Djurensvänner i Borlänge dödar 20% av katterna
Enligt Ann Pettersson på Djurensvänner
"Under fjolåret tog katthemmet emot totalt 241 katter. 30 av dessa kunde återbördas till sin rätte ägare och ytterligare 163 stycken fick istället ett nytt hem. Övriga katter tvingades man avliva."
Jag mår illa 
Det är skrämmande i dagens samhälle att detta får ske..2008, å det avlivas på löpande band..verkligen skrämmande, å dom ska kalla sig Djurens vänner, vilket föredömme dom är, hur ska man då kunna höja statusen..När Djurens vänner gör så här..
Upp till kamp, mot dessa sk. djurvänner..
/Catfoot
Jag har inget som helst förtroende för Djurens Vänner inte efter mina kontakter med dem här i Malmö och annat man hört från andra delar av landet. Jag avråder alltid när någon funderar på att lämna in sin katt där.
Inte jag heller och då pratar jag om Stockholm och jag skulle aldrig vända mig till dem med en katt som behövde hjälp. Vi har tidigare räddat en katt som var på väg dit och då hade han hamnat i källaren för att sedan bli avlivad.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Vilka vänner till djuren 
Men de har ju räddat många katter, se det positiva också!
#5…men hur ska man kunna höja kattens status, när föreningar som kallar sig " Djurens vänner" avlivar så stor del av de katter de får in..Vad ger det för bild av våra kisser…Nä, jag tycker detta är skandal, vi jobbar ju för att våra katter ska få det bättre i samhället..Eller???../Catfoot
Håller med dej Catfoot
Det ger dåliga signaler
Jenna

Djurens Ovänner! 
Väldigt oseriöst! Vad ger det för signaler till samhället? Jo att vissa katter inte är värda nåt…..
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Man kan kanske inte rädda alla världens katter?
Om man är en verklig djurvän ska man väl också kunna avliva de katter som annars inte fått ett värdigt liv?
Det är min åsikt i alla fall.

# 9 Men hur vet man att dessa katter inte hade fått ett värdigt liv?
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
Fråga Djurens Vänner kanske? Om de 20%:en?

# 11 Nej, jag frågar dig eftersom det var du som nämnde det. 
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Är katten obotligt sjuk eller för skadad för att kunna få ett värdigt liv då är det en annan sak men det jag undrar är.
Avlivades dessa katter på grund av ovanstående?
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
#9..ja, hur kan du veta det..Dom fick eller får ju aldrig chansen att visa..allt för många här på Hittekatter, kan bevisa att du har helt fel..Så många utdömda katter har blivit rena kelgrisarna och helt underbara, å det tack vare alla dessa äkta djurvänner..skulle alla resonera som dig..Ja, ja stackar kisser, dömd för att dom är rädd å skygg för människor som gjort dom illa gång på gång../Catfoot
Jag vet inte mer än ni, om dessa 20%.

Avlivning är enligt min åsikt något som man måste ta till för att hjälpa ett djur att befrias från obotlig sjukdom av fysisk eller psykisk art..
Friska djur måste man ge en chans..det kan ta sin tid att hitta stöd- eller permanenta hem..men man må försöka att jobba på det..
#17 håller med dig. Och skygghet är INGEN sjukdom, tänk om fler kunde förstå det. Det är ett TILLFÄLLIGT BETEENDE som går att "träna" bort sakta med säkert.
tja, mina damer, var har ni fått era egna uppgifter ifrån??
De katthem som avlivar så fort en katt visar sig, I DERAS ÖGON, vara obekäm, borde inte få gå under namnet Djurskydd eller Djurens Vänner.
Glömmer aldrig när jag satt med i en styrelse i en djf-förening och diskussionerna var heta angående hur mycket en skadad/sjuk kat skulle få kosta. Jag var väl i stort sett den enda som stod på katternas sida, till slut vänder sig ordförande till mig och säger "ska du inte börja tjafsa om avlivningar också"?
Om katterna kunde prata, inte f-n skulle de välja att dö, framför att få fortsätta leva.
Jag brukar göra ett besök på ett anant katthem, men brukar få lite ont i magen, för jag vet att det avlivades en hel del katter där, men de vägrade lyssna. Nyligen, när jag var på besök, hade de fångat in en hona som fött en kull under en båt i ett industriområde. Jag satte mig ner och klappade mamman, hon var rädd, men det var inget spott och fräs, så jag var inte orolig för att hon skulle "ryka", men frågade för säkerhetens skull. Nej då, det skull gå att få ordning på henne.
Nästa besök gick jag runt och letade efter mamman, ungarna var nyligen utplacerade, men ingen mamma. Jag frågade och fick till svar, "hon är avlivad", du vet, det gick ju inte att behandla henne för varken mask eller skabb!!!????
