Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 972 ggr
vanessa
0

Avlivningsstopp i Norge

Satt och läste en gammal kattliv, vi får ju dem för att kunna ragga nya prenumeranter till dem. Då fastnade mina ögon på en väldigt intressant artikel. En artikel som gav mig hopp.

Norsk Huskattsförening har drivit igenom en massa ändringar i djurskyddslagen.

* Inga friska katter får avlivas. * Alla katter från och med 2006 måste vara id-märkta. Och det står i även i djurskyddslagen. * Inga hyresvärdar får förbjuda sina hyresgäster att ha katt. (Tydligen vanligt i Norge, men gäller inte hundar…)

Ordet vildkatt har tagits ur norsk lagstiftning och ersatts med hemlösa eller ägarlösa katter.

Man får inte skjuta katter. De faller under viltlagen, men det finns inte jakttid eller andra regler så är de faktiskt fredade av samma lag! Den enda lag som godkänner avlivning är djurskyddslagen, och gäller då enbart om katten är så sjuk eller skadad så lidandet måste kortas.

Jägare och ornitologer försökte häva lagen på grund av fåglarnas välfärd, men då en procent av alla fåglar som dör under ett år dör på grund av katter. Så de kunde inte stämplas som skadedjur!

Slutligen så använder de sig även av TNR och sätter dem i kattkolonier. Men det krävs mycket resurser för det.

I den nya lagen uppmanas ägarna att kastrera katter som inte ska gå i planerad avel. En rekommendation, men en bra sådan.

När jag läste detta fick jag inspiration att kämpa vidare, och för hur vi kan kämpa för katterna. Så jag ska grunna vidare på angreppsvinekl. Men nu ska jag på konsert.

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Lena
0

Norge har helt klart kommit längre än Sverige! Bra gjort får man säga! I artikeln om TNR här på Hittekatter står det om TNR projekt i Norge. Det bevisar att det går att genomföra även i länder med kallt klimat.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Trullis
0

Mycket bra av Norge. Det som är skrämmande är att i Sverige har ingen ansvar över hemlösa katter. Den nya lagstiftningen om tillsyn av hundar och katter förutsätter att de har en ägare. Men tyvärr har de hemlösa fallit mellan stolarna. Alla skyller på alla och ingen tar ansvar, förutom ideella krafter.

Jag personligen finner det anmärkningsvärt att det ser ut så här då vi, kattägare, reprensenterar 25 procent av alla hushåll i Sverige!! Vi borde vara en stor påtryckningsgrupp och viktig för politiker. Anser att denna fråga är tvärpolitisk då katternas väl inte (i mitt tycke) överhuvudtaget har med partifärg.. Men tänk om vi alla kunde stå enade i just denna fråga, vilken enorm maktfaktor att räkna med. Det kräver samarbete och organisering dock

Helene

Lena
0

32 Instämmer, visst är det märkligt att vi har det som vi har det i Sverige med hittekatter. Tyvärr är inte alla de 25% kattägare enade i det här med att kattens status bör höjjas, katter bör kastreras, ID-märkas osv. Allt för många struntar blankt i det och det är just det som är det stora problemet och orsaken till att det ser ut som det gör i landet. Men om alla vi andra som verkligen vill ha en ändring till stånd går samma blir det inte så dålig maktfaktor det heller.

Nu får vi verkligen skärpa till oss i Sverige när Norge tagit sådana kraftag i det här!

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

evangeline
0

Min man och jag diskuterar detta just nu…..

* Vilken myndighet ska kontrollera att dessa förändringar följs? Hur kontrolleras id-märkningstvånget? Vad blir det för efterverkningar om man bryter mot detta? Vem kollar om Svein och hans polare har skjutit ett gäng katter i smyg??

* Vad händer med hoppsankullar om det är olagligt att avliva…Jo de sätts ut i skogen (eller klubbas mot en sten)…Och sen blir de hemlösa i alla fall…..

Tyvärr finns det massor med människor som ev. tycker att den lagen rättfärdigar att slänga ut misse i skogen om de inte blir av med dem.

