Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 2810 ggr
Misan
0

Harlequin söker sitt hem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Harlequin är den sista av mina hemlösa som söker sitt eget kärleksfulla hem. Han är varken tam eller vild bara knäpp ;-). Han har nog troligtvis haft ett hem en gång i tiden men det var nog länge sedan, man märker hur gärna han vill ha kontakt men samtidigt är han för feg, det går att kela med honom när han ligger i sin korg högst upp på en hylla och då njuter han allt som går. Men den dan han kan leva tillsammans med en familj helt och hållet så kommer det sista att släppa. Idag är han tvungen att bo i eget rum på grund av mina tanter och kattlucka. Han är kastrerad, öronmärkt och fick en grundlig genomgång av vetten. Beräknas vara ca 5-6 år

Fler bilder finns här:

http://picasaweb.google.com/lisa.gegerfelt/Harlequin

Lisa

essut50
0

Vilken vacker kille, han får nog ett hem snart.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

solweig
0

håller tummarna att han snart får ett eget hem.

Elcyion
0

Vilken fräck täckning han har i huvudet! Håller tummarna för att han får ett eget hem snart!

Medarbetare på jack russel terrier

Misan
0

Ja det hoppas jag med, han går där inne och ropar efter mina tjejer men de är livrädda för honom. De älskar verkligen fisk så jag kokade fisk nyss åt dem, de stod nedanför och skrek för att det tog så lång tid, ger dem fisken vid gallret till honom så att alla tre kunde äta tillsammans men samtidigt ha gallret emellan. Tjejerna vägrade äta utan gick ut i köket igen och såg  jätte ledsna ut så tillslut fick jag ta med tallrikarna ut i köket så att de kunde få äta av sin älsklingsmat.

Jag vet ju inte riktigt vad som har hänt dem emellan när han gick här ute och blev matad. men det här är en ohållbar situatiom just nu, för honom alltså.

Lisa

Sidentass
0

Åhhh vilken fin kisse..älskar denna färgsättning..puttar upp tråden och håller tummarna för att skönheten snart får ett hem som inte är lika fullt på katter som vårt..

Misan
0

Puttar lite för Harlequin och han är faktiskt Blå/vit, mörk grå.

GosChippen
0

**Synd att man redan har fem katter!
**

Misan
0

#7 ja då får man bara se men de två på bilden var riktiga snyggingar, Birmor?

vanessa
0

Han är otroligt fin. Vilken pälstuss du räddat. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Erika91
0

Han är ju jättesöt. Hoppas att ett hem ka ordnas. Förstår att det är ohållbart.

Sidentass
0

puttar!

maggan47
0

fortsätter att putta för denna fina kille Maggan47

Pysslan
0

Åh vilken vacker katt!

Det är våra fel och brister som bevisar att vi är mänskliga  🌺

Erika91
0

Puttar

Misan
0

Sedan igår kväll har han suttit vid gallret och gråtit, tjejerna gömmer sig bakom mig men han ropar och ropar utan att få någon respons.

Kan det vara några rester av hormoner som spökar fortfarande? Eller så har han lessnat på att vara ensam för han svarar även oss när vi pratar med honom.

Lisa

Misan
0

Puttar lite för min ensamma ledsna kille som så gärna vill ha sällskap

Jenna-Gun
0

Är han kastrerad

Kittekatten
0

#17 ja, han är nyligen kastrerad

Misan
0

Det är till och med en månad sedan han blev kastrerad idag, 21/1 och då blev han även öronmärkt och vaccinerad och fick en genomgång av veterinären. Det är mina knäppa tjejer och kattluckan som gör att jag inte vågar släppa ut honom i resten av huset. När han gick ute så jagade han ju tjejerna flera gånger, vid tre tillfällen så kom Miranda infarande som ett skott genom luckan och utanför stod Harlequin och tittade in genom luckan. Så därför är hon livrädd för honom.

Lisa

Misan
0

Nu börjar det släppa, jiippi! I lördags skulle jag lägga en filt i tvättmaskinen, den har jag har i soffan där tjejerna alltid ligger så den var ordentligt hårig, fick ett ryck och la in den till Harlequin istället, la den precis vid gallret och vilken lycka det blev. Han snuttade, snurrade, pep och hade sig. Sedan dess har det bara gått framåt, filten ligger precis i dörrhålet mellan hallen och sovrummet, jag har trängt mig förbi honom, han har fräst men legat kvar på sin snuttefilt Skrattande. Han har nästan inte legat alls i transportburen utan bara på filten. Så igår kväll så låg han inte på filten, när jag var klar i badrummet så kom han ut från sovrummet, jag sätter mig bredvid filten och han kommer fram, lägger sig ner och börjar snurra på rygg, sträcker fram tassarna mot mig så att jag kan kela med dem, det är så jätte mysigt att bli smekt på tassarna, framförallt mellan trampdynorna. Vi sitter så jätte länge och myser. Han luktar gärna på mina fingrar men försöker jag stryka honom på huvudet så rycker han undan fortfarande men det är bara en tidsfråga.

