern läser Djurskyddets tidning?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Kan man inte posta en tidning till honom, även om han kanske inte läser den, eller maila artikeln till honom?

leiane
0

Tänk om vi (Som kan ) Träffas i Sockholm, med bilder ock plakat.Han kan komma ut och titta på alla underbara katter som har det svårt.Han kan ju inte hålla sej borta i evigheter?

LISBETH

Alexej
0

#13 Det var ju stor jippo när alla namnunderskrifter skulle överlämnas. Men Erlandsson var inte där fast överlämningstiden var planerat sedan länge.

Lena
0

Om han är rädd om opinionsiffrorna framöver borde han ju ta det här på mera allvar än vad han gör.

#13 Som Alexej redan har skrivit har det redan varit en manifestation i Stockholm, den ägde rum den 18/1 när namnlistorna överlämnades.

Lägger in den rapport med foton som Vanessa skrivit om dagen (den 18/1) då kattmanifestationen avslutades och listorna lämandes över till Jordbruksministern. Kattfolk från hela landet hade samlats i Stockholm:

Dagen är som sagt över. Vädrets makter var mot oss, men tänkte att detta är vad de hemlösa katterna möter varje minut av sitt liv.

Namnunderskrifterna var underbart många. Det har nämligen blivit fler sedan allt räknats ihop efter att de sista namnlistorna lämnats in. Det blev 109 050 namn. Otroligt.

Sa till dem på Djurskyddet att de inte bar på den nådiga luntan, utan den onådiga luntan. Den som visar hur stort engagemang det finns för att ändra synen på katters status.

Trots vädret, och stressade människor så köptes över 200 ljus av folk som kom förbi. Varav de pengarna går till hemmen som var där. Det kom föreningar från Kristianstad, Västerås, Enköping och fler ställen som jag i tröttheten tappat :-).

När namnlistorna togs fram, blev jag så varm i hjärtat. Då förstod jag vad kattens år uppnått. Den sjunde största namninsamlingarna genom tiderna i Sverige. Det är stort.

Tog med mig KKS katter som fick vara med och ligga i buskar som fanns där, som en liten bild av hur katterna har det.

Sköt om er alla. /Vanessa

Ankie
0

Skickat ett och skrivit under det som Alexej skrivit. Tack för mallen!

Lena
0

Jättebra att ni skriver! Han lär ha en ganska proppfull inkorg på måndag morgon.

//Lena

[sweetestperfection]
0

Har nu skickat ett mejl! Har mer eller mindre tvingat hela min släkt och skola skriva under listan så nu måste det banne mig hända något! (Vet inte hur jag skulle överleva utan min katt)

Lena
0

Kyss

//Lena

martdat
0

Ni har skrivit bra mail allihopa!

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Lena
0

Hoppas det blir lite fart på departementet och minstern nu när han får så mycket post!

//Lena

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Finns en länk på katter.ifokus som heter : Sexuella övergrepp på djur

http://katter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=4b5531b2-49ca-4e69-8902-1077a4211ebb

om lag mot Tidelag, den går även till vår allas minister Eskilsson, så bra med tryck från många håll i djurärenden.

Lena
0

#22 Jepp det är också en mycket viktig fråga som ska upp i Riksdagen den 9/10.

//Lena

brutt
0

Har mailat nu.

Hawknestgrove
0

tOG aLEXEJS MALL OCH SKIOCKADE ETT JAG MED

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lena
0

Puttar upp så ingen glömmer att skicka mail till Jordbruksministern.

//Lena

Lena
0

Är det någon som fått svar på sina mail till jordbruksministern? Själv har jag inte hört något alls ännu. :(

//Lena

Lena
0

Väntar fortfarande på svar från Jordbruksministern! Har nu skickat en påminnelse.

//Lena

Solstickan
0

Nu har jag malat honom från alla mina olika mailar och min familj oxå!!!

Hawknestgrove
0

Nope, han svarar inte mig heller…..

brutt
0

Nej, inget svar!

vanessa
0

Han kommer nog inte att svara, tyvärr. Det är de andra politikerna som måste påverkas runt honom. Och vi har väldigt många med på tåget. Det vore även bra om vi kunde få media, som skriver om denna otroliga namninsamlig som han inte en bemödar sig att möta. Jag menar, denna namninsamling var i samma klass som insamlingen mot Vietnamnkriget. Det är inte illa och faktist en nyhet värd att tas upp. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Wiizy
0

HAr inte heller fått svar…

Lena
0

#32 Tycker dock det är dåligt att han lyser med sitt ointresse i en fråga som fått så mycket gensvar i landet. Vet du något om hur Djurskyddet tänker tackla ointresset?

//Lena

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Inte ett pip men tyvärr hade jag inte väntat mig något. Men som #32 skriver vore det ju inte dumt ifall media fick upp ögonen över denna namninsamling och den ignorans den bemöts med

Lena
0

#28 Inget svar ännu trots påminnelse.

