Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 1422 ggr
Hawknestgrove
0

Ett embryo har kommit till....

JAg och två till här i Strömstad har haft ett  förberedande litet möte……Föreningen Kattkedjan
Provisorisk Styrelse skapad av följande personer, söndagen 2008-09-14.

_Här står det förstås tre namn…..och adresser
_

Dessa personer väljs till styrelse tills årsmötet är fastställt.
Förslag till stadgar skall innehålla bla :
Att verka för en förbättring av katters status i Strömstad och en bättre katthållning.
Att propagera för kastrering, IDmärkning, vaccinering och försäkring av katter.
Att försöka hitta jourhem som slussverksamhet.
Att lobbyarbeta inom kommun och press.
Föreningens namn är
Kattkedjan

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

mymlanbus
0

Nämen Gunilla… vilket bra litet embryo :) sådana gillar jag :)

*håller tummarna för att embryot kommer att växa sig stort*

Jenna-Gun
0

Men så bra. Jag önskar er all lycka med Kattkedjan.

Kram Jenna

catfoot
0

Det låter ju helt toppenbra..Önskar att det växer till sig å blir en sumobrottare av det hela…En stor å stark förening, som kommer att hjälpa många katter i nöd….Kram å lycka till, jag hoppas å få höra mer om detta …/Catfoot

Ditt hem är där din katt är.Kyss

OT/Snyggt ....

Hawknestgrove
0

Vi skriker även här efter hjälp med allt som tänkas kan. Ok Strömstad är en liten ort, 12.000 innevånare med väldigt gammaldags inställning. att slå på stort och begära att i första skedet inte ha intagningstopp(till vad) eller att ignorera en 90-dagars regel är omöjligt. Vad vi vill i det första skedet, är att få tag i folk härikring, som kanske kan öppna sitt hem till en kisse i just åtminstone 3 månader. Vi har en god vilja och kan kanske få till fler folk, vad det lider, STNB är inkopplade och även kommunen. MEn vi saknar, precis som alla, PENGAR. Men kan vi få sakeroch ting att rulla på litet, så kanske vi kan få tag i lokal, tigga pengar till vetvård och kattmat och kanske få hjälp med det som hör webben till. Vi behöver även lite hjälp med lite kunskap, vad som gäller föreningsliv och det som hör därtill. Tyvärr ett måste.

Hawknestgrove
0

Just det. Namnet. Här inne finns massa fok, som känner till namn. Vi har ju fortfarande möjlighet att ändra, ifall namnet redan finns. Tänkte mig som sagt ett namsn utan å, ä eller ö. Så just KAttkedjan dök upp som ledigt i mitt huvud. Skrik till, om det inte är det, för då får vi ta något annat!

anebit
0

Ett stort lycka till!

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

lilo-nova
0

Ohh vad trevligt! Lycka till med detta! Oskyldig

Sidentass
0

Men det är ju toppen!!

Tror du Gunilla är som klippt o skuren för att jobba med sådant!

Nu håller vi tummarna här för att föreningen ska växa!

SallyB
0

Vad roligt!

Lycka till :)

Jenna-Gun
0

Om man googlar på Kattkedjan så får man bbara upp Hund o kattkedjan i Farsta.

Jenna

MariannE11
0

toppen toppen… önskar er lycka till!

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Lena
0

Vad bra att du strålat samman med några likasinnade. Det här låter ju lovande. Försök dock att inte låsa fast vid några 90-dagarsregler eller sådant tråkigt. Kanske ni ska satsa helhjärtat på kastreringskampanjer istället? Eller i alla fall lägga krutet där. De verkar ju behöva lite kunsap däruppe bönder och annat folk.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

Lena, nej vi vill inte låsa upp några regler på dagar, men i ett samhälle, där en del tycker att det är helt Ok att slå ihjäl kattungar med spade eller som , jag trodde inte det var sant,det finns alltså folk, som avlivat vuxna katter på huggstabben…., så är allt bättre än det….

Tanken var, att bygga upp ett nät av personer, som i första hand kunna rädda in en katt temporärt, i transit, så att säga. Självfallet, så vill vi lägga det mesta på just kstreringskampanjer, men det kommer otvivelaktigt komma in såna där historier, som Tramsans och EuroCashkatten. OCh att då kanske åtminstone ha 90 dagar att spela på, är ju bättre än att inte ha något.

Som en av dessa tre, hon hade ju haft möjlighet, att hysa in Tramsans kisse i några dagar. Det är ju just såna grejer, som behövs i fösta hand!

Fagddu
0

Vad bra med fler organisationer som hjälper katter. Lycka till med allt! :)

Alexej
0

Jättebra idé! Såna skulle behövas överallt. Just spontana möjligheter att ta en jourkatt. Plus att göra folk medveten om katter/kastrering. Ska ni jobba ihop med någon veterinär och katthem?