Ingen som är intresserad av en underbar men blyg kille i sina bästa år?

Lisa

Kittekatten
0

Men jisses Lisa vilket framsteg, det är ju helt underbart! Jag blir riktigt avis Glad

Misan
0

Ja det känns som att han har gjort mer framsteg sedan i lördags än vad han har gjort sedan han kom in. Han pratar med mig, ropar på mig men vågar inte riktigt hela vägen men det är bara en tidsfråga.

Har fått en plats på Stadskatten och ska åka in denna vecka men jag vill inte. Anledningen till att jag kontaktade Stadskatten är för att han behöver sällskap av en annan katt, idag kommer han springande direkt han hör mina tjejer och sitter och ropar efter dem, nästan så att han börjar bli hes. Samtidigt är jag orolig att han ska gå bakåt när han kommer dit, mycket ljud, många olika människor. (och mina nerver) Han har klivit tillbaks flera gånger när det har blivit ändrade rutiner, bl.a när jag har haft folk hemma som har fått gå in och hälsa på honom, han är en riktig fegis.

Så snälla kom med råd, ska han bo kvar här och gå framåt gentemot människor men vara ledsen utan kompisar. eller ska han åka till katthemmet där man nog får börja om en bit men han får kattsällskap?

Mitt hjärta går sönder.

Lisa

Erika91
0

Vilka framsteg.

Det där var ett problem. Men kan inte du ställa upp som stödhem till en till katt som han kan ha sällskap utav?

Misan
0

#23 jag har funderat på det också men då vill jag helst ha en tam katt för att få Harlequin att gå frammåt (alltid bäst med en av varje) men katthemmet behöver stödhem åt skyggisar för tamkatterna blir ju snabbare tingade på katthemmet än i akuthem.

Erika91
0

Det var ju synd.. men KKS har väl ändå någon tamkatt som behöver stödhem?

emjon
0

Roligt med alla framsteg kisen har gjort och han ser urmysig ut. Förstår också dina funderingar och det är ju svårt att veta.

Hur tror du det skulle gå om du stänger till kattluckan och han får träffa dina flickor inne? Det är ju inte helt säkert att han jagar dem där på det sätt han gjorde ute. Ibland blir man förvånad över hur katterna reagerar. Om jag har förstått saken rätt så var han okastrerad när han jagade flickorna ute och det är ju annorlunda nu.

Om du lyckas sammanföra kissarna med varandra utan för stort tumult så tror jag att det skulle vara det bästa för honom.

Hoppas att det löser sig för dig och kissarna.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Misan
0

#25, jag bor ju i Stockholm så det är lite långt med KKS och dessutom vore det bäst om Stadskatten hade en katt eftersom jag fick ok av dem i fredags.

#26 Jag tror inte att Harlequin kommer att jaga tjejerna på annat vis än med gosattacker ;-) problemet är att tjejerna har fått så mycket stryk ute av alla hemlösa, ett tag fick jag åka i skyttetrafik med katterna till vetten med slagsmålsskador. Detta har gjort dem så rädda och osäkra. Kommer aldrig glömma när jag släppte ut Zorro bland mina katter, då hade han bott hos mig med galler i kanske en månad och de struntade i honom bakom gallret. Miranda var värst, hon sjönk till golvet, fräser morrar och tittar på honom underifrån. Hon kutade allt hon kunde till kattluckan men den var stängd, det bara tjongade till när det tog stop för henne. Nästan samma reaktion kom från Zelda och då gjorde Zorro inget annat än gick fram för att hälsa, han var aldrig elak trots detta så gick det aldrig att få ihop dem. Morris slogs med honom många gånger, Zorro fick sitt första jack i örat efter det att han hade kommit in i värmenLedsen

Så när man har gått igenom detta några gånger så vill man inte utsätta dem igen, jag fegar ur men vill ju inte att mina bebisar ska vara rädda i sitt eget hem.

Lisa

Kittekatten
0

#24 Med dina kontakter hos diverse katthem så är det väl inte omöjligt att få 'låna' hem en tamis Flört Jag tror ju att det är bättre att han är kvar hos dig ett tag till, tills han blir tryggare i hemmiljö och med människor, så är det lättare för honom att börja lita på andra människor sedan.