Efter den händelsen dröjde det länge innan jag åkte dit, men fick låta dem veta att jag blev ledsen och förbannad. Hade jag vetat att den här stackarn inte var värdig livet hade jag naturligtvis tagit hem henne och sett till attt hon fick det bra. Hon var ju bara blyg, inte skygg!!!
Nu bombarderar jag katthemmet med material från mina egna upplevelser och även från er på Hittekatter, när det gäller missförstådda katter. Nu har de lovat att försöka göra en avdelning för de skyggare katterna, hoppas det kommer funka. De försöker i falla fall.
Men tänk, vad många det är som tycks veta så mycket, fast de egentligen inte vet ett SKIT!!!!
De är även för stolta för att be om hjälp och råd.
Glömde skriva i inlägg #20, att denna ordförande lät puclicera våra meningsskiljsaktigheter i Djurhenmsföreningens medlemsnytt och gjorde där arr av mina åsikter och ville väl antagligen med detta visa vad mycket hon kunde och visste om djurvård.
Vad jag vet är denna ordförande inte välkommen i någon djurförening sedan några år tillbaka, både av den ena och andra anledningen. 
TROLLVARNING!
Jag har sparat ett urklipp från Djurhemsföreningens blad, måste vara minst tio år gammalt, där en veterinärs erfarenheter från 15 års medverkan vid ett katthem publiceras. Det har några år på nacken, men skrämmande är att många fortfarande har samma åsikter idag.
Här kommer några av punkterna som står.
* Ta bort sjuka, svårt skadade eller mentalt svaga katter.
* Placera inte ut en katt som du inte själv skulle vilja ha. Den förstör katthemmens rykte och kommer snart att lämnas tillbaka eller kastas ut.
* Låt inte svårplacerade katter "blockera" en plats onödigt länge. Att sitta på ett hem är inget bra kattliv. Ge istället en ny katt en chans.
Och under rubriken "Andra problem" skrivs:
Bristande rumsrenhet
Dålig mentalitet
Mindre "attraktivt" utseende=svåra att omplacera.
Nu är de här delarna lösryckta, andra punkter handlar om karantän mm. inget att anmärka på, MEN, när tom. en veterinär resonerar så här….inte konstigt katterna inte får några hem eller att katthemmen ens tar in de "oattraktiva katterna".
Jag tycker den här punkten är särskilt skrattretande: Placera inte ut en katt som du inte själv skulle vilja ha.
Sanslöst, smaken är väl som baken. Jag vill inte ha tuttinuttiga katter som ligger i knät och kommer på kommando, jag vill ha stora, egensinnig, gamla slagskämpar med halva öron som får golvet att gunga när de går. Som folk fnyser åt och kallar vildkatter, men som faktiskt blir de härligast personligaste katterna av dem alla. Tji fick ni som bara gick förbi och fnyste, ni har gått miste om en erfarenhet utöver det vanliga!

#25 Men detta får håret att resa sig på en.."mindre attaktivt utseende" gahhhhhh…..den vetten skulle jag inte vilja besöka om jag så finge betalt för det…huuuva!!
#25..Tack för listan från denna okompetente vette, skrämmande i allra högsta grad..Ja du har så rätt, så resonerar många av Sveriges så kallade katthem..
Pyttsan, mindre attraktiva katter..Släng dig i väggen vette.Alla katter är vackra, det är mer än man kan säga om vissa männiksor (förlåt) blir bara så arg..Då menar jag inombords, denna vette är för mig väldigt oattraktiv..
Att inte placera ut en katt man inte vill ha själv, vad är det för snack..Blääääääääääääää, ..
Man är ju som sagt olika människor.
Jag vill ha självständiga kissar .
Men gärna en som vill vara knäkatt när den själv vill.
Men utseendet spelar väl ingen roll.
Varje kisse har ju sin egen personlighet.
Jenna
Det var ingen rolig läsning på dessa punkter. Tänker också på den meningen att placera inte ut en katt som du inte själv vill ha. Det händer ju hela tiden att det finns kattter som ingen ser och helt plötsligt kommer den rätte ägaren. Min Skygggis Mysan är ett bra exempel på det hon bara fanns till och gjorde inte något djupare intryck på någon. Sedan upptäcker jag henne och hon blir vår och denna underbara lilla kisse som jag älskar så högt hade tur som hamnade hos Djurhjälpen.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Denna artikel var förresten skriven av John Erik Trollsten , inte vet jag om det är han som är vetten, men i vilket fall som helst var detta skrivet utifrån ett katthem i Västerås stad där katthemmet vid den tidpunkten fick ut 70 % till nya hem, 10% tillbaka till ägare och 20 % avlivades. Inser nu att det nog är närmare 15 år sedan den här artiklen var med. Jag minns att jag efter den dagen tog avstånd från Djurhemsföreningen som överhuvudtaget lät publicera den….
Snacka om att sänka kattens status med sådana här uttalanden.
