Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 1343 ggr
änglaflickan
1

Hur gör era veterinärer? *långt*

*om tråden hamnat i fel grupp, flytta den gärna!*

Igår eftermiddag ringde min elvaåriga lillebror till mig, halvt hysterisk och talar om att han och hans kompis har hittat en katt med brutet ben under en brädhög, och han undrar vad han ska göra! Jag frågar om det finns några vuxna i närheten, men kompisens föräldrar är inte hemma och dom bor på gård så det är en bit till närmsta granne. Så jag åker dit och hjälper till att plocka fram katten, som jamar och skriker oavbrutet :/ Ser att den har en decimeterstort helt öppet sår över hela ena höften, och som sagt så är det benet även brutet. Och det såg och luktade inte färskt…

Ringer till djurkliniken jag brukar åka till med mina katter och hör hur jag ska göra, om jag kunde komma med en för mig helt okänd katt, troligen påkörd som antagligen behöver somna in. Dom sa att jag kunde komma ner, så jag åkte med den stackars kissen till veterinären där dom konstaterade att det inte fanns något att göra då skadan var flera dagar gammal, så kissen fick somna in. Kändes lite fel att ha tagit bort någon annans katt, men katten var helt utan id-märkning, okastrerad och den hade strukit omkring i området där vi hittade den ett tag så att hitta en ägare var och är inte det enklaste! Men veterinären sa att av djurskyddsskäl var det bästa att avliva katten, så om någon skulle få problem med arga ägare så skulle det bli hon i så fall. Nu blev inlägget väldans långt, min egentliga fråga gällde kostnaden för avlivningen..!

Jag betalade avlivningen för denna katten, i egenskap av upphittare. Nu krympte dom ihop priset och jag betalade knappa 200;-, så det var ju ingen snack om saken för min del, bara kissen fick slippa lida. Men jag har funderat en del på detta, kanske det finns upphittare som inte tar en skadad/sjuk katt till veterinär för att dom inte vill lägga ut pengar..? Och hur gör veterinären om dom får in en svår skadad katt utan id där upphittaren inte går med på att betala..? Självklart förstår jag att veterinären inte kan ta bort katter gratis, det finns säkert dom som i så fall hade utnyttjat det, tänker jag. Så hur ser ni på saken, och hur hade era veterinärer gjort? Och jag frågar av nyfikenhet, jag själv ser som sagt saken på olika sätt!

Jag känner i alla fall att jag gjorde det som var bäst för kissen. Istället för att ligga och dö av svält under en hög med brädor så fick den somna in snabbt och lugnt, med sällskap och smek och lugna ord.

Kan tillägga att jag idag ska sätta upp lappar i samhället om en svårt skadad katt som är körd till veterinären, och lämna både mitt och klinikens telefonnr.

Imasy
0

Har inte veterinärer en skyldighet att avliva djur som är sjuka/skadade, oavsett om man kan betala eller ej?

Har för mig att jag har läst någonstans att det finns en sådan regel i lagen. Så i princip kan jag knata in med min egen katt, om den skulle vara jättesjuk och behöva avlivas, och har jag inte råd att betala för avlivningen så kan inte veterinären neka min katt hjälp.

Men ni får gärna rätta mig om jag har fel ;)

Leffe
0

#1 Jag har också hört något om det. När jag körde Djurakutbilen och fick order att hämta skadade djur så fick vi köra dem till bl a Bagarmossen för hjälp. De avlivade eller hjälpte och sedan fick vi med t ex med fåglar köra till viltjouren. Betalning vet jag inget om. Jag gjorde det aldrig. Detta gällde även katter.

Imasy
0

Nej, men om jag tex kör över en katt, och åker till veterinären med den. Om den då är så skadad och det bedöms att avlivning är det mest humana, så kan väl inte veterinären göra mig betalnings skyldig?

Jag äger ju inte katten, och den kanske rent av är hemlös. Man kan ju inte neka hjälpa djuret ifrån sitt lidande bara för att man inte kan/vill betala för ett djur man ej äger. Och man kan ju inte låta djuret självdö i plågor.

Borde inte veterinären kunna begära ersättning ifrån staten/polisen/kommunen eller liknande?

Kurran
0

Här nedan är det en länk till en tidningsartikel om veterinärräkningar för katter med okänd ägare. Ni måste nog kopiera in länken i webläsaren.

Själv har jag lagt ut stora belopp på katter som behövt ett hem i väntan på omplacering. Ibland har jag lyckats få tillbaka pengarna ibland inte.

Betalningsansvarig

Imasy
0

Tycker dock att det är sjukt att det ska vara så som det står i artikeln. Det resukterar väl bara i att folk struntar i att hjälpa tex påkörda djur om man har krasslig ekonomi kanske?

Men det kanske har lite att göra med vilken veterinär / kommun man vänder sig till?

Kurran
0

Det finns mycket att kämpa för så att djur får det bättre.

Lena
0

Fint gjort av dig att hjälpa den svårt skadade katten. Det verkar finnas olika policy på olika veterinärkliniker för hur de agerar när ett djur är skadat. Bagarmossen har verksamhet för hittekatter, men det är inte alla djursjukhus som har det. Polisen är skyldig att ingripa, men de är inte alltid det fungerar så bra det heller.

Så här står det i artikeln som #4 länkar till:

"- Så länge man inte har djurägaren inom räckvidd är man själv ansvarig. Om man vill slippa betala kan man be polisen lämna in katten för avlivning"

Det borde finnas bättre rutiner för detta. Skadade djur ska inte behöva lida i svåra plågor under tiden det avgörs vem som ska betala för avlivningen.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Icna
0

När vi hittade en svårt skadad katt med maskar i såret tog vi den till göteborgs blå stjärnan, de var tvungen att avliva den, men de bad aldrig om pengar eller något. De sa bara att de skulle ha den där ett tag ifall ägern dök upp, annars kremerade de den, jag har för mig att det var så i alla fall

Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...

änglaflickan
0

Tack för era synpunkter! Jag kan bara hålla med om att det känns lite knepigt att den som hittar ett skadat husdjur automatiskt ska få allt ansvar, och skyldighet att betala. Och precis som #5 säger så kan jag känna att det kanske resulterar i att folk struntar i att göra något, alternativt tar saken i egna händer och har ihjäl djuret själv fast man kanske inte har kunskapen för det…

Destany
0

när jag hittade en katt med krossat bäcken så tog jag den till vet o hon avlivade den utan att ta betalt.. jag sa att det inte var min katt o jag hade inte råd att betala ..