Ikväll bär det iväg.
Jag hittar inte min tråd så därför gör jag en ny, Ikväll ska vi hämta tre av kattungarna hos Gunnar. Två hade fått hem hos en jobbarkompis till mig och en hade hans tjej tagit hand om. Vi ska sedan skjutsa dessa knyten till djurskyddet hoppet i Söderhamn. jag försökte övertala honom om att jag skulle få ta med honorna med, men icke sa nicke.
Frågade honom igen varför han inte kastrerade de, har inte råd och etc. Men jag sa att jag har ju erbjudit mig att betala men blankt nej.
Jag har då försökt och jag är glad att jag kan rädda dessa tre knyten då men han kanske tröttnar på att jag tjatar och kastrerar de till sist. Jag vet ivarjefall att djurskyddet hoppet har plats för mammorna om det skulle bli behov av det.
Oh så bra att du räddat knytten.
Att folk ska vara så inskränkta i sitt tänkande så de inte kan kastrera sian djur.
Blir så arg
Jenna:/
Ja men visst blir man arg. Arg för att det kanske händer igen om han inte ger ppiller och ser till att de får i sig de, vilket jag tror att han inte gör.
Men jag har försökt och mer kan jag ju inte göra. Jag får se det som så att jag räddade en mamma och fem ungar från förra året från att bli skjutna och efter det så fick de två mammorna som var kvar en kull till då räddade vi två, de bor hos oss nu och nu dessa tre. Jag får vara glad för det men det känns som man strävar i motvind när han inte kastrerar de.

Tråkigt att han inte tog emot erbjudandet om att kastrera. Känns som en hel rad med dåliga ursäkter. :/
Det är massa kattliv du HAR lyckats rädda dock, och det ska du varar stolt över. :)
#5 Jobbar du hos Djurskyddet hoppet? Det gick hur bra som helst att hämta kattungarna de är ju så bedårande söta, man smälter. Men mer än fyra katter vill jag inte ha, men de är svåra att stå emot. Vi fick ett så hjärtligt mottagande av personalen där på Hoppet och allt såg bra ut därinne med. (Fick inga klumpar i magen som jag fick hos ett annat djurhem.) Men vad många kattungar de hade, de var i burarna och de var många många. De var ex några småttisar som hade fått sin mamma överkörd av skördetröskan som bodde där nu.
Hon berättade att de tog även emot katter som familjen inte kunde ha kvar/ville. För det tog de 200 kronor, vad billigt sa jag ta mer betalt. Jag ska länka till deras hemsida när de har tagit kort på dessa fina liv så får ni se, två röd vita och en trefärgad skönhet.
Det kändes gott i hjärtat när jag åkte därifrån och lämnat de i goda händer.

Vad underbart att de fått en ny chans i livet. Hoppas nu att de hittar "hem" till snälla föräldrar. :)
#6..Ja, jag hjälper till där någon gång i veckan..Nu under sommaren har det blivit 1 ggr/vecka..Men nu när skolan kommer igång blir jag nog där mer…Är jourfamilj till två vildfödda kisser, som behöver lite extra mänsklig kontakt..
Kattungarna är i goda händer, ett gäng djurvänner, som försöker ge övergivna katter ett bra liv å ett bra hem…
Längtar efter å få träffa dina godisbitar…Kram Catfoot
Men du vi kanske till och med träffs nåt tag, jag ska dit och träffa dessa kattungar igen och se hur det går för de.
Jag såg ju en sådan härligt kattkille där, en svart godsak, långhårig jag tror han heter Bamse, hon sa att han hade varit där länge det var ingen som ville ha honom. Snutten!
Men min gud tänkte jag han är ju så vacker och hade inte min kvot varit fylld så hade han nog varit min.

#9 Jag var inne på Hoppets hemsida och där under nyheter stod det att en Bamse som varit där länge hade hittat hem igen! En dam var där och kände igen sin bortsprungne katt. Är det samma Bamse tro?
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Ja men du det måste det ju vara. Vi var ju där igår och detta skulle då ha hänt idag. Helt otroligt!! Vad underbart!

