Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 1840 ggr
Vildkathan
0

LÖST! kattunge söker hem.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Min väninna tog in en kattunge för någon vecka sedan som blivit utkastad av en kvinna som inte ville ha kvar den. Den är ca 4 månader och är en jättekelig snäll hona. Den kommer överens med kastrat hanen som bor hos väninnan nu, men det är så att väninnan kan inte ha någon katt då hennes 2 åring inte är snäll med katterna och inte förstår att katter kan få ont. Det spelar ingen roll hur många gånger hon än förklarar det för honom, han fortsätter. Så nu måste lilla Rifa få ett nytt hem. Kastrat hanen får bo hos väninnans mamma, då hon har ägt han förut. Denna situation är inte hållbar, så därför är detta akut, Rifa måste få hem.. NU! Då katten inte mår bra i det hem hon är i nu. Finns det någon som kan öppna sitt hem för denna lilla tös? Hon är inte vaccinerad eller något.. Hon finns i Boden.

Ägd av S*Zaxofragas Zigge

catfoot
0

Ja, vet inte, men nog måste man väl uppfostra sitt barn till att vara rädd om våra djur..Detta känns som om hon godkänner att barnet får göra katten illa, kanske måste ta i på allvar trots att branet är bara 2 år..Jag har ett barnbarn på 2,5 år…Han ville väldigt gärna försöka när han var mindre att dra dom i svansen å andra små grejer..men mormor  bara satte stopp, innan det han gå så långt..idag har jag ett kattvänligt barnbarn.."mommo, Milo pussa katten"..frågar han alltid nu….Så hur det än är så måste uppfostran till djurvänlighet börja någonstans…Nu får jag nog på käften..men med barn å barnbarn som växt å växer upp med djur, vet jag att det går att få dom å förstå..Catfoot

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

mymlanbus
0

#1. Mina barn kunde lära sig att inte dra katten i svansen, men visst var det frestande ibland, det såg man i hennes ögon :) men katten gick också undan, hoppade upp där ungarna inte nådde henne (smart kisse) när hon ville vara ifred. När barnen blev större så hängde katten alltid barnen i hasorna :) de kunde ju dessutom ha en glass eller nåt annat gott.

Man kan lära barn, men jag har också sätt vääääääldigt envisna barn som aldrig gav upp, så det finns nog flera sorter av barn :)

Du får inte på käften alls catfoot :)

Kan inte barnet lära sig att vara snäll mot katten så ska man såklart omplacera den. Hoppas att någon kan ta hand om den

/Malin

catfoot
0

#2..Envisa barn, jadå nog finns det sådana..det har funnits i mitt hem oxå…Testar å testar gång på gång, fast det har nog inte gällt djuren, snarare regler…/Catfoot

OT/Snyggt ....

catfoot
0

OT/Snyggt ....

mymlanbus
0

Det kan ju ta lite tid att få barnen att låta bli, men om man är ännu mer envis än barnet så vinner man till slut. Mina ungar bölade och blev arga när de inte fick, men inte lät jag dem dra katten i svansen för det heller. Nä, avleda och säja nej igen fungade till slut.

Envishet och tålamod :)

mymlanbus
0

Inte tala om när de blir äldre och ska testa gränser om allt… stöööön! :)

catfoot
0

#6…Ja, stöööööööööön……….Då är småbarn bara små bekymmer……

OT/Snyggt ....

essut50
0

Man måste säga till barnet på skarpen fast den är 2 år, måste ju lära sig nångång att inte göra illa katten.

Hoppas katten får ett bra hem till slut utan barn..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

kattassen
0

#6,7 Ja det uttrycket stämmer så väl, när barnen var små kunde man lättare liksom sätta gränserna. Då rådde aldrig någon tvekan om vem som bestämmer. Nu när man har tonårsbarn blir det inte lika enkelt på samma sätt. Gränser måste dras men det får ju vara så att både barn och vuxna känner sig bekväma med reglerna. Blir det för mycket motstridigheter finns ju en konkret risk för protesthandlingar av art som inte är särskilt kul. Att hitta balansen och att samtidigt inte bli kompis till sina barn är något man måste sträva efter.

