Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketter: kattsjukdomarkattens-beteende
Läst 828 ggr
Destany
0

hjälp diarre på kattunge

min kompis har skaffat en liten sötnos men nu har han fått riktig vattnig diarre.. så min fråga är vad är stoppande förrutom ris o kokt fisk som han ätit bra av idag.. han e pigg o leker o har sig i övrigt

tacksam för svar

Imasy
0

personligen så tycker jag kött/lamm färs fungerar bättre än fisk.

Fast de gånger det blir diaree hemma brukar jag köra med canikur eller diarsanyl, det har fungerat kanonbra och magen har varit tipp topp på en gång nästan.

Canikur ser ut som strössel, och det ger man morgon och kväll i 2 dagar. Kostar 50,50 kr på aoteket.

Diarsanyl är pasta, och den var dyrare, tror jag betalade drygt 150 kr för en sån tub. Den tror jag man kunde köra i flera dagar med, men nackdelen med den var att det var så hiskeligt svårt att få ut pastan ur sprutan, så ska man ge sig på att spruta in pasan direkt i munnen på katten så hade det nog slutat med att katten är halvt misshandlad innan man är klar :/

Morotspure är också stoppande förresten.

Crisse
0

Morotspuré brukar fungera, det är bara att blanda lite i maten.

Imasy
0

Förresten, är det kattunge eller vuxen katt?

Kan även tillägga att jag försöker hålla koll på att de dricker, annars så brukar jag ge vätska själv. Och det går ju hiskeligt fort för en kattunge att bli uttorkad :/

Destany
0

han e ca 14 veckor

Misan
0

Är han avmaskad? Det brukar vara en stor bov när det gäller dåliga magar. Får han samma mat som han fick innan hos uppfödaren? Canicur och morotspure som de har skrivit om här uppe är jätte bra, tänk på att inte byta mat ofta utan hålla sig till samma diet en längre tid för ju oftare man byter mat desto värre kan det bli för magen.

Lisa