#11 Ja visst är det härligt när det löser sig så här!
Ja, Bamse är en solskenshistoria…Bamse som mått så dåligt av att vara inne på katthemmet, som längtat efter sitt hem..Så kommer en kvinna dit å känner i gen Bamse, så Bamses matte kom å hämtade hem sin kisse…Ja, man kan gråta av glädje..
#19..Visst, jag är oftast på Hoppet på Tisdagar, kommer nog att bli fler dagar nu när skolan börjar igen..Kram Catfoot
Ikväll har jag varit och kikat lite på katterna igen på hoppet, träffade mina småttingar som jag räddade. Honan hade fått hem idag i Gävle men killarna var kvar. De hade i dagläget fullt, det var katter ivarje vrå. Väldigt mycket kattungar men oxå många som var bokade.
Hon berättade att de hade varit iväg till vet, idag med 10 st. katter som de tyvärr var tvungen att ta bort bla en vildkatt. 
De hade en vildkatt, padda, inne nu som skulle föda när som helst och de fick se om hon gick att få tam annars skulle hon gå samma väg som de andra här ovan…. Ungarna skulle ju naturligtvis få dia klart först sedan visste de inte men troligt var att det blev samma utgång, vad ledsen man blir….
Sorgligt är det….
Var katterna sjuka?
Vad då "vildkatt"?
Det finns väl inga sånna i Sverige,
har jag fel eller.
Varför ska de ta bort en skyggis för.
Är de sjuka?
Gillar inte det där.
Jenna

Varför avlivade de katten???
putt
Oh.. helt plötsligt fick jag en besk smak i munnen 
Nu blir jag ledsen, hoppas dom inte avlivar katterna för att dom är "vilda".
Sånt katthem vill jag inte stödja.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
#20. Nä, det får vi verkligen hoppas, men 10 stycken katter samtidigt?
Det låter illa i mina öron, men jag har ju problem med dem också.. (öronen alltså).
putt..
Vill gärna ha svar om de avliva friska katter!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
jag har funderat och funderat..men kan INTE förstå hur ett katthem som trolgitvis försöker kalla sig seriöst kan avliva frska katter??? HUR kan man ens tänka tanken??
Jag blir ledsen och sårad, för att inte tala om arg. Här försöker man omvända privatpersoners syn på katter om slit&slängvara , och säga till dom att det är totalt oförlåtet och en HEMSKT GRYM handling att avliva ett friskt djur som också får finnas på vår jord. Vi människor ÄGER inte denna planet och är INTE de enda som får göra som vi vill och vi är jordens störta sanitära olägenhet. och så går KATTHEMMEN och avlivar katter??
Har pesten kommit tillbaka i form utav mördasjukan eller?
Jag vet ju att de hade fått in x antal katter från ett ställe och när jag ville se dessa katter och frågade vart resterande var så sa hon att de hade fått tagit, tror nu att det var 9 stycken katter till vet. för avlivning. då jag frågade varför så sa hon att de inte hade plats för dessa katter, förmodar att det var svaret på min fråga. De hade inte tillstånd till mer än 64 katter och kvoten var mer än fylld. Jag kan inte svara på om de var sjuk för det sa hon inget om.
Jag stod faktiskt och gapade när hon sa så för jag tycker ju så mycket om damen som jag träffar där så jag tycker att det inte riktigt passar ihop… Jag fattar ingenting
Vi samtalade om det när vi åkte hem, för jag tyckte det var märkligt för jag frågade en annan personal där om varför de hade avlivat vildkatten. Hon sa att det går aldrig att få de tam men det vet jag att det går sa jag med mycket tålamod. (jag vet iform av att jag har läst det här) Om det är en tam katt som någon slängt ut så kanske det går men inte en som är född ute sa hon. Så som jag fattade henne så avlivade de vilda katter.
Ja vad de ska göra med kattmamman till barna sedan de har diat klart är ju frågan…..
Catfoot kanske vet mer om de avlivar friska katter?
#27 Ja, det är lika med mig. Jag tycker mycket jag med och tänker mycket och jag känner att jag vill berätta detta för det är ju de här på hittekatter som har jag pratat med om allt detta. Jag måste ha någon som förstår och någon som jag kan ventilera med. Jag vill inte måla ut någon men nog fick jag mig en tankeställare och något att fundera på allt.
Det är jätteviktigt med information. Hur ska vi annars rekommendera vissa katthem eller varna för andra?
DV Malmö tex avlivar katter efter 3 veckor då anses de oförmedelbara och arr det vore djurplågeri att ha de i en bur en längre tid.
DV Göteborg gasar ihjäl sina katter med en självbyggt dödslåda och olaglig gas.
Hittekatter jobbar just för att värna om hemlösa katter och då framförallt om skygga katter-för många anser inte att de ha rätt att leva.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Men ni som skriver till ansvarig kan ju tänka på hur ni skriver….Inte hoppa på någon sådär
Jag känner att det är ju jag som har dragit igång detta och vet ju vad som sagt men det har de ju sagt till mig och en till som jag hade med mig.
Så det är ju bra om ni oxå får er en egen bild av detta
så ledsamt är det i vilket fall när katterna får sätta livet till
Läste på hoppets hemsida att de faktiskt kallar en del katter för "vildkatter"…