Men någon "djurmisshandel" skulle jag aldrig acceptera. Där gäller verkligen att stoppa i tid.
Hoppas det ordnar sig för den lille kissen.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

lilo-nova
0

Ohhh en långhårig ko!!!!!!!!!!

Vildkathan
0

Jag skrev inte ut det från början eftersom jag inte visste vad min väninna skulle tycka om det, men nu gör jag det ändå. Det är så att hon har en 6 åring som förstod att man skulle vara snäll med katter redan från början, men detta barn förstår inte, då hon misstänker att han har någon form av störning (kanske någon form av autism). Då hon ser att denna situation är ohållbar och att katten inte mår bra av detta så vill hon omplacera den akut.

Vildkathan
0

#10 - japp, det har jag faktiskt inte tänkt på.. hehe

torgerd
0

Jag kanske kanske kanske har ett hem till henne. Med betoning på kanske.

Är nämligen så att min bror är på jakt efter en kompis till sin katt och jag hjälper honom leta. Måste kolla med honom vad han tycker och tänker såklart. Han hade egentligen tänkt sig en lite äldre katt men kan tänka mig att det är mycket lättare att få hans Lisa att acceptera en yngre förmåga.

Sista problemet är väl isf att han (och jag) bor i Uppsala.

Men som sagt, ska kolla med honom så fort det går imorgon.

catfoot
0

aha..#11…Då ställer sig allt i en helt annan dager..hoppas att kissen hittar ett hem hos#13 bror…Catfoot

OT/Snyggt ....

emjon
0

Stackars lilla kisse som blivit utkastad och vad fint av din väninna att ta in den. Sedan tycker jag att det är bra gjort av henne att för kattens bästa försöka hitta ett hem till den när omständigheterna nu är så som det är.

Vi håller tummar och tassar för att torgerds bror blir intresserad för transport brukar alltid kunna lösas på något sätt.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Ankie
0

#13 transport brukar gå att läsa på något vis. Hoppas att han vill ta hand om denna fina katt

Alexej
0

Jag hade också en granne en gång som skaffade en katt till sin son med ADHD-han var kanske 4 år. Det gick absolut inte så katten fick flytta in till mig. Ibland går det bara inte och katten ska inte behöva lida.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

torgerd
0

Pratat med bror nu, han är helt klart intresserad. Han undrade bara om hon var rumsren? Kan ses som en lite konstig fråga men då han kämpat med sin katt i ett längre tag och äntligen fått henne att gå på lådan varje gång så är han orolig för att han ska få börja om igen.

Hon kommer bli innekatt hos honom, men verkar som hon redan är det? Finns det någon mer info om henne jag kan ge honom? Personlighet och sånt?

Men som det ser ut nu, så är det enda som är problemet transporten. :)

Vildkathan
0

Nu är det så att Rifa har börjat protestera där hon är nu, eftersom hon inte mår bra, så hon har börjat använda 2 åringens rum som toalett. I början då hon kom dit, var hon rumsren, det är bara dom senaste dagarna hon har börjat göra utanför lådan.

Hon är en lugn tjej men som gärna vill följa efter och titta på vad man håller på med i hemmet. Hon brukar vilja ligga på ryggstöd för att ha bättre översikt över rummet, och hon är en riktig kelgris. Det är vad hon har visat där hon är nu, jag personligen har aldrig träffat henne, men jag vet att min väninna tycker att hon är helt underbar och skulle vilja behålla henne om det inte vore för hennes son.

Transport vet jag inte hur man fixar när det är så långt… men det borde gå på något sätt i sådana fall.