Risken finns att folk försöker skänka bort kattungarna bara för att bli av med dem i ännu högre grad än idag…..

Inför kattskatt!! Kastrationstvång på katter som inte ska användas i avel!

Jag tror tyvärr att en sån här lag inte förändrar verkligheten så mycket även om jag skulle vilja det av hela mitt hjärta. De människor som inte tar sitt ansvar idag lär inte göra det i morgon heller om det inte är straffbart. Lagen är bra men hur ska de se till att den följs??

DOCK ändå så visar ju dessa ändringar på en attitydförändring hos myndigheterna och det är ju ändå positivt!!

Evangeline som tappat tron på att lagar kan förändra nåt om det inte står spöstraff och väntar för den som bryter mot lagen……

Lena
0

#4 Det finns en sådan lag i Nederländerna sedan många år tillbaka. Det finns en sådan lag i Tyskland också sedan många år tillbaka. Nu finns det även i Norge. (Det ska finnas i flera länder men jag är lite osäker på vilka just nu.)  Det måste gå att få en ändring till stånd även i Sverige. Eller är det så sabla illa att Svensken är en barbar som inte kan bli civiliserad när det gäller katthållning?

Tappa inte tron för det måste gå även i Sverige, jag vägrar tro något annat. Sedan är det naturligtvis så att det handlar om flera åtgärder som måste till och bör samverka för att vi ska komma framåt.

Men åter till lagen om avliving. Argumentet du nämner har jag hört många , många, många gånger förut - att om Svensken inte längre får gå till veterinären och avliva sin kisse kommer han gå ut i skogen och klubba ihjäl den eller döda den på något ändå värre sätt,  eller sätta ut en vind för våg. Gjorde han det i Holland kunde han se fram emot en vistelse bakom galler under en ansenlig tid. Samhället där accepterar inte dylika handlingar. Det ska inte vi göra i Sverige heller. Vi ska inte heller låta bli att ta i med hårdhandskarna mot den barbariska inställningen som tyvärr dröjjer sig kvar i vårt hemland och får mig att skämmas över att jag är svensk.

//Lena

evangeline
0

Precis Lena! Det måste finnas nån sorts myndighetsuppföljning av det hela. Någonting som gör att lagarna följs. STRAFF OCH BÖTER!!

Där jag bodde när jag var liten var det barbarimetoder som gällde så jag är väldigt luttrad…

Jag undrar hur man rent praktiskt ska se till att lagarna följs? Om ingen kontrollerar det…om det inte blir straffpåföljd…Hur får man fast de som inte följer lagen??

MER HÅRDHANDSKAR TACK!!

Evangeline, trött i själen på hjärtlösa människor

Trullis
0

problemet är inte lagarna. de är faktiskt rätt tuffa. Under förutsättning att en katt eller hund har en ägare som kan identifieras. Men ingen lagstiftare bryr sig tyvärr. Men det viktigaste är att hemlösa inte har någon rättstatus överhuvudtaget, men det ska vi ändra på eller hur?

Gunilla51
0

Eftersom jag bor vid norska gränsen, så frågade jag min norske vet om just detta om avlivning av friska djur när jag var där sist. Detta var i våras. Han har aldrig hört talas om det. Sedan så har tyvärr alla medeljer en baksida. Om en människa får nobben hos en vet att avliva ett djur på ett humant sätt och personen i fråga är av tvivelaktig natur, vad händer då med djuret? Därför  är inte jag så säker på att den lagen i sådan fall är så väldigt bra. Dumpade djur och djur som avlivas på regelvidrigt sätt har vi nog av ändå.

Pelusa
0

Det kommer kanske alltid att finnas en viss typ av människor som bryter mot gällande lagar, hur effektiv kontrollen än må vara.
Tror det är viktigt att man vågar stifta lagar ändå, lagar som ger goda signaler och sunda vanor till medborgarna i det här landet.

Ett lagbrott är ju trots allt alltid ett lagbrott och bryter man mot lagen så kan man åka dit - även om kontrollen från myndighetshåll inte är helt vattentätt. 

