Hemtjänsten vill inte tömma lådor
Norrköpingsbon Margit Öhlin, 83, bor i en etta med sina två katter Vitnos och Svartnos.
Men nu har kommunen tröttnat på att tömma kattlådan - och då åker katterna ut.
- De är det enda sällskapet som jag har kvar, säger hon till Norrkoping.expressen.se.
http://norrkoping.expressen.se/nyheter/1.1098210/margit-83-slass-for-sina-katter
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Denna hemtjänst! När jag hade några hittekatter i källaren hos min mor en vecka under tiden som hon hade hemtjänst vägrade de att gå ner i källaren och struntade därigenom att sköta min mors tvätt och att hämta mat från frysen!
Jag har efterlyst i min hemkommun en regelsamling över vad hemtjänsten ska och inte ska göra. I Älvdalen gick iaf några hemtjänstor ut med en hund under dagtid tills en släkting kunde ta hunden på en rejäl promenad.

Det är så dåligt!
Oftast är det så att hemtjänsten inte får göra det och därmed inte får tid för det heller. Jobbar själv i hemtjänsten och vi fick inte rasta en hund. Jag tycker absolut att det ska godkännas i sådana fall där personen inte har anhöriga som kan sköta det och där djuret är av stor betydelse för personens välbefinnande.

Usch så hemskt tråkigt…djuren är många gånger ovärderligt sällskap för många gamla..hade jag bott granne med damen hade jag gärna ställt upp att gå in o hjälpa till med kattskötsel…

Detta är så sorgligt tycker jag. De påpekas högt och lågt att de gamla skall vårdas hemma i allt större utsträckning. Det är ju på både gott och ont. Av ondo är ju ensamheten som blir, många vill kunna ha sällskap av någon. Då är ett av det goda just att ett husdjur kan få bo kvar med sin matte/husse. Varför är det så stelbent i detta byråkratins land att inte den tjänsten kan få finnas för brukaren?
Hemtjänsten städar ju upp det som matte/husse olyckligtvis har råkat "lägga" på fel ställe då är det väl betydligt mindre bry med att städa upp det som katten "lagt" på rätt ställe.
Säger som Sidentass - hade man varit granne hade man ju gärna hjälpt till med kattskötsel.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Jag ringde upp den här kvinnan och ville tala med henne, men tror att det var hemtjänsten jag fick tala med. De sa i alla fall att det hade ordnat sig för Margits katter… och när jag frågade hur, så svarade hon bara "det har ordnat sig med det där" och sedan ville hon inte tala med mig längre.
Jag sa att jag kunde tömma lådor och ge mat och vatten och kela med katterna… och jag lämnade även mitt telefonnummer och sa att Margit själv kunde ringa upp mig… men ingen har ringt upp.
Hoppas verkligen att katterna är kvar där….
Rätt till sällskap tycker jag att alla människor har, sedan att det ibland behövs hjälp med att tömma lådor och dyl. det ska väl kunna ordnas det med. Det finns många arbetslösa som skulle kunna ställa upp, jag är en av dem som absolut skulle ställa upp. Man är väl medmänniska?!
Jag försökte även få kontakt med han som skrev artikeln, men mailet kom bara tillbaka… han kanske inte är kvar på expressen?
/Malin

#6 Artikeln är publicerad i mars så det kan mycket väl vara så att vare sig katter eller journalist finns kvar på sin post så att säga.
Hoppas det ordade sig för Margit och hennes katter, och att det inte bara ordnade sig för hemtjänsten…

#6 Så fint av dej att ta tag i saken och ringa upp…ärligt talat får jag en liten obehaglig känsla här i och med att du inte fick klara besked om hur de hade gått för missarna..tänker såväl på dom som på den ensamna damen, min far, idag 90 år gammal, säger varje kväll till sin kisse att han inte vet hur han skulle orka utan henne, sen han blev änkling..han klarar att tömma lådor än så länge..men den dagen han inte orkar är det jag som ska ta itu med hemtjänsten om dom vägrar..jag bor ju inte på samma ort o kan vara där flera gånger om dagen..
tänker på damen du skriver om och önskar av hela mitt hjärta att jag har fel i min känsla, och att hon har sitt sällskap av de mjuka missarna kvar..
Det är djupt beklagligt. Socialtjänstlagen är en ramlag som inte anger i detalj vad man har rätt att få för insatser som gamal. Därför kan det tolkas oerhört lika från kommun till kommun det här med husdjur. Nya tankar och synsätt är dock påväg så jag tror att det kommer att se annorslunda ut inom snar framtid.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