Ankie
0

Det är klart ett sätt att protestera som du skriver med kissandet. Det går säkert över när kissen kommer till nya boendet.

Hoppas anu att allt går vägen

transport ordnar sig alltid, vart var det emellan isådanafall?

Vildkathan
0

Piteå - Uppsala… eller piteå - göteborg då det finns en intressent där också.. Det beror ju på om någon av dom bestämmer sig för henne eller inte. Ska meddela henne i göteborg också om Rifas nya påfund att protestera utanför kattlådan. För hon bajsar i 2 åringens rum i allafall, vet inte om hon kissar där också. För jag kör med öppna kort, så jag vill att spekulanterna ska veta allt om katten. Det börjar bli mer akut nu när hon börjat protestera, för det är ju en hälsorisk för barnet också och ganska jobbigt. Och sen så visar hon ju också att hon inte mår bra..

torgerd
0

#21 Jag har pratat med min bror igen och han tror precis som #20 att det nog bara är för att hon mår dåligt med den situation som är nu.

Så om resa går att ordna så har hon ett hem här.

Har för mig att min mamma brukar åka upp till Sundsvall varannan eller varje vecka. Om det är onsdagar det är. Vet inte om hon kan ta katt i bilen eftersom hennes man är allergisk men kan ju alltid kolla. Så är vi en bit på vägen i alla fall om det gåt att passa in på något sätt.

Och om hon inte kan så kan jag nog ta tåg till Sundsvall och möta upp där, längre norrut är dock svårare för mig. Kassan är inte direkt gigantisk just nu och tåg kostar ju en del.

Mizzi
0

Himla söt kisse Kyss och va bra att den ser ut att få ett hem nu, jag är säker på att kissandet är protest just för att den inte trivs, kanske tom. inte får ro att sitta i fred  på lådan för barnet .

Så det kommer med all säkerhet ordna sig och bli annorlunda i det nya hemmet.

Vildkathan
0

#22 - vad kul! Ska se om man kan fixa transport på något sätt till sundsvall. Borde inte vara helt omöjligt. Ska kolla vad väninnan säger om allt det här, hon kommer säkert bli nöjd. För det är ju hon som bestämmer hemmet i slutändan. Men du kanske kan be din bror maila mig och berätta om sig själv, så jag kan vidarebefordra det till min väninna då hon inte alltid har tillgång till dator. Min mailadress är kathan84@hotmail.com

Vildkathan
0

Vill bara meddela att det finns en till intressent, som min väninna kan välja också. Så vi får se vem det blir. Men det viktigaste är att Rifa får ett bra långvarigt hem, att hon är räddad :-D

torgerd
0

#24 Ska jag absolut se till att han gör. Han har inte heller alltid tillgång till dator men han skulle komma förbi mig senare så han kan ju alltid låna den.

Vildkathan
0

Har kanske fixat i så fall transport till Örnsköldsvik iallafall.. Om det nu blir han som blir den utvalda till Rifa. Men i så fall så transporteras hon den 14/9. Så det skulle vara bra om han kunde berätta om sig själv redan idag, så väninnan får bestämma sig :-D Ska stressa den andra intressenten att skriva om sig också redan idag :-D

Känner att det blir väldigt rörigt då jag inte kan bestämma något och bara är mellanhanden. Men ska göra mitt bästa för att ordna upp allt.

torgerd
0

#27 Ska se till att han skickar iväg det idag.

Dock vet jag inte om vi har möjlighet att åka norrut på söndag. Men kanske finns någon i Örnsködsviksområdet som kan vara "katthotell" i några dagar isf?

Vildkathan
0

Intressenten i göteborg har dragit sig ur, så det verkar bli din bror om min väninna tycker att han låter bra, men det gör hon nog :)

Vildkathan
0

#28 Ska kolla det, det borde gå :-D

torgerd
0

#30 Mailet är nu skickat.

