Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: bilder-filmklipp
Läst 690 ggr
snickan
0

Vad kallas den här färgen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har aldrig tänkt på det, vad den färgen heter, som Ella har. Hur ser en tabby ut

kattassen
0

Bruntigré med vitt skulle jag gissa på. Min Rasmus är likadan och jag har för mig att vi fick honom färgbestämd till något i den stilen. Är ränderna inte sammansatta brukar man säga "spotted". Men jag är ingen färgexpert, kanske någon annan har mer erfarenheter.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

kattassen
0

Hittade denna mönsterförklaring:

Oj vad smått det blev.
Tabby längst ut till höger i allafall.

snickan
0

Jag har ingen bra bild på henne, att man färgen och mönstret rätt, det blir på bilden för ljust då ser det ut  mer grå än brun som det är. Men som på den här bilden, stämmer färgen bra. Hon har fyra smala ränder på nacken som går ihop på rycken, och svansen är som huggorms mönstrar. Då kanske den liknar mest den på vänster på den bilden,som du hade

Issa
0

Förenklat brukar jag säga att tigré är smalrandig och tabby är grovrandig.

kattassen
0

#4 Ja så kan man ju enkelt uttrycka det, tabby är ju större fält och tigré är just - tigerrandig så att säga.

#3 Tycker nog att det är antingen bruntigré eller silvertigré men jag tror mer åt brun faktiskt. På sista bilden får jag nog för mig att hon är spotted trots allt. Svartsilverspotted med vitt alt. brunspotted med vitt är också en teori.

Huruvida den är silver eller brun beror på bottenfärgen.

Här är en bra länk som jag har kikat på i detta fallet, se om du kan utläsa något:

Här

(Visar en bild på min Rasmus som är rätt lik lilla Ella)

snickan
0

Ja dom är så lika, om han haft hade vit på nosen, då hadehan vart kopia av Ella, han är bara större, att det är en kille. Samma mönster runt ögonenockså

kattassen
0

Jo han är nog lite större än Ella kanske. Han väger ca 3,5-4 kg. Liten kille trots allt;-)

snickan
0

jag kollade den länken #5 och där var en katt den hade likadan mönster under magen som Ella. Har du bytt bild på Rasmus här