Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 1330 ggr
Kusten
0

Ang Renovakatterna bland andra..

Hej, är inne en stund med hjälp av en kompis dator för jag kände att jag vill bringa lite klarhet i missarna från Renova samt katten Blanka och hennes sju små ifrån Frölunda.

Jag har tillsammans med en god vän jobbat med infångandet av Renova- samt Frölundakatterna under en lång tid. När så mamma Nova kom in vid Renova blev vi jätteglada. Hon visade sig senare ha fött fem ungar som alla hamnade i ett jourhem jag tyckte om jättemycket. Jag har alltid tagit på mig huvudansvaret för alla katter som jag kommit in och hamnar inte katterna i ett permanent hem direkt, så blir det alltså jourhem. Inga konstigheter.

De aktuella katterna i detta fall hamnade i ett jourhem som även var villiga att hjälpa till att hitta goda hem åt katterna. Det skulle vara ett nära samarbete - kändes jättebra.

Jag kontaktade Renova där även min "infångarvän" jobbar och hörde mig för om de kunde betala vaccinationerna. Hade tidigare pratat om detta med jourhemmet, att detta skulle ske. Fick häromdagen veta att det på hittekatter pågick auktioner samtidigt och bad jourhemmet som startat dessa att stoppa dem eftersom det inte är okej att söka parallellt för samma sak. Det är inte seriöst.

Ombads då av jourhemmet att dra åt h*lvete och att jag var en stor egoist - att de skulle sköta omplaceringarna av katterna själva med mera. Blev så chockad att jag mest satt och stirrade i väggen de första minuterna..

Anser att jag är allt utom egoistisk då jag sätter mig själv i allt utom första rummet, både vad gäller tid, engagemang och ekonomi.. får ofta höra att jag även måste ta hand om mig själv ibland.

Tycker det är fruktansvärt att prata till någon på ett sådant fult sätt. Ingen ursäkt har jag fått heller. 

Arbetet med att hitta goda hem till varje katt (som alla fått sig en stor plats i hjärtat) är mig/oss nu fråntagen och det känns väldigt jobbigt. Hade också tänkt att ta 800 kronor för varje katt som oavkortat skulle gå till att hjälpa andra hittekatter. Några av dessa finns ute i frölunda och har länge fått vänta på sin tur. Det handlar i slutändan om tusentals kronor om nu veterinärvården gick att ordna separat. Veterinär som jag skulle ordnat. En slags fond här på hittekatter har också varit en tanke, där man kunde söka ur. Hade gärna velat ha hand om den fonden - var än den nu hade hamnat - och fortsatt jobba med de hemlösa katterna i frölunda.

Nu orkar jag inte längre fortsätta med det arbetet. Dock ska jag ta in sköldpaddan Kio under pizzerian och dess gråe vän Mia. Samt en katt som heter Rosa ikväll..

Har inte alls mått bra de här dagarna. Det har känts som slag i ansiktet. Har hört de mest konstiga påståendena när det gäller katterna och blundade för dessa de första dagarna - men det finns gränser för vad även tåliga kan tåla..

Vill också göra klart att inga andra än jag och min vän (som matat på Renova i månader) har varit ute vid Renova. Man måste ha passerkort för att komma in på området och tillstånd.

Jag finns på kusten@live.se om någon önskar säga något. 

Kommer nu avsluta min tid här på hittekatter och önskar allt gott. Kram! Hälsningar Maria

Alexej
0

Kusten, för oss är det en jättesvår situation. Vi vet inget och kan inte bedömma vem som har gjort fel eller rätt.

Auktioner låg på auktionsforum och inte här, fast de hänger så klart ändå ihop med Hittekatter.

Som jag har förstått det ville jourhemmet auktionera bort saker som skulle gå till alla katter. Och om jag har förstått det rätt finns det 12 kattungar där. Min -naiv-fråga, hade det inte varit bra med auktionspengar och Renovapengar för det finns väl behov av mycket pengar? Men jag är inte insatt i det:(

Men jag hoppas att ni kan prata om det och kanske pratat ut. Jag skulle tycker det vore jättesynd om du vill sluta på Hittekatter för det. Meningen här är väl att hjälpa katter, fast det bli fel ibland.