Tror ändå att den sociala kontrollen människor (grannar) emellan kan bli rätt så avgörande för många marodörer och förövare! 
Katterna behöver den här livlinan från lagboken så in i vassen.

Sen blir man ju helt tokig när man läser Trullis' inlägg om att hemlösa katter fortfarande är helt osynliga i det här landet.
Dax nu att vi, kattvänner, ser till att myndigheterna blir varse om det här problemet på allvar.

Vi är många, alltså drygt 2 miljoner kattvänner. Drar vi åt samma håll och slutar omedelbart, på studs, att se alla små och stora hinder som ev kan stå i vägen för en lagreform så kan vi nog lyckas belysa problemet så att det blir klart som vatten. Men vi måste nog gå samman och gemensamt kräva en sund och modern reform som kan funka här hos oss. 

Samarbete över gränserna kanske? Vi har nog mycket att lära av våra grannländer. Frågan är ju varför t ex norskor och holländskor är så mycket bättre på att sluta sina leder än vad vi är?

/Pelusa

Bella-Maria
0

Djurens rätt har olika, stora, kampanjer varje höst. Vi borde tala med dom så att det nästa gång skulle ha en kampanj för hemlösa katter. Det skulle synas i hela landet. Samtidigt kunde de också samla ihop pengar till katterna.

Tillsammans kan vi göra mycket! Och nu ska vi höja kattens status!

Lena
0

#10 Mycket bra formulerat Bella-Marie! "Tillsammans kan vi göra mycket! Och nu ska vi höja kattens status!"

#8 "Om en människa får nobben hos en vet att avliva ett djur på ett humant sätt och personen i fråga är av tvivelaktig natur, vad händer då med djuret? Därför  är inte jag så säker på att den lagen i sådan fall är så väldigt bra. Dumpade djur och djur som avlivas på regelvidrigt sätt har vi nog av ändå"

Gunilla.H de där tvivelaktiga personerna du brukar prata om som du har i din hembygd går ju knappast till veterinären idag heller. De brukar ju, om jag förstått saken rätt,  döda både egna och andras katter för egen hand då de tycker det är för dyrt med avlivning hos veterinär.

Sedan vill jag relatera till vad Pelusa skriver att presumtiva lagbrytare inte är en anledning att inte införa en lag. Att själa är t.ex. inte tillåtet enligt lag, likväl själ många människor i vårt samhälle. För den skull är den väl ingen som ens funderar på att lagen på det området ska tas bort. För de allra flesta fungerar dock lagen som en norm för vad som är/inte är acceptabelt. Det är där det sociala grupptrycket kommer in. Ju fler som reagerar på ett lagbrott ju bättre efterlevs lagen. Därför har vi alla en stor uppgift att fylla här. Samhället består av oss alla!

I Nederländerna finns det ett djuskydd som är uppbyggt som en stiftelse. Dit kan man ringa när man upptäcker djur sonm far illa. De går sidan vidare med ärendet.

#9 "Vi har nog mycket att lära av våra grannländer. Frågan är ju varför t ex norskor och holländskor är så mycket bättre på att sluta sina leder än vad vi är?"  Ja det här har jag också funderat mycket på vad det kan bero på? Kan det var andra världskriget som gjort det? Det som skiljer är att man inte är lika "bortskämd" med att samhället ska stå för fiolerna. (Samhället = offentliga sektorn). Det finns en annan vilja och beredskap att man tillsammans tar tag i problemen. Tror faktiskt att vi är lite handikappade på det området på ett generellt plan i Sverige. (Nu tänker jag på medelsvensson - svenskan överlag).   

//Lena

Pelusa
0

"Det som skiljer är att man inte är lika "bortskämd" med att samhället ska stå för fiolerna. (Samhället = offentliga sektorn)."

Nja, "samhället" och den offentliga sektorn är ju vi själva, ingen annan! Det är våra gemensamma pengar som de folkvalda budgeterar till olika samhälleliga och gemensamma behov för att ett samhälle ska fungera för alla oavsett förmåga.

