Män med gevär hotar katterna!
Kan någon ta hand om nån av de katter jag har här?
Det har nu kommit till den punkt att viltvårdarna har order om att skjuta katterna.
Och katthemmen är ju fulla, och har kö.
Gubbarna var här för ett par timmar sen… och då var vi inte hemma, utan dom lämnade meddelande genom grannen.
Dom kommer närsomhelst och skjuter.
Och, vi känner oss helt handlingsförlamade.
Finns det någon som kan rädda någon katt?
Vuxna, kastrerade, både honor och hanar.
Var är detta för det första?
För det andra, jag tvivlar på, att de gör sig besvär under helgen. Men bråttom är det! Men om du vill ha hjälp, så måste du precisera dig mer!
Få undan dem om det är så! är det dina? De är ju kastrerade? Jag tycker det verkar väldigt konstikgt……
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Det är inte så konstigt.
Våra katter har levt under hot o flera år. Och vi har verkligen gjort allt som vi kunnat för att hitta hem åt dom.
Jag har presenterat både mej och katterna flera gånger under årens lopp både här och på msn-gruppen.
Jag bor i norra Stockholm, och han som äger gården vi bor på har beordrat om utskjutning av katterna, efter att en viltvårdare säger sej ha sett en svart katt fånga en harpalt.
Att våran svarta katt låg hemma och sov har ingen vikt.
Vi har tvingats hålla katterna inomhus och i en inhägnad på baksidan av huset i flera somrar tidigare för att dom inte skulle hota fåglarna (som är ett överflöd ihop med råttorna).
Men i höstas fick vi order om att riva inhägnaden.
Och nu har vi sedan ett par veckor tillbaka haft order om att katterna ska bort.
Och idag var viltvårdarna som sagt här och sa att dom har order att skjuta varenda katt.
Men varför är de ute.
Om mina katter vore hotade
såå skulle jag inte släppa ut dem.
Jenna:/
men de kan väl inte skjuta era katter?!
Ja, jag är enig med Jenna. Släpp inte ut dem.
Säger som ovanstående, släpp inte ut katterna. Låt de jama om de vill ut men släpp för guds skull inte ut de. Du får vänta tills du hittar nya hem till de, men håll de inne tills dess.
#1Här är tråden sedan förr. http://hittekatter.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=5fbfdc42-91bd-4994-a993-2deb13c3b152
Men kan ni inte flytta därifrån??
Håller med, håll dem inne.
borde inte polisen kunna kopplas in? det är ju rena rama hotet! katterna är ju faktiskt dina!
ush vilka människor det finns 

Jag blir förtvivlad. Det är ju dina katter och jag tycker att du borde få ha dem! Jag tycker att du ska hålla de inne tills vidare. Det är ju bättre än döden.
Om jag inte minns fel har du även skrivit om dina katter för ca 1½ år sedan. Vi försökte då hitta olika lösningar, men sedan hörde vi inget mera om hur det gick. Hade därför hoppats att situationen hade löst sig. Om du håller katterna inomhus kan inte någon utomstående bara komma och skjuta dem. Hur många katter rör det sig om? Vilka åldrar? Kön på katterna? Är de kastrerade? Berätta lite mera samt var i landet de finns. Då ökar möjligheten för oss att hjälpa till.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
puttar
hjälper till att putta Maggan47

Puttar jag med
Hur går det??
JA, kastrerade skall de ju vara, enligt inlägg#0. Så håll dem för Guds skull inne, åtminstone för den sakens skull!
Hur har ni löst detta?
Hur har det gått för dessa kissar?
Putt igen, hur har det gått??

