Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: övrigt-kattrelaterat
Läst 1243 ggr
ElinButler
0

VEM ÄR DET SOM ÄGER KATTEN VID CHALMERS!?!

För några dagar sedan upptäckte jag och min sambo en mörkgrå kattkille med vit teckning, och blått halsband utan namn eller nummer irrade omkring vid spårvagnarna vid Chalmers. Han såg ut som om han inte visste var han var. Han försökte gå fram till människor och hälsa, men var lite rädd.

Vi lockade honom med oss till grönområdet vid Landala, och när han var kvar där flera timmar senare tog vi in honom till oss, där han åt kattmat som om han inte hade ätit på flera dagar, och somnade direkt i vår katts korg.

Vi bor i en pytteliten etta, och vår katt är livrädd för honom, fastän han är världens goaste katt. Så vi kan inte ha kvar honom, och vet inte vem han tillhör. Uppenbarligen är han en tamkatt eftersom han har ett halsband. Det gjorde ont i själen på mig när jag är tvungen att släppa ut honom, men vår katt fick panik så fort han var nära.

SNÄLLA, om ni som äger honom läser detta, förstår ni inte hur farligt det är för en katt att gå ute vid denna stora väg och alla spårvagnar? Varenda gång vi stöter på honom springer han fram och vill följa med in, och jag är så orolig för att någonting ska hända honom. Varför kan ni inte ha honom som innekatt?

Jag har lagt upp annonser på olika katthemssidor och blocket, men vill inte kontakta polisen, för jag är rädd att de ska avliva honom om de ej hittar ägaren.

Om inte ägarna hör av sig, är det någon som kan tänka sig att ta honom? Han är c:a 1-2 år gammal, och helt underbart gosig och snäll. Han behöver verkligen ett kärleksfullt och tryggt hem!

Imasy
0

Har du varit i kontakt med katthemmen runt omkring?

Han kanske har kommit vilse och är förhoppningsvis saknad.

lilo-nova
0

Hmmm har jag inte sett en annons om en smoke!!!!???? Är det en smoke du menar???

stumpan-59
0

hej gå in på länkar här ovanför till *göteborgs katthjälp * det är en mörkgrå katt från guldheden som är på rymmen *smokey * kolla om det är han.

guldheden ligger ju ett stenkast från chalmers

stumpan-59
0

han hade ljusblått halsband också

kattassen
0

#3 Den katten hade inget halsband på om det är den långhåriga du tänker på?

#0 Det är ju inte ovanligt med lite reaktion i början när en ny katt kommer in. Du har inte möjlighet att låta de två få bekanta sig lite på varsin sida om ett kompostgaller i badrumsdörren exempelvis. Han kanske kan bo i badrummet ett par dagar så borde din katt rimligen vänja sig successivt vid honom. Även om rädsla finns är det säkert något som blir bättre allt eftersom. Skaffa en Feliway och sätt i ett uttag eller spray att spraya lite här och var med.

Låt han få en chans till! I Landala är han snart offer för spårvagnar, bilar och farliga människor. Det är en tidsfråga innan han är borta för alltid.

Ta kontakt med Göteborgs Katthjälp eller Göteborgs Samarittjänst i Gråbo, även Djurskyddsföreningen i Mölnlycke kanske kan vara till hjälp. De tar i allafall hand om tama katter…

Vad du än gör kontakta INTE Djurens vänner i Guldheden även om de ligger nära. Då är katten snart död.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Lena
0

Usch det låter inte bra med en katt som går runt i dessa trafikerade kvarter. Det bästa hade varit om ni kunde förbarma er över kissen några dagar så att den inte råkar ut för något. Verkar ju onekligen som om den sprungit bort. Polisen ska man alltid kontakta när man hittar en katt. De avlivar inte katter om någon har dem under tiden.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

stumpan-59
0

om man tittar på bortsprugna katter på  *göteborgs katthjälp* som finns under länkarna  ,på 1 a sidan ,näst längst ner finns en smokey färgad katt ,som hade ett ljusblått halsband vid försvinnandet 13 juni från guldheden som ligger strax bortanför chalmers

kattassen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7 Ja rackarns den missen missade jag så att säga! Det kan ju vara en möjlighet. Får se vad TS säger hon har ju sett katten nära så det borde väl gå lätt att identifiera i såfall.

Slänger in en bild här:

kattassen
0

Nåt nytt?

stumpan-59
0

Eftersom inte ts varit inne ,ringde jag henne som efterlyste smoke katten ,för att ev tipsa om var han höll till ,hennes katt hade kommit tillrätta ,så det var inte hennes katt.

Hon hade glömt ta bort efterlysningen

lilo-nova
0

Putt!

Alexej
0

Synd!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

annebeate
0

Håller med #5. Det bästa är om ni trots allt kan ha honom några dagar så det kan ordnas annat omhändertagande. Annars är risken säkert väldigt stor att han snart inte finns mer.

kattassen
0

#10 Jasså det var ju iofs tråkigt. Ja inte att katten kommit tillrätta förstås;-) utan att det inte var denne kisse. Då hade liksom två problem blivit löst, nu återstår ett.

Hoppas TS trots allt kan ta in katten igen och låta de båda göra upp. Jag tror det löser sig katterna emellan.

Ankie
0

Men en sån fin katt!!!

kattassen
0

#15 Om du menar den jag lagt in så är det inte samma katt som TS har skrivit om ursprungligen.  Men visst är den fin också, den var visst tillbaka hemma igen vilket var bra.

lilo-nova
0

Putt!

annebeate
0

putt…..