Har gått över tågtider och priser och som det ser ut nu är det i stort sett omöjligt för mig att åka längre än till Sundsvall. Så om hon bestämmer sig för min bror så får vi försöka jaga rätt på en skjuts där emellan.

Jag kan isf åka tisdag eller onsdag nästa vecka och tågen går relativt ofta härifrån till Sundsvall. Men PMa mig när du pratat med din väninna så vi vet om hon hon ens godkänner bror min :) Sen kan vi ta tag i det sista av transporterandet.

Sidentass
0

Åhhh vilken vacker o söt kisse..håller tummarna för att allt går vägen nu, med transport o allt..

Vildkathan
0

#31 Tror att jag PM:at dig nu, är ny på det, så jag tror jag lyckades :)

Lena
0

Jättefin kisse! Blir glad att en lösning nu ser ut att vara påväg.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

lilo-nova
0

Putt!

emjon
0

Vilken underbart söt kisse hon är och vad härligt att hon fått ett hem och nu håller vi alla tummar och tassar för Rifa att transport ordnas.

lilo-nova
0

Hur går det för lillkissen??

Vildkathan
0

Nu är det så att min väninna inte har tillgång till en telefon ens, eftersom hon har helt slut pengar denna månad pga oväntade utgifter. Så hon har inte kunnat ringa torgerds bror. Och Rifa måste till ett hem nu… ett tillfälligt hem iallafall tills transport och kontakt är fixad. Helst är uppe i norr. För min väninna lider så med katten, för hennes son lurpassar på Rifa. Väninnan kan inte ens laga mat eller vika tvätt längre, för att hon måste springa och stoppa sonen hela tiden, hon är ju ensamstående, så hon har ingen hjälp just nu att hålla sonen borta från katten samtidigt som hon ska göra de vanliga hushållssysslorna.

Jag kan tyvärr inte ta Rifa tillfälligt då jag har en kattfamilj i det lilla sovrummet och en kille som är allergisk.

Vi vet inte vad vi ska göra, söker tillfälligt hem just nu tills hon pratat med torgerds bror och ser ifall det känns bra med honom. och ifall det kan fixas med transport på något sätt, då ekonomin inte är det bästa just nu.

kattassen
0

Torgerd! Kan inte din bror försöka ringa Vildkathans väninna istället! Nummer måste väl gå att skicka via sms eller nåt?

lilo-nova
0

Putt!

torgerd
0

#38 Som kattassan säger, så kan min bror självklart ringa till henne istället om det är okej för henne. PMa mig numret så ger jag det till honom.

Ska berätta för honom också varför hon inte ringt då han var lite fundersam.

Som sagt, vi kan ta oss till Sundsvall och möta upp. Längre är tyvärr inte ekonomiskt hållbart för oss heller (nästa 7-800 tor till Sundsvall). Kan möta upp där lördag-söndag eller tisdag-onsdag i sort sett vilken vecka som helst.

Vildkathan
0

Har PM:at numret till Torgerd nu, så hoppas att hennes bror kan ringa min väninna..

lilo-nova
0

#42 Så bra! Lycka till! Vill gärna höra hur det går!Oskyldig

Sidentass
0

Ser att det ordnat sig för den vackra missen..så glad jag blir över det:-)

torgerd
0

Samtalet rings imorgon.

Om hon godkänner honom får vi hålla tummarna för att det går att ordna transport. Ingen här som känner någon i norra delen av Norrland som gillar att åka bil? :)

kattassen
0

Håller ni koll på djurtransport iFokus?

torgerd
0

#46 Hela tiden :)

kattassen
0

Gôtt!Flört

Vildkathan
0

Det är ju transporten som min väninna bekymrar sig mest över, och hur mycket det skulle kosta…. Men jag hoppas att allt löser sig till det bästa iallafall :-D

torgerd
0

Eftersom jag vet att ni undrar hur det går tänkte jag berätta fast det inte verkar så positivt nu. Min bror har helt plötsligt gjort en helomvändning, tror det beror mycket på avståndet och svårigheten att få ner lilla Rifa hit.

