Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 902 ggr
Sarah
0

Glad! Fått gå ut.

Idag har vi haft en glad dag här hemma. För ett halvår sedan tog jag och min sambo hand om två hittekatter. En tam och en skyggis. Den tama, Osmo, har fått gå ut i en månad ungefär. Vi bor på landet och tycker att katterna ska få vara ute. Osmo älskar att vara ute men håller sig på tomten och är självklart inne på nätterna. Den skygga kissen Vitnos har vi inte vågat släppa ut då hon fortfarande är lite skygg på vissa ställen i huset. Men idag fick hon gå ut för första gången. Osmo var med hela tiden och hon var så duktig. De höll sig på tomten och efter en timme ville hon gå in igen. Då gick hon till altandörren och tittade på oss. Sen gick hon och sov ;) Det var ren och skär glädje att se dem leka tillsammans på gräsmattan.

Erika91
0

Vad härligt för Vitnos!

Ledin
0

åh vad mysit o duktiga dom var kul att Osmo visa henne att det är tryggt att vara ute i trädgården.

Jenna-Gun
0

Härligt Vitnos. Fortsätt sköta dej så får du nog vara ute mer.

Sarah
0

Vi var riktigt nervösa ochidag ska vi ha gäster så då får hon inte gå ut. Men förhoppningsvis i morgon igen ;)

hanna64
0

Bilder vill jag ha Glad

Lilla Osmo som vi saknar dig Gråter men som tur så har jag kort på dig lite här och där i lägenheten Glad

Ge honom massa nospussar från oss

Hawknestgrove
0

Duktiga kissar!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Sarah
0

Igår var det lite blandade känslor. Hon var med oss hela dagen i trädgården. Katterna sprang runt oss då vi fixade och donade och de gick inte iväg någon gång under dagen. Men när vi ville ha in dem så ville inte Vitnos gå in. Hon sitter på altanen men vägrar låta sig fångas. FRUSTRERANDE. När kvällen kom och hon fortfarande vägrade, fångade vi henne med håv. Nu måste vi fundera lite till hur vui ska göra. Hon går ju ingenstans så vi behöver inte oroa oss för det, men vi vill ju kunna fånga henne oxå.

men, det är underbart att se hur hon hoppar efter fjärilar ;)

Bilder kommer hanna ;)

Hawknestgrove
0

Nä, då hade jag nog låtit bli att släppa ut henne mer.

Anna77
0

Kan ni inte göra en kattrastgård med hönsnät, det är jättemånga som byggt det. Då vet man ju var de är med och de blir inte påkörda av bilar och sånt läskigt.

Vi ska bygga så fort vi köper hus.

Sarah
0

Vi bor ute på landet utan vägar så det oroa jag mig inte för, inte heller att hon ska gå iväg. Bara att hon inte går in då vi vill. Vi ska vänta lite till innan vi försöker igen. Hon har inte gått ifrån tomten en enda gång så vi ser henne hela tiden, men flickan lilla vill stanna ute. Hon är ganska konstig ibland. Vi har haft henne i ett halvår. Då var hon väldigt skygg för oss. Nu sover hon i sängen och kommer för gosattacker då klockan ringer. På övervåningen hemma kan vi gå fram till henne hur som helst och hon är underbart gosig. På nedervåningen är hon fortfarande rädd för oss. Det går ibland att gå fram till henne nere och ibland hoppar hon upp i soffan. Men, hon är med oss hela tiden, bara på en meters avstånd. Men uppe finns inte alls samma problem. Det är så hon är ute oxå. När vi gick in rörde hon sig inte bort från altanen. Men vi får inte komma närmare än en meter ifrån.

Kat08ja
0

Vad härligt för katterna och jag vill se bilder :-)

Hawknestgrove
0

Men hon kan gå långt, den lilla……

Sarah
0

Är faktiskt inte orolig att hon ska försvinna då hon har gått in här själv och håller sig i närheten och med den andra katten hela tiden.

Idag testade vi eftersom det regnade och då kom hon springande in då vi ropade ;)

siberlina
0

har du inga   bilder

Sarah
0

Nej, inte ännu, det kommer. Har haft så mycket att göra. Idag har hon oxå kommit in då vi ville. Hon har blivit mer och mer social sen hon började gå ut. Mycket lyckligare katt :)

Sarah
0

Biler dröjer då jag har så mycket att göra. Men, det här är det steget vi behövde för att nå vår skygga lilla kisse :) Sen hon fick börja gå ut har hon blivit mycket mer social. Hon har börjat komma då vi lockar och hon går nu att klappa på nedervåningen. Det är underbart. Så många steg på så kort tid.

Hawknestgrove
0

Fortsatt lycka till!

Sarah
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en liten efterfrågad bild. De håller sig såhär nära varandra hela tiden ;)

http://hittekatter.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=278ce0bf-1d33-46b0-8fd2-469fa1cd37d7&Filename=katterna.jpg

Sarah
0

Vitnos till vänster och Osmo till höger.

Jenna-Gun
0

Vilka sötisar.

De ser ut att trivas i gröngräset.

Kat08ja
0

Vilka sötnosar :)

Hawknestgrove
0

Ritkiga gosproppar!

Sarah
0

Liten uppdatering. Nu är Vitnos som vilken tamkatt som helst. Vi var bortresta en vecka och kattvakterna såg henne bara svicha förbi ibland. Vi var väldigt oroliga. Men när vi sen kom hem var hon helt överlycklig. Nu är hon verkligen supermysig och det är bara hennes skygghet mot främligar som visar att hon en gång var en liten skyggis. De går ut varje morgon och håller sig runt om tomten. Sen kommer de på kvällen då vi ropar och så somnar vi sött i sängen allihop.

Fagddu
0

Vad underbart med en sån solskenshistoria. Och bra för henne att få komma ut lite när hon kan vara duktig och komma in igen. :)

Misan
0

Den här har jag missat, har för mycket att göra så jag hinner inte vara här så ofta. Vad skönt att höra att hon har krypit ur sitt skal gentemot er, kanske kommer hon aldrig att uppskatta främmande eller så kommer även det hon är ju inte så gammal ännu och var ju den som var svårast i gänget att komma in på livet och uppskatta nya saker :-) 

Härligt att höra.

Många kramar, Lisa

karins
0

Härliga kisar!Glad

Alexej
0

Det är väldigt svårt att bedömma rätt tidpunkt när man kan släppa ut en katt. Jag släpper inte ut mina innan de känner sig helt säkra inne och med mig.

Men det är alltid en balansgång. Många släpper ut sina katter alldeles för tidigt och katterna vågar sig inte in för de känner sig inte hemma än.

Fina katter du har!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Sarah
0

Ja det var jättesvårt och vi hade inte gjort det om inte hon och Osmo var så tajta. Hon var även väldigt trevlig på övervåningen med oss innan. Vi kände att hon helt enkelt inte mådde bra då han var ute och hon blev ensam.

Kittekatten
0

Åh så fin hon blivit, stora damen juh! Glad

hanna64
0

Har också missat de senaste nyheterna…

Vi blev så glada av bilden på de två tillsammans Glad

Osmo är fortfarande saknad här hemma men som tur är har vi

massor av bilder uppsatta :)

Pussa mitt båda två från mig men liiiiiite extra killen som alltid har en speciell  plats i mitt hjärta Glad