Ja jag undrar också hur det går?
Har du försvunnit AmeliaWatson, jag funderar så hur det gått med dina katter???
Det frågades varför katterna är ute…
Katterna får (för dom som arrenderar gården vi bor på) inte vara ute mer än under vintern.
All annan tid har vi haft dom inlåsta.
Och, dom hade varit inlåsta 100% den här våren också om det inte varit för att vi i höstas beordrades att riva inhägnaden vi haft på baksidan av vårt hus - där katterna kunnat vistas "utomhus" då dom varit inlåsta i vårt lilla hus.
Vi bor i ett litet torp som är ca 30 kvm stort. Och inhägnaden vi haft bakom huset var större än husets yta.
Katterna hade då fri väg mellan huset och inhägnaden genom ett köksfönster som stod öppet dygnet runt.
Vi bor på en stor hästgård, och under vinterhalvåren är det aldrig några klagomål på katterna mer än att det har gruffats om att de finns. Det har sagts bl.a "Varför lämnar ni dem inte till ett katthem?"
(Men så har dom - arrendatorerna - också tvingat oss att skrota 2 bilar, sälja 1 bil, kasta våra cyklar osv för att dom tyckt att "dom" inte ville ha dessa - som om dom äger oss)
Att vi från början tog hand om katter som inte katthemmen tog emot (och fann hem åt en hel massa katter under årens lopp) det tas inte med i helheten.
Det är ett enormt överskott på både fåglar, möss och råttor på den här gården. Och, i vintras ville folk som hyr in sina hästar här ta hit katter från Stockholms katthem för att få väck råttorna. Då grannen då sa att det väl inte behövdes, utan det istället bara var att tillåta våra katter att komma ut på gården, så blev reaktionerna "Va? finns det katter på gården?"
Och, då fick katterna komma ut.
Men, eftersom dom inte klarade av att utrota råttbeståndet så är nu råttorna återigen så många och modiga att dom går fullt synliga på dagtid över stallplan och parkering.
Det frågades också varför vi inte flyttar härifrån…
Vi trivs i det här lilla huset och på den här gården.
(bortsett ifrån det katthat som råder bland vissa människor här, och det sätt dom behandlar oss på… så trivs vi på gården och i huset)
Dessutom är det inte jättelätt att bara flytta, då man inte har ekonomi för det.
Sedan vi fick veta av en av arrendatorerna att viltvårdarna varit hit och meddelat henne att dom nu har order av markägaren att skjuta alla katter på den här gården (även katter som bara råkar passera förbi, är jag rädd) så har vi haft våra katter inlåsta.
Det har varit tufft, och kommer att förbli så till dess vi löst det på annat sätt… Men, då vi behöver ha fönster eller dörrar öppna för att vädra eller för att hundarna ska kunna gå ut och in så får katterna ligga i transportburar. Övrig tid får dom vara fria i huset.
Och, vi får slussa oss ut eller in - genom att vi har dörr mellan köket och hallen - då vi ska åka till jobbet osv, så att ingen katt smiter ut och blir skjuten.
Vi har inte sett en enda jägare eller nåt här än.
Men, vi vet ju inte hur dom bär sej åt… om dom sätter ut fällor, kommer och skjuter in i trädgården, eller vad.
Jag vet bara att jag är rädd.
Jag skulle fluttat till ett annat torp om jag vore ni.
Förstår inte hur ni kan trivas där.
Skulle inte bo där en enda dag.
Jenna
Jenna>>>
Du kanske har andra förutsättningar i livet än vad vi har?
Kontakter som kan skramla fram en bostad åt dej?
Pengar så du kan köpa ett nytt hem kontant?
Nej, jag förstår att du inte förstår… Men, som jag sa… om man bortser ifrån de hatiska människorna så trivs vi på gården och i huset.
Vi bodde här innan dom här människorna (som är 3 personer) kom hit. Vi har bott här i 8 år. Och vi har hjälpt hemlösa katter sedan vi flyttade hit.
Flertalet av deras hyresgäster (folk som hyr in sina hästar i stallen här) är helt för våra katter och det vi gjort i många år för utsatta katter.
En av dessa hyresgäster har t.ex adopterat 2 katter av oss, tjejen som jobbar i hunddagiset på gården har adopterat katt av oss, ett flertal av tidigare hyresgäster (hästägare) har adopterat katt av oss osv.
Om man dessutom ska välja mellan pest och kolera så är det inte så lätt att bara flytta.
Vårt alternativ är att bli totalt bostadslösa. Och, hur skulle det hjälpa våra katter, våra hundar… för att nu inte säga "oss"?