Önskar jagh kunde hämta henne själv men det är ju en bit och utan körkort. Så just nu blir det nog inte så att hon flyttar ner hit till Uppsala. :(

Så nu tänkte jag börja med att putta för att någon längr eupp i landet kanske vill ha denna sötnos.

lilo-nova
0

Puttar för denna vackra kisse!

Ankie
0

Åh så synd

putt för denna katt igen så han slipper må dåligt

SagaLina
0

puttar också för den fina kissen

Sagolika
0

#50 Vad  synd, men finns det ingen på Djurtransport iFokus som kanske kan hjälpa till med själva transporten?

Vildkathan
0

Bara delvis med transporten, men nu när han tvekar så känner min väninna att det inte känns rätt. Att vill man ha Rifa får det inte finnas någon tvekan alls i det.

Men som jag sa… det var tur att han ångrade sig redan nu och inte senare.

Idag har sonen varit ganska snäll mot Rifa, eftersom han har varit sjuk och slö. Så Rifa har legat och myst med honom och vakade över honom igårnatt då han blev sjuk och spydde. Hon är så otroligt snäll och underbar, det märks genom att hon inte är långsint. Så hon är inte rädd för barn iallafall, trots den behandling hon har fått. Jag har aldrig träffat henne, men genom att bara höra hur min väninna pratar om ehnne, så inser jag vilken fin och underbar katt det är. Hoppas bara att hon får ett bra hem snart :-D

Alwyn
0

Hur gick det för denna kisse????

lilo-nova
0

Putt!

Vildkathan
0

Nu är det riktigt AKUT! Rifa har fått denna vecka på sig att finna ett hem, annars avlivas hon. För hon mår absolut inte bra där hon är, och min väninna vill inte att hon ska lida mer.

Snälla! Finns det någon som kan rädda denna lilla tös? om inte ett permanent boende, så ett tillfälligt så hon får mer tid på sig att finna ett hem. Hon är jättekelig och kanske är ca 5 månader nu.

SagaLina
0

Men kattungen är ju så otroligt fin!!! Jag bor ju i Uppsala och har snart fyra katter hemma hos mig i en två så fullt hus, håller dessutom på att försöka rädda en avlivningshotad dräktig honkatt!

Det finns inget katthem däruppe som kan ta hand om henne då?

Pulcherimas
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har läst tråden nu och har ett tips jag absolut tycker att du och din väninna ska prova innan avlivning; Blocket. Det kostar bara 20 kr, vilket inte är mycket även om man är pank (kan skicka en tjuga upp till er om så skulle vara Glad ). Använd gärna en lite "uppséendeväckande" överskrift, t.ex "Illa behandlad kattunge" eller dylikt.

Har själv hittat hem åt två övergivna missar på detta sätt den sista månaden, då katthemmet här i Eskilstuna ligger i karantän p.g.a ringorm. Och många svar fick jag, trots att den ena var en vuxen hona! (Hon hade bosatt sig på vårt koloniområde. Den andre, en liten blå-vit kattunge, kastades över ett bullerplank på en bensinstation utanför Strömstad p.g.a att den sökt sig in i butiken undan regnet. Mitt framför näsan på mig och min son, då vi tankade på väg hem från semestern. Försökte med polisen men de hade inget intresse i en katt, så misse fick följa med hem)

Lycka till!

/Monica

kerstin2181
0

Hon är välkommen till Örebro, om det skulle kunna ordnas på något sättFlört

Kerstin Carlzon S*Youngun`s

Medarbetare på Norsk Skogkatt iFokus

kattassen
0

#61 Såg på Djurtransport om en som åker Malå-Stockholm den 25/10. Malå ligger väl lite långt från Boden men det kanske går att stråla samman i ex. Skellefteå eller nåt. Sedan är väl frågan om man klarar av att hålla kisen så länge som en månad till:-/

Dessutom är ju Örebro inte riktigt nästgårds Stockholm heller men där emellan kanske går att ordna transport lättare.