Anser inte det är rätt att stjälpa över den stora bördan att hjälpa missarna på enskilda eldsjälar. Tycker det vore mycket bättre om arbetet budgeteras kommunalt. Att det jobbas fram enhetliga lagar och regelverk framöver med sanktioner som svider i trynen på alla dessa känslokalla svinpälsar på två ben som behandlar katterna så illa!

Jag anser nämligen att katterna är en del av vårt samhälle, på samma sätt som alla våra djur hör dit. Därför är det allas vårt samhällsansvar att se till att misären i kattvärlden kan lösas på ett bra sätt över hela landet. Att behandla det minsta av våra små så styvmoderligt som det görs idag speglar en krass, materialistisk och kall värld som förskräcker långt in i själen (som nattens högervindar från vallokaler tyvärr bekräftar och förstärker in facto).

/Pelusa

Lena
0

#12 Tror dock inte att det kommer att hända att kommunerna helt plötsligt efter alla dessa år kommer att sätta till en massa skattepengar för att lösa det här problemet även om det hade varit underbart om så vore fallet. Visst ska man kämpa för att det blir bättre på det hä rområdet - dock viktigt att jobba på flera fronter.

Skillnaden mellan det Nederländska samhället och det svenska är att det där inte handlar om enskilda eldsjälar utan om ett brett folkligt engagemang. Det är dit jag vill komma - ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Varför sitter så många svenskar på baken utan att bry sig överhuvud taget, inte göra ett skapandes gram? Om vi blev fler eldsjälar eller åtminstonde flera som gör något lite då och då kommer mycket att bli bättre. Lagar däremot måste naturligtvis samhällets institutioner instifta.

Sedan är väl frågan om skattepengar ska betala för att vissa människor inte tar sitt ansvar och tar hand om sina katter som de borde. Skickar man inte helt fel signaler då? Där kommer det här med ID-märkningen in i bilden igen. Ansvar och uppföljning samt straff om du som kattägare inte gör det du ska. Dessa pengar borde istället betala för vad det kostar att ge försummade katter ett bättre skydd.

//Lena

Pelusa
0

Nä precis, Lena, jag tror ju inte heller att kommunerna helt plötsligt och frivilligt kommer att vilja "slösa" med sina pengar på att budgetera pengar till att lösa det hemlösa kattbeståndet i vårt land.

Det här är nog något som måste växa fram, komma underifrån som ett krav från folket - och vandra uppåt till maktens korridorer.

Men självklart ska inte vi, kattvänner, sitta med armarna i kors, luta oss tillbaka och vänta på att samhället ska komma och rädda missarna. Det är vi som bor här som är själva samhällskärnan och jag anser att det är så självklart så det borde inte ens behöva sägas, att alla vi som vill ha ett trevligt land att bo i måste göra vad vi kan för att hjälpa svaga och utsatta. I det här fallet gäller det katterna.

"Sedan är väl frågan om skattepengar ska betala för att vissa människor inte tar sitt ansvar och tar hand om sina katter som de borde. Där kommer det här med ID-märkningen in i bilden igen. Ansvar och uppföljning samt straff om du som kattägare inte gör det du ska. "

Jadu, en bra synpunkt, Lena som tål att diskuteras kanske en dag som den här? För vart ska våra surt försnillade skattepengar gå egentligen? Ska jag t ex behöva betala för att vissa människor inte tar sitt ansvar och tar hand om sina barn t ex. Ta alla pengar som ungdomskriminaliteten kostar….ta vandalismen, förstörelsen, klottersaneringen etc. Jag skulle nog personligen önska att mina skattepengar användes till något helt annat (om man nu får önska sig nåt).

Jag tror att den dagen när kommunerna börjar kräva idmärkning och registrering av katter, den dagen har vi som bearbetat dem i ett antal år, slagit in en kil i kommungubbarnas hittills totala likgiltighet och brist på empati för den misär som pågår därute i våra buskar idag!

/Pelusa

vanessa
0

Så här ser jag på det i mina "se in i framtiden glasögon" :-). Det blir lag på att id-märka och registrera sin katt. När man betalar in sin registreringspeng, så går 10 kr till djurhem. Eftersom vi har 1.6 miljoner katter i Sverige, och alla är långt ifrån registrerade så kan det bli en sudderull av det hela.