Erika91
0

#27 Oj, stackarna. Då förstår jag att du inet släpper ut honom. De ska ju vara trygga i sitt egna hem.

#28 Haha jaa "låna" hem en katt det vore ju bäst ;)

emjon
0

#27 Ja då förstår jag att du är lite skeptisk till det hela och jag tycker absolut inte att du fegar ur det är ju av omtanke till dina flickor.

Håller med Kittekatten och har du den möjligheten så tycker jag absolut att du skall prova det först.

Hawknestgrove
0

JAg tycker, att du ska åka iväg med kissen till Stadskatten, om du har en plats där. Som sagt, det är lättare att få dem till nya hem på katthemmen direkt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Misan
0

#28 har inte någon speciell kontakt annat än med Djurhjälpen eftersom jag är webbis där, de andra katthemmen får jag göra som alla andra, ställa mig i kö och på stadskatten har jag stått i kö sedan februari-mars förra året med fem katter, det är därför det gick ganska smärtfritt nu.

Jag har försökt få tag i Månlyckans men misslyckats för jag tänkte jag kunde försöka med den sista kattungen i Alby men jag har inte fått något svar, en skygg kattunge är ju lättare att hantera än en vuxen skyggis och det brukar gå fortare att få den tam och Harlequin hade fått sällskap.

#31 du har så rätt igentligen men jag får alltid lättare panikattacker när jag tänker på att lämna dem ifrån mig.

Jag ska prata med Stadskatten när jag slutat jobba så får vi se vad som händer.

Lisa

Hawknestgrove
0

Misan, men då kan du ta in en liten frussen stackare till, om du vill…..

Misan
0

#33 jo det kommer jag att göra, i lördags skrämde jag livet av en ny hemlös som jag aldrig hade sett förut. Såg grannens katt jaga något och gissade att det var någon av mina, så jag for vrålande efter men får se en katt som jag aldrig har sett förut. F-n hoppas att den kommer tillbaks. Hade ju ingen mat ute eftersom det har varit tomt med hemlösa sedan jag tog in Harlequin.

Varken grannens katt eller mina brukar reagera nämnvärt, grannens stannar upp sätter sig ner och ser ut som om han undrar: -vad håller du på med då, jag har inte gjort något! Oskyldig men den nya sprang för livet.

Så det kommer snart vara fullt i rummet igen. men det är lika svårt att släppa dem till katthemmet, lättare när de kan gå direkt till ett annat hem.

Misan
0

puttar lite, nu kurras det förfullt, kelas och stångas även med mig, fast han är fortfarande rädd för hastiga rörelser men det är nog snart borta även det. Han ligger kvar i dörrhålet när man kliver över honom även om han är jätte skeptisk till det :-)

Erika91
0

Misan har du tagit en till misse till Herlequin?

emjon
0

Vilka härliga nyheter och jag är väldigt glad över att du beslöt ge honom chansen hos dig istället för katthemmet. Om du inte hittar hem till honom nu så är hans chanser större sedan om det blir katthem.

Hoppas att någon får upp ögonen för denna mysiga kille.

Misan
0

#36 om du menar kattungen i Alby så är den aldrig ensam, mamman har varit med varje kväll vi har varit där, det pussas, piper och håller ihop. När man ser ungen stryka sig mot mamman och de går in i fällan samtidigt så blir det genast svårare för jag har ingen chans att ta bägge.

#37 ja jag kände att jag inte kunde stoppa honom i hans utveckling så han stannar ett tag till sedan åker han till katthemmet men han är jätte ensam :-(

Lisa

Misan
0

puttar för Harlequin och Herbie de söker fortfarande ett eget hem. De har fått flytta från mig för det var slagsmål mellan min Zelda och Harlequin hela tiden men det var Zelda som var dum inte Harlequin

Ankie
0

puttar

Hawknestgrove
0

Puttar för båda!

Jenna-Gun
0
MariannE11
0

*putt*..

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Hawknestgrove
0

puttar för vackre Harlequin

Harlequin
0

Faaaaast nu är det ju faktiskt så …

… att Harlequin har fått ett hem!

Och jag blir bara ännu gladare att jag bestämde mig för honom - tillsammans med Lavendel. Båda från Kattstallet!

De stortrivs tillsammans!

Puma77
0

Åh grattis. Han är ju otroligt fin.

//Pia

Jenna-Gun
0

Men oj så glad man blir.

Härligt.

Jenna

essut50
0

#45 Grattis till en underbar kisse.

Hr du ingen ny bild på på katterna.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

MariannE11
0

vad bra för charmprissen…..härligt härligt!… vill åxå gärna se bilder…

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Misan
0

Hej och välkommen hit, det är så underbart att han har fått ett underbart eget hem och en egen fästmö. Krama dem bägge från mej.

