Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 1850 ggr
crusmynta
0

Innan måndag den 22/9.....

En tjej i Kramfors behöver er hjälp!!

Hon har haft för många katter och Djurskydd har knackat på många ggr nu..och innan den 22/9 måste hennes katter bort, annars riskerar de avlivning!

De är tama.

Katterna är nu ca 10 st och de är kastrerade.

Kan du ta hjälpa??

Kontakta då Frida på Livlinan

lycko_salte@hotmail.com

eller ring henne på 073-820 48 07

Har du ett hem att erbjuda och inte bor i närheten av Kramfors, så är det säkert inga problem,

då tjejen som äger katterna kunde köra dem lååångt för ett nytt hem!!

Issa
0

Putt

kattassen
0

Det är inte samma "ärende" som redan har varit upp här?

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

SagaLina
0

Är inte de också från det stället som Hoppet fick katter som de var tvungen att avliva pga hjänmask eller vad det nu var?

Skulle inte hon behålla 9 st också, är det bara 1 kvar då eller är det 19 st kvar?

Ankie
0

Men det måste ju vara samma ärende

puttar

Issa
0

Avlivade p.g.a. hjärtmask?? På denna sida på SVA står att masken finns inte i Sverige, men att man bör ge medel emot hjärtmak om man reser med sina djur i sydligare länder där masken finns, se länk: https://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20030402000050&DocTypeID=32

lilo-nova
0

Nu fattar jag ingenting???

SagaLina
0

Ja jag är lika frågande jag men hänvisar till CALA:s svar i tråden Skygge mamman

"Dessutom så kom katterna från Kramfors i uruselt skick(se ovan). Det skulle enligt uppgift var kattungar utan sjukdomar och helt friska katter, istället får vi ett gäng sjuka katter med hjärnmask förutom vanlilga sjukdomar Öronskabb, kattpest,inflammationer i ögon och annat som vi kan fixa. Sanningen är att dessa katter hade avlivats av djurskyddsinspektören i Kramfors direkt på plats och utan urskiljning."

Så det är hjärnmask och inte hjärtmask, vilket jag inte riktigt vet vad det är faktiskt.

Det är alltså Hoppet som har tagit hand om en del katter ifrån kvinnan i Kramfors och som de sedan ska ha avlivat pga råd från veterinär med andledningen som finns ovan.

Jag är inte kopplad alls i Hoppet så jag kan bara hänvisa till vad jag har läst i andra trådar här på forumet.

Puma77
0

Ja jag vet inte heller vad hjärnmask är för något. Försökte dock googla men hittade inget just då.

//Pia

SagaLina
0

Kollar man på SVA:s hemsida så får man heller inga träffar men en förfrågan om man menar hjärtmask.

Jag är allmänt förbryllad över inlägget som rör avlivningen av några av katterna ifrån kvinnan i Kramfors, jag kan tänka mig att de inte var i så där tipp topp skick eftersom hon hade uppemot 50 katter om inte fler men……mystiskt tycker jag att der verkar i alla fall!

chrisse-77
0

Googlar du på hjärtmask så står det att det inte finns i Sverige då det smittar via insekter som vi inte har här.

bumbimia
0

Jag har ingen aning vad hon menade för parasit. Det här hittade jag om brainworm "hjärnmask"

http://en.wikipedia.org/wiki/Parelaphostrongylus_tenuis

Ankie
0

putt för dessa katter

Alexej
0

#11 Översättning "hjärnmask":

Parelaphostrongylus tenuis
Från Wikipedia, den fria encyklopedin
Hoppa till: navigering, sök
Parelaphostrongylus tenuis eller brainworm är en liten parasitic nematode det infekterar hjärnan hos många hovdjur. Dess naturliga värd, vitsvanshjort, påverkas inte av dess närvaro, andra arter, dock lider av svåra neurologiska skador som så småningom leder till döden. Sjukdomen kallas älg sjukdom för sina vanligt förekommande i älg dela territorium med vitsvanshjort.

P. tenuis identifierades som orsaken älg sjukdom - en sjukdom känd sedan 1912 - av kanadensiska biologen Roy Anderson 1967.