På djurhemmen så ska man tillsammans med djurskyddsinspektörer och polis arbeta med att följa upp alla anmälningar och undringar. Vi på djurhemmen ska till skillnad från som det är idag, få ta oss in i hemmen om djuret finns där för att se hur den mår. Det går även bra om de tar ut djuret, så länge man får se den.

I första hand så ska man tala med dem, ge dem en chans att rätta till sig. Men gör de inte det så tar man dit inspektör och polis. Sedan upp i rätten. Givetvis så ska böter eller fängelse följa som straff om de döms. I dag så är det redan upp till 2 års straff, men ingen som följer det hela. Men med vår hjälp så ska det ändras, eller hur?

Jag måste se ljuset och inte gräva ner mig. Då kan jag inte hjälpa någon. Så jag ser framåt med vidöppna ögon och ser möjligheter där många ser hinder. 

Lena
0

#15 fint och klokt skrivet Vanessa!/ Lena

Trullis
0

i mitt tycke - katter är en tvärpolitisk fråga. Den dagen vi gör det till en partipolitisk fråga har vi förlorat. Mina katter skiter högaktighsfullt vad jag röstar på. Tänk om alla vi 1,6 miljoner kattägare med samma tanke, kunde för katternas skull, komma överens. Vilket parti eller politiker skulle ens drömma om att säga nej till 25 procent av alla hushåll? Men det förutsätter att vi alla drar åt samma håll, ungefär som en motorväg och inte en liten sketen grusväg. Det är vår skyldighet att påverka de 349 som sitter i riksdagen.

Helene

vanessa
0

Och här har jag hittat artikeln som jag syftade på.

http://www.kattliv.com/artiklar/artikelnr1-0506.htm

Jag blir varm i hjärtat, och ser en lösning framför oss. Tar snart upp lite av det som kommer att göras framöver. Alltså - KOMMER ATT GÖRAS.

Vanessa

Lena
0

#18 Det här är verkligen som ljuv musik!

//Lena

Hawknestgrove
0

Än i dag, så har mina båda veterinärer som är norska, både den jag anlitar i Sverige och i Norge inte hört talas om att det skulle vara förbud att avliva friska djur…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lena
0

#20 Mycket märkligt! Då får du informera dem nu då Gunilla.H :)

//Lena

vanessa
0

Lagen är ny, och det tar tid innan folk får informationen.

Vanessa

Hawknestgrove
0

Hur ny då? Jag frågade för bara en tre veckor sist, när jag var nere med Esther. Och den veten är ung och håller sig ajour med vad som händer. Att vanligt folk inte vet, det kan jag gå med på, men att inte veterinärerna vet…….

miranda1
0
Saxat från www.dyrssrettigheter.com

Det er fastslått at det trengs positiv lovhjemmel for å avlive katter. Slik hjemmel for avliving av katt finnes bare i dyrevernloven § 6 annet ledd, og gjelder syke, skadete eller hjelpeløse katter som er i en slik tilstand at helbredelse ikke er påregnelig, og i Smittevernloven § 4-1, for å forebygge en allmennfarlig smittsom sykdom eller forhindre at den blir overført. Foreligger ikke betingelsene etter disse bestemmelsene, er avliving forbudt og kan ikke skje.  Friske katter kan fremmede ikke avlive på egen eller andres grunn enten det dreier seg om eide, hjemløse eller forvillede katter.

Konklusjonen er kort fortalt at det er forbudt å avlive
- katter som er i noens eie (strl.§§ 291)
- friske katter (dyrevernloven § 6)
- hjemløse katter på egen eller andres grunn (strl.§ 407, viltloven § 3)

Hawknestgrove
0

Tack! JAg ska maila den artikeln till minnorska vet i Sverige.

evamojje
0

Det vore något för sverige att ta efter.

Tassar från Mojje,Minni,Zotis Och matte Eva

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Hawknestgrove
0

Puttar upp detta, eftersom vi pratar om det!