jag jobbar i hemvården o vi får egentligen inte ta hand om deras djur.. nu skrev jag egentligen för flera av oss matar katter, kelar med djuren o så.. men kommunen anser väl inte det viktigt men det chefen inte vet har hon inte ont av..men jag håller med alla i tråden det e beklagligt att de gamla inte ska kunna ha djuren kvar för att det blivit sjukare…
Med tanke på hur många gånger det bevisas att djur har en välgörande effekt på oss människor är det ju inte så lite dumt att man inom vården tar ifrån folk deras djur. Känns på ett vis lite förnedrande.
Toppen att det finns folk som du #10, som bryr dig lite extra. Nu jobbar jag inte inom vården men skulle jag göra det skulle jag också måna om gamlingars djur med tanke på vilken glädekälla det är för dem.
Mycket tråkigt. När jag jobbade inom hemtjänsten var det självklart att hjälpa till med djuren också. Rensa kattlådor, lägga fram kattmat, vi (endast de som hade insulindeligering, rätt ska vara rätt
)gav tom. insulin till en diabeteskatt och jag tog med ögonsalva och såg till att det gavs när någon hade ögoninfektion.
Visst, det avsätts ingen tid för sådana saker, men det tar ärligt talat inte så lång tid heller. Man ska ju ändå stanna och vara lite social och då kan man lika gärna pyssla om katten lite samtidigt.

tråkigt att höra att detta får förekomma… tycker man ska se till människans fall o kolla vad som är viktigt för dom… har man nu katt, hund eller annat som förgyller tillvaron ska man självklart kunna få hjälp en minut att städa kattlådan…. förstår att det är jäktigt många gånger att jobba inom hemtjänsten men detta behöver beslut högre uppifrån o mer tid till alla som behöver det….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Vad jag funderar över är väl om de som har hjälp med inköp även får hemburet ex. kattmat och sand till sig. Eller faller det utanför ramarna också?
Överallt inom omsorgen finns det ju dock lag på att en individuell målplan upprättas utifrån brukarens behov och önskemål.
Det finns en mall för detta med frågor till brukaren eller dennes företrädare exempelvis barn eller make godman osv.som skall användas vid första samtalet innan målplanen upprättas.
På ett ställe finns frågan "Vad är viktigt för dej"och om min dag kommer att behöva svara på dessa frågor kommer jag att svara"Att jag får ha mina katter med mej här" med tilägget och att personalen hjälper mej med att ge dem mat,vatten och att hålla deras lådor rena.
Pratade lite med en chef vid fikat häromdagen och hon upplyste då om att man inte kan förbjuda någon att ta med sina husdjur till ett äldreboende så hur skulle man då kunna förbjuda någon att ha sina husdjur kvar i sitt och deras egna hem?
Detta är alltså i Norrköpings kommun.

Tänk om man kunde anställa folk som går hem till de äldre djurägarna och hjälper till med sådana sysslor för dom som längre inte klarar av det och samtidigt få tid att vara lite social sitta o prata, lyssna. ta sig tid att titta på fotografier osv..som de gamla ofta vill visa..många behöver arbete o de gamla behöver sällskap o mycket hjälp..

#16 I min kommun vet jag att det finns någon slags fixar-tjänster som man kan få ta del av som äldre. Det kan vara allt från hjälp med att sätta upp gardiner, byta glödlampor och koppla in TV-kanaler etc. Det skall syfta till att förhindra fallolyckor hos äldre. I sådant åtagande borde ju också kunna finnas husdjursskötsel. Kattlådor, mat, borstning etc. Städning, fönsterputs och sådant ingår inte i det visserligen så det "faller" väl under något annat då kanske…
#16. Mmm, det fanns förut (kanske nu med?) ett "arm i arm" projekt i Norrköping där man fick umgås och följa och hjälpa till med sådant som hemtjänst och andra vårdare inte hann med, (tex. sällskap till läkaren) men om det finns kvar numera det vet jag inte.
Jag som arbetslös har framfört det här till af många många gånger, tänk vilket utbyte det skulle bli, utan stress och jakt på minutrar :).
Kommunen skulle kunna ge mer för de pengar som de gamla betalar och jag som arbetslös skulle få känna mig nyttig och tillfreds också :)
Som det är nu så ska man pressa tiderna stenhårt i hemtjänsten och då skulle det vara bra att ha en person som skulle finnas där lite extra, som stöd eller sällskap… drömma kan man ju få göra :)