#34 De kanske har en lodjursavdelning där då… För det är ju de enda vilkatterna som finns i vårt land vad jag vet… (lite sarkastiskt språkpolisiärt, men men…)
puttar upp, viktigt nu när Katthemmet Hoppet är med i omröstningen om Månadens katthem??…..
Ja, det får vi reda ut. Hur som helst har varken Catfoot eller Ankie något att göra med det.
#37 Det förstår jag att dom inte har.
Det är svårt att maila de ansvariga (styrelsen?) i katthemmet, för man vet ju inte hur man ska skriva för att inte "hoppa på" eller utelämna någon annan heller… så hur ska man fråga utan att trampa någon på tårna?
/Malin som fortfarande är ledsen för katternas skull 
putt… några förslag?
putt
Har mailat och väntar på svar…
putt
Ja jag har funderat på detta och tycker ju att det är fruktansvärt och det känns inte bra. Jag pratar med en människa och får en inblick i hur det ser ut där och jag frågar just över avlivingar första gången jag pratar med henne, över tremånadersregeln. Ja, du det är svårt säger hon men då brukar vi ta hem katterna för inte kan man ta bort de. Jag fick ett förtroende för denna människa. har ringt och just pratat med henne flera ggr om hur kattungarna mår som jag lämnade in.
Därför känns det riktigt sorgligt detta att jag dessutom har fått en bra kontakt med henne och har lämnat kattungarna där, som jag nu hoppas får ett hem snart.
Här ser man ju igen nu då att man inte kan lita på människan. Jag tänker på vildkatten som är kvar, hon kommer ju bli dödad när ungarna har diat klart. Undrar hur de gör på de andra två katthemmen? Jag vill snart inte veta, blir så ledsen och förbannad.
Jag tycker alla är värda en chans och inte dömd direkt att du ska inte leva längre. Är inte en vildkatt en hemlös katt?? Det är ju just hemlösa katter de verkar för sa hon i första hand.
Det finns ju tama hemlösa katter och skygga hemlösa katter. Hoppas att kattmamman bli tam under tiden hon diar så att hon också får sin chans:(
#45 Framförallt ska de berätta om hur de arbetar, vilken policy de använder sig av. Det ska inte komma som en obehaglig överaskning i efterhand att katter som man lämnat in blivit avlivade.
Det här hände mig en gång när det gäller ett katthem som drivs i Djurskyddsföreningens regi. Innan jag flyttade utomlands fångade jag in en förvildad katt som de tog emot. De visade mig runt i de jättestora och fina lokalerna och berättade hur de arbetade. Allt verkade toppenbra. När jag sedan ringde 4 veckor senare fick jag veta att honkatten skulle avlivas eftersom den var för skygg. Det känndes inte alls bra. Kunde inte i det läget inte ställa upp själv eftersom vi var i annat land. Systern till denna honkatt ordnade vi dock ett hem till hos en privatperson. Hon blev tam efter lite tid och arbete. Det hade även systern kunnat bli.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Olycklig blir jag och hela tiden så funderar jag över katternas värde, det blir ju inte bättre om man inte försöker att höja status för katterna, att avliva är dessutom en kortsiktig lösning 
Skam går på torra land, det är sant!
puttar och kollar mailen en gång var 3:e minut… inget svar ännu
putt
putt