//Lena

Lena
0

Äntligen har jag fått svar från Erlandsson på mitt email:

Lena!

Tack för dina e-brev angående märkning av katter. Jag beklagar att svaret har dröjt.

Inledningsvis vill jag poängtera att både mina Medarbetare och jag har erbjudit oss att möta Djurskyddet i Sverige. Mina Medarbetare har dessutom träffat Djurskyddet i Sverige i frågan. Jag är också medveten om att namninsamlingen har varit framgångsrik och jag tycker att initiativet är positivt. De som engagerar sig för katterna gör ett bra jobb.

Frågan om obligatorisk märkning och registrering av katter var emellertid under övervägande av regeringen så sent som i juni 2007 i samband med att propositionen 2006/07:126 om tillsyn över hundar och katter överlämnades till riksdagen. Regeringen uttalade då att det för närvarande inte föreligger tillräckligt starka skäl för att införa bestämmelser om märkning och registrering av katter. Jag gör i dag inte någon annan bedömning av frågan än den som gjordes  i somras.

Jag vill betona att jag delar din åsikt om att katterna ska ha det bra. Regeringens inställning är att djur ska behandlas med respekt och värdighet. Arbetet med ett gott djurskydd har en lång historia i Sverige och min ambition är att vi ska fortsätta att vara ett föregångsland inom området.

I djurskyddslagen finna allmänna bestämmelser om djurskydd och dessa regler gäller naturligtvis även för katter. Bestämmelserna ställer bland annat krav på att djur ska behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom samt att ägaren ska ge dem tillräckligt med tillsyn, vatten och foder. Problemet är med andra ord inte att vi saknar lagstiftning på området, problemet är att en del människor struntar i lagen.

Jag vill avslutningsvis understryka att jag även i framtiden kommer att följa frågan mycket noggrant.

Med vänlig hälsning

Eskil Erlandsson
Jordbruksminister

Hawknestgrove
0

jo, fint med tomma ord……

Lena
0

Citerar Erlandsson: "Regeringen uttalade då att det för närvarande inte föreligger tillräckligt starka skäl för att införa bestämmelser om märkning och registrering av katter".

Vadå att det inte föreligger starka skäl nog! Kan det bli så mycket värre?

//Lena

Mizzi
0

Ingen som funderat över att kontakta tv om något samhälls program kan göra reportage och visa på hur man på riksdagsnivå bara fullkomligt skiter i folkets vilja och katterna i detta fall.

Sedan kan dom ju filma på alla katthem och även dom kattkollonier där katter inte infångats ännu.

Det brukar ju få effekt när tv synar dom i sömmarna.

Sen kan dom ju intrevjua Erlandsson och fråga vad han menar med citatet i inlägget ovan.

Wiizy
0

#40 - Smart idé faktiskt…

Imasy
0

kanske något för insider/kalla fakta? ;)

Hawknestgrove
0

Absolut! Nån som har lust att vara två med mig, som kör på det? Är så himla tråkigt att göra grejer ensam….

Lena
0

#40 Håller med - det vore en smart idé att få tillstånd något sådant.

//Lena

Faxlin
0

#43: Synd jag bor så lngt från dig, annars hade jag ställt upp.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Hawknestgrove
0

Åsa, det finns ju telefon….

Faxlin
0

Jaa, Gunilla det gör det ju :-)
Men ska vi snacka ihop oss sedan då?

Audiatur et altera pars

Hawknestgrove
0

Kan vi göra. JAg kan ringa dig i kväll.

Faxlin
0

Japp gör det :-)

Audiatur et altera pars

SamanthaJones
0

finns inte debatt fortfarande? Det vore ju det perfekta då vi kan samla ihop massa kunnit folk o sitta där o prata för vår sak o även få dit några snubbar på pedistal. tror det kommer bli dåligt mottaget om de blir upprigda av aschberg… *bara lite tankar*

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Hawknestgrove
0

Ja ju fler som kan prata ihop sig, dess bätte. JAg ska bara titta på andra avenyn. Den vill jag inte missa.

Mizzi
0

Jag kan också vara med om ni behöver vara fler =)

# 51 Det kollar jag på datorn på söndagarna då alla veckans program kommer ut på SV T . s hemsidan.

Han som spelar Roland är en gammal klasskompis till mig Flört

Hawknestgrove
0

Ja toppen! Vi får väl enas om, vilken kanal vi får gå på. Jag ska försöka skriva ihop något med hänvisning till den här tråden och om oss, så kan vi fila på det!

Hawknestgrove
0

Till att börja med, så har jag sparat Svaret som Lena fick. Det är viktigt att ha.