Vad är en huggstabbe?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Puma77
0

Härligt Gunilla.

Alexej; jag fattar som att det är den stora trubben som du hugger ved påRynkar på näsan

//Pia

Crisse
0

Vad roligt Gunilla att där blir fler föreningar som hjälper katter. Jag önskar er lycka till.

Naquita
0

jättebra med fler föreningar.

Vad jag inte kan förstå är att ni redan vid start tänker tillämpa 90dagarsregeln? är det bara jag som reagerar på det?

Den regeln borde inte få finnas överhuvudtaget, kan man inte ta hand om katten man tar in på obegränsad tid tills den får hem får man väl låta bli tills man har möjligheten. Eller har jag missuppfattat vad du menar Gunilla? rätta mig gärna isf.

Hawknestgrove
0

Ja tänker inte tillämpa någon regel. Men ja vad ska jag säga till folk, som kanske vill släppa till ett utrymme? Glöm som sagt inte, att detta är marker, som katter inte har något värde på. Alltså får jag skynda långsamt. OCh allt är bättre, än direkt avlivning eller att låta katten gå kvar ute. Jag kan bara inte säga till folk, att ni får ställa upp som jourhem på obestämd tid, när vi inte ens har några länkar att vidarebefordra. vi har alltså inget katthem inga pengar INGENTING, bara ett seriöst intresse, att försöka räddda det som räddas kan. Och jag har inga speciella pengar och ingen sedelpress. Alla ni, som i sådana fall fördömer , ni kan ju ställa upp och ta in alla katter, som fryser och lider i Strömstad uppepå dem ni redan har. Nähä, det gick inte. Självklart. Det finns tyvärr gränser för allt och Rom byggdes inte på en dag. Självklart, så ska vi i första hand försöka jobba för kastreringskampanjer och lobbyjobba inom press och kommun. Eller det kanske, enligt er, vore bättre att strunta i alltsammans? Låt det vara som det är och låt folk slå ihjäl sina katter på det grusammaste sätt, utan att ens reagera….

Så all heder åt dig NAquita, mn din sista kommentar tyckte jag var rent ut sagt taskig.  Tänk efter, vad just den meningen betyder i realiteteten, det behövs inte så mycket fantasi för att få fram en bild, så man börjar gråta…..

Naquita
0

#19 hur kan den vara taskig? jag bad dig bara rätta mig om jag har fel, på vilket annat sätt skulle jag ha formulerat mig? Nu förstår jag inte alls.

Vilken anledning det än finns, är det ALDRIG rätt att avliva en katt som inte är sjuk och lider. Jag förstår ert tankesätt, det gör jag,  men jag kommer aldrig acceptera att seriösa kattvänner ens tänker tanken på avlivning av friska djur. Där är min åsikt väldigt stark.

emjon
0

#19 Jag förstår precis vad du menar med problemet av människors syn på katter som lever på landet.Det är också bra med en förening till som försöer ändra på det.

Senast igår träffade vi våra goda vänner sedan 4 år tillbaka. De var till en början väldigt frågande över att vi hade så många katter. Under åren som gått och av allt vi berättat så har de fått upp ögonen för hur katterna behandlas och de börjar få en viss förståelse. De har också bekanta som kommer från landet och där mannen i familjen har en "gammaldags syn" på katthållning på landet. Katten är med andra ord ett nyttodjur och skall hålla råttorna borta och skall inte vara familjekatt som skall vara inne. Det är katternas enda uppgift och något annt värde har de inte. När katterna fick ungar var det bara att slå ihjäl dem det var inget mer med det så fruktansvärt hemskt. Nu bor de inte längre på landet men åsikterna är de samma så en del människor går de inte att ändra på.

Jag vill önska er lycka till med föreningen och att ni får ut ert budskap. För varje människa ni kan få att ändra uppfattnning till katternas fördel är en seger glöm inte det.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

anebit
0

#20   Jag tror Gunilla menade den här meningen.   

"Den regeln borde inte få finnas överhuvudtaget, kan man inte ta hand om katten man tar in på obegränsad tid tills den får hem får man väl låta bli tills man har möjligheten"

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

catfoot
0

Ja, att förändra syn på kattern är ett viktig uppgift..Jag har en vännina som nyligen skaffat en liten misseunge..Det blev prat om kastrering å märkning, hon skrek rakt ut, nä det tänker jag då inte göra..Jag frågade varför, jo för att han skulle fånga råttor, å den lusten tappade dom då..?????????????..Jag berättade hur många hemlösa katter det finns i Sverige, å att det blir så när kattägarna inte tar sitt ansvar..Det föds kattungar i överallt, många av dom dör av svält eller fryser ihjäl..efter min långa moralpredikan, så säger hon..Ja, så har jag ju aldrig tänkt, men du har så rätt, å jag vill ju inte mista denna ljuvliga kisse..Å när du äger att dom blir mer hemmakär efter kastrering…Ja, det låter bra…

Ja, så jag ska fortsätta å bearbeta denna vän…Katten blir nog kastrerad å märkt innan jag är klar, hoppas jag…Kram

OT/Snyggt ....

