Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: kattprat
Läst 903 ggr
Mettan
0

Kittykatt och hennes 4 ungar (forts i ny tråd)

Både Kittykatt och ungarna mår bra. De har ju blivit 1 månad och 8 dagar gamla nu. De diar henne fortfarande, men för övrigt har de börjat klättra lite överallt här. Så idag måste jag inhandla myggnät och lister för att göra nätfönster, måste ju kunna lufta här. Men det är fortfarande svårt att få Kittykatt att äta kattmat. Hon vill helst ha av min mat. Jag har gett henne kattunge mat i en skål i transportväskan, så att inte de andra ska äta upp den för henne.

Det verkar vara 2 hanar och 2 honom, så de heter Bill och Bulla (gråa och vita), samt Axel och Axelina (helsvart och svart med vita tassar).

Gjorde i ordning en liten kartong med reklamblad, kattlådepåse och kattsand. Självklart gick Ludde dit och markerade, men de små har gått dit och krafsat i sanden. Än har de ju inte börjat äta vanligt, men de vet i alla fall vad sand och låda ska vara till.

De 2 hanarna kommer troligen till samma hem och en av flickorna (Axelina) kanske är tingad, men jag är inte säker på att det är så bra där, så det blir troligen inget av med det.

Jag har plåtat en del, men inte fört över korten till datorn, eftersom  min externa hårddisk kraschade, men informationen finns på en ny, som jag ska hämta idag. Den gamla får vara till musik, för man kan inte lita på den, så det blir vinylskivor på den. Just nu sitter jag på min gamla dator, eftersom den nyare ska få ett nytt ljudkort och fixas till lite bättre.

Sedan kommer bilderna här också.

mymlanbus
0

Va bra att småkissarna och mamma katt har det bra, det gör mig glad i hjärtat :)

martdat
0

Härligt att se framsteg de gör i den åldern, nått nytt varje dag!

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Mettan
0

Ja, nu är de precis överallt och klättrar. Det börjar märkas också vilka som är mest keliga. Kittykatt är väldigt vaksam också. Tidigare idag, verkade hon inte hitta 3 av dem och då kom och jamade. De låg och sov i garderoben, så det blev att flytta dem till min säng, där den fjärde låg. Jag fick ligga ytterst på ena kanten, för ungarna låg i mitten och Kittykatt vid fötterna och sedan vilade vi en stund.

mymlanbus
0

Finns det inga bilder på ulltottarna?

Ha det gott och sköt om småttingarna

Jenna-Gun
0

Massor med foton vill vi se.

Mettan
0

Ni ska få se många foton, men jag vill inte lägga dem på denna datorn, utan det blir på den nyare, som ska få ett ljudkort på måndag.

Kameran har fått nippran och talar om att batterierna är slut, fast jag satt i nya. Så jag har inte tagit några bilder på ett par veckor, tyvärr. Ska försöka låna en kamera och använda mitt minneskort nästa vecka, så atgt dels ni får se bilder på dem och dels måste jag ju ha bilder till annonserna när de ska annonseras ut. De blev 2 månader gamla i söndags och de är överallt och klättrar just nu.

Kittykatt ska kastreras den 26 i denna månaden och det behövs för hon har börjat löpa, så jag har gett henne p-piller i 2 dagar nu. Hoppas få slut på diandet, för hon är så mager och ändå gör hon inte mycket annat än äter. Ungarna är i stället ordentligt runda, så det blir nog skönt för henne att få vila lite sedan. Hon ska ju också omplaceras, men det är ingen större brådska, för ungarna ska ju vara 12 veckor innan de flyttar och sedan behöver nog Kittykatt vila lite och äta upp sig, tror jag.

Mettan

mymlanbus
0

Hur går det med kameran och bilderna? Jag är jättenyfiken på katterna ju :)

Nospuss till katterna :)

Mettan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer ett foto på Axelina. Hon är den som verkar mest kelen, för hon är först i sängen hos mej om kvällarna.

Mettan

Mettan
0

Och här kommer Billie. Trodde först det var en kille, men bara svarte Axel är kille och han är den ende som är tingad. Blev avhopp, när de fick veta att Billie var en tjej.

Mettan
0

Detta är lilla Bulla. De grå skulle ju hetat Bill och Bull om de varit killar, så nu blev det Billie och Bulla istället

Mettan
0

Har inte lyckats fånga Axel än, så här kommer en mysbild på Billie istället.

Mettan
0

Kittykatt ska kastreras i morgon (26 augusti), men här syns hon i alla fall när ungarna var små och skulle klättra över kartongkanten

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Vilka snygga gosproppar Skrattande

mymlanbus
0

Hej!

Gick kastreringen bra? Hur mår småttingarna? :)

Fagddu
0

Vilka små sötkatter! :)

Mettan
0

SkrattandeKastreringen gick bra. Hon fick vara ensam i köket i lugn och ro första dygnet. Övriga katter fick vara överallt annars med mat och vatten hallen. Kittykatt hade både mat, vatten, låda och den stora och den lilla transportväskan plus en korg. Hon är fortfarande irriterad på kragen, så jag skaffar nog kompresser idag och klipper sönder ett ben på ett par strumbyxor, gör 4 hål för benen på strumpbyxan, så att hon blir lite mer rörlig, utan att hon eller någon annan kan kommat åt stygnen. Jag läste om det i Kattliv för några år sedan och gav tipset till den dåvarande veterinären, som köpte hem ett lager strumpbyxor, som han använde, för att slippa halskragen en längre tid.

Han ringde sedan och talade om att det fungerade utmärkt.

Ska ta Kittykatts stygn nästa fredag kl. 10, men hon är väldigt irriterad på kragen. Om några dagar, kanske jag kan skippa strumpan och bara ha lite gasbinda över såret.

När det gäller ungarna, så flyttar Axel den 10 september. Nu ska jag sätta igång att lägga ut annonser på de andra och helst vill jag ju att de ska bo antingen hos någon jag känner eller i Skåne, så att jag kan träffa dem, och kolla upp så att de blir kastrerade och märkta. Billie, Bulla och Axelina är ju flickor och vi är väl ganska så överens om att p-piller bara är en nödlösning, eller hur?

De små är svåra att få ensamma på bilder, men det är bara att ha kameran i närheten så mycket som möjligt och hoppas att man hinner.

/Mettan