Jag fick ett telesamtal nyss, det var kvinnan som jag fått förtroende för på Hoppet. Hon frågade mig om jag visste något om detta om samtalen på denna sajt om avlivningar om katterna, hon visste det var någon från Bollnäs. Jag sa att det visste jag och sedan berättade jag att det var jag och vad hon hade sagt och vad den andra tjejen hade sagt. Hon sa direkt att det var ett missförstånd och att det var fyra katter med inrådan av vet som hade fått avlivats och inte tio som hon sa till oss. De hade ju 10 stycken katter kvar av 18, 4 hade fått hem hos en bonde sa hon. Ja men det var du som sa att 10 hade blivit avlivade så det kommer från dig och inte bara något jag tagit i luften, vi var två som hörde. Så var det alltså inte.
Den frågan om vildkatter sa hon att de visst gav de en chans först, jag berättade vad tjejen hade sagt till oss och hon sa att det gjorde ni inte. Men så var det ivarjefall, de avlivade ingen utan att vet. bedömt det som så och alla katter fick en chans, vilda som tama. Den vildkatten som de hade fått tagit bort nu sist hade varit så arg, flygit mellan tak och golv och de hade verkligen försökt men hon flög på oss så fort hon fick chansen sa hon. Med vet. som hade gjort bedöming så fick hon lugnt somna in sa hon.
Så nu vet ni
Har ni fått något svar på det ni skickat?
Men det gick bra att fånga in henne till avlivning? Eller sköt de från säkert håll?
De har aldrig gett en skygg katt en chans. Man kan inte feter några dagar bedömma en katt hur den katt bli. Sedan finns det jättemånga veterinärer som är helt emot skygga katter och ser det som en bra gärning att avliva de.
Kanske de borde byta veterinär och läsa lite om skygga katter och TNR. bara genom kunskap kan de hjälpa katter. Och att ha många jourhem med erfarenhet av skygga katter.
Undrar vilken bonde köper 4 katter. Här finns det gratiskatter som stallkatter.
Av inrådan av veterinär. Mm vi har sett oika varianter av dem. Den vetrinären som hade hand om min arbetskollegas katt tyckte också att det bästa vara att avliva, men idag ser vi ju att den katten är en av de socialaste som finns.
//Pia
#54 du måste skriva till hoppet å fråga jag vet inte men så här sa hon till mig.
Ja, vi är nog många som undrar…….
Jag mår verkligen jättedåligt av allt detta…´Vill bara lägga av å bara ta hand om mina egna pälsklingar…Hur jag än vrider å vänder så blir det fel, fast jag inte har med det hela att göra alls….Men jag är trots allt en av de som hjälper till där,.Önskar av hela mitt hjärta att det finns nån lösning på det hela…
/Catfoot
Jag har gett upp här på katthemmet men jag fick intryck att de är bara okunniga på Hoppet. Så, om ni orkar, försök att skicka ditt några artiklar härifrån om arbetet med skygga katter. Var öppet för en dialog. Det är många katthem som avliva skygga katter men för Hoppet finns kanske hopp!
#58 Ingen klandrar dig. Vi vet inte all info och med inrådan från en veterinär så kan det inte vara så lätt. Speciellt inte om man inte har mycket erfarenhet av att handskas med förvildade katter. Det fins många veterinärer som rynkar på näsan åt dessa katter tyvärr och avlivar dem hellre än ger dem en chans.
//Pia
Ja när jag har tid ska jag samla ihop lite material och skicka dit
#59 Vad ska jag skicka mer än de om skyggisar, några förslag?
Jag orkar skicka, nu jädrar ska det blåsa lite i det blå skåpet
Nu ska du inte sitta och klandra dig själv, det blir du bara ledsen av. Inte kan du rå för att de har gjort som de har de gjort och inte du. Nu tar vi nya friska tag och försöker göra något bra av detta, det vet ju nu att vi vet lite om hur de resonerar.
Nu tar vi tag i detta och försöker hitta lite material och skickar iväg till de, vi kan hålla lite koll via mailen så vi inte skickar samma artiklar. Eller vad tycker du, Catfoot?
catfoot, det finns många liknande katthem och de flesta är mycket, mycket värre. Och de gör inget olagligt. Katter blir avlivade hela tiden. Skillnaden är att många tycker det är helt okay och det bästa man kan göra men Hoppet verkar göra det av okunskap. Och Hoppet gör säkert också många bra saker och hjälper många katter.
Ankie, kollar här under artiklar och under kategorin TNR. Sedan finns det mycket bra saker på en del katthemshemsidor, Göteborgs katthjälpen, Stockholms katthem, Djurhjälpen i Waxholm, Örebro katthem och några till.
Det är ju sånt här vi ska hjälpa varann med. Misstag gör alla och då gäller det att hitta nya lösningar och vara öppen för förslag. Tycker du ska fortsätta att hjälpa catfoot.
//Pia
#66. Skickar en stor kram och säger… det är inte du som formar Hoppet!
Kraaaaaam

Ankie och Catfoot…..
Det är en bra idé att samla in material i form av artiklar härifrån om skyggisar och TNR.
Mitt Katthem ger ut en kalender varje år. Årets kalender var en hyllning till alla skyggisar. Om ni PM:ar mig en adress så ska jag se till att ni får varsin kalender. Där finns en del info om skyggisar.
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se