Skrämmande när människor spelar gud.
Påminner starkt om nazityskland med sina eutanasitankar.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Som jag tidigare skrivit i ett inlägg, att när jag var inne med en skyggis för kastrering och fick höra att de inte kunde förstå hur jag kunde lägga ner pengar och tid på en "sån där" katt som inte var hanterbar…det fanns ju så många tama, fina redan åtgärdade familjekatter som behövde hem.
Sitter just nu och tittar på en stor hög av katter som ligger och kramas på en jättekudde vid elementet, den ena spinner högre än den andre, och samtliga är "såna där" katter.
ok, jag ger mig, ursäkta att jag yttrade mig om det positiva i tillvaron.
#19 vi får inte våra uppgifter från någonstans. Det är egna erfarenheter.
//Pia
#33 Vi är också glada för varje katt som får ett hem. Men ännu gladare är vi för varje "hopplös" katt som får en chans och ett nytt hem. Det är de vi jobbar för.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Härligt Bumbis
Kram Jenna
#38, som sagt, "vet inte hur man ska få gamla hundar att sitta". Ursäkta hundar, er går det att lära sitta, men inte inskränkta, stöniga människor……
#40, så sant som det är sagt!!!
Putt
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Det är Ok att avliva katter om det verkligen behövs, tycker jag.
#43 Ute för att provocera tror jag bestämt.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Nej, jag provocerar inte, framför bara min åsikt.
Man ska inte låta djur lida i onödan, det vet väl alla djurvänner redan?
#45 Om de är svårt sjuka ja - det är en annan sak.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Naturligtvis, som jag skrev innan: om det verkligen behövs, ingen är väl FÖR att avliva bara för avlivandets skull?
Kopierar från min hemsida. Ovännerna som nämns är de ovänner som har huvudrollen i just denna tråd. Hade vi följt deras råd så hade statistiken varit två till döda katter:
4/10-07
Fick ett samtal härom dagen av en styrelsemedlem i min kattklubb, att det kommit till hennes vetskap om två unga katter som flyttat in vid hennes sambos jobb, och antas vara hemlösa. Då vintern är på ingång hade hon inte hjärta att stå och se på, så vi kom överrens om att hon skulle ta kontakt med katthemmet, och gick inte det skulle hon höra av sig igen.
Hon har varit i kontakt med Djurens (O)Vänner, och de tyckte att det var bäst att åka till veterinären och avliva dessa katter, vilket de anser vara bäst för "vild-katter".
Hon berättade att de är vana med människor runt omkring sig, nyfikna på oss, men inte vana vid beröring, men då det är så unga forfarande känns inte hoppet helt ute.
De hade visserligen plats på katthemmet, men de tänkte inte lägga ner någon energi på att göra dem sociala, och skulle nog med säkerhet avliva dem på deras bekostnad. Så vi struntar i Ovännerna, och jag och Eva åker ut dit ikväll och ser om vi får med dem hem.
Man kan också komplettera med statestik som står att läsa på Bergslagskattenför år 2007. Ruskigt! Vad ger de för signaler till de som kommer i kontakt med dessa föreningar? Vi förfrågning om hjälp med två tama lite större kattungar i gränsområdet så blev svaret att man skulle ringa kommunen att de skulle komma och skjuta katterna! Fy säger jag!
Det är ju så här det går till inom många föreningar, att katterna döms utan att att få en ärlig chans.
Ni som har med föreningar som dessa att göra, kämpa, skriv insändare, visa att de har fel, bevisa motsatsen!
Jag och några till har fört en lång och utdragen kamp här i länet, det har tagit på krafterna och vi har fått ta så otroligt mycket skit och glåpord för våra åsikter, men det har det varit värt även om jag tom. blivit förföljd och hotad. Det är ju ändå för de missförstådda katternas skull man kämpat!
Sent ska syndarna vakna, men äntligen verkar det som våra ord har gått in, även om det har tagit tid för dom att svälja stoltheten!
Jag tycker det behövs lite substans i den här diskussionen!
Vi är nog alla överrens om att INGEN tycker det är roligt att avliva friska katter och att alla katter borde kunna få en chans till ett värdigt liv!
Men se hur verkligheten ser ut: Ett stort antal förvildade och vilda katter som psykiskt skulle må MYCKET dåligt om de blev infångade och utplacerade på ett ev. katthem. Dessa katter är ofta så svårt psykiskt skadade så att det inte går att göra något åt dem. Jag säger inte att det är så för alla, men ett stort antal är det så för, jag talar av egen STOR erfarenhet av förvildade katter!
Tyvärr så finns det ibland ingen annan utväg än att avliva en katt - pga ovanstående eller pga att det inte finns någon och då menar jag INTE NÅGON som kan ta hand om den. Jag frågar mig nu, är det ett värdigt för dessa katter att springa ute och frysa, kanske i bästa fall få mat någonstans någon gång?! Tänk efter ni som skriker så högt att det är djurplågeri att avliva en frisk katt, vad är alternativet???!!!