[Daisy-Moa-Elsa]
0

#23 det komiska i det hela när ägarna inte vill kastrera för katten inte kommer jaga råttor är ju så länge de är okastrerade tänker de då inte främst på råttor inte, det är ju att hitta en partner att föröka sig med…..man blir så lessen när man inser hur illa ställt det är med folks allmännkunskap 2008….trodde man utvecklats lite från stenålders tänk. Därför så viktigt som så många av er gör redan, prata och informera runt om.

Alexej
0

Vi borde kämpa för att begreppet 90-dagarsregel försvinner ur allas huvud. Alla katter har rätt att leva och inte har ett avlivningshot över sig pga en väldigt taskig regel.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

catfoot
0

#24..Ja, så är det..men man måste nöta in det i vissa..Detta är nått gammalt som sitter i många människor, verkar som det går i arv generation till generation..

Tur är ju att vi här kommer att för en helt annan vana vidare i våra led….Kastrera mera..

OT/Snyggt ....

Naquita
0

#25 precis. Varför ska den finnas överhuvudtaget för? Det är väl självklart att alla katter som inte är sjuka och lider och tas in inte ska avlivas efter att tag bara för att människan inte kan ha den längre?

Då får jag vara taskig, men det är så jag tycker.

SallyB
0

Ärligt talat, när man läser om katter som bor ibland flera år på katthem, då undrar jag om det är för djurets skull eller för vår skull?

Naquita
0

#28 varför inte? de bor i ett stort "rum", får kel, mat , vatten, leksaker o värme o mysiga filtar varje dag och får gå ut i hela lokalerna ganska ofta. så farligt är det inte som en del tror.

catfoot
0

#28..På ett bra katthem, lider inte katten av sitt inneliv på hemmet..Som #29 skrev, så är det som att bo i ett mindre hem..Allt finns där..

OT/Snyggt ....

Hawknestgrove
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, Anebit, det var just den meningen jag syftade på. Nu hr jag haft STNB här idag. Så ni kommer att få reportaget här. Nu ska det till ett oficiellt årsmöte, Alltså, vi har alltså inget katthem ens en gång! Vi ska vädja till privatpersoner, att för en kort jourtid kunna ställa upp med tak över huvudet för någon enstaka kisse i eget hem. Någon uppföljning har vi inte. Vi vill bara till en början få en lite längre tidsfrist, än den som är nu!

Jag klankar absolut inte på katthemmen. Där har katterna det jättebra. Men när det inga katthem fins? Vad gör vi då???? Jag kan inte bara sväva på målet om någon här vill ställa upp som jourhem. Jag måste kunna säga, att så och så lång tid har vi på oss, det brinner  knutarna.

HAr även förspråkat TNRmetoden, för de förvildade kolonierna, som finns. KAstreringskampanjer, ja, självklart. Men vi vill alla tre, försöka få bukt med semstereländet vi har här!

Men, som sagt, reportern fick sina fiskar varma, ska ni veta, han tilhör den kategorin, som säljer kattungar för en guldpeng tassen…

Ni ska få läsa, när det kommer ut.

OCh i morgon, så skall jag prata med MOH, för vi måste ju få låna lokal av kommunen för det första mötet.

Som sagt, skriker även här om hjälp avallehanda slag, et behöver inte nödvängitvis röra sig om just aktiv katthjälp. Vi behöver även folk, som kan sätta ihop en webbsida och en snygg logotype. Tänkte mig en siluettbild av tillåtet slag av en kisse, som man flerfaldigar i en ring och har namnet i mitten. eller kanske till och med Arne, får ställa upp med en söt bild….

Hawknestgrove
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

eller den här

karins
0

Lycka till med kattkedjan! Arne är så söt!

kattassen
0

#31 Det låter ju utmärkt att ni/du kommit så långt i planerna. Att få igång samarbete med tidning och kommun är en mycket god början.

Jag tänkte lite på Tigerharen när du beskriver era förutsättningar. Jag tror de jobbar också utan ett eget katthem utan jobbar visst direkt med jourhemmen har jag förstått. Tag kontakt med dem så kanske ni kan få lite tips och idéer hur de löst vissa saker. Tigerharen

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Hawknestgrove
0

Tack1 Vi går gärna in under någons paraply, om det är så också. vi är tre st med egna bilar och körkort, så nog kan vi vara till nytta!

catfoot
0

#35..Med din vilja å jävlaranamma, så kommer detta att bli skitbra…..Lycka till /Catfoot

OT/Snyggt ....

Hawknestgrove
0

Tack! Ja vad vi än kan åstadkomma, så är det bättre, ä et som är nu i alla fall!