kan man inte tala med den som äger gården om att ni blir trackaserade av de som arrenderar?för har jag fattat rätt så är det inte ägarn utan arendatorn som beter sig illa?
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Kan inte polisen göra något? De beter sig väldigt illa, och hotar osv. Så polisen borde väll kunna göra något? Det borde inte vara tillåtet att bara skjuta katter hur som helst. Katter som folk äger. Gå ut me det till tidningar och sånt. Det skulle jag ha gjort. Då kanske man får hjälp utav upprörda läsare och sånt.
Ja, hur ni kan trivas, det är en gåta. Dessutom, så är det ju inte nytt med aversionerna från arrendatorerna, du har ju tagit upp det förr. Så då är det väl på tiden att ni flyttar, elelr tar kontakt med er hyresvärd, som tydligen också är hyresvärd till de som arenderar gården?
JAg vet att det är hårt, men att försöka få dig arg är i de flesta fall bara det enda som fungerar. JAg talar av erfarenhet, vill inte gå närmare in på det, men just detta funkar på förhållanden, där den ena parten är kuvad. Då hjälper bara att försöka få personen arg, för det är först då det händer saker…
Jösse det finns ju så många torp stående som ingen bor i så det kan väl inte vara svårt. Menar om du har de som du har det så borde det vara en enda lösning.

Du kan inte söka lite ex. på Blocket, tycker det verkar vara många som vill hyra ut sina stugor etc. på ibland lite längre tid. Man kan ha tur och hitta ett ställe där ni kan ha era djur lite lantligt osv.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Jag ska inte besvära er mer!
OK?
Sorry…
De försöker ju hjälpa dig och komma med lösningar.

-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Amalia, lyssna nu. JAg sitter på Misshandel i Folkus som Medarbetare. Jag trodde, att detta här var Fokus tyngsta och mest ledsna sajt, men tyvärr, det som händer här inne, är peanuts(småpotatis) av vad vi får till oss där inne. Vet du vad som fungerar på dem som skriver där inne?Det enda, som kan få dem att göra sig fria från sina plågoandar, där aven små barn kommer i kläm? Jo, precis det, att vi gör dem sura och förb***e. Vi har minst två exempel på det och du ska veta, att vi bara har funnits i två månader. För det är en riktigt styv krage du behöver och som sagt, det är inte lätt att ta sig i kragen, när ingen krage finns. Men just genom att du kanske blir sinnad, så får du lite krage och du kanske kommer på, att det finns alltid ett val och en lösning, som är bättre, än det du sitter i just nu. Talar av egen erfarenhet också.
Ring Ashberg och be han komma dit och göra tv program om detta. Det kanske gör susen!!!! En opartisk person som hjälper till. Jag hoppas att detta löser sig på något vis för det verkar ju som det inte är en lätt situation. Det vi vill är att hjälpa inte att stjälpa det hoppas jag du förstår.
Jättefin katt på kortet!!!
Ja stå på dig, för annars så gör andra det!

#30 Mig har du inte besvärat alls 
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Nej, du har abslout inte besvärat någon. Det är därför vi här inne säger,att du ska försöka få lite självkänsla tillbaka, för den verkar vara helt sabbbad av de grannarna du har.
Gunilla.H Du blandar ihop människorna :D
Nje då, jag har inte blandat ihop, vad jag vet. Jag svarar Amalia. alltså inlägg #30
haha jag som läste fel tydligen haha. dax för sängen 

Hej Amelia! Förstår att det är en pressad situation och jag vet att alla som skriver här bara vill hjälpa dig. Jag tycker vi borde fokusera på katterna till att börja med. Finns någon som kan erbjuda hem???
Ja, Lena, du ahr rätt. Kan någon hjälpa kattena bort därifrån?
#24 vet inte om du är kvar och läser detta nu… Men mitt förslag är att du skriver en namnlista med dom namnen på människorna som är för katterna! Det kan dom inte bortse ifrån…
Arrendatorn verkar lite knepig… Hmm, det borde vara smartare att skaffa fler katter så det kan bli "rått-friare" där på gården…
Kram och hoppas det löser sig för dig!
Många Goa Kramar
Annisangel

har tyvärr inte läst tråden förrän nu…. jag undrar åxå hur det går?….
nu när det är som det är… och om inget hänt?… vad kan vi hitta på för lösningar?….. utav vilken anledning skulle rastgården rivas?….inget kul när ni egentligen trivs så bra där ni är….
såg ingen uppgift på hur många katter det rör sej om heller?…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Jag undrar också hur det går!
Ja, undrar hur det går?