Jag har läst dina trådar och var imponerad av ditt engagemang. Hoppas du fortsätter!!!!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[sofia-85]
0

Ja kanske kan lägga ett litet inlägg för Kusten då ja inte tror hon kommer hit mer. Renova hade sagt att inga auktioner jämter skulle finnas i såna fall. Det var det som var överenskommelsen men det är ändå över nu men ja tror Maria (Kusten) glömde skriva det…

Alexej
0

Bara nyfiken: Vad har Renova att säga till om några auktioner på en kattsajt? Det är väl ett jättestor företag som kanske har tänkt att betala lite för att bli av med katterna.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

SagaLina
0

Även om du kanske inte kommer att läsa detta så kanske någon här inne som känner dig läser och kan vidarebefodra. Jag har följt dina trådar som du har skrivit här inne på hittekatter och det är tråkigt om du väljer att sluta här, vi skulle mista en tillgång tycker jag att det känns som. Men du gör naturligtvist det som känns bäst för dig. 

Tråkigt att det har blivit något slags problem med jourhemmet, jag hoppas att det kanske går att lösa på något sätt. 

Inte heller tycker jag att du ska ge upp tanken på fonden även om jag kan förstå att det kan dröja ett tag innan du tar tag i den igen, för det låter som en jätte bra idé. 

Undrar också en liten sväng om det skrev något kontrakt mellan dig och jourhemmet eller man kanske inte gör sånt?

Du gör i vilket fall som helst ett jätte jobb för hemlösa katter och ge inte upp!

Lena
0

Som Alexej redan skrivit kan inte vi, som är ansvariga för sajten Hittekatter iFokus, veta eller avgöra vad som händer bakom kulisserna i enskilda ärenden. Hittekatter iFokus är öppet för alla som är engagerade i hemlösa katter. Tanken är att det ska fungera som en mötesplats där vi kan knyta kontakter och hjälpas åt i arbetet med hittekatter.

Det är alltid lika tråkigt när det utbryter konflikter mellen olika parter. Min förhoppning är dock att ni kan reda ut detta på egen hand. Det brukar nästan alltid bero på missförstånd när det blir så här tokigt. Ett gamalt ordspråk lyder "Det är inte ens fel när två träter" och det stämmer faktiskt nästan alltid.

Det är synd om du slutar skriva på Hittekatter. Sajten har ingenting med den konflikt som du och din samarbetspart har hamnat i. Vi vill inte vara en arena för olika medlemmars konflikter. Det motverkar vårt syfte. För alla hjälpbehövande katters skull är det istället oerhört viktigt att vi alla gör vårt yttersta för att samarbeta.

//Lena - Sajtvärd för Hittekatter iFokus

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

nils1
0

Vill man vara med i hittekattsvärlden längre än några katter ska man ha skin på näsan, det är vad jag har kommit fram till i alla fall….

Det är inte förtsa och säkert inte sista gången att människor som vill hjälpa hemlösa katter rycker ihop…. vet inte varför detta är… kanske för att det finns levande varelser inblandade?

Kusten, ett tips till dig: teckna jourhemskontrakt, för guds skull! Alltid, oavsett vem man jobbar med.

emjon
0

Maria nu blir jag väldigt ledsen över att läsa ditt inlägg här och om du väljer att sluta skriva på hittekatter. Det var just här som du och jag fick så otroligt fin kontakt. Under den tiden har jag mer än en gång fått bevis på vad du gör för katterna och vilken underbar varm person du är.

Precis  som #6 skriver så håller jag med om att det är mycket vanligt att just de som engagerar sig i katter blir som förbytta ibland. Av flera egna erfarenheter så vet jag att det brister i kommunikationen och att man skall ha papper på allt vad som avtalats.

De här jourhemmet och du känner ju varandra sedan tidigare och jag hoppas verkligen att ni kan reda ut detta för nog måste det bero på missförstånd.

Hoppas ändå att du inte försvinner härifrån även om du och jag håller kontakten på annat sätt.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

[sofia-85]
0

Även omk folk kanske inte vet det så vill ja säga: att maria är en kattängel. Hin räddar alla katter oavsett pris detta borde väl folk se upp tiil. Jag hoppas folk ser Maria engagemang :) Utan Maria och hennes positiva sida skulle jag sluta hålla på med förvildade katter.Maria är en kilppa :)

annebeate
0

Jag hoppas trots allt att Maria  fortsätter med inlägg här på forumet. Jag kommer att sakna henne.