I den perfekta världen skulle ingen varelse, vare sig katt eller människa eller någon behöva lida, men tyvärr så är inte världen perfekt och det mest humana TYVÄRR är att bespara katterna ett miserabelt liv och lidande! / Kristina
#51 Jo det finns ett mycket bra alternativ till avlivandet. Det stavas TNR. En vetenskaplig metod som fungerar alldeles utmärkt på målgruppen förvildade katter.
//Lena
Hur vet man om en katt är förvildad om man inte ens tar in dom och försöker? Vad har man för rätt att döma utan att ens ha sett katten?
Som det står i #48:
Hon har varit i kontakt med Djurens (O)Vänner, och de tyckte att det var bäst att åka till veterinären och avliva dessa katter, vilket de anser vara bäst för "vild-katter".
Djurens vänner i Borlänge kontaktade jag ang den hemlösa katten "Stures pappa" som jag hjälpte att bli en lycklig familjekatt.
Djurens vänners råd var att avliva, enligt dom så finns det inget man kan göra med en katt som har levt ute.
#54 Då räknades väl inte "Stures pappa" in i statistiken av avlivade katter, för där ingår väl endast de som suttit på kattehemmet.
Hur stor tror ni siffran är om man räknar med alla katter som inte ens får chansen att komma in på katthem, som döms telefonledes, som senare skjuts av kommunskytt, eller svälter, fryser ihjäl? Finns det statistik på det, tro?
Lingbo08
Det finns jättemånga katthem som bara tar tama katter helst omplacerings eller allergikatter och ja, de har fullt upp med det.
Men vi på hittekatter försöker göra människor uppmärksamma att det finns skygga katter som behöver vår hjälp. Och hjälpen ska inte vara att avliva de för deras bästa. Hjälpen ska vara att med tålamod ger de chans till ett bra kattliv utan svält och sjukdomar. Vad tror du en katt skulle svara om man kunde fråga den: Vill du leva eller dö?
Vi försöker sprida kunskaper om "vildkatter" och försöker att fler och fler människor får upp ögonen för dessa hopplösa katter. Vi heter inte Tamkatterifokus utan Hittekatterifokus och då menar vi alla katter som behöver hjälp och ett hem.
Vi vet att det inte finns ett hem för 100 000 hemlösa katter idag fast med 9 miljoner invånare borde det vara möjligt. Men då finns det TNR-metoden (fånga-kastrera-släppa ut under kontroll) som Lena skrev om.
Läs gärna mer om TNR under TNR.metoden.se.
Katterna har bara oss!!
Ja TNR handlar ju om att man fortsätter ta hand om o ch mata katterna. Men de blir ju inte fler i alla fall. Vissa katter skulle aldrig kunna bli sociala utan trivs bäst ute. Då har man TNR bl.a och under kontroll har de någonstans att sova och de får mat. Sen finns det också väntan på att få komma in då det för tillfället inte finns plats.
//Pia
För mig är det en principsak. Tänk om alla som hjälper i krigs-eller hungernödslidande länder också hade den inställning - det är bättre med avlivning. Vi kan ändå inte hjälpa alla.
Man hjälper där man kan och så mycket man kan, får tröst och stöd hos andra likatänkande och försöker att inte ger upp.
Ojoj Lingbo… Jag gissar hejvild att du jobbar för djurens (o)vänner?
En av dinna påståenden, att förvildade katter är ofta så svårt psykiskt skadade, tyder på ren okunskap av förvildade katter. Det är snarara den som påstår det som har en psykiskt skada…. namligen oförmogan att inleva sig i förvildade katter och oviljan att ta till sig "nya" fakta om hur man jobbar med förvildade katter på ett humant (och effektivt!) sätt. Katter som är född ute eller har varit hemlös längre tid återgår lätt till ett tillstånd där dom visar beteende som påminner om vilda djur. Detta är ingen sjukdom, det är bara naturligt!
Förvildade katter lider inte alls av deras "skada", det är människan som anser att dessa katter inte upplever till deras krav, man ska ju kunna klappa en katt!
Är det synd om räven, vargen och rådjuren för att vi människor inte kan klappa dom och beter sig som vilda djur?
Det är bara att ta hand om förvildade katter på deras vilkor.
Trap Neuter Return!
http://v2.goteborgskatthjalp.com/index.php?option=com_content&task=view&id=19&Itemid=77
Varför andra metoder inte fungerar:
http://v2.goteborgskatthjalp.com/index.php?option=com_content&task=view&id=44&Itemid=48
Jag blir knäsvag av att läsa om dessa djurskyddsföreningar som dömmer ut katter utan att ens förstå sig på dem. Skulle aldrig falla mig in att hjälpa ett katthem som avlivar dem. Varför arbetar ni egentligen med djurskydd men en sån inställning ???