#24. Som hyresgäst är du skyldig att betala hyra i tid o gå efter hyresvärdens krav, vill inte hyresvärden ha katter så kan du inte göra ett dugg, du har rätt o ha en innekatt.
Sen att det skall komma jägare o skjuta katter som går förbi, så går det inte till, de fångas i fälla o kollas om de fins ägare till dem, som i sin tur måste rätta sig efter värdens krav, dessa katter körs sedan till katthem eller liknande, o är det då ingen som bryr sig om djuren så avlivas de.
Du har inte talat om varför hyresvärden är iriterad på dej o katterna, är det så du bedriver avel på okontrolerad vidder, i sådana fall skall du söka avelstillstånd o bygga ett katthus som du kan bedriva din verksamhet i o med giltiga papper, visserligen kostar det en del, du får höja priset på kattungarna.
Vilken hemsk situation. Men om jag vore du skulle jag kontakta din komuns djurinspektör samt polisanmäl dessa hot. För även om ni bor på deras gård så har dom ingen som helst rätt att ta beslutet om av-skjutning då ni hyr bostad av dom. Så ring djurinspektören först och främst sedan polisen. Jag hoppas att det ordnar sig för er.
Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.
Det är väldigt naivt och nedlåtande att påstå att den verklighet som råder här inte sker på riktigt.
Jag har dragit historien i omgångar så många gånger under åren, och orkar inte gå i försvar hela tiden för den insats vi gjort för hittekatter sedan år 2000.
Jag skriver på en bok om alltihop, och det får väl bli där som folk får läsa om och om igen. Jag orkar inte upprepa mej i försvar om varför jag bor där jag gör osv.
För ett par år sen fångades en hankatt i jägarnas rävfälla. Dom ringde oss och frågade om katten var våran. då vi svarade att den inte var våran så sköts den, på plats, i fällan, där och då.
Och, det är så dom jobbar HÄR!
Vi har levt med hot emot våra katter i så många år (vår, sommar och höst) och under vintern har katterna beordrats ut för att jaga råttor (som är ett enormt överflöd på gården).
förra sommaren kom det IN 3 stora bruna råttor i vårt lilla hus under loppet av 8 timmar. Och då var jag glad att vi hade huset fullt av katter, som tog hand om dom.
Hyresvärden (han som äger gården) har inte själv sagt något till oss om katterna.
De som talar till oss är de som arrenderar gården.
Anledningen till deras ovilja emot katterna under 3 4:e-delar av året är det faktum att en katt KAN fånga en fågel. Och, dessa människor är fågelfanatiker.
Dom har själva sagt: "På vintern är det BRA med katter på gården!"
I vintras tänkte folk här t.o.m hämta hit katter ifrån Stockholms katthem. Men, det avbröts då dom fick veta att vi hade katter inlåsta här, som kunde släppas ut istället.
Så osynliga har katterna varit under vår, sommar och höst här.
NEJ!, jag bedriver inte avel!
Du får läsa boken sen, istället!
På funderingar om hur det går… kan jag berätta att vi tar oss fram 1 dag i taget. Och, vi försöker fortsatt att finna hem åt dom katter vi har som inte får plats.
Det är en ohållbar situation för katterna att trängas som dom gör nu, då dom inte får gå ut, och inhägnaden vi haft tidigare i anslutning till huset (som var ca 30 kvm stor) inte längre finns kvar.
Hur gör man för att sätta in bild i inlägget?
(tänkte jag kunde visa bild på katterna…)

#49: Du tar och gör som du gjorde i ditt inlägg för att få blden på plats uppe i hörnet liksom.
Sedan öppnar du bilden,
högerklickar på den
och trycker kopiera.
Stänger bilden.
Går in under din Avatar där det står: Hantera inlägg.
Sedan trycker du på redigera (tror jag det står här går det av vana nuför tiden)
När du får upp ditt inlägg igen då så högerklickar du och klistrar in bilden där du vill ha den.
Sedan trycker du på publicera. KLART!
OBS! Detta måste göras inom en timme efter att du har skrivit inlägget annars kan du inte göra det.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Tack! 
Tror jag fått kläm på det nu… och ska försöka få till foton på alla katterna i ett senare inlägg, så ni får se hur dom ser ut som diskussionerna handlar om.
#49 Naww, vilka sötisar!!!
kram och jag håller tummarna för dig amelia!
Många Goa Kramar
Annisangel

Jag som har en sån kärlek för tigrerade katter!
Men här är tyvärr fullt hus!
Hur går det här med katterna?