#18 Jag skulle gladeligen söka mej ett sådant jobb om det vore möjligt! Tänk att få hjälpa gamla med sina husdjur, få följa med till läkare vilket kanske kan vara ett orosmoment många gånger..hjälpa till med blanketter..prata, trösta..ja..sysslorna skulle kunna vara många..
Det varierar som sagt oerhört mycket från kommun till kommun hur det här tillämpas. Nu är det på gång en lagändring som kommer göra det möjligt för den som får hemtjänst att styra mera över vilka insatser den vill ha gjort av hemtänsten. Det pågår mycket debatter runt om i landet.
På vissa hålla har man infört så att volontärarbetare gör sådana här saker, som att rasta hundar, byta kattsand åt katten etc. åt äldre djurägare.
Det finns vetenskapligt bevisat att kontakt med husdjur gör äldre människor friskare. Kommunen kan helt enkelt spara pengar genom att hjälpa någon att ha sin katt kvar. Tänk er om katten avlivas istället - vad händer då? Personen kommer naturligtvis att må mycket sämre, känna sig mer ensam och få ett ökat hemtjänstbehov. Det kan tom bli så illa att han/hon måste flytta in på särskilt boende i förtid. Det KOSTAR MYCKET mer än vad beviljad hemtänst för husdjurskötsel gör.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

I landvetter/härryda hemtjänst finns något som heter servisinstatser, där vårdtagarna själva kan välja vad de vill ha hjälp med mot en kostnad och där ingår djurvård, nu är det tidsbegränsat till 8 timmar (kommer inte i håg om det var per månad eller vecka), men bland annat är det en som får hjälp med att göra rent fågelburen en gång i veckan, sen hjälper hemtjänsten till mkt mer än vad de är skyldiga att göra och hjälper många gånger till med matning på eget initiativ, men det är det ingen som tänker på.
Servisinstatserna är ganska nya och finns det inte redan överallt kommer det nog.
Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

Läs Jennas "Katt på äldre boende" Där frågade personalen om Jenna kunde skaffa katt till sin mamma och personalen ställer upp med matning och lådrensning.
Det är en solskenshistoria som heter duga……..
Jag skulle också kunna tänka mig gå hem till äldre och mata katterna och rensa lådor. Skitbra idé. Har aldrig tänkt på det själv… Tur att andra kommer på saker åt en….
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Borde även gälla för gamla människor. Har dom rätt till städhjälp har dom väl vissa rörelseproblem som man kan anse vara en handikapp?
12:12 | lördag 16 augusti 2008
Handikappad kvinna får katthjälp
Kammarrätten fastställer en länsrättsdom som innebär att Härnsösands kommun är skyldig att hjälpa en handikappad kvinna att sköta hennes katt.
Det handlar bland annat om att tömma kattlådan och ge katten mat. Länsrätten ansåg att kvinnan behövde katten för att tillförsäkras en skälig levnadsnivå och kammarrätten delar den bedömningen.
Det var i oktober förra året som Socialnämnden i Härnösands kommun avslog kvinnans ansökan om bistånd i form av katthjälp.
http://www.sr.se/cgi-bin/vasternorrland/nyheter/artikel.asp?artikel=2255588
Där jag jobbar inom vården i Botkyrka kommun får man ha katter, hemtjänsten tömmer kattlådan och ger den mat och vatten.
Vi har en just nu som bor med sin matte och husse i servicehuset.
Jag tror att det är upp till personalen om man vill göra dessa tjänster.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Jag hade inteens tänkt att det skulle vara möjligt att mamma skulle få ha katt. Men då personalen frågade mej om jag trodde hon skulle trivas med en katt så klart jag ville det. Hon har alltid velat ha en katt. men inte fått det förr.
Jenna