Varför lär ni er inte och försöker förstå, att alla katter har lika värde ,oavsett ifall de är heltama eller inte. Ju mer jag hör om djurskydsföreningar ju mer kritisk blir jag och undrar ifall jag överhuvudtaget skulle våga anförtro någon av dem dem en katt?
Hur ska jag kunna veta vad dom går för? Dessa föreningar förstör även för de som är seriösa.
Jag föreslår : Ta hand om alla katter och samarbeta föreningar emellan, är det fullt på ett hem så ring andra och hjälp varandra.
Skyggisarna har det tuffaste livet, dom är minst värda av och mest föraktade. Jag kan också intyga att det blir hur härliga katter som helst, bara dom får chansen att leva ett humant liv.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
51. Hur kan du ha stor (med STORA bokkstäver tom) erfarenhet av förvildade katter när du låtit avliva dem,det är för mej en gåta.
Men okey då kanske du med stor erfarenhet kan tala om svaret på Bumbis 55. frågor angående katthemi vilken utsträckning de anlitar kommunskyttar samt befintlig statistik däröver.
Jag har läst igenom alla ovanstående inlägg. Min inställning till katter är att man får ta det man får precis som när man får barn. Min erarenhet av att ta hand om katter som farit illa, som t ex min Misse som tyvärr dog i somras,är att de blir otroligt tillgivna. De visar på många sätt hur mycket de uppskattar att ha fått minst sagt bättre livsvillkor.
En aspekt som ingen har tagit upp än är att det är av vikt att det kommer till allmänhetens kännedom att katthemmen avlivar katter som de inte kan placera inom tre månader. Kanske finns det undantag men det står till och med i Katthemsföreningens rekommendationer att en katt som suttit i tre månader ska avlivas. Med de nya reglerna om hållande av katt får man inte ha en katt på en yta mindre än 6 kvadratmeter mer än tre månader.
Med tanke på hur många katter det finns som inte har ett hem plus alla katter som ägarna av en eller annan anledning inte vill ha längre är det inte svårt att räkna ut att om katthemmen inte avlivade en hel del katter skulle de efter ett par års verksamhet inte kunna ta in en enda katt: Alla utrymmen skulle vara upptagana. OBS! Jag ursäktar det inte!
Jag har ingen lösning på hur alla katter ska kunna få ett drägligt liv men det är oerhört viktigt att det faktum att katthemen avlivar fullt friska katter efter tre månader om de inte innan dess blivit placerade måste bli allmänt känt. Som det är nu seglar katthemmen i många fall under falsk flagg. Jag talade för inte så väldigt länge sedan med katthemmet i Borlänge och då försäkrade man mig att man inte avlivade några katter utom vid allvarlig sjukdom.
Artikeln här på forumet om vem som ska omplacera en katt borde spridas som flygblad över hela landet.
Kurran, du har fel med: "men det är oerhört viktigt att det faktum att katthemen avlivar fullt friska katter efter tre månader om de inte innan dess blivit placerade måste bli allmänt känt."
Tvärtom, vi måste få bort 3-månadsregeln ur alla stadgar och regler. Ordet får inte ens finnas.
Ett katthem som tar in en katt har tagit ansvar för den och det betyder att man fösöker hittar ett hem för den oavsett hur länge det kan dröjer. Som tur är omsättning på ett katthem ganska högt, det är inte många katter som måste vänta längre än 3 månader.
Hur kan du då skriva:"..är det inte svårt att räkna ut att om katthemmen inte avlivade en hel del katter skulle de efter ett par års verksamhet inte kunna ta in en enda katt."
Nej, bort med 3-månadsregeln ur allas huvud och framförallt ska alla katthem göra det de ska: Förmedla nya hem till katter.
# 63 jag håller fullt och fast med om att tar man hand om en katt har man åtagit sig ett ansvar att ta hand om katten där avlivning inte är ett alternativ och detta oavsett vem som tar hand om katten.
Men i denna fråga som i många andra fall så finns ett kort och ett långt perspektiv tidsmässigt.
I det korta perspektivet måste det ut till allmänhetens kännedom att katter som inte blivit placerade inom tre månader ofta avlivas. Denna information är viktig eftersom det nu finns många som lite lättsinnigt skaffar katt och samtidigt inbillar sig att om man tröttnar fixar det sig för det finns ju katthem.
I det långa perspektivet får man verka för att ge katten högre status, få lagar som kräver kastrering av de flesta katter och lagkrav på id-märkning och kanske något mer.
#62 vill komma med ett litet påpekande, du skriver" En aspekt som ingen har tagit upp än är att det är av vikt att det kommer till allmänhetens kännedom att katthemmen avlivar katter som de inte kan placera inom tre månader. "
De må vara sant för en del katthem, men farligt att bara skriva Katthemmen rakt av som om det inkluderar alla katthem, finns många katthem som inte avlivar en endaste katt om den inte är mycket svårt sjuk.
Vi är nog färre katthem som inte avlivar men man måste noga skilja på det så att inte alla katthem dras i smutsen och som #63 skriver skall nog fokuset in på att få bort 90 dagarars reglen.
# 65 Det var min mening att inte dra alla över en kam speciellt på grund av att jag inte vet hur det är på varje enskilt katthem. Det finns dock en sak som jag undrar över: Hur lyckas ett katthem placera alla katter som kommer till katthemmet över huvud taget och speciellt inom tre månader med tanke på de föreskrifter som började gälla 2008-05-01? Har alla katter som bor på katthem ett rum på minst 6 kvadratmeters yta, minst 190 cm högt samt inte mer än en katt per 2 kvadratmeter? Jag vet inte hur det är på katthem så det är en ärlig fråga. De gånger som jag tagit hand om katter har jag haft dem i bostadsrum som jag nästan aldrig använder så minimimåtten har jag inte behövt bry mig om.
Mått
12 § Följande mått är minimimått på boxar för katter i m2 vid kattpensionat, avelsbox för katthona med ungar och annan tillfällig förvaring. Katter får inte förvaras i denna typ av box mer än 3 månader. 10
**
Area (m2)
**
1,5
**
Minsta sida (m)
**
1,2
**
Takhöjd (m)
**
1,9
Om flera katter hålls i boxen ska varje katt ha tillgång till minst 0,7 m². Hona med ungar räknas som två katter.
3. Måttbestämmelserna i 2 kap. 23 - 26 §§ samt 3 kap. 11 och 12 §§ denna författning, gäller från och med 1 maj 2013 för de förvaringsutrymmen som var i bruk före den 1 maj 2008.
4. Om det i anslutning till en rastgård som uppfyller kraven i 2 kap. 23 § finns en box som djur i rastgården har fritt tillträde till behöver boxen inte uppfylla kraven i 2 kap. 24 § förrän vid ny-, till- eller ombyggnad av något av utrymmena.
http://www.sjv.se/download/18.1c72e95711857a2245380004576/2008-005.pdf
12 § Följande mått är minimimått på boxar för katter i m2 vid kattpensionat, avelsbox för katthona med ungar och annan tillfällig förvaring. Katter får inte förvaras i denna typ av box mer än 3 månader. 10
Kan någon berätta för mig var i lagen det står att katter inte får förvaras på katthem längre än tre månader? det finns nämligen inte med i föreskrifterna om hållande av hund och katt….
http://www.sjv.se/download/18.1c72e95711857a2245380004576/2008-005.pdf
Sitter med SJV:s nya folder i näven och ser att en tre månaders regel gäller för katt i box, det står vid kattpensionat, avelsbox för katthona med ungar och annan tillfällig förvaring. (sidan 9)
Yta 1,5 kvm
Minsta sida 1,2m
Takhöjd 1,9 m
#68 Det står: Katter får inte förvaras i denna typ av box mer än 3 månader.
Regeln gäller efter den 1.maj 2013
Typisk idiotgrej från regeringen. Om de anser katthem som tillfällig förvaring måste vi få bort regeln innan dess.
#70 Är jag blind eller vart läser du att det står 2013? Hittar det inte i pappersutgåvan i alla fall…..
Kolla övergångsbestämmelser längst ner under sjv-länken.
Lurigt, kollar ju i pappersutgåvan där står inget om några övergångsbestämmelser, endast en rubrik om lagstiftning och om du vill veta mer…men det är ju inte riktigt sant om det står i början av foldern att reglerna börjar gälla från den 1 maj 2008.
Såg däremot att det fanns med på sjv.se
Det Kurran skriver om i #64 är Djurhemsföreningens 90 dagars regel. Av de drygt 100 katthem som finns i landet är det 27 katthem som är medlemmar i Djurhemsföreningen. Alltså långt ifrån majoriteten. Oftast är dessa katthem/djurhem även medlemmar i Djurskyddet Sverige. Det finns nämligen ett visst samarbeta mellan dessa både föreningar. Djurhemmen får möjlighet att söka vissa bidrag om de är medlemmar i Djurhemsföreningen. Många säger dock att de inte följer reglerna, de är bara med för att få ta del av pengarna. Djurhemsföreningen menar dock att de förutsätter att medlemsföreningarna följer 90 dagarsregeln punkt slut.
Håller dock med Kurran om att det är viktigt att de katthem som jobbar efter 90 dagars regeln är tydliga med detta. Det är ingenting som ska ske i smyg.
När det gäller SLV bestämmelser skiljer de på permanent katthållning och kattpensionat. Här är det olika krav på yta. På Kattpensionatet som har betydligt lägre krav på yta är det 3 månader som gäller. Permanent katthållning är vad sopm gäller på katthem. Där finns ingen tidsgräns.
Många tror dessvärre att katthem fungerar som kattpensionat och har sådana små burar. Så var det väl också på den tiden när Djurhemsföreningen införde sin 90 dagars regel. Men tiden har gått framåt och katthemsverksamheten har utvecklats.
Måtten i #67 gäller kattpensionat.
Håller med Alexej om att 90 dagars regeln måste bort. Den tillhör en förgången tid med en förlegad uppfattning om katter.
//Lena
Maten gäller tydligen även annan tillfällig förvaring…och det är nog även katthem.. enligt föreskrifternas definitioner definieras katthem som en anläggning där katter tas emot tillfälligt för att senare omplaceras eller avlivas
Men som Alexej mycket riktigt påpekar gäller denna bestämmelse från och med den 1 maj 2013…. dock enbart för dom förvaringsutryummen som var i bruk före den första maj 2008….
På ett sätt är det bra då katthemmen tvingas att ordna större rum för katterna. Tror dock att det kommer att finnas katthem som hellre avlivar än att ha katterna kvar längre än 3 månader på större ytor….
På nedanstående web-adress finns hela författningen om hållande av hund och katt inkl övergångsbestämmelser. Minimimåtten gäller rimligen för all katthållning men tyvärr som med hönorna så medges långa övergångstider. I reglerna står kattpensionat, avelsbox och annan tillfällig förvaring när det gäller min 1,5 kvm. Men även 6 kvm som är gränsen för permanent katthållning är knappast någon höjdare för en katt, inte ens under tre månader.
Vad är det som avgör om ett katthem är tillfällig förvaring eller permanent hem?
www.jordbruksverket.se/download/18.1c72e95711857a2245380004576/2008-005.pdf
Det skulle vara mycket intressant att få se statistik över hur många katter per år som passerar genom olika katthem, hur många som kommer tillbaka till en ursprunglig ägare, hur många som får ett nytt hem och hur många som avlivas. Intressant vore också att se statistik över hur länge katter blir kvar på ett katthem innan de placeras permanent eller avlivas för det förekommer ju.
Och hur bär sig katthemmen åt för att hitta goda hem åt alla sina katter? Marknaden (förlåt det ordet) är ju tämligen mättad.
Undrar om Hoppet har de nya mått? De startade efter den 1/5-1008…
Jag skickade iaf ett mail till sjv för att få ett svar på frågorna.
#66 det är en omöjlighet att omplacera alla katter som kommer till ett katthem inom 3 månader såtillvida man inte bara tar in en viss typ av katter bara som är sociala och "kioskvältare" till utseendet, men så är ju det inte i verkligenheten, man får in alla möjliga från sociala till rädda kissar och alla är värda en chans till eller två 
Det är bra att det finns regler för hur länge djur får sitta i minimala burar men däremot tragiskt att det sen antingen skall omplaceras eller avlivas, sjukt. I min värld är så små burar bara till för sjuka katter som är typ nyoperarade och ska vara lugna och för karantän av katter där de sitter en kort begräansad tid tills de kommer ut till en större bur.
Jag vet bara att på Stockholms Katthem omplacerar vi i runda slängar 500 katter per år, bara en handfull kommer tillbaka på grund av lite olika saker.
Som katthem tror jag det är viktigt att synas och göra sig hörd för folket så att säga, man får se till att skaffa sig lite mediatid, helt enkelt göra reklam för sig utan att kanske köpa dyr reklamplats. Man kan köra olika kampanjer så som Stockholmkatthem gjort om sommarkatter….det gör folk nyfikna på katthemmet och uppmärksamma på att vi finns.
På sommaren har alltid tidningar nyhetstorka, då ska man ge dem lite saker att skriva om som går direkt till hjäörtat på läsarna, går alltid hem och är bra för katthemmen. Sprida order via vänner och bekanta om man hör de vill köpa en katt.
Hoppets boxar är gjorda för vakthundar som fanns på F15 innan det lades ner, jag har inte måtten nu men kan mäta i eftermiddag. Dessa boxar överstiger med lätthet minimimåtten dessutom finns det hundluckor så de kan gå ut i uteboxar som är lika stora. Det finns luckor i rostfritt stål som man kan stänga så det inte blir dragigt och kallt på nätterna. Enligt djurskyddsinspektören så får vi ha 4 vuxna katter i varje bås. Vi har inte byggt huset och det är säkert 20 år gammalt, så vi kanske faller under de gamla reglerna. Även under de nya så kunde vi kanske dela av dem och få dubbelt så många bås. Ideen är inte dum för nu måste vi ta hänsyn till kön och skador på katter så vi kan inte blanda hur som helst. Kanske vi kan frigöra plats för fler katter. Å andra sidan så har de det så bra nu med gott om utrymme.
Följer tråden här och funderar stilla på varför inte veterinärer kan hjälpa till med billiga kastreringar så att tnr metoden blir tillgänglig för fler. borde ju vara lättare för dem att arbeta ideellt än för de som har mindre pengar att röra sig med varje månad. Plus att det skulle i förlängningen bli mindre problem med katter även för dem.
#79 Vad bra!
Det finns många veterinärer som jobbar billigare för hemlösa katter och katthem. Men samtidigt vill de också tjäna pengar och inte leva på mindre pga människor som inte tar hand om sina katter. Det är ju inte veterinärens fel att det finna så många hemlösa. Men som sagt, det finns många veterinärer som har rabatt för hemlösa.
Utrymmet på Hoppet är idealiskt för ändamålet..
Ja verkligen synd att inte fler vettar hakar på å sänker kastreringsbeloppet så vi kunda använda TNR mer här i Sverige..Så skulle detta hjälpa många katter att slippa dö en plågsam död, å oönskade katter skulle slippa födas..
Det ska finnas en tråd om hoppet precis innan de flyttade in och gjorde iordning. Där var bl.a bilder på dessa hundboxar så nog borde katterna få plats i dem;)
Håller med om att många veterinärer är dyra och inte nes har kampanjer på paketpris. Här kostar en kastrering av hona 1000 kr men man får inte billigare om man även vil id-märka och vaccinera. Id kostar 250 och vaccinering 320 kr om de inte höjt det sen sist. Kastrering av hane kostar 500 kr.
//Pia
Men det gäller också att ringa rund och kolla priser. Distriktsveterinären och privatveterinärer tar ofta mindre betalt. Djursjukhus tar betalt för inredningen…Men är bra att ha för större ingrepp.
Min veterinär tar 350/hane,650/hona vac.250/150 vid kastrering
ID-märkning 200 kronor
Han jobbar under dagen i en veterinärmottagning och på kvällen hemma på ett skrivbord. Duger bra till kastreringar och lättare bekymmer.
Här finns inte så mycket val att välja på men jag har aldrig haft några problem. Båda minas kastreringar gick kanon och Thindras var jättefint. Ingen stor veterinärstation heller men skulle det bli något mr akut så får man åka till Läckeby och det är några mil. Linköping finns också men det är nog en 11-12 mil dit med. Så prismässigt blir det inte så stor skillnad tror jag.
Jag har inget körkort och inte lätt att få någon att köra om jag skulle välja en annan än den i stan och då jag är nöjd med servicen där så är jag nöjd över lag.
Men man ser så många som har katter och inte kastrerar, om det då kanske finns kampanjer så vore det kanon men då det är få veterinärer just här så kan de ju också trigga upp priserna då det inte finns mycket till konkurenter.
//Pia
Allmänna råd till 1 kap. 23 §
Katter som levt utomhus och är förvildade bör inte tvingas leva inomhus.
Jag har för mig att jag har läst någonstans att det var nåt nytt med att man inte får ha skygga katter i bur längre än 3 månader. Men skygga katter placeras väl främst i jourhem och på många katthem har de väl så att katterna inte sitter i buren hela tiden utan det finns något rastningsschema.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
"Katter som levt utomhus och är förvildade bör inte tvingas leva inomhus".
Måste säga att det här är en mycket korkad regel. De flesta katter som gått ute länge vill inte ut något mer när de väl kommit in i värmen och tryggheten. Det finns undtantag, men flertalet är livrädda att bli övergivna igen. Naturligtvis tvingar man inte en katt att vara inne om den abolsut inte vill, då hittar man ett bra hem med utemöjligheter i rätt miljö.
Dessutom tor jag det är svårt att lita på att de skygga, förvildade katterna inte drar iväg, minsta lilla sak som kan göra dem rädda, kan få dom att dra iväg av rädsla. De är på sn vakt….
Jag brukar säga till folk som vill ha katt att katter som varit ute och farit illa blir de bästa innekatterna. De vill ha sin trygghet, sin mat och sin varma säng, de vill inte uppleva allt skit igen.
Håller med Bumbis i # 86 men efter ett tag brukar dessa vinddrivna katter vilja gå ut igen men de brukar förvissa sig om att reträttvägen är klar. En katta som vi tog hand om i ett område med hyreshus i Upplands Väsby ville för allt i världen inte gå utanför lägenhetsdörren men när hon flyttade till landet ville hon gå ut efter ett tag. I flera veckor satt hon bara i dörröppningen men gick inte ut. Vinddrivna katter som får ett hem blir verkligen goda och uppskattande vänner.
Här hemma visar Tudor inget intresse alls av att vilja gå ut. Han liger hellre i fönstret och tittar ut på människorna och trafiken. Thindra däremot älskar ju att gå ut men hon är ju heller inte född i det fria som han är.
//Pia