Lisa

Harlequin
0

Nja, krama dem går de nog inte med på ännu ;-), men klappar kan de få massor! Och H himself har fått frossa i räkor i kväll … nåja, inte hela påsen …

Bild bifogad …

Puma77
0

Så söta de är tillsammans.

//Pia

Misan
0

Han har fått komma till himmelriket :-), de ser så underbara ut tillsammans, nu förväntas det av dig att vi får höra bägges framsteg här och massvis med bilder brukar vara ett krav Cool

Harlequin
0

Jag visst väl att jag gjorde något dumt när jag medlemmade mig här …Flört

Jag har försökt titta till Lavendels ögon, båda hade ju med sig lite knasiga ögon(rest av förkylning) från kattstallet … Och det går lite upp och ner, i dag ner - för Lavendel. H's ögon ser nästan helt OK ut …

Vill helst inte börja behandla med spolning och salva eller liknande förrän de är lite mer hanterbara. Hoppas på utläkning. Suck!

Men du har gjort ett stort förarbete med H, Misan, så gosig! Men litar inte fullt ut än. På mig alltså, jag är välan skum kantänka ….

Puma77
0

De måste ju kolla in dig ordentlig så de vet vilke filur du är egentligenFlört

//Pia

Misan
0

Oj har de varit förkylda, hoppas som du att det bara är det sista kvar som läker av sig själv. Håller tummarna för dem bägge.

I Harlequins ögon är nog de flesta skumma tills han släpper en in på livet då har man en kamrat för livet.

lilo-nova
0

Kul att katterna fick bo tillsammans!

mymlanbus
0

Så fina de är på bilden tillsammans :)

Harlequin
0

Mmmm …

Harlequin har hittat klösmöbeln och han har legat där flera gånger nu. Och han tar emot mer och mer gos, kommer fram till mig, men misstänker att det är maten han vill åt - också …

Lavendel är en lite svårare nöt just nu och jag tror att det kan bero på att jag flera gånger lyft upp henne. För att kolla ögonen - och för att klippa av en tova hon hade i pälsen. Så det är klart att hon inte litar på mina händer … :P

Harlequin
0

I dag undrade jag vad det var för ljud … och märkte efter ett tag att de samspråkade på något märkligt språk. Jag vet inte om det var båda som lät, eller en av dem. Kan inte beskriva riktigt, men ett kurrande och inslag av ett kvittrande.

Jag undrar, misan, är det det att H har blivit så sent kastrerad i livet som han har blivit en så "maffig" katt? Jag tror att du vet vad jag menar. Visst har han en övervikt, men det är något mer än så. De hankatter jag själv känt närmare, tidigare, har varit kastererade och rätt tidigt.

Var nere på kolonilotten i dag, och visst hittade jag lite nedpeta/kattmynta där. Tog upp en planta som jag tänkte försöka få att övervintra inne - eller på balkongen. Frågan är bara var den kan stå, så att de inte "överdoserar" Skrattande

Nu har även H börjat spinna här hemma! Men spinnande överhuvudtaget, hör jag inte så mycket av än, men den som väntar på något gott. L har "kommit fram" igen och hennes ögon ser bra ut i dag. Hoppas, hoppas.

Fortsätter att kommentera i denna tråden om detta - är det OK? Har skrotat runt lite på forumet, men har inte riktigt fått klart för mig om det bara gäller "hittekatter" när man skriver här elller om det räcker med katter … Skäms

Misan
0

Självklart ska du skriva här, men starta gärna en ny tråd där vi kan få äran att läsa om hans framsteg, och han är ju faktiskt en hittekatt och glädjande nyheter behöver alla här inne, alla vet ju hur mycket sorg det finns så alla solskenshistorier är välkomna. (ok jag är lite partisk ;-)

Jo hankatter som kastreras sent i livet blir gärna lite större om huvudet, gärna stora kinder m.m. så det stämmer.

Vist låter han som en gammal traktor när han spinner, lite osäkert.

Vad skönt att Lavendel börjar må bättre i sina ögon, hon har snart förlåtit dig, några skinkbitar brukar göra susen :-)

marieborg
0

Så kul att de fått ett så bra hem hos dig! De är underbart sötaKyss

Flera bilder och uppdateringar vill vi ha   Flört

Kan de vara så att det ljud du hörde från dem kom när de tittade ut och såg fåglar? Då brukar de göra ett ljud som liknar det du beskriver. Jag tycker det låter så roligt och sött.

Lycka till!

Harlequin
0

Skapar ny tråd under kattprat …