Hur få slut på protestkisseri?
Melvin som jag tog hand om i mitten på november förra året har blivit en riktigt trevlig katt, förutom en sak… Jag får inte lov att åka bort. Åker jag bort, börjar han kissa inne. Gärna i min säng. Stänger man ut honom från sovrummet, så gör han sina behov i andra rum, men vägrar fortfarande att gå på lådan.
Till vardags är han 100% rumsren.
Med åka bort menar jag att jag är borta mer än ett dygn. Under tiden har han fått vara kvar hemma med de andra katterna som bor i hushållet, och svågern eller min syster har tagit hand om honom. Två personer som han är rätt van vid, då vi delar lägenhet.
Kom hem från en längre semester igår, och då hade han bajsat ner hela datarummet, kissat och bajsat i min tygsoffa samt kissat ner min klädstol (som har tygdynor). Han har hela tiden haft tillgång till sin vanliga kattlåda, men den har stått på toaletten.
Medarbetare på jack russel terrier
Lägger in en länk här som går till en artikel om den här typen av problem. Där finns en hel del goda råd.
Mvh Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag vet att han kissar på fel ställen för att jag inte är hemma. Om det sedan är för att han är otrygg eller på annat vis ogillar situationen vet jag inte. Frågan gällde hur jag skulle göra för att på sikt få stopp på det. Jag kan inte i 10 år framåt aldrig åka bort. Det håller inte när jag själv bor på Österlen och har pojkvän i Sthlm…
Information av det slag jag vill ha/behöver hittade jag inte i den annars bra artikeln. Där står VAD som kan vara problemet, men inte direkt så mycket lösningar.
Någon som kan komma med förslag?

jobbigt med sådana här saker, det verkar som att han protesterar just när du är bortrest..finns ingen möjlighet för dej att ta med honom på resorna..eller om han kunde få vara hos någon granne, eller bekant till dej som är hemma på dagarna..kanske skulle han trivas bättre på såvis och därmed sluta göra från sig på fel ställen…

Kanske idé att låta honom få vara inhyst på pensionat när du är borta. Då bryter man ju hans hemmarutiner och där kanske han inte förknippar dig med miljön på samma sätt.
Ett problem kanske blir när han kommer hem igen, men då är du ju också hemma så förhoppningsvis håller han stilen då;-)
(By the way - hur kunde han lyckas med att förorena ett helt rum, någon måste väl ha varit där och hunnit hejda det hela något?)
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
#3 Tyvärr… Pojkvännen är rätt duktigt allergisk :( Vi försöker komma på en lösning för hur vi ska göra med katterna. Han anser att det ända som finns att göra är att omplacera, och jag mer eller mindre slår i full back då.
Problemet är att jag inte känner någon här nere, samt att han är livrädd för mer eller mindre alla utom mig. Svårt att placera honom hos någon annan då.
#4 Som jag skrev ovan vet jag inte hur han skulle ta att bli satt någon annan stanns, då han är rädd för alla utom mig. Sen är det extra kostnaden :( Skulle aldrig ha råd att umgås med pojkvännen på hans semester om Melvin ska vara på pensionat.
Ingen aning… Svågern som sa det när jag kom hem. Första och sista gången han sitter som kattvakt!!!!
--------------------------------------------------------------------------------
Jag funderade på om det fanns något som kunde få honom att känna sig tryggare hemma när jag inte är här. Så fort jag kommer hem slutar allt vad som heter avföring på fel ställe. Aldrig att han har gjort något sådant när jag har varit hemma.
Kom precis på att man kanske skulle sätta i feliway i väggen igen när jag åker bort nästa gång.

#5 Ja pröva Feliway, låt kanske en eller ett par klockradiosar gå igång på olika tider under dagen så det blir lite ljud då och då. Lampor som tänds med timers osv. Allt för att göra det så "vanligt" som möjligt hemma.
Plastad frotté i sängar och soffor och på mjuka dynor. Det har vi alltid med oss när vi hyr stuga osv för då vill man verkligen inte att det skall hända något;-)
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
#6 Jag fick ett kasst duschdrapperi av grannen som hon hade köpt billigt för att komma åt krokarna. Tänkte att det kunde läggas över sängen nästa gång vi åker bort. Svågern verkar ha haft semester under (iaf delar) av tiden som jag har varit borta. Då är massor av lampor tända, TV´n står på osv.
Har ingen erfarenhet om det du skriver om. Men en tanke som slog mig. Har du möjlighet att spela in din röst på band eller skiva som kan sättas igång med nån timer och bra då om den kan spela upp då och då under dagtid. För då får han ju höra din röst i alla fall. Har ingen aning om det kan fungera men kanske värt ett försök.
#8 Ska fundera om jag kommer på något bra sätt att få det att fungera praktiskt :)
Eftersom Melvin har mycket med sig i bagaget och gjort stora framsteg under den tid du haft honom så är du nog hans stora trygghet. Jag skulle testa med Feliway dosa i hela tiden i det rummet han vistas mest i. Har han någon speciell korg, bädd eller plats han föredrar så skulle jag även spraya den innan jag åkte iväg. Skulle också pröva med att sätta in toalådan i det rummet om det är så att han inte vill gå till badrummet när du inte är hemma.
Det som jag också undrar över hur är kontakten mellan Melvin och de som passar honom? Tycker de om kissen eller är det ett nödvändigt ont från deras sida?
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Elcyion, du känner ingen ungdom som kan bo i din lägenhet när du är borta. Nån som kanske går i gymnasiet och gärna vill komma bort från föräldrarna då och då. Då finns det ju nån där åtminstone en del av dan och inte bara dit en kortvända.