KATTSIM PÅ GAMLA DAR?
Hej!
Min mamma har kvar min äldsta katt hos sig, han är i dagsläget 12 år och en stor, röd kastrerad hankatt. Han går ute och äter inte så mycket förrutom Shiba. Han väger över 8 kg och har alltid varit stor.
Jag kan inte göra så mycket åt det i foderväg, har pratat med mamma men han är väldigt kräsen och springer efter och är väldigt jobbig så fort han är hungrig, vårat fel från början som hållt på i alla år.
Har funderar fram och tillbaka och trott att det var kört men hittade en artikel på en hundsida, om hundsim, och såg en bild på en katt! Kattsim alltså, vad har ni för erfarenheter av det?
Visst tror jag en katt kan "lära sig" acceptera vatten så han får röra på sig lite, leka är han inte alls intresserad av. Behöver alla tips som finns här, kanske inte så vanligt men visst finns det.
Vill börja nu innan det är för sent om man säger så?
Tips och idéer,någon??
Tänkte först du skojar med oss men när jag googlade på kattsim: Det finns verkligen. Fast mina katter skulle flytta härifrån efter att de har mördat mig om jag skulle försöka…
8 kg för en 12 år kastreras utekatt tycker jag låter helt normalt. Det är säkert mest muskler. Jag har 2 monsterkatter här -ingen aning vad de väger men också kastrerade hankatter-utekatter. De är värsta muskelpaketer. Absolut ingen fett på de:)
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Det har jag sett på "Veterinärerna" på Tv! Där var i ett program en tjock kisse som gillade att plaska i en bassäng fram och tillbaka. Katten såg faktiskt ut som om han gillade det och det gjorde visst susen på "rondören" också.
Hör med din veterinär.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Haha nej jag skojar då verkligen inte :-)
Men blev lite chockad med, var tvungen att läsa mer om det innan jag vågade föreslå idén, men jag tycker det känns helt logiskt.
Tjockisen är fasktiskt verkligen tjock, fet näst intill ;) Sen är det många som är stora utan och må dåligt men bukfett har han det med, så jag vill för hans skull få ner nått kilo iaf. Har har blivit slö med, rör sig inte alls lika mycket som förr.
Ska kolla upp det lite mer noggrant :)
Sorry.. Sitter och gapskratttar. Såg framför mig en bild av min 16 åriga katt i en basäng med vatten och jag med skyddsutrustning.
Våran hankatt på 16 år har alltid varit liten till växten. Han har en hängbuk som kom efter kastresringen. Han ligger på runt 5-6kg. Är mer aktiv än vad man tror. Vi har alltid trott att hon katten som tagit alla smådjur men råkade gå på hankatten att plocka en fågel som sedan honkatten lekte med och plockade in. Inne kan man få bända loss han ifrån sängen.
8kg kan vara mycket för en mindre katt men en vanlig stor katt är det inte mycket. Men kattsim kommer nog ge katten längre livstid ändå. Det brukar motion göra.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Har mailat blåstjärna utan resultat, får hoppas det dyker upp inom kort.