Sagolika
0

#60 Detta håller jag fullständigt med om! En "säljande och uppseendeväckande" överskrift och text och lägg till en tia eller vad det nu kostar och sätt in en fin bild på henne.

Har man möjlighet kan man göra samma sak i sin lokaltidning, men det är ju oftast dyrare. Blocket kan vara mycket effektivt.

SagaLina
0

Det kanske finns någonstans kissen kan mellanlanda på vägen ned till sitt nya hem?

Puma77
0

Hoppas hoppas i så fall löser sig det ju.

Ingen som ska åt dem hållen?

//Pia

Shadows
0

Stackars liten kisse! Hade jag inte bott så överdrivet långt bort (karlskrona Skrikandes) Så hade jag erbjudit henne ett temporärt hem (eller permanent, men det beror på vad min sambo tycker)!
Jag brukar visserligen åka upp till örebro då och då, men det är ju fortfarande en lång bit Gråter

Hoppas verkligen allt löser sig för denna underbart söta kisse!

Ankie
0

Ja en vecka går fort, jag hoppas innerligt att det löser sig för denna misse på något vis. så otroligt fin katt

putt

kattassen
0

Jag såg en annons på Blocket där en från Kalix ville köpa en innekatt! Jag har mailat henne men vet inte om det kommit henne tillhanda. Där fanns ett telenr också som jag dock inte har ringt.

Vildkathan
0

Rifa verkar bli räddad! Glad

Ett par i samma stad där hon bor vill ta henne. Dom har en till katt, så då får Rifa en kompis också. Hoppas bara att katterna går ihop, men det borde dom göra. Min väninna ringde mig, alldeles överlycklig och berättade det idag, så det känns som en sten ha lättats från mitt hjärta Skrattande

lilo-nova
0

Så skönt att höra!

torgerd
0

#69 Åh, det låter helt fantastiskt. Hoppas det går bra.

Ankie
0

Men du så härligt och underbart för den lilla fina katten

Fagddu
0

Vad skönt för kissen :)

annebeate
0

Så underbart för lilla söta RifaGlad

lilo-nova
0

Du kanske kan skriva att det är Löst! Flört

Simson
0

Härligt om det löser sig så bra! Glad

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Hawknestgrove
0

Putt hur har det gått?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

kattassen
0

Jag fick svar på Blocket-annonsen och en tjej i Kalix är också intresserad. Men är det löst nu för Rifa så jag kan säga att det inte är intressant längre?

Vildkathan
0

#78 det kan du göra, för hon flyttar imorgon till sitt nya hem :)

Vildkathan
0

#75 - kan inte ändra det första inlägget så det står i rubriken att det är Löst.

emjon
0

Vad underbart för lilla kissen att hem nu hittats på nära håll och med en kompis också. Jag hoppas att lilla Rifa kommer trivas i sitt nya hem.

kattassen
0

#79 Det var väl fint! Lycka till med nya hemmet!

Vildkathan
0

Ja, vi är alla lyckliga över att detta par kunde ta henne :D

lilo-nova
0

Kan inte LENA ändra till att detta är LÖST????????

kattassen
0

#84 Nu har jag ändrat i rubriken.

Kattassen/ moderator

voco
0

Skönt för katten att den har ett hem

Hamster-boy
0

men vad kul att  kissen fick ett hem = )

lilo-nova
0

#85 Tack så mycket! Ha en mysig helg!

Vildkathan
0

Allt verkar gå bra i det nya hemmet, har inte hört något annat. Tack så mycket för erat stöd i letandet efter nytt hem åt Rifa! Skrattande

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.