[redigera] livslängd
Den livscykel s. tenuis börjar när kvinnliga maskar lägger sina ägg i blodkärl i venous sinuses och subdural loppet av en vit tailed deer hjärna. Äggen är sopas upp i blodomloppet och de når lungorna, där de kläcks i första stadiet av larver. Ibland, larver kläcks i hjärnvävnaden och skriv blodtillförsel som larver. I båda fallen när larver finns i lungorna, de kommer in luft passager. The deer hostar upp och svalorna de larver, som passerar genom tarmkanalen och utsöndras i rådjur är exkrementer.

Den första etappen larver ur den gödsel och infektera sniglar och långsam att genomsöka över rådjur spillning. Dessa snäckor är smittade via sina fötter. En gång i snäckor, larver utvecklas till deras andra och tredje stadiet. När ett rådjur feeds på växtligheten, en infekterad snigel eller långsam kan vara oavsiktligt förtäras. Den tredje etappen larver växa fram i magen av rådjur, och vandrar genom rådjur s bukväggen, längs utsidan krökning av rådjur magen (eller Abomasum) och genom buken tills de når ryggmärgen. En gång i ryggen, de genomsöka till hjärnan, där de växer och livet börjar på nytt. I klövdjur än rådjur (dvs avvikande värdar), mogna maskar inte producerar ägg, och det smittade djur blir allvarligt sjuka. Classic avvikande värdar är lama-djur, får, älg och några exotiska antilop.

Den långsam eller sniglar som fungerar som förmedlande värdar är mycket små, oftast mindre än 1 cm, och har en förkärlek att leva i den vegetation som rådjur gillar att äta. Även om de oavsiktligt intag av en smittad slug eller snigel föreslår rådjur infektion är ett sällsynt fenomen, särskilt sedan s. tenuis har befunnits endast infektera ungefär en av 1200 sniglar och långsam i Grand Marais, Minnesota, åttio procent av vit - tailed rådjur i området ändå blivit smittade under deras första år i livet.

[redigera] Tidslinje
Tiden mellan infektion med tredje etappen larver och slutförandet av den cykel som passerar första etappen larver i avföring är 80-90 dagar. Detta kallas prepatent period.

Det tar 3 - 4 veckor för den första etappen larver att utvecklas till ett infekterat-kapabla tredje etappen larver inuti snigel eller långsam

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

SagaLina
0

Kan de verkligen finnas hos katter?

Alexej
0

Otrolig kunnig veterinär på Hoppet som kan diagnostisera både hjärn- och hjärtmask på några katter från Kramfors medan andra från samma ställe blev adopterade.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
0

Att katterna hade hjärnmask kan knappast stämma då det endast verkar förekomma i andra delar av värden (Minesota & Kanada) och inte hos katter (drabbar älgar, rådjur och hjortar). Jag har aldrig hört talas om åkomman tidigare.

Hjärtmask finns det däremot mycket riktigt en parasit som heter. Den kan drabba katter och hundar, men finns inte i Scandinavien. Enda möjligheten skulle då vara att katterna har importerats från sydeuropa eller någon annan kontinent. Här är ytterligare en länk till information om hjärtmask.

---

När det gäller de fyra katterna som avlivats på Hoppet skulle det enligt kassören på Hoppet bero på att de var missbildade pga inavel.

Enligt ett mailsvar jag fick från någon av de andra på Hoppet (svaret var undetecknat; mvh djurskyddet hoppet) hade katterna avlivats av följande skäl: "några togs bort på grund av att dom mådde psykiskt dåligt enligt samarbete med veterinären…"

Enligt djurskyddinspektören i Kramfors som jag pratade med idag hade Hoppet avlivat ett par katter pga svår öronskabb och ett par pga att de inte var hanterbara.

Idag har djurskyddsinspektören gjort en uppföljande inspektion hos kvinnan. Det var ingen avlivning planerad till idag. Istället skulle nytt beslut tas beroende på vad som framkom vis besöket.

//Lena - Sajtvärd på Hittekatter iFokus

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"