SamanthaJones
0

hmm, detta ämnet kanske jag ska lobba om istället för kstreringen av katter :) *funderar*

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Mizzi
0

# 53 Det blir kanon , lägg in det här när du är klar så vi får läsa.

Sen kan vi använda det och skicka till olika tv kanaler och hoppas på att NÅGON nappar.

Med tanke på hur många som faktiskt skrivit under listorna och Erlandssons totala ointresse (vilket jag tycker det är) plus hur det ser ut på katthemmen i landet i dag, och alla dom som ännu inte infångats så borde det finnas intresse från någon kanal tycker man.

Lena
0

Vilka bra och kreativa tankar och ideer som utbyts här. :) Varma applåder!

//Lena

Hawknestgrove
0

JA, Lena jag har sparat både ditt mail och ditt svar och undrar om jag kan få lägga med det också? Jag vill påpeka, att ÅSa och jag och eventuella andra vi gör detta som privatperoner och enbart nämner  forumet som en träffpunkt och just ett Forum, inte som något paraply.

Simson
0

Hittade denna namnlista på Djurens Rätt:
Länk till namnlista

Det finns också automatmail att skicka. Dvs ett förskrivet mail att signera. Enkelt.

Citat Djurens Rätt's sida:
"Djurens Rätt arbetar för att alla former av sexuellt utnyttjande av djur ska förbjudas i Sverige. Det finns idag ingen lag som förbjuder försäljning av material som skildrar människor som har sex med djur. Sexuella övergrepp på djur kan bara bestraffas om åklagare kan bevisa att djuret fysiskt eller psykiskt skadats av övergreppet.

Skriv gärna ut protestlistan och hjälp till att samla in namn! Listan skickas in till Djurens Rätt senast den 1 oktober 2008. Samtliga insamlade namn kommer att överlämas den 4 oktober, en dag då Djurens Rätt tillsammans med andra djurrätts- och djurskyddsorganisationer anordnar en stor demonstration i Stockholm för ett förbud mot sexuella övergrepp på djur."

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Sände ett mail om just tidelag till Jordbruksministern. Jag tycker det är toppen om fler mailar, många droppar i en sten gör till slut ett märke med. Jag fick iallafall följande svar

Namn

Tack för ditt e-brev angående sex med djur. Jag beklagar att du har fått vänta länge på ett svar.

Att använda djur för sexuella ändamål är en fullständigt oacceptabel handling. Jag har svårt att hitta ord som på ett bra sätt beskriver den avsky som jag känner inför sådana handlingar.

Enligt gällande lagstiftning är användning av djur för sexuella ändamål som innebär ett fysiskt eller psykiskt lidande för djuret förbjudet. Brottsbalkens bestämmelse om djurplågeri anger att den som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet, genom misshandel, överansträngning eller vanvård eller på annat sätt otillbörligen utsätter djur för lidande, döms till böter eller fängelse i högst två år.

Det är svårt att föreställa sig dessa handlingar och det är ännu svårare att förstå vad de faktiskt handlar om i praktiken. Tack och lov så är dessa företeelser ändå förhållandevis sällsynta. Utredningar som har genomförts av Djurskyddsmyndigheten visar att majoriteten av de fall som myndigheten känner till inkluderar ett mycket allvarligt våld mot djuren. Det handlar om krosskador som tillfogats djur, skär- och sticksår i och omkring djurs könsorgan och att djuren har slagits med hårda föremål. Det här är fall som uppenbarligen utgör djurplågeri och som således är förbjudna.

Jag vill åter igen poängtera att det inte är tillåtet att nyttja djur så att de lider fysisk eller psykisk skada. Mot bakgrund av att det tycks oklart för många vad som är tillåtet och vad som är förbjudet överväger jag emellertid om det möjligen finns ett behov av åtgärder för att förtydliga de bestämmelser som vi i dag har, så att såväl potentiella gärningsmän som allmänheten är informerade om vad som faktiskt gäller.

Med vänlig hälsning

Eskil Erlandsson
Jordbruksminister

Danielssonsgarden
0

Ska ta och läsa igenom den här tråden lite bättre vid ett annat tillfälle, och visa den för svärfar som sitter i riksdagen och se vad han säger om det..

Kurran
0

Jag skrev till jordbruksministern, alla riksdagspartier plus SD om saker som måste till för att förbättra situationen för katterna. Fick ett struntsvar från ministern, samma som han tydligen alltid skickar,m och lite tomma ord från några av partierna men de flesta svarade inte ens.

Men droppen urholkar som bekant stenen så låt oss inte ge upp. Ska ta och skriva igen.

Blir det någon manifestation i Stockholm så kommer jag bara jag kan få sova över någonstans ifall att det inte passar med tågtiderna.

Kurran
0

Putt

Ankie
0

Nu har jag oxå skickat

Kurran
0

Skickar ni bara till jordbruksministern? Det är ju val om två år för alla partier.

Simson
0

Någon som vet något om demonstrationen i Stockholm?

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady