Låst! Hur går det med Hoppet (Tudor)?
Skulle gärna vilja veta hur det går med lille Tudor och hans syskon. Vill bara ha en fortsättning på denna solskenshistoria. Kan vi inte få ett kort på dem en gång i veckan eller åtminstonde en gång i månaden där vi får följa och se de små liven tillsammans. Det känns gott i hjärtat när två små sötisar hittar ett hem hos en stor djurvän, då vet man dom får det bra i alla fall.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Nu får dom väl snart ge sig på Hoppet. Vad är anledningen tll att dom vill ha honom tillbaka? Ger dom dig någon rimlig förklaring? Jag kan inte tänka mig att det är för att dom har för lite katter på hemmet eller personalöverskott.
#1 men kvinnan skrev ju i andra tråden att du skulle få köpa henne, de om något är väl ett löfte, dessutom väldigt offentligt?
Stå på dig, har du betalt katterna och bokat dem för flera veckor sedan tillsammans med löftet här på iFokus från Hoppet personen så är katterna för sjutton dina.
Minst sagt mycket pinsamt hanterat av Hoppet.
Jag, Hoppet ni borde tänka på ert rykte.
Inte skulle väl någon stötta en förening som beter sig så?
Svälj stoltheten Hoppet och försök vara lite förnuftiga för katternas bästa! Det är väl ändå katternas väl som räknas inom er verkamhet, eller?

Ja jag tycker att ett fysiskt kvitto på betalningen gäller!!! Spark på Hoppets smalben!!
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady
Jag tycker att detta verkar vara en maktkamp från den ena parten och inte tror jag att det gäller att katten är bokad av någon annan, den har ju redan ett hem. Den människa som har börjat med denna jakt igen vill nog visa vem det är som har sista ordet och det har han/hon bestämt sig att få oxå. Men nu hoppas vi att du står på dig igen, Catfoot. Du har betalt katterna och då är de dina.
De tänker tydligen inte på katternas bästa här, vilket borde vara huvudsyftet. De mår bäst av att ha varandra, de tänker inte på följderna för hur katterna kommer att må av detta om de särar de åt.
Ja jag förstår inte varför de ska tjafsa så……

Ja, det verkar ju lurt det där.
Stå på dig Catfoot, vi behöver mer uppmuntrande foton på Tudor som sover nöjt och spinner vi också. :)
kram
Men om du har betalt för båda katterna så kan dom inte ta honom. Har du kvitto på det så ring och polisanmäl dom, så här får det inte gå till. Vi får nog alla slå ihop oss och få den här kattföreningen avstängd för dom kan inte vara seriösa. Om en skygg katt har varit i ett hem ett tag så är det bättre att han får stanna där än flytta till ett nytt hem och kan han till på köpet få ha sin syster hos sig så ger det en trygghet som skygga katter behöver. Det är nog tid att ta kontakt med djurskyddet och föklara vad som händer på Hoppet så att dom kan stänga stället, för hur många katter skall få vara med om den stress det innebär för en katt att flytta ifrån sitt hem och sin syster och när skall dom på Hoppet förstå det. Och sen är där den vilda honan som det pratas om avlivning när hennes ungar inte diar längre, det är ett lätt sätt att bli av med en katt som det tar lte längre tid att få tam men det får man räkna med när det gäller skygga katter. Dom kan inte mena allvar när dom säger att dom är en kattförening som hjälper katterna, jag tycker det verkar som dom bara stjälper.

Men snälla Catfoot..jag som var så glad att denna terror var över och att allt var frid o fröjd..nu fattar jag inte vad dom håller på med….vi står alla här på din och Tudors sida..så här får det baske mej inte gå till..huuuva!!
Ordförande sa att dom skulle ha nått möte ikväll. Ja, man kan bli tokig för mindre…Allt bara för att man älskar katter mer än vissa människor..Å det är ju inte speciellt svårt i sådana här sammanhang..Att dom bara orkar, allt för att jävlas med mig, bara för att jag tycker en sak å dom en annan..Om dom kunde lämna oss ifred, ja då är detta skriveri över..Verkar som dom vill ha fel uppmärksamhet, som absolut inte gynnar dom idags läget..Jag har hela tiden sagt att jag inte vill ha bråka, men är det så här dom vill ha det så Ok för mig…Varför ska jag tiga å samtycka, när dom bråkar vidare..En Catfoot som snart går till strid ordentligt..
Det är bra Catfoot stå på dig och vi står bakom dig i detta till 100%. Då får vi hoppas att deras möte ikväll leder till att någon där har sunt förnuft för katternas bästa. Tycker det är mycket konstigt att de säger att katten blivit bokad när de visste att du hade betalt in pengar för båda katterna. Normala föreningar som får en intressent på en katt ger alltid jourhemmet förtur.
När vi hade Angelica som jourkatt var det en kvinna som varit intresserad av henne länge men avvktat för att hon inte var tam. När vi haft henne i jour i 4 månader blev kvinnan intresserad igen. Då fick jag frågan från Djurhjälpen om vi var intresserade av att behålla Angelica vilket vi självklart var.
Precis likadant borde det gå till på Hoppet om de skall vara en förening under Djurskyddet. Håll oss underrättade hur det går så vi vet vad vi behöver göra för att hjälpa dig.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Men jösses det är så man blir mörkrädd. Har de inget annat att göra eller? Trodde det fanns en massa katter därute som behöver hjälp men tydligen inte. Har man inte jobb skaffar man sig eller hur var det nu igen.
Stå på dig catfoot. Tudde Ludde är hemma där han ska stanna tillsammans med sin syster. Ingen snack om saken.
//Pia

Har den andra köparen ens träffat honom?
Spelar ingen roll. du har betalat dem. det är snarare du som ska kräva dem på pappret där det står att du har tagit över dem.
//Pia
Näe nu J'''''''''''''
Jenna
Nämen nu blir man ledsen. Undrar varför dom är så knäppa på katthemmet.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Alltså vad är detta??? Är de inte kloka? Låt stackars kisse vara! Han trivs ju hos catfoot!
Hej !
Detta är helt otroligt ,men ibland kan verkligheten vara värre än enbart fantasin. Har ni öppnat Hoppet för att hjälpa djur i nöd ?
Då ska ni inrikta er på djurens bästa och då gäller ingen tävlan om vem som ska ha sista ordet och vinna, detta är ingen kamp.
Ni förstör ert rykte för all framtid , om ni håller på så här kan ni även förstöra för de djur ni redan har tagit hand om och som ni vill hitta bra hem till. Dåligt rykte gör att ni kanske heller inte får några besök under era kampanjdagar.
Jag ställer gärna upp och kommer till er personligen för en diskussion angående hur ni behandlar catfoot, jag kan också ta media med mig.Men jag tycker ni ska använda sunt förnuft och tänka över vad ni håller på med. Varför ska en kattunge lida för att ni ska ha rätt, det är inget djurskydd.
Debattia
Stämmer detta så går jag ur djurskyddet, det kanske är det bästa. Hoppas all verksamhet försvinner där om ni är tillräckligt starka och övertygande. Det är ju bättre att det andra djurskyddet får katterna. Ideella djurskyddet är det ingen som klagar på så det måste ju vara bättre. Jag skulle kunna hjälpa till där istället, men tyvärr tar de inte emot hjälp. Skulle kunna sätta in pengar på deras konto också men de tycks inte ha något föreningsnummer så det går inte att leta upp deras kontonummer. Konstigt nog tycks de inte heller finnas registrerade så om nån vet hur jag ska få kontakt med dem eller vet vem jag ska kontakta så hör av er. Kanske nån med insyn finns här?Det är ju trots allt onödigt med två djurskydd i vår lilla stad.
Det gamla hundstallet på F15 passar kanske för någon annan verksamhet. Jag ska sluta lyssna på vad de säger som jobbar däruppe och lyssna på er istället, ni är så duktiga som kan ta hand om katter på rätt sätt.
#22 Det kan inte vara lätt att vara marionett, när någon annan drar i ens trådar!
Jag uppfattade inte som inlägg #22 var ett särskilt trevligt inlägg.
Det tror jag säkert Cala har varit, blir bara lite konfys över det som skrevs i #22.
Jag har läst tidigare inlägg och tolkat som Cala är en bra person, men undrar nu i och med detta inlägg, vems sida står Cala på egentligen? Man måste väl ta ställning?
Cala !
Vad är det som inte stämmer ? Varför får Tudor inte stanna hos Catfoot när han har det bra och är trygg med sin syster, dom stärker ju varandra. Dom bor hos en stor djurvän, hur många kissar tror du har det så bra. Det är väl såna hem vi önskar till alla våra katter. Såna hem vill ni väl också hitta till de övriga 70 st ni har på katthemmet. Det är ju på ert djurhem detta händer och inte hos någon annan, varför då blanda in fler. Finns det två hem i en och samma stad hoppas jag dom samarbetar för djurens bästa.
Kan Catfoot nu få lugn och ro, tid och möjlighet att kunna slappna av och ägna sig åt sina två kattungar och att ni önskar henne lycka till med dem båda ?
Debattia
Om det är som ni säger vilket kan vara sant, då kan ju inte jag stå för vad som händer på Hoppet. Jag och catfoot har viss meddelandetrafik så jag börjar undra om man ska gå ur Hoppet.
( tänkte högt helt enkelt)
Tydligen har de kallat till möte utan att säga till mig, vilket verkar underligt. vad det är för möte vet inte jag. Förmodligen handlar det om nåt som inte jag bör veta. I så fall så blir ju situationen helt annorlunda för min del.
#30 Då ber jag om ursäkt om jag var syrlig, jag tolkade ditt inlägg som ironi.
#33 Jag förstår också i så fall….
Synd att du formulerade dig som du gjorde Cala, jag är livrädd för människor som vänder kappan efter vinden, har varit där förut. Här gäller det vad som är bäst för två katter!!!

Fy vad jag hade blivit ledsen om jag ställt upp för ett katthem! Tagit emot kattungar & sen inte fått adoptera! 

Det låter inte bra om det är möte utan att en styrelsemedlem inte är kallad…
Kram till både CatFoot och Cala!
#35 Speciellt när det bara handlar om makt och prestige.
De "styrande" verkar inte ägna en tanke åt vad som är bäst för två små före detta otrygga trollungar som äntligen börjar känna att de hittat hem.
Nej, styra, ställa och bestämma, slå sig för bröstet och besluta saker och ting utan att bry sig om att två små LEVANDE VARELSER sitter i kläm och kommer må dåligt av det!!!!!

Herre gud! De får ju komma ner på jorden!
Om nu föreningen Hoppet har så många intressenter av kattungar tycker jag det vore en ypperlig idé att de tar emot kattungar som ännu inte fått hjälp. Tex. från Malmö, Ronneby, Kristianstad, Karlskrona, Lund, Stockholm osv. osv.
Listan kan blir lång, men ni som sitter med kattungar, verkar vara tabbyfärgade hankattungar som är populära, se till och fixa transporter till Hoppet. De blir nog jätteglada, de verkar ju ha så många bra hem till katterna!
Bara en tanke för att kunna rädda fler liv till BRA hem!
Nä nu går skam på torra land! Vad är det här? Ska Hoppet skämma ut sig fullständigt. Hur kan de kräva tillbaka en kattunge som både är tingad och betald av det jourhem den vistats i under flera veckor tillsammans med sin syster? Detta för att sälja den till en person som aldrig träffat kissen ifråga. En seriös verksamhet med katter arbetar inte på det här sättet.
Dessutom lär det ju bli en dyr historia för Hoppet som, om de ska få sin vilja igenom, måste betala tillbaka den köpesumma Catfoot redan har betalt samt de utlägg för veterinärvård på dryga 2000 kr som hon haft under tiden kattungarna vistats där.
Det börjat nu bli dags att gå vidare med det här ärendet till myndigheter och pressen.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Ja vi får väl se hur mötet går nu med. Men det blir inte billigt för Hoppet om de fortsätter så här.
//Pia
Nej, och vad mycket kattungar Hoppet kommer sitta med om alla fixar transporter på alla tabbykattungar…..(obs! hanar!)
Men det är ju viktigt att de får bra hem, men det verkar ju "Hoppet" ha på kö, som anser att andra hem är bättre än det Tudor bor i nu.
Ja hur det kan bli..Minns hur orolig jag var den dag jag tog hem dessa två busar.. Troja mager, en kisse i livets slutskede, Tudor, en lite piggare kille men ändå väldigt rädd å fräsig..Jag satt dag som natt med Troja, matade å gav vatten åtskilliga ggr. per dygn..Hon var så trött å rädd, Tudor började att utforska sitt nya hem, sakta men säkert , men väldigt rädd…Efter helgen så åkte vi in till vetten hon fick en vätskekudde i nacken å D vitamin spruta… Hem å fortsatt stödmatning under flera dagar..Till slut så insåg dock Troja att mat faktiskt var gott, å hon började äta alla mål själv..Tudor börjar mer å mer känna sig som hemma, vågar komma upp i soffan för lite mys.. men är vettskrämd på golvet..Bara vi rörde oss försvann han som en blixt..Även Troja börjar nu kolla var hon hamnat, hon blir tuffare varje ny dag. Men samtidigt får hon mer ruter i sig å vill inte bli rörd, vilket jag respekterar å låter Troja själv bestämma takten..Tudor är nu så gott som tam, visst kan man se att han är lite skygg när det kommer nån han inte känner..Troja jobbar varje dag med sin rädsla, jag vet att en dag litar hon på oss..Sen om det tar månader eller ett år..Ja, det struntar jag i…Vi älskar bägge två precis som dom är, dom kan inte hjälpa att nån övergett deras mor, så dom tvinga födas vilda..
#44 Båda katterna befinner sig nu i ett mycket känsligt läge. Om Hoppet skulle få sin vilja igenom och ta tillbaka Tudor för att placera honom i en helt ny och främmande miljö, skulle det få ödesdigra konsekvenser. Han skulle antagligen backa tillbaka i sina framsteg och må hemskt dåligt. Sådant utsätter man inte en kattunge för med bakgrund som skyggis.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Inte när det finns en sån möjlighet som det finns i detta fall då han får stanna.
//Pia
Jag kan inte förstå varför dom håller på och bråkar om dessa små liv som inget hellre önskar sig än ett bra tryggt hem, kärlek och värme, mat att stoppa in i deras små mjuka kroppar. Jag tar själv hand om såna här små troll ibland och vet hur skygga dom kan vara och att det kan ta tid, ibland lång tid, men att dom blir hur goda och fina som helst. Bryter man upp för denna lilla killen så börjas det om på nytt.Han kommer att bli mycket olycklig utan sin kissesyster.Undrar ifall dom som hemmet vill placera honom hos har förståelse för skygga katter ?Det får bara inte hända. Jag åker gärna 100 mil för att hjälpa dig rädda denna kattkille.
Debattia
Det kommer bli jättesynd om Troja som mister sin bror, hennes trygghet, eftersom hon är den blygaste.
MEN tror verkligen Hoppet att Tudor skulle vara lika tuff i ett nytt hem, utan sin syster, utan sina saker, utan den miljö han är van, sina människor, de andra katterna?????
I så fall har ni ingen erfarenhet, ingen känsla för katterna och absolut inget varmt hjärta som är värdigt att hålla på med djur i nöd!
Någon sa till mig en gång, att jag hade för mycket hjärta än hjärna när det gäller djur i nöd. Det tolkade jag inte som något negativt, snarare tvärtom, hellre ödmjuk än skitviktig!!!!

milda makter…..trodde jag hade hört det mesta o värsta men så var tydligen inte fallet…..tyvärr…..blir mållös totalt….vilken mardröm för dej att leva i Catfoot…. stödjer dej upp till universums slut….tråkigt att folk inte sköter sej på Hoppet….tycker synd om de hemösa katterna… varför inte lägga ner energin på dom istället för tjaffs… såklart att du Catfoot som betalat för dina kissar ska ha dom….jag kan krypa till dej om det så behövs…. baklänges….
…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

#49 Jag hänger också på!!! Vi kan vara en hel massa folk som kommer krypandes…baklänges…hem till CatFoot!!!
Om inte tidningarna skriver om ärendet då vet jag inget som gör…
Vilken syn !!! 

#44 Å som ni har kämpat med dessa två och sedan inte får chansen att "skörda frukten" när ni nu har bestämt att de båda skall få stanna. Ledsamt, jag hoppas verkligen inte prestigen får vinna utan förnuftet istället.
De två påminner så mycket om mina Rasmus och Sara när de var små. Sara var den mer kavata typen och fann sig lite snabbare än brorsan. Rasmus är fortfarande efter 7 år (!) en liten stålfjäder emellanåt. Han reagerar för minsta ljud och rycker till och far runt som en skållad iller då och då. Lättskrämd som tusan fortfarande!
Det lär vi få leva med och trots detta är han den mest gosiga katt man kan tänka sig om han får bestämma takten.
Vi håller tummar och tassar för att det ordnar sig!
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Det är så vansinnigt alltihopa att man inte finner några ord för det hela, inte ens sjuhundra hästar ska kunna ta Tudor ifrån Catfoots familj..tänk så mycket engagemang, tid och pengar Catfoot lagt ned..så har dom små liven gjort framsteg också..nähäpp…nu dänger vi näven i bordet - stopp o belägg med vansinnighetsidéer, och börja se till djurens bästa annars är Hoppet tämligen ganska så hopplöst ute kan jag tänka mej..
CALA ! Om du är seriös och tänker på djurens bästa , ska du kanske tänka över saken om att avgå en gång till för djuren behöver bra och varma människor.
Tänker bara att ibland kan man förhasta sig. Vad säger föreningslagen om ifall alla inte är kallade till ett styrelsemöte "undrar ifall mötet är giltigt."
Debattia
Vet ni….Ni är bara så himla goa å snälla allihopa..ja, jag älskar er alla, ja missuppfatta mig inte, jag älskar er som vänner, ….MariannE11..Krypa baklänges ajaj va ont i knäna du skulle få..Debattia.. åker hundra mil för mina underbara kisser..å Bumbis, du är de skyggas talare..tack..

jag blir så arg så jag kommer inte att känna av de blodiga knäna före jag kommer in i din hall…det här ska fixas…. till Tudors fördel= han stannar hos dej….
MarianneE11, för att undvika blodiga knän kan du låna mina knäskydd. Har även armbågsskydd och handledsskydd för den som önskar. Tror även det finns gamla boxhandskar i förrådet, de någon som behöver????
Själv tror jag på onda ögat och ett jävlaranamma!!!

#56 Är det inte italienarna som är fena på onda ögat??? Har vi några italienare här eller någon annan som är duktig på det??? 
# 56, icke italienare, snarare värmlänning. 
Tror inte du vill se mitt "onda öga" Det kommer fram när någon inte är snäll och rättvis mot djur som inte kan föra deras egen talan!!!! 
Jag menade #57, fniss, så respektingivande……

#58 Då får vi ropa efter värmlänningarna också då!?!
Fram med onda ögat nu! 
Onda ögat funkar bara live….
Tror inte du vill stå "öga mot "öga" mot mig, när det händer….
I och för sig, du är en god människa Simson, så du lär aldrig "strålas"…
fniss…..

#62 Huga! Nej jag vill verkligen inte ha onda ögat på mig!! Jag vill att du sätter det på de som är dumma mot Tudor och Troja och CatFoot!!
#63 Jag jobbar på det, insåg att jag har webkamera i min nya dator!!! En ny erfarenhet och nya användningsområden!!!!!
Ska sitta här och öva i natt…det blir ingen lek för besserwissrarna….

Men va är det jag läser….
Har Hoppet så ont om kattungar att adoptera bort så att dom absolut måste ta din jourkattunge som du velat ha länge och nu betalt? Det var det värsta jag hört på länge…………..
Vad är det för förening egentligen? Arbetar dom för att katterna skall få det bra? Eller vill dom ha sista ordet till varje pris? Kosta vad det vill!
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Stå på dig Catfoot, dom får inte skilja syskonen de behöver varandra. Jag tänker på dig Tudor och Troja också. Hur kan dom kalla sig djurvänner på Hoppet när dom gör så här

Men oooooooooooohhhh. vilka puckon! Jag fattar ingenting. Det är som en dålig såpopera. Om nu Catfoo vill behålla sina små Troja och Tudor eller Troll och Truls eller vad de nu kallades på börja. Dessutom inte kräver något för veterinärräkningar, sätter in pengar så fort hon kan på kontot för dem. VAD ÄR DÅ PROBLEMET???
Jag tycker att vi alla bojkottar Hoppet och berättar för alla i hittekattskretsar att maken till oseriös "förening" (mer militärjunta-styrning) har vi inte hört om. 
Det som händer är helt otroligt inte nog med att de inte har katternas bästa framför ögonen utan även behandlingen av Catfoot. Dessutom kallar det till möte och utestänger en styrelsemedlem som ger Catfoot sitt stöd. Så får det bara inte gå till i en seriös förening.
Kanske är det dags för oss här att göra en gemensam insats och informera Djurskyddet Sverige att Hoppet inte hör bör höra till deras organisation.
Ja, jag vågar snart inte läsa här. Fattar inte hur de kan göra så här. Jag skulle bli väldigt väldigt ledsen om de särar dessa två kattungar åt, de vill ju inget annat än att vara med varandra..
Var nära att missa tråden, ändrade därför rubriken.
Vi får avvakta vad deras hemliga möte gav igår. Sedan är det nog dags att informera att kattsajter, djurskyddet och Söderhamns Kuriren.
Sedan finns ju också deras gästbok. Jag gillar inte såna situationer men de verkar tror att de kan göra vad som helst utan att det bli reaktioner från kattvärlden. Och jag hoppas att det finns bra personal bland Hoppet som kämpar för bättre förhållande där.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#31…sitter här och funderar lite över vad du och Catfoot skriver, du att de kallat till möte utan att du vet nåt, Catfoot att du är med i styrelsen….att inte kalla en styrelsemedlem måste strida mot god sed och föreningens stadgar.
En förening som inte ens följer förenings- och styrelseregler borde nog tänka om. Kanske inte stänga ner, men styrelsen borde rimligen avgå omedelbart och överlåta till folk som är mogna för korrekt styrelse arbete och som arbetar för katters bästa och inte nån larvig maktkamp mot en enskild person. Dessa personer är inte mogna för styrelsearbete och föreningsarbete som för bästa hälsa av föreningen ska ske i demokratisk anda…..inte nåt annat.
Jag hoppas dock om Cala är så bra som sägs, att du inte avgår ur styrelsen utan jobbar för rätt inställning till djur.
Ren skam är Hoppet som uppenbarligen har otroligt klen kunskap om skygga katter och dess trygghet. Visst är alla noviser i början men att inte vilja lära sig och ta till sig….vad ska man säga
Om ni nu har så många katter inne så är jag säker på att den andra köparen kan finna en annan kisse att ge ett hem.
HAr inte följt dnna tråd förrän nu, men i dagens läge, så verkar det ju vara bra, att djur ses som "saker" Jag menar, har du köpt och betalat ett rimligt pris för dessa "saker", dvs för Tudor och hans syster, så är de ju dina. Ingen från katthmmet ska ju kunna ta dem ifrån dig. Då får de väl dra in Djurskyddsombudet i kommunen och be dem ta djuren p g a vanskötsel, eller hur? Och då kan de, vad jag förstår, inte komma långt.
Har jag fattat konversationen rätt?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

hoppas svar kommer idag så du Catfoot inte behöver gå o oroa dej…. vad 17 håller dom på med?…..hoppas DOM sväljer sin stolthet o inser att de får backa o göra det enda rätta: låta Tudor stanna med sin älskade familj….
såg lyckligtvis mitt stavfel som höll på att kunna få katastrofala följder… skrev du istället för dom….
Jag avvaktar också svar från Hoppet. Är beredd lösa tågbiljett till Söderhamn. Hur många hänger med ???
Debattia

jag hänger gärna på om jag bara kan när det är dags att ta med baseballträt…
… ställer upp på det som behövs för att rättvisa ska få råda….
Kan nu meddela att inget möte skedde igår, Tusse som katten heter (inte Tudor) har tingats av samma person som fångade in katterna. Bokningen skedde tidigt med mening att vi skulle sköta och föda upp honom. Eftersom mamman saknas så var det bättre att den fick ett jourhem än att vara ensamma på nätterna på djurskyddet. När det gäller veterinärkostnad så har Hoppet aldrig nekat till att betala kostnaderna, dock har vi redovisningsskyldighet och måste ha kvitton för utlägg som tas från vårt konto. Tyvärr kan inte jag nu verifiera att betalning av katterna har skett. På Hoppet menar man att det först blivit aktuellt efter det att katterna begärts tillbaka eller att vi fått besöka katterna. Man säger också att katterna inte alls är så skygga som det påskinas här. Själv vet jag inte längre vad man ska tro eller inte tro, vilket känns jobbigt.
De vill också visa på skillnaden mellan katthem och djurskydd. För att kunna hjälpa andra akuta fall med misshandlade och misskötta djur, så försöker vi få ut dem snabbt till antingen nya ägare eller katthem som vi samarbetar med. Just nu kan jag meddela att tack vare en lyckad adoptionsdag så har vi frigjort utrymme för att åter kunna använda karantänbåsen för akutfallen inom kort. vi ser dock till att djuren är friska, avmaskade och vaccinerade innan vi skickar dem vidare till sina nya vänner.
Jag vill även ge hoppet en chans att förklara sig därför skriver jag om hur de ser på saken, eftersom de ständigt måste försvara sig, berättigat eller ej.
#76, Varför finns det ingen annan från Hoppet som kan svara?
Du Cala, skriver VI inom Hoppet, men verkar som du ändå inte vet vad som hänt? Jag vet inte vad jag ska tro…
Ja självklart så skall båda sidor göra sig hörda. Men faktum kvarstår, att kan Catfoot visa upp kvitto, att hon betalat katterna, då är de ju hennes, eller hur? den som tog emot pengarna måste ju ha vetat om, att kattterna var bokade/obokade. Och har man ett kvitto, där det står erlagt full likvid för två st katter xxxxx, så finns det väl inget att tjafsa om?
Allt detta är en stor jävla lögn inget annat. dom har inga andra grejar att komma med längre, så nu tar dom till väldigt fula knep..Har aldrig pratats om någon spekulant på Tussen(nöjd nu), Jag har då pratat med ALLA inblandade på Hoppet, jag har åtskilliga ggr, sagt att jag vill köpa ut dessa kattungar, å fått till svar att det ordnar sig , jag skriver det i boken, att ingen reagerade då..Ja, du som vet med dig att du svarat mig gång på gång att det ordnar sig jag skriver det i boken..kan väl för fan erkänna att det är så…Att ingen har någonsin sagt att kissen varit bokad, bara lögner..Nä, fy fan för Hoppet å EN DEL av dess personal..

nope har hon betalat och kan visa upp ett kvitto samt om hon inte vill låta köpet gå tillbaka så kan de inte ta katterna. det är inte hon som gjort fel utan i så fall "hoppet" eller vad det nu heter. en så kallad bokning är inte juridiskt bindande, om nu inte den första som lämnade in kattungarna har betalat för dem. är de betalade en gång före catfoots betalning så är inte catfoots bindande och då får hon tillbaka pengarna.
Qui dormit, non peccat
Jag tycker Hoppet verkar vara en förening för de trögfattade….
Har de inte förstått vilket jävla liv vi kan ställa till med?
Ingen kommer att vilja skänka en krona till er verksamhet, än mindre vilja köpa katt. Man kan ju inte veta om ni ändrar er efter ett tag och ska ha tillbaka katten!
Fy f-n, tror jag får gå och spy!
Ursäkta, vad är det för en person som har hittat kattungaren? Har man fångat in en katt och lämnad till ett katthem betyder det väl att man själv inte kan/vill ha katten? Annars skulle man väl ställa upp som jourhem?
Ni kan inte menar allvar att ni förvara en katt och socialisera och försörja den för en upphittare? Ni är väl inget katthotell?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
catfoot, har du kvitto på kissarna? Superviktigt….
Jag har faktiskt varit med om en liknande historia innan… Hoppas nu inte att ja fattat fel detta är första gången jag läser om Tudor tror ja…
Jag undrar bara en sak(kanske står någonstans men detta var en jädra massa text att smälta) Den här person som fångade in kattungar om nu hon vill ha dessa varför tog hon dom inte direkt? Tycker det låter mkt knasigt… Ja menar om man vet att man ska köpa en kattunge som saknar mamma och ändå kommer få flytta till jourhem varför tar man den inte direkt?
Jag håller med, helknas att inte ta hand om katterna direkt. Men Hoppet verkar som sagt vara trögfattade, så de förutsätter nog att Catfoot och vi andra också är det, och tror att vi ska köpa deras lögner.
Catfoot, hur länge har du haft katterna?
Alltid bra att ha en advokat bakom ryggen, bra tänkt Simson!
Catfoot, har du namnet på upphittaren, du kan ju ringa och fråga hur det ligger till!!

Har för mig att du skrev nånstans att Hoppet ville ha in honom till adoptionsdagen för han var bokningsbar nu……..
Och nu skriver Cala att han varit bokad hela tiden av den som hittade honom………………..
Hur hänger det ihop? Nu blir jag snurrig, eller är det Hoppet som är snurriga?
Nåt fel är det iaf!
Men catfoot, Du har kvitto? Det är viktigt i sammanhanget, att Du har ett kvitto att vis upp nu, och daterat. Kommer de med något annat nu, då kna du skylla på att det är fabricerat i efterhand. dssutom, så har du rätt, att få dina pengar tillbaka. HAr inte du något kvitto, då står du dig inte så bra, tyvärr.
Så har du kvitto, catfoot, så ta det lugnt och oroa dig inte! ÄGna tiden åt de små i stället.

Håller med alla de andra. Det verkar himla lurt. Men bra Catfoot att du har skaffat dig lite lag i ryggen :)
Oj, inte tidigare…….Hoppas det går bra!
Du har ingen skriftlig dokumentation, eller vittne på, att du har blivit lovad katterna? JAg menar, även om du inte betalat, så är ju saken din, om du har gjort en överenskommelse om att likvid erlägges den och den dagen.
Ett varningens finger här bara…
Advokater kostarMYCKET pengar! Ok, du kan prova via hemförsäkringn, men du åker ändå på att i värsta fall betala självrisken!. MEn du har rätt till en fri konsultation i en kvart eller en halvtimme.
Synd att inte upphittare var en "vanlig person", den hade säkert inte blivit glad om Hoppet ljuger att han/hon tingat Tusse/Tudor.
Någon skrev att man skulle kontakta Djurskyddet Sverige, en bra idé! För, Djurskyddet överlag kommer ju att få bära hundhuvudet för att de har ett katthem anslutet som inte följer reglerna och dessutom äventyrar katters välmående tack vare några inskränkta, egocentriska styrelsemedlemmer.
Nu måste vi hitta på nått så Tudor får stanna..
Blir så upprörd så man vill till katthemmet och skälla ut dom på en gång.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Jag står inte på Hoppets sida i denna historia men att catfoot satte in pengar på kontot är inget köp, faktiskt, då skulle vem som helst kunna sätta in pengar på ett katthems konto och säga att 'katten Tjosan är min för jag har betalt den'.
Sedan är det inte ovanligt att en upphittare tingar en katt redan vid infångning men att den kommer in med sina syskon till katthemmet ändå tills den är gammal nog (gäller alltså kattungar som är yngre än tolv veckor). Detta för att upphittarens hem inte alltid har de resurser, i form av adoptivmamma och lekkamrater t ex, som krävs för att ge kattungen en bra uppväxt. Jag har själv varit stödhem för en sådan kisse. Dock så ska ju alla på Hoppet veta detta så de kan förmedla det när stödhemmet visar intresse för att boka katterna.
Nu är det än en gång bevisat att folk sitter med i en djurförening av fel anledning!
Går vi till tidningarna kommer de ju få vara med på bild, det tycker de säkert är jättekul, exponering brukar vara sånt som såna här människor vill ha, de bryr sig egentligen inte om djur! De får ju synas!!!!
Tro mig, den sorten finns det gott om inom kattsveriges föreningar! Det brukar inte vara intressant att mocka skit och skura katttoaletter, MEN, bestämma och leka Gud brukar vara ett genomgående drag.
Inte konstigt man tyr sig till djur.
Jag har som sagt tidigare pratat med rådman /domare på en tingsrätt..Ok, kvitto har inte så stor betydelse..men har två stycken bokat samma katt,å flera bl.a. Cala å ordförande har sagt att jag bokat katterna när dom hört.. då är det den som har katten i besittning som är ägare…Så sa han till mig..mer kommer om det skulle var så, han gav mig fullt stöd, tyckte det fann så många katter att ta hand om varför bråka om en som redan har det bra….Tänker inte gå med på detta dravel längre..Hoppet, tänk på ert rykte….Förlåt Cala, vet att du inte är inblandad i detta..

Skönt att du fick bra stöd från en domare, Catfoot. Hoppas nu att Hoppet hittar bättre saker att lägga sin energi på. Lycka till med Tudor (Trulle, Troll, Tussen och allt vad han kan tänkas heta)! :)
Ja, man önskar att detta var en mardröm man snabbt vill vakna ur.. har väl aldrig varit med om dess like.. fattar mig inte på dessa fruktansvärt jobbiga människor..Mitt barnbarn kom för en stund sedan tom han förstår att nått är galet..Han var förtvivlad att mommo var ledsen, jag berättade att en tant tänkte ta Tudor, Grabben blev ledsen å utbrister "Dumma tant, mommos å min kisse"..Ja även han ser fel fast han är så liten..
int
Det är en sak som stör mig, om den som tingade katten, varför har den personen inte visat intresse för honom?? Varför låta Hoppet ta hand om honom och hans syster och låta dom betala?? Det verkar vara oseriöst tycker jag.
Det är verkligen mycket som är lurt här för jag har läst samma sak som anebit att Tudor skulle in till katthemmet för det var adoptionsdag. Då var anledningen att han måste finnas där om någon visade intresse för honom. Sedan fick vi också en förklaring att Catfoot måste som alla andra betala för katterna.
Det som nu sägs att han varit tingad redan från början av den som fångade in katterna verkar vara rent nonsens och konstruerat i efterhand. Jag kan visst förstå att det händer ibland att den som lämnar in katten till kattthemmet kanske inte kan ta den från början så att jourhem få rycka in. Om det är rent spel mellan alla som är engagerade i kattverksamheten så händer inte en sådan här sak. När Catfoot ställde upp som jourhem så är det en självklarhet att hon redan då skulle få veta att hon bara skulle ha katterna för omvårdnad och socialisering. Ju mer man läser om Hoppet dessto mer hånfullt låter namnet. Det är också helt uppåt väggarna att sära på katterna i detta skede för Troja behöver sin bror hos sig. Fortsätter denna häxjakt så kommer jag inte förnya mitt medlemskap i Djurskyddet som protest.
Läser ännu en gång det Cala fått förmedlat till sig från Hoppet..Katter inte är skygga!!!!!!!!!!!!!!!!..Efter man fått besöka katterna??????????????
Hjälp mig tyda, jag blir snurrigare än normalt..
Kopierar denna text från inlägget:
"På Hoppet menar man att det först blivit aktuellt efter det att katterna begärts tillbaka eller att vi fått besöka katterna. Man säger också att katterna inte alls är så skygga som det påskinas här."

Har dom inget annat att göra där på hoppet än att försöka ställa till det för DINA små missar..samt att göra livet till ett h**'ke för dej..ja då kan dom lägga ned sin s.k. verksamhet snabbare än kvickt..verkar som dom har tomt i alla burar..inga katter att ta hand om..inga katter som springer där ute att hjälpa in..men så bra då..bara att lägga resurserna o stödja katthem som behöver hjälpen istället då!
Inget som helst snack.."trollen" är dina Catfoot!!
Jag fattar det som att du har sagt att katterna är skygg men det säger hoppet att dom inte är… El?

Har någon av dem varit och hälsat på katterna sen du fick dem Catfoot? Någon alls från Hoppet?
Ja, visst är det märkligt, nu är dom inte ens skygga längre. Pust, jag blir alldeles matt..Tussen bäst jag skriver så, har inte varit superskygg men väldigt fräsig och rädd, har nu börjat se oss människor som snälla varelser, men är ännu rädd på golvet..Men Trollet, ja är inte hon skygg, ja då vet jag inte vad dom har för katter hemma, om dom anser henne tam..Hhahhahhhhhhhhhhhhaaaaaa, jag bara garvar åt hela skiten..
#108 där sa du nåt. När skulle detta öppehus vara? Hade Catfoot betalt katterna innan? Varför ska en katt in på en adoptionsdag om den har varit bokat sen första början av upphittaren??? Går verkligen inte ihop
#114..Ja, där ser du, det hela är påhittad historia i efterhand, allt dom sagt å skrivit stämmer inte med vad dom säger nu..
det hette i helgen att jag vägrade betala för de små, vilket var en stor lögn, nu när dom är betalda, då har plötsligt dom kommit på att dom var ju bokade..Ja, vad blir det härnäst..
Kopierat från Djurskyddet Sveriges hemsida:
Djurskyddet Sverige vill betona vikten av…
- förståelse och kunskap om olika arters levnadssätt, beteenden och behov.
- förmåga att se till de enskilda individerna i en djurgrupp.
- förmåga till inlevelse och medkänsla för alla levande varelser.
Redan här skiter det sig för Hoppet. Inte jobbar de efter Djurskyddets ideologi i det här fallet?
Är det okej Catfoot om jag kontaktar styrelsen Djurskyddet Sverige och ber dom ta en titt på fallet?
Bra, #118, vill inte ställa till något för Catfoot bara, vill ha hennes godkännande först.
Bra att du kontaktat Lena, hon verkar lugn och saklig och har pondus, samt att hon vet vad Catfoot går för.
Ja, ni har fria händer..Hoppet vill ha bråk, dom har bevisat det gång på gång nu..Jag har försökt att var tålmodig, har sagt fler ggr. att jag vill inte bråka alls..Men nu har även min bägare runnit över..Dom har verkligen bevisat att dom inte vill ha ett bra slut på detta.
Ja, jag vet inte Bumbis vad som kan bli värre, av att du går vidare med detta..Eller kan det bli värre än så här??..Det verkar ju aldrig ta slut..vad jag än gör så uppkommer det nya saker hela tiden..detta kan hålla på till dödagar känns det som..Fattar inte varför dom vill ha denna dåliga reklam för sitt Djurskydd, jag skulle vika mig direkt, om inte annat för djurens skull..
Jag tänkte göra så att jag mejlar över de trådar som fallet om Tudor handlat om och ber dom läsa och begrunda och ställa frågan om detta verkligen är vad djurskydd hanldar om.
Att vi här på hittekatter kommer att gå vidare med saken om inte Hoppet, (vilket löjligt namn), kan svälja stolthet och börja intressera sig för djurens bästa istället.
Hjälp mig, vilka trådar är viktiga?
Det är inte bra med bara trådar. Skriv bättre ihop en sammanfattning med datum, vem har sagt vad och när osv. Det kan man sedan kopiera för andra kattsajter, djurskyddet och tidningar.
#122. Det kan nog vara klokt med en sammanfattning, men då är jag inte rätt person eftersom jag inte hängt med från första början när Catfoot fick hem kattungarna mm. Det finns så många trådar här, svårt att kunna få ihop det till något bra.
Har du tid och ork Catfoot och försöka sammanfatta händelsen?
Jag kan skicka det till DSK med en inledande text och fylla på med din story.
Min tanke var att om Lena vill skriva ihop något om detta fallet och om hur föreningen arbetar och att det strider klart mot Djurskyddets arbete. I samband med det kan man också ha en protestlista med där alla här som vill kan skriva på. Vi får inte överila oss utan tänka efter så det blir lite kraft bakom.
#121 Jag förstår dig fullt ut och att du bara vill hjälpa Catfoot och vi är många som känner precis som du. Det gäller nog at ha lite is i magen för bästa resultat.
Kan man börja så här eller är det för oformellt?
Jag är mer än gräsrot och ingen välskrivare i sådana här sammanhang.
Hej Djurskyddet Sverige!
Jag är en av många kattvänner som skriver på hittekatter.ifokus.se
Ni har en förening inom Djurskyddet som heter Hoppet som håller till i Söderhamn, vi vill bara påpeka att den föreningen nu håller på att begå ett stort misstag som har fått hela kattsverige att koka över.
Jag undrar om ni skulle ha tid att ta en titt på fallet där två skygga kattungar får sitta i kläm på grund av makt och prestige från några inskränkat styrelsemedlemmar.
Inget djur ska väl behöva sitta i kläm på grund av maktkamp?
Det är väl ändå för djurens bästa som Djurskyddet står, att se till att katthemmen strävar efter er ideologi, tex. att "ha förmåga till inlevelse och medkänsla för alla levande varelser".
#76 Att kattungarna skulle vara tingade redan när de lämnandes in på Hoppet stämmer inte alls med det svar ni själva givit mig på min förfrågan per email. Där skriver dina kollegor att de vill ha in Tudor på det öppna huset (adoptionsdagen) den 14/9 för att kunna visa upp honom för besökare eftersom man bedömde honom som klar för adoption.
Synd att ni själva ger så mycket motstridiga uppgifter i den här frågan, liksom i andra frågor om er verksamhet. Det är det som är anledningen till att medlemmarna här på Hittekatter iFokus blir fundersamma och börjar ifrågasätta vad ni håller på med.
Nu hoppas jag ni kan reda ut det här ärendet på ett bra sätt. Varför ska ni hålla på och ställa till med bråk och tråkigheter för när katterna ifråga redan är placerade och betalda?
//Lena - Sajtvärd för Hittekatter iFokus
#124 Du har så rätt, man blir bara lite stressad av situationen sitter här och hoppar av vrede och sorg, medan stackars Catfoot ska gå i ovisshet. Nog är det bra om Lena kan knåpa ihop något.

#84 CatFoot: Jag blir så ledsen att läsa att denna historia pressar dig så mycket att du nu spyr. Inte bra! Hoppas verkligen att det löser sig för er alla nu snart!! Kram på dig!!
Vad detta är sorgligt, hela denna historia är så sorglig och ledsam. jag tycker att det är så beklagligt och ja, jag hittar inte ordet att Hoppet som nu skulle vara ett hopp för katter i nöd och hjälpa de det var väl inte meningen att ni skulle stjälpa de. Jag hade väldans stort förtroende för just detta katthem när det startade, men tycker att nu när jag ser hur det hela urartar sig och hela ert resonemang och lögnerna, det gått väl långt när ni ger er på en person och dennes rätt at få behålla en liten kattunge som hon älskar över allt på denna jord.
Vad har ni för rätt att göra så??
Hålla på och bråka om en kattunge när ni har säkert 30-40 stycken i eran ägo. Jag ska ju inte dra hela hoppet över en kam, det finns säkert bra personal där med men det är ju alltid någon eller några som vill styra lite extra.
Skärp er nu, än kan ni göra något gott utav detta!!!

Håller helt och fullt med ovanstående……..
kopierar in ett bra stycke.
Hålla på och bråka om en kattunge när ni har säkert 30-40 stycken i eran ägo. Jag ska ju inte dra hela hoppet över en kam, det finns säkert bra personal där med men det är ju alltid någon eller några som vill styra lite extra.
Skärp er nu, än kan ni göra något gott utav detta!!!
Tack vänner för er hjälp, om ni visste va tacksam jag är..Åker tyvärr nu å jobbar natt, vi har en skruttig å gammal data på jobbet. Som funkar när det passar, lyckas jag komma in på den så hörs vi..annars blir det först i morgon..Än en gång..Ja, jag älskar er alla, ni är bara så himla goa…ännu en grubblande natt..varför….Kram Catfoot
Kram tillbaka och sköt om dig.
//Pia
Söker kontakt med Hoppet per telefon. Vi får se när jag lyckas nå någon där.
Så här skriver Hoppet om de två kattungarna på sin hemsida:
Tussen en vildkatt som nyss har förstått att människan kan vara något underbart om man bara vill. Broder med Trollet ..klar vid 12 v

Trollet Ja han är en svår flörtad tjej men vill ha mycke kärlek ..Född ute och försöker att lita på människan med alla sin sinnen hon har..syster med tussen (finns nu i jourhem)
//Lena

Men om nu kattungarna bokades direkt vid inlämnandet av upphittaren. Varför i hela fridens namn presenterar man dem då på det viset på hemsidan?
Nej, det ligger nog en hund begraven på det katthemmet.
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se
Catfoot, Miranda tipsade om: Gratis juridisk rådgivning i djurskyddsärenden!
En gästbok är ett bra sätt att skriva:)
Skrivet av Alexandra, den 18. sep, 2008 Varför skriver Ni att ni har "vildkatter"? De enda vildkatter i Sverige är lodjur och det är nog inte det Ni förmedlar?
Ett katthem borde veta det!
Men det finns skygga och rädda katter i Sverige, herrelösa katter som övergivits eller fötts ute av herrelösa föräldrar och behöver vår stöd och hjälp (inte genom avlivning!).
Vildkatter (Felis silvestris) försvann för cirka 6000 år från Sverige.
E-mail:
Nu har Hoppet förklarat sig , kunde dom inte hittat på något mer trovärdigt. Den som fångade in katterna har blivit tingad. Infångaren kanske är en djurvän som det går att diskutera med och förklara att det blir fel mot Tudor och hans syster att flytta honom därifrån och dela på syskonen. Infångaren kanske kan ta hand om en av de andra katterna på Hoppet och hjälpa den till ett nytt hem eftersom det inte är aktuellt längre med Tudor då han tillsammans med sin syster fått ett permanent hem.
Varför diskuterar dom inte med catfoot innan dom sätter ut ett kort på katterna till försäljning ? Hon har ju dock arbetat ideéllt på hemmet .Har själv varit med om och bytt namn på kissar sen jag haft dem ett tag för jag tyckt andra namn passat dem bättre när jag lärt känna dem närmare.
Har dom förut aldrig tagit hand om kattungar som fått varit ensamma om nätterna på hemmet, låter lite konstigt i mina öron eftersom där ska finnas mest kattungar ??
Det kan v äl inte vara någonting som hindrar Catfoot att det måste finnas kvitton , om catfoot inhandlat mat o.s.v. så har väl hon haft kvitton som sen lämnas för redovisning, detta borde ju vara en regel Kvitton skickas till kassören som sen redovisar på styrelsemöten o.s.v. vad jag kan förstå.Oavsett om katterna är betalda eller ej. Sen undrar jag inom parentes , om kattungarna fått ett bra hem, varför håller dom då på och tjatar om pengarna i första hand, det är väl djuren det ska handla om. Man tar väl inte tillbaks två kattungar för att dom inte är betalda utan väntar på pengarna istället och njuter av att det ordnat sig för djuren. Kan väl inte spela någon roll när katterna blev tingade, löjligt !!!!!
Dom har ju massor av katter dom ska hitta bra hem till ?????
Hur skygga katterna är måste ju den veta bäst som har dem
hemma hos sig dygnet runt.
Ska väl inte behöva gå till en advokat ,helt sjukt!!!
Jag tycker inte detta låter friskt ! Man offrar väl inte alla katter som är kvar på hemmet för att dessa människor i styrelsen ska ha sista ordet, helt sjukt !!!
Det är stor synd och beklagligt att det gått så här för Hoppet.
Det är aldrig bra för en förening att skämma ut sig så. Hur går det för alla djuren ifall deras kommunala bidrag blir stoppat ?? Fruktansvärd tanke. Då får man ju hoppas att Djurhemmet Sverige träder in och tillsätter en ny styrelse.
Debattia
Det verkar också betyda mycket för Hoppet att dom får ut katterna snabbt så dom kan ta in nya misshandlade och hemlösa. Dom framhåller att karantän är tom igen. Det bör väl vara mer viktigt att hitta bra hem än att det ska gå så fort och att katterna får chans bli trygga . Jag reagerar också på att det blev färre katter efter adoptionsdagen. Får dom bara ta hem dem så direkt ? Brukar inte djurhem ha en police att dom måste komma och hälsa på katterna ett antal gånger innan dom får ta hem dem???
Någon form av möte har dom väl haft annars hade väl inte CARA kommit med ny info idag.
Jag tycker inte catfoot ska ta hem någon från styrelsen till sitt hem. Sitt hem är ens borg.
Debattia
Jag har nu haft ett ganska långt samtal med Djurskyddet Hoppets kassör. Jag fick ett mycket bättre intryck av Hoppets verksamhet efter samtalet med henne, än vad jag fått via den emailkonversation jag haft tidigare med olika aktiva. Det har tyvärr gett ganska motstridiga uppgifter.
Kassören säger att de fortfarande lider lite av olika nybörjarmisstag inom föreningen. Dessutom finns det många starka viljor bland de aktiva som drar åt olika håll. Tror att de behöver jobba mera på det här med gemensam målsättning. Det är viktigt att ge en enhetlig bild av vart man står i olika frågor. Nu verkar det tyvärr som den bilden varierar beroende på vem man talar med inom föreningen.
När det gäller katterna som finns hos Catfoot påstår även kassören att den som lämnade in katterna till Hoppet ville adoptera Tudor (Tussen) om Hoppet lyckades socialisera honom. Jag frågade henne varför de har katterna utlagda på sin hemsida som att de fortfarande söker hem om det redan från början fanns en intressent? De har tydligen legat där sedan ett tag tillbaka. Det kunde hon inte riktigt svara på. Jag berättade att regeln alltid brukar vara att jourhemmet har första tjing på sina jourkatter, förutsatt att jourhemmet är ett passande hem. Man har på Hoppet hakat upp sig på att Catfoot tidigare skrivit i en tråd här på Hittekatter att hon tänkte köpa ut dem för att sedan adoptera dem vidare på egen hand. Det strider nämligen mot stadgarna i föreningen. Förklarade nu för henne att katterna kommer att stanna permanent hos Catfoot och att jag personligen kan garantera att de inte kan få det bättre. Jag frågade även varför upphittaren inte personligen blivit jourhem om hon/han nu så gärna ville ha Tussen (Tudor). Upphittaren hade dock inte tid att socialisera den skygga kattungen, eftersom hon/han jobbade. Jag menade att jag tycker det är ett ovanligt sätt att förhålla sig till omplaceringar att ge en upphittare, som inte själv kan ta hand om kattungarna, första tjing före jourhemmet om de nu vill adoptera katterna. Kassören sa att den här typen av beslut tas av styrelsen gemensamt. Hon kunde därför inte ta ställning självmant. Hon rådde istället Catfoot att komma på nästa onsdagsmöte. De aktiva träffas alltid varje onsdag och diskuterar olika frågor inom verksamheten. Till dessa onsdagsmöten är alla välkomna. De har även den policyn att kontrakten skrivs på Hoppet.
Jag skulle råda Catfoot att gå till Hoppet på ett onsdagsmöte. Att träffas öga mot öga brukar alltid vara den bästa lösningen i den här typen av konfliktsituationer. Tyvärr verkar det som det har uppstått en lång serie av missförstånd som sätter Hoppet i en betydligt sämre dager än vad de förtjänar. Förstår när jag pratar med kassören att man jobbar och sliter i motvind precis som på alla andra katthemsföreningar.
Jag hoppas nu att "Tudor konflikten" blir löst på ett för katterna så bra sätt som möjligt. Jag hoppas även att Hoppet ser över sin organsiation/verksamhet lite och får en mer samstämmig bild över hur de ska arbeta. den här turbulensen som uppstått runt Hoppet kan de, om de tänker klokt, använda på ett konstruktivt sätt för att kvalitetsförbättra sin verksamhet.
äntligen startade denna data, snacka om stenåldern..
Ja, det låter stort när katta skiter, så sa alltid min mor, å jag säger det samma..
till Cala hade dom sagt att dessa kattungar var inte så vild som jag framställde dom,Hmmmmmmm. Å upphittaren kunde inte socialisera dom????
Tussen skulle in till adoptionsdagen, för om nån skulle vilja boka honom, han var ju bokad..Hmmmm
Ja, vad dom än nu har sagt, jag går inte på det..Kommer aldrig att sätta min fot där igen..Låter kanske vrångt å surt..men lite stolthet har jag kvar..
Tack lena…för ditt angagemang, jag uppskattar det..Catfoot
Catfoot bör ha ett vittne med sig som kan intyga vad som sagts och bestämts.
Debattia
#139 det är ju bra att du fått kontakt med någon lite vettigare som inser de har stora brister på Hoppet. Dock hänger jag upp mig mycket på meningen
"Upphittaren hade dock inte tid att socialisera den skygga kattungen, eftersom hon/han jobbade. "
Jag jobbar också heltid och sen en hel drös volontärtimmar varje vecka, så vilken otroligt klen ursäkt till att INTE vilja jobba med katten utan få en social katt serverad….OM nu katten blev social.
Hur många av oss här inne jobbar inte helttid och sen på vår fritid volontärarbete med hemlösa katter och DESSUTOM har utefödda och människorädda katter i varierande ålder hemmavid? Man finner lite tid att jobba med dem varje dag/kväll, om så bara en kvart här och där. I och med den inställningen ser ju jag inte att den upphittaren kan utgöra ett bra hem för Tudor. Vad gör den "köparen" när Tudor kommer hem och kanske går tillbaka i sin utveckling som inte här helt ovanligt…..ska den stackars lilla kissen rivas upp igen?
Känns som Hoppet har skaffat sig stor motvind….men bra om de ser till att lite genomgång om vad och vart de står samt sammanställer sina åsikter och målfokus.

hoppas att Tudor får stanna i den familj han är i nu och att catfoot får lungn och ro, gå på mötet och försök att hålla dig lugn och ge dig inte, kan de inte efter mötet ge sig så ring tingsrätten ijen, lycka till!
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
#144 Tror dock att det blir svårt att lösa det på distans. Om jag vore i dina kläder skulle jag ta med mig någon trygg person och gå till Hoppet för att skriva kontrakten och få löst situationen. Vi kan inte lösa det i den här tråden är jag rädd.
#142 Nej här tänker man helt fel. Särskilt om man tänker ur katternas synpunkt.
//Lena

Anledningen till att catfoot till en början ville köpa loss katterna för att sedan själv omplacera dem när de var redo var ju med katternas bästa för ögonen, att de inte ska behöva flytta innan de blivit trygga med människor. Det är väl i högsta grad något berömvärt och inte något klandervärt?
Sedan, under tiden hon arbetat med katterna, har hon dessutom blivit så fäst vid dem att hon vill behålla dem hela deras liv. Detta innebär att de kan fortsätta sin positiva utveckling och aldrig behöva gå bakåt, som vi alla vet att skyggisar som flyttar för tidigt gör. Det är ju den allra bästa lösningen för dem, eller hur?
Hon har dessutom varit i kontakt med flera av oss via pm för att få stöd och råd om hur man bäst gör dessa kattungar trygga, dvs visat ett stort engagemang för att kunna göra det allra bästa för dessa katter.
Jämför det med en upphittare som ville ha ena katten om den blev tam men själv inte hade möjlighet att bidra till att detta sker…
Oj, vilket dilemma, vem skulle vara bästa matte/husse till katten… Eller är det inte så att man ska ha katternas bästa för ögonen och hitta bästa hemmet?
Dock, tyvärr catfoot, så anser jag att du bör ta kontakt med Hoppet och ett onsdagsmöte låter väl som ett lämpligt tillfälle eftersom alla inblandade då bör vara samlade. Det är alltid lätt att tycka och tänka när man inte har en person framför sig, kasta ur sig åsikter utan eftertanke. Det är också oftast så som missförstånd uppstår och att folk 'väljer sida' utan att känna till alla fakta. Jag kan tänka mig att det är flera på Hoppet som inte känner till hela historien utan bara fått höra vissa bitar i andra hand. Då är det inte så lätt för dem att kunna fatta ett kompetent beslut.
Om du går på nästa möte och lägger fram situationen som du ser den, ber dem komma med argument om varför du inte skulle vara bästa hemmet för katterna och bemöter dessa argument, så tror jag att det är det bästa sättet att hantera denna situation. Var rak i ryggen och stå på dig, du vet att du är den som allra mest har katternas bästa för ögonen.
En kattunge ska aldrig förmedlas ensam. Undrar om upphittaren har en lekkompis för Tudor?
Tycker också du ska gå till Hoppet, ta ett vittne med dig och begär få allt protokollfört , få inskrivet i protokollet att du vill ha en kopia. Behöver inte vara styrelsemöte för att begära få skriftligt.
Hoppet har ju berättat att dom har och fortsätter göra vissa fel .
Ge dom chansen rätta till ett med detta ,skriv kontrakt och få det sen ur världen.
Du har väl stolthet och massor av civilkurace , ta det med dig.
Du går dit för dina skyddslingars skull väl.
Tror du hjälpt Hoppet bli en bättre djurskyddsförening än vad dom är idag genom ditt civilkurage att ta upp denna diskussion på sajten.
Debattia
Min åsikt stämmer väl in på allt som Kattassen skriver och även de punkter som Debattia tar upp.
Mitt råd är också att du går på mötet och tar med dig någon person som du litar på som vittne. Då har du nog störst möjlighet att få ett snabbt uppklarande av detta. Jag vet också av erfarenhet att alla kontrakt på katter skrivs på katthemmet så där är det inget som är konstigt.
"Man har på Hoppet hakat upp sig på att Catfoot tidigare skrivit i en tråd här på Hittekatter att hon tänkte köpa ut dem för att sedan adoptera dem vidare på egen hand. Det strider nämligen mot stadgarna i föreningen"
Detta svar från hoppet..Har jag aldrig hört dom nämna…vet att jag sa när detta började att jag sa att tudor bör få stanna med sin syster, vilket nån inte tyckte behövdes..Då sa jag att jag köper upp de små, så får dom den tid dom behöver å hoppet inte ska behöva känna press att dom måste säljas å det är lättare som kattungar..så långt var jag bara beredd att försöka hjälpa hoppet..Ingen proteserade, Minst två av personalen har hört mig säga då, varför sa ingen nått. Å varför har det inte framkommit någonstans under denna diskussion..Inte ett enda ord..Tänk va lätt detta hade löst sig om dom hade kläckt ur sig det från början,,…Allt annat har därför tydligen hittats på den ena lögnen efter den andra..Så jävla trist…Det hela känns ändå som att allt handlade om nått helt annat…
Dom säger att:
Kassören sa att den här typen av beslut tas av styrelsen gemensamt. Hon kunde därför inte ta ställning självmant
Detta är oxå för mig ett fråge tecken..Det bestäms visst av vissa utan att styrelsen vet…
Jag ville bara räta ut för mig några fråge tecken..Ja, nu får jag se vad som händer med det hela..Tack alla ni, helt underbart å ha er bakom min rygg hela vägen../Catfoot
#151 Vidhåller också att ett möte är det bästa och, tror jag, den enda möjligheten för att klara ut den nu uppkomna situationen. Det finns liksom inga genvägar ur det här. Det handlar nu om att reda ut raden av missförstånd en gång för alla med katternas bästa i sikte. Eftersom det verkar vara lite infekterat läge är det bra att ha en neutral part med vid samtalet, som inte är känslomässigt involverad. Många gånger är det känslorna som rusar iväg och gör att det går galet.
//Lena
Om nu kassören styrker att upphittaren från början sagt att denne vill ta hand om Tudor/Tussen är det ju ganska konstigt eftersom Catfoot skriver i #97 att "dom är infångad i fälla, antingen av Hoppets oärliga personal eller av kommunskytten".
Det borde kunna gå och ringa kommunskytten och fråga om det är han/hon som vill ha Tudor, eller ta reda på vem inom Hoppet som fångat katterna. Om det är någon inom Hoppet är det mycket märkligt att denne inte varit villig att "tämja" Tudor, han/hon borde ju ha lite erfarenhet, eller? Som sagt jobbar gör vi väl de flesta som har "vildisar" hemma.
Jag förstår myckte väl att Catfoot är tveksam till att gå på onsdagsmötet, hagelskurarna kommer ösa över henne, hon kommer inte att kunna föra en vettig konversation med dessa människor. Det brukar vara döfött att få sin röst hörd i sådana här "slutna kretsar". I så fall ska hon ha fler personer med sig än en!
Läste nog lite slarvit IGEN, antar att upphittaren och infångaren inte är samma person. Fattade det så först. Men kommunskytten ändå kanske kan svara på vem som ringt om katterna? Eller någon VETTIG person på Hoppet som vet vem upphittaren är, för enligt vad man läst tidigare verkar det finnas några som är vettigare än andra, eller?
Tack Bumbis..Du antar så rätt…
"Jag förstår myckte väl att Catfoot är tveksam till att gå på onsdagsmötet, hagelskurarna kommer ösa över henne, hon kommer inte att kunna föra en vettig konversation med dessa människor. Det brukar vara döfött att få sin röst hörd i sådana här "slutna kretsar". I så fall ska hon ha fler personer med sig än en!"
Japp så är det…Eller vet att så är det, …Kram Catfoot
Catfoot skriver i #80 att hon skrivit i boken på Hoppet att hon vill köpa ut katterna, brode det inte redan då funnits någon notering om en annan köpare av Tudor eller är det ett muntiligt avtal?
Jag tycker det är viktigt att försöka ta reda vem upphittaren är, vilket det är infångaren själv eller någon annan, och berätta vad bra kattungarna har det idag och förklara vilka konsekvenser det kommer att ha för båda bebisarna om Tudor tvingas flytta.
På de katthem jag hjälpt till har det alltid förts journaler, där upphittarena tel och adress noterats.
Inte kan någon vara så egotrippade och kallhjärtad att de vill sära på kattungarna om de hör hur det ligger till? För inte tror jag Hoppet har informerat "nya köparen" vad bra katterna har det hos Catfoot, TILLSAMMANS?
Herregud, vad snurrig jag är i huvudet av alla turer, vad ska då stackars Catfoot vara?
Men… är inte eländet över här? Trodde att det var klart med missarna ju :(
En tanke kom över mig, kan det vara så att det är någon på Hoppet (kske infångaren) har fått för sig att vilja ta hand om Hoppet, nu när denne märkt att han blivit tamare?
Därav alla lögner och ihopgaddning mot Catfoot?
Ha, ha, ha, nu ser jag vad jag skrev i förra tråden! jag menade naturligtvis tan hand om Tudor inte Hoppet, ja, så det kan bli när man har feber och hela huvudet fullt i snor!
En tanke kom över mig, kan det vara så att det är någon på Hoppet (kske infångaren) har fått för sig att vilja ta hand om Tudor, nu när denne märkt att han blivit tamare?
Därav alla lögner och ihopgaddning mot Catfoot?
Kanske en tyst överenskommelse för att belöna en trotjänare inom föreningen?
#160. Men vänta nu… trotjänare är väl i sådana fall Catfoot :)

#161 Det hade ju varit den logiska slutledningen, men tydligen vill de hellre belöna någon annan.
Något skumt är det.
Antingen handlar detta om att straffa Catfoot för att hon haft någon åsikt här på Hittekatter, eller också beror det på att någon inom föreningen, eller någon bekant till någon, kommit på att de vill ha kattungen i efterhand,, någon som varit för lat för att göra jobbet själv, bara skörda frukten när den är mogen.
Det kan inte finnas någon annan förklaring.
Kan berätta att det förekommer komplotter, har själv bevittnat när en attraktiv katt lämnas ut till en "vän i föreningen" fastän katten var tingad av en annan. Sedan hette det att föreningen hittat ägaren till katten….

Kopierar in det jag skrev i andra tråden..
Så sorgligt med en förening som inte är överlyckliga
för att 2 hemlösa kissar har fått hem hos catfoot så att dom slipper tänka på att adoptera ut dom…..
Hoppet om ni läser detta, vilket jag förstår att ni gör!
Lägg nu krutet på de andra katterna i er förening och släpp detta ärende som ju borde vara avslutat eftersom kissarna har fått ett eget hem hos catfoot………….
Detta stjäl bara energi både hos er och catfoot.
Lägg er energi som sagt var på de katter som fortfarande är hemlösa………
Lycka till i fortsättningen med er förening!
Hej
tack för att ni kallar mig både det ena och det andra. jag arbetar som sagt idiellt på hoppet och vill bry mig om katterna där, inte läsa en massa skit från folk som aldrig har träffat mig. tycker personligen att detta bråk människor emellan har urartat! jag börjar fundera om jag gjort rätt som blev medlem i det här? Nu tänker jag gosa med min katt som jag adopterat från hoppet.
#165 Jag känner som Sajtvärd inte till att du har blivit kallad något över huvud taget här på sajten? Vad får du det ifrån?
Det som gjort människor upprörda är alla motstridiga uppgifter och missförstånd som uppstått i den här historien. Nu handlar det om att reda ut allt det här på ett vuxet och moget sätt, inte minst för katternas skull. Att bråka är inte något som gynnar vare sig de nödställda katterna eller vårt eget arbete med utsatta katter. Om du bryr dig om dessa katter borde det även ligga i ditt intresse. Eller hur? Det är inte meningen att vi ska kriga, tanken är istället att samarbete för så bra lösningar som möjligt. Både i det här enskilda fallet och i hittekattsarbetet över lag.
Vad tror du själv det beror på att det uppstått så många olika motstridiga uppgifter i det här ärendet? Hur ska vi komma fram till en lösning?
Det är väl ingen som utmålat dig, frigolite, varför tar du åt dig?
Ja, så mycket som jag inte får ihop…Jag är helt slut efter allt detta..Vill bara skrika hur besviken å arg jag är, men vad hjälper det…Besviken på människor som jag trodde hade samma syn på katter som mig, men tyvärr vi stog väldigt långt från varandra..Jag är inge bråkmakare, jag hatar bråk..Sånt knäcker mig totalt.. Detta år har varit ett rent helvete, har verkligen kämpat mig egenom det, så när jag började på Hoppet så var jag jätteglad, äntligen nått att vara glad över, ja den glädjen varade inte länge, det såg dom snabbt till…..Tack Hoppet../Catfoot
Om det ska bli ett möte mellan Catfoot och Hoppet så vore det bästa att träffas på en neutral plats.Risken är nog väldigt stor att träffas man på Hoppets "hemmaplan"så har dom fått ett övertag.
Det bästa vore att Catfoot får med någon som hon litar på och att hoppet dyker upp med två personer från styrelsen,då kanske den här tvisten kan lösas och Tudor får stanna där han hör hemma,alltså hemma hos Catfoot.
Håller med #169.

Tycker det låter låter som en mycket bra idé att mötas på en neutral plats även om kontrakten i vanliga fall skrives i Hoppets lokaler. I denna situation måste båda parter kunna gå några steg närmare varandra. Om CatFoot är villig att träffas och även åka ut till Hoppet på deras träff kan Hoppet ta ett steg också och i vänlighetens namn träffas på neutral plats med någon ur styrelsen. Ge och ta i en förhandling är bra.
Catfoot!
Jag tror mig veta att du klarar av ett möte med Hoppet. Om dom börjar skrika och gapa så håller du dej bara lugn och håller dig till ämnet. Gapar dom och skriker är dom bara rädda och osäkra, annars gör man inte så. Kanske heller aldrig lärt sig klara konflikter. Tyck då bara synd om dem. Huvudsaken du får kontraktet underskrivet och slipper detta . Tror inte du sjunker ner på samma nivå som skrikisar.
Dom har ingen anledning vara arg på dig för du skriver på sajten.Vi bor i ett land med demokrati och du kan inte vara tvingad till tysnadsplikt. Djuren kan själva inte tala, dom har bara oss och du är en som ställer upp för dem. Var stolt över att du stått upp för dessa kattungar.
Jag har fått mig berättat om en kattmamma som sprungit vind för våg på en ort utanför Söderhamn. Kommunjägaren har jagat henne och inte fått henne fatt. Så gick visst tiden ut och hon skulle inte få skjutas ifall hon hade fått ungar. Det skedde i alla fall och hon hade fött två ungar som kommunjägaren skulle fånga in och åka till Hoppet med. Kan det vara dessa kattungar tro ????
Kanske tjejen från Hoppet kan svara ??
Tror också att det hade stått något i lokaltidningen ang detta???
Dom håller tydligen också på och skjuter av katter i det området.
Jag vet heller inte om dom två djurskyddsföreningarna som finns i Söderhamn har gjort någonting för dessa katter.
Debattia
jag har inte orkat läsa alla inlägg, men varför ens bry sig om hoppet längre? katterna är betalda och kvitto på betalningen finns ju.
Catfoot har ju betalt för sin "vara" och "affären"/Hoppet kan ju inte kräva tillbaka dem.
Så vitt jag vet så är ju kontraktet iaf inte giltigt juridiskt då Catfoot är privatperson, så är detta kontrakt så viktigt att få påskrivet egentligen?
Kattera är ju som sagt redan betalda, och Catfoot har gjort rätt för sig ang den biten.
Vad ska Hoppet göra? Polisanmäla stöld av en betald "vara"? Dra det vidare och riskera att få betala en massa pengar?
Näe, hade det varit jag hade jag talat om för Hoppet att jag är klar med dem och de får tjafsa bäst de vill, katterna är mina thats is!
Så ta du och njut av dina kissar catfoot och bry dig inte om dem som bråkar något mer!
#173..Tack, ja du har så rätt..Egentligen behöver jag inget kontrakt alls, jag ska ju inte använda deras del av kastrering å märk å vac…Efter allt som varit, kändes dina ord nu som en befrielse..Jag bör nog njuta av kattunge tiden, å kunna skratta igen åt deras lustigheter,,
Kram Catfoot
Ja ta du och mys och skratta med dina missar och förök glömma allt bråk och misstag i komunikationen med Hoppet.
Fattade jag rätt att om du hade fått kontraktet påskrivet så hade Hoppet betalt kastreringen av katterna när åldern var inne?
Jag kan väl också tycka det hade räckt med att Hoppet skickat kontraktet till dig för underskrift. och du sen kunnat skicka tillbaks det rekommenderat efter att först tagit en kopia. Sen att hela historen hade glömts .Hoppet arbetat vidare i seriös anda och alla kunnat andas ut och lägga energin på allvarligare livsverk.
Tackar i så fall Hoppet för ett klokt beslut och önskar dem lycka till i framtiden !
Debattia
Att skriva kontrakt det gör ju alla seriösa katthem, så den delen är ju inte så mycket att säga om. Det är ju ändå vad vi brukar slåss för här på sajten att kontrakt ska skrivas. Därför kan vi inte klandra Hoppet för att de vill skriva kontrakt i samband med en adoption. Jag fattade det som att kontraktet innehåller det som vanligen brukar stå; att ägaren förbinder sig att kastrera, vaccinera, ID-märka och försäkra kattungarna.
Sedan är det ju som så att ett köp inte gå igenom förrän köpare och säljare är överens och ett avtal har ingåtts (skriftligen eller muntligen). Om jag t.ex vill sälja mitt hus och en köpare vill köpa det ska jag som säljare även godta köparen. Det hjälper då inte att köparen sätter in köpesumman på mitt bankkonto. Kontrakten ska även skrivas på. Fast om köpet inte går igenom måste jag naturligtivs som säljare betala tillbaka köpesumman.
Vad som nu måste ske är en samförståndslösning, lämpligen vid sittande bord. Med katternas väl och ve för ögonen borde även Hoppet se detta, att katterna får ett permanent hem i jourhemmet, som den opitmala lösningen. Här handlar det ju inte om försäljning av materiella ting som bilar, hus eller musikintrument. Hoppet bedriver trots allt en verksamhet för hemlösa och utsatta katter vilket innebär att man måste ta hänsyn till helt andra faktorer vid en försäljning av döda ting.
//Lena
Precis #178, det är levande varelser det handlar om här, deras välmående och deras bästa för framtiden!

#169 Jag tycker ditt förslag var bra. Har du någon som du känner och kan lita på Catfoot? Någon som är lugn och kan föra din talan på en neutral plats?
Jag blir chockad upprörd, hur kan människor som säger sig bedriva en seriös verksamhet uppföra sig som små barn?
Jag hoppas verkligen att Catfoot får upprättelse och en STOR ursäkt från katthemet.
Jäkla uppblåsa marhoppor *bläääää* 
"Vår första plikt mot våra enkla syskon (djuren) är att inte skada dem, men det är inte nog. Vi har ett högre uppdrag - att tjäna dem när de kräver det…
Om vi har människor som utesluter några av Guds varelser från vårt beskydd och vår omtanke, så har vi människor som gör detsamma mot sina medmänniskor".
Sankt Francis av Assisi=djurens beskyddare
Tycker hela historien verkar rörig. OCh Som Imasy, så håller jag med. Rent juridiskt, så är katterna saker. Om vi håller oss till det, vilket även lagen gör, så har Catfoot betalat kissarna. Ok, Catfoot, har du kvitto? Annars så har det ju ingen som helst betydlese att du har betalat, så länge säljaren inte accepterat att det är just för den varan. Vi återgår till Exempelvis Lenas hus. Vi säger att jag vill ha det, och betalar in en rimlig köpesumma till Lena för huset. Men Lena har inte lust att sälja, så hon kan faktiskt behålla mina pengar, om hon vill, hur knasigt det än låter.
Men catfoot, ta med dig en lugn och opartisk person på onsdag och gå på mötet! Annars så får du aldrig rätsida på problemet! MEn krama de små, får nog anser jag, att de är dina!

#182 Sanna mina ord..så mycket dom säger..
Jag har kvitto, å enligt rådman vid Tingsrätten så är det två som bokat samma vara, så då är den som har varan i besittning som är ägare..
Så just nu orkar jag inte bry mig längre i Hoppet, har ej heller för avsikt att besöka mötet..När jag känner att jag funkar igen, kommer jag att hämta mina kontrakt, men som ni tidigare skrivit på neutral mark…med en person som det går att prata med…
Allt detta har bara blivit för mycket..Hoppas nu att Hoppet slutar med detta å vi kan gå vidare i våra liv..
Tack alla vänner, utan er…Ja vad hade man gjort…Kramisar i massor…/Catfoot
#185 Det är beklagligt att det här har blivit en sådan stor och komplicerad historia som det har blivit av det här. Det förlorar alla parter på. Det är dock min förhoppning att situationen klaras ut med katternas bästa ur sikte. Det är ju trots allt det går ut på i allt vi gör här på sajten, att finna så bra lösningar som möjligt för utsatta katter. Det måste ju även ligga i Djurskyddet Hoppets intresse.
//Lena

Håller med #186.
Under tiden Catfoot får du gå och mysa med Tudor i hans nya säng. Hoppas lilla Troja också vägar sig fram snart. :)
Håller också med dig Lena i det du skriver.
Det som förvånar mig lite är att Catfoot får rådet att strunta i kontrakten på kissarna. Även om det inte är juridiskt bindande så är det ändå ett avtal man ingår med katthemmet när man köper katten.
Om detta hade gällt mig så hade jag valt att ordna upp allt med katthemmet och fått papper på att jag är ägare till katterna. Det är det bästa sättet att äntligen få lugn och ro och kunna gå vidare. Sedan kan man tycka vad man vill om föreningen och deras sätt att sköta det hela. Att hålla på och bråka leder inte till något gott och som det nu är så måste oron ständigt finnas hos dig Catfoot. Då är risken också att du blir sjuk för oro tär och det är meningen att du skall känna glädje över dina små troll.
Hur jobbigt det än är så finns det inget som är så svårt att det inte går att ordna upp. Hoppas för din och katternas skull att du klarar av det. Kram till dig Catfoot.
Jag tar nu en dag i sänder..Å hoppas att lugnet infinner sig…Så får man hoppas att man kan ta nya tag igen..
På nått sätt får jag hoppas att detta med kontrakten ordnar sig till det bästa, jag har bråkat nog, å hoppas Hoppet gjort detsamma…Som ni skriver, så är detta bråk bara till nackdelar för bägge parter..men den som förlorar mest på det hela är ju Hoppet, å då tänker jag på alla katterna…
Har skrivit det tidigare, hoppas verkligen att dom kan få en enig styrka som inte har delade meningar..Å att Hoppet går in för att hjälpa katter även framtiden, lovar Tudde å Tojja, har det bra..Lägg energin på katterna ni har, ge dom ett nytt hem å pyssla om de ni har inne..Hur det än är så vet jag att många av er sliter varje dag med katter..
Å därför förstår jag inte detta bråk alls..
/Catfoot
#188 Instämmer! Det är min bestämda uppfattning att kontrakt ska skriva i detta fallet, precis som i alla andra fall där en katt adopteras. Därför är det viktigt att parterna möts och får detta ur världen.
//Lena
Som du skriver ejmon:
Om detta hade gällt mig så hade jag valt att ordna upp allt med katthemmet och fått papper på att jag är ägare till katterna. Det är det bästa sättet att äntligen få lugn och ro och kunna gå vidare. Sedan kan man tycka vad man vill om föreningen och deras sätt att sköta det hela. Att hålla på och bråka leder inte till något gott och som det nu är så måste oron ständigt finnas hos dig Catfoot. Då är risken också att du blir sjuk för oro tär och det är meningen att du skall känna glädje över dina små troll.
Jag håller med dig till punkt coh pricka, om du nu inte skulle åka dit så har du denna oro överliggande ändå.
Om jag har förstått rätt (rätta mig gärna om jag har fel) så startade allt detta när du skrev att du tänkte köpa dem och sedan omplacera dem själv?
Du har betalt in pengar till Hoppet utan att ha varken muntlig eller skriftlig överenskommelse med dem att detta gäller kattungarna?
Försöker bara förstå.
Mvh
Lisa
Jag tror mycket startade när det kom olika besked om skygga katter som avlivats.
//Pia
Men Catffot hade väl fått ett muntligt löfte om att få köpa dem?
Jag kan bara säga vad jag hade gjort, och som situationen är nu så verkar den vara helt omöjlig att reda ut.
Hade jag betalt katterna enligt Hoppets prislista och dessutom fått ett muntligt löfte om att köpa dem, så skulle jag anse att katterna är mina.
Dessutom så skriver ju Catffot att Tingsrätten säger att de är hennes.
Själv avskyr jag en massa tjafs och bråk, och hade det varit jag som satt i Catffots skor så hade detta tärt väldigt mycket på mitt psyke att tjafsa om hur katternas framtid ska bli. Dessutom så hade väl Catfoot fått mindre trevliga mail och telefonsamtal?
Jag hade låtit det lugna ner sig lite, och när Hoppet står enat så hade jag hört av mig för att se om det gick att få ett kontrakt, men egentligen så är inte ett kontrakt viktigt för mig.
#193 På samma sätt har Hoppet förstått saken. För min del vill jag hellre att catfoot behåller bägge katterna för att inte sära på dem. Har nu någon annan tingat dem så följer jag styrelsens beslut att sära dem, risken finns när man har jourhem att någon bokar katterna. Att i efterhand skicka pengar till ett konto fungerar inte. Möjligtvis har misstag gjorts men det försöker vi i så fall reda ut. Vi kommer säkert göra fler misstag, då föredrar vi en öppen dialog så att alla kan göra sin sak hörd. Vi har styrelsemöte varje månad och medlemsmöten varje Onsdag. Där kan vi föra en dialog inte här där det blir osakligt allt som oftast.
När det gäller avlivning så är det rena lögner som spridits här, turerna är alltför många för att tas upp här. Vi avlivar inte friska katter, oavsett om de är förvildade eller ej. Tvärtom har vi räddat katter från avlivning. En hel del lögner cirkulerar här om hoppet, tyvärr vet vi inte varför men det finns kanske folk som vill ha bort oss. För djurens skull ger vi inte upp så lätt. Vi är inget katthem utan djurskydd. Vi har även åtagit oss att ta hand om andra djur, därför krävs det att karantän fungerar och att vi med kort varsel kan ta hand om djur tillfälligt, oberoende av skick de kommer i. Naturligtvis kan de komma med sjukdomar, så att det finns öronskabb och infektioner när djuren kommer får vi räkna med. Därför har vi samarbete med veterinär så vi kan hjälpa djuren bli friska. Tyvärr kan det också i framtiden komma djur som är för sjuka eller misshandlade för att rädda, då avgör veterinär om de ska avlivas eller ej.
Men har man inte som jourhem rätt att få första tjing?
Och om jag inte minns helt fel så har det väl sagts att Catfoot ska anses som en dålig kattägare och att hon ej bör få köpa dessa katter. Men då undrar jag hur det kommer sig att hon fick vara jourhem om hon nu är en sdan dålig kattägare?
#196 Ja det är brukligt att jourhemmet har första tjing annars så ska de veta om annat är bestämt. Sen var det inte här som lögnerna kom ifrån utan detvar olika besked från olika personer på katthmmet. Så det var därifrån de kom från början. Sen r vi ju givetvis glada över att det inte stämde riktigt så som det sagts.
Men det är mycket som sköts uselt i detta ärende och personer har pratat förbi varandra. Ett mntligt godkännande om att catfoot ska få köpa katterna har gjorts härinne i den andra tråden.
//Pia
#196 Det är väll knappast vettigt djurskydd ni bedriver om ni hellre särar på ett syskonpar som har sin trygghet i varann än att låta jourhemet adoptera dom?
Finns det verkligen inga andra djur som är i akut behov av hjälp, som går hemlös och hungrig som ni kan bedriva djurskydd på?
Jag har förstått att Catfoot inte har fått en kopia av jourhemsavtalet. Bara det gör ju att hela avtalet inte är juridiskt bindande.
På vilket sätt förutom jourhemskontraktet, som bara ni har, kan ni styrka ägandeskap på katterna?
En undrande styrelsemedlem i Göteborgs Katthjälp
Väljer att lägga in ett inlägg som jag skrev i en annan "Hoppet tråd" även här:
Hoppets problem är att de inte kan ge en samstämmig bild av sin verksamhet. Mitt råd till föreningen är att jobba stenhårt med en gemensam målsättning och förankring av densamma till alla medlemmar och aktiva. Nu har det istället blivit en allmän frustration från Hoppets sida över att vi (omgivningen) uppfattar dem som vi gör.
Det är dock inte oss man ska vara arg och skälla på, istället bör man rannsaka sig själv och fråga sig vad det beror på att det blivit så här tokigt. Som förening kommer man alltid att bli granskad och ifrågasatt. Det hör till all sorts verksamhet i ett demokratiskt land. Ju bättre man blir på att jobba för gemensamma mål och att förbättra sin verksamhet desto framgångsrikare kommer man att bli. Om omgivningen har fått en felaktig bild av föreningen gäller det för föreningen att förändra den bilden. Ingen annan än föreningen själv kan göra det.
#196 Ta nu inte kritiken så förbaskat personligt! Försök istället se det från den konstruktiva sidan. Lär er av misstagen istället för att gå i försvar. Brister kan man alltid komma tillrätta med om man är lyhörd. Det kallas kvalitetsförbättringar. (Vi gör det hela tiden på mitt arbete).
Slutligen vill jag bara skriva att jag inte blir klok på hur Ni på Hoppet resonerar om ni hellre adopterar ut kattungar så de blir ensamkatter i ett nytt hem när jourhemmet vill behålla dem? Här borde ni tänka om för katternas skull.
Hoppet, ingen här vill stoppa er!
Alla som kan hjälpa djur behövs men slutar tjafsa om en kattunge som redan har ett bra hem. Ni har väl tillräklig många andra katter att välja på för "upphittaren". Annars har vi här på Hittekatter många andra katter som behöver ett hem!
Ni gör verkligen reklam för er förening, frågan är bara vilken:(
Jag tycker frågan som styrelsemedlemmen från Göteborgs katthjälp ställer verkar mycket förnuftig och jag väntar också på svaret.
Väx upp Hoppet ! Är man öppen, lyssnar och tar till sig så utvecklas man av kritik.
Felet är också att ni är flera som förklarat situationen från olika vinklar och vrår. När jag har fattat det ena budskapet kommer ett annat. En styrelsemedlem identifierar sig som Hoppet, att det är hon som är djurskyddsföreningen. Först hade inget möte förekommit onsdagkväll, nu har ni tydligen möte varje onsdagkväll.
Om en styrelse beslutar skilja på ett syskonpar kattungar, skygga därtill. Hur tänker man då? Hur mycket och var finns då empatin för dessa stackars djur? Kan man kalla sig djurskydd då? Ni orsakar dessa djur smärta,gör dom mer stressiga och rädda. Dom kan gå till baks i sin utveckling o.s.v.
Älskar man djur så går deras väl före sitt eget ego eller vad det nu är.
Debattia
Varför skulle någon vilja ha bort er som djurskyddsförening egentligen ? Det blir väl aldrig tillräckligt med djurskyddsföreningar då det nästan alltid är intagningsstopp p.g.a. alla hemlösa djur som behöver tas om hand.
Debattia
Såg nu att webmaster på Hoppet ska ta bort alla gästboksinlägg som inte har med gästboken att göra. Det var inget forum sa de och frågan är hur måga inägg handlade det om där man ifrågasatt deras syn på vildkatter. Endast 4 tror jag. För mig får det bra undra vad är de rädda för. Att sopa saker under mattan är ingen lösning. Man måste vilja lära sig och bli bättre i sitt arbete.
//Pia
Vad baserar du det på?
Fakta: Ingen vet om det är ett syskonpar.
Bara en var skygg, den skygga tydde sig till den som var mera tam. Nyligen räddade och utan mamma så är alla katter osäkra
Vad gör dem stressade och rädda? Få ett hem? eller vara på djurskyddet? eller jourhem?
Onsdagar varje vecka är det medlemsmöte, även ickemedlemmar är välkomna då. En gång i månaden är det styrelsemöte, då närvarar bara styrelsen.
Vilken styrelsemedlem åsyftar du?
Vems ego (eller vilkas) är det som är sårat?
Du har ingen aning om hur det funkar eller vad fakta är i ärendet. Så därför tycker jag det är konstigt att du fortsätter klaga utan att ens vilja ta reda på fakta. Försöker förklara men då är det motstridiga uppgifter, så länge det inte passar.
Har man katter på jourhem så kan man inte välja att behålla dem bara för att nya ägare inte ska få dem. Tyvärr kan det vara svårt att lämna tillbaka dem för man blir känslomässigt fäst vid dem. Nu är det så att även hon som hämtat in dem och bokat den ena också har rätt att träffa dem. Även om hon inte är medlem på hittekatter så är hon djurvän. Att hon inte kunde ta katten med en gång är väl inget konstigt. Vi på hoppet vill också se hur det går för dem. Vi har i kontraktet inskrivet att vi har rätt att besöka dem. Vad är det för fel i det?
Ja, och inte går det att dela Tudor på två heller. Får kanske klona lilla Tudor. 
Tänk om han visste hur mycket pådrag det har blivit om honom.
Jag tycker att det är bra Cala att du reder ut saker och ting för hur det än är så finns det alltid två sidor att se på saker och ting, ibland flera.
Nu har vi här på sajten diskuterat detta hit och dit men här kommer vi aldrig komma fram till någon lösning.
men jag tycker nog att detta borde få ett slut snart nu.
Hoppet, jag har tröttnat på er! Ni är inte djurvänner om ni bråkar i veckor om en stackars kattunge som nu har fått ett bra hem. Katter äger sig själva. Ni hade bara ansvaret att hitta ett bra hem till den och det har ni lyckas med.
Gör er jobb nu med alla andra katter som behöver ett hem, slutar kalla skygga katter för vildkatter och slutar lägga all era resurser på Tudor.
Lycka till i framtiden. Vi och ni har en massa andra katter att bry oss.
Vi är fler som tröttnat för länge sedan på er, Hoppet.
Mycket tråkigt att ni inte förstår ert eget bästa.
Intressant att "hon som hämtat in dom" har bokat den ena. Då är det någon inom er förening som bokat Tudor i efterhand när hon insett att han var tam…för infångaren var ju antingen kommunskytten eller någon inom Hoppet.
Och bokat????? Var finns det skrivet? Är det ett muntligt avtal?
Nu är inte kattungarna syskonpar, heller….nehej…det var något nytt….borde väl gå att göra DNA?
Förresten är det inte viktigt om de är syskon, huvudsaken är att de är trygga med varandra. Vem som helst fattar att de är syskon, alla utom NI Hoppet!
Den här meningen nedan är verkligen ett bevis på att ni inte har hjärtat på rätt ställe. Hur kall kan man vara om man vill sära på dom?
"Bara en var skygg, den skygga tydde sig till den som var mera tam. Nyligen räddade och utan mamma så är alla katter osäkra."
Snälla nån! vem gör dna på katter? Varför måste hon ha bokat i efterhand? Catfoot har bokat i efterhand när hon inte ville lämna ifrån sig katten. Vem påstår att bara vi eller kommunskytten kommer med katter? Debattia, Anki och Bumbis kommer med dumma påståenden hela tiden som är svåra att försvara sig emot, det kan vara så att katterna är syskon eftersom de hittades samtidigt, det kan också vara så att de blev skrämda och var på samma ställe, ingen kan med säkerhet säga att de är syskon. De liknar inte ens varann. Catfoot hade inte bokat katterna och betalningen kom efter att debatten här startade. Hon har inte skrivit kontrakt. Sen att ni råkar vara nätkompisar är inget skäl för oss att avvika från våra bestämmelser. Jag tror inte ni vill att vem som helst kan göra som de känner för, inte ens om de är medlemmar här på hittekatter. Kvinnan bokade katten, sen när vi ville att den skulle tillbaka eller att vi kunde besöka den så började catfoot krångla. För oss är saken den att vi undersökte om det skulle gå att catfoot ändå fick behålla katterna, men då kom anklagelserna här och en massa krav på oss. styrelsemötet som jag fick reda på här skulle ske, naturligtvis var det ryktet också struntprat.
Är det verkligen så att vi ska göra avsteg från våra stadgar så det passar catfoot, ska det vara bra skäl. Ni tror ni gör något gott för katterna men vi känner till turerna från både catfoot, hon som bokade katten och vårt handlande.
Skriv gärna vad ni vet, inte vad ni tror är sant. Då kanske det går att svara på era frågor. Gärna en fråga i taget.
Personen som bokat katten hjälper också till på Hoppet, precis som catfoot gjorde. Är det så att de har svårt att komma överens så borde de prata med varann. Vi ville också se att katterna fick den medecinska behandling som var påbörjad. Vi har också erbjudit oss stå för behandlingen. Vi vill föräkra oss om att de får den vård de behöver. gärna genom dokumentation från veterinären. Dessa för oss självklara saker borde inte vara svårt att visa upp, varför sker inte det?
Vi tycker inte det är konstigt samt en rimlig begäran från vår sida.
Medicinsk dokumentation är viktigt för att visa att vi inte lämnar ut sjuka katter och för att visa att vi sköter om våra katter. Är de på jourhem är det lika viktigt.
Påstå inget annat än det här är en efterkonstruktion, om jag är dum, är i så fall du/ni dummare! Jag är i alla fall på djurens sida, vems sida är ni?
Tudor har legat med på hemsidan fastän han varit bokad, han skulle även vara med på en adoptiosdag för ett par veckor sedan.
Varför, om han var bokad från första början?
Nu ödslar jag ingen mer energi på såna som ni Hoppet.
Hoppas Lena eller någon annan vältalig kontaktar Djurskyddet Sverige, för det här är långt ifrån djurens bästa.
Är också inne på att Hoppet ägnar sig åt en efterhandskonstruktion.Det är väldigt konstigt att det kommer in helt andra fakta från Hoppet efter så lång tid,om det är så som Cala skriver så skulle det ha nämnts mycket tidigare och så är inte fallet.Det är inte konstigt att folk på hittekatter reagerar när en förening som Hoppet uppvisar ett sådant beteende.För katternas skull och även för Catfoots skull släpp på prestigen och låt katterna stanna,det lär ni som förening tjäna oerhört på.
Jag låser tråden nu.
Det är absolut meningslöst att tjafsa med Hoppet. Vi har annat att göra.
Jag upprepar vad jag skrev under #208:
Hoppet, jag har tröttnat på er! Ni är inte djurvänner om ni bråkar i veckor om en stackars kattunge som nu har fått ett bra hem. Katter äger sig själva. Ni hade bara ansvaret att hitta ett bra hem till den och det har ni lyckas med.
Gör er jobb nu med alla andra katter som behöver ett hem, slutar kalla skygga katter för vildkatter och slutar lägga all era resurser på Tudor.
Lycka till i framtiden. Vi och ni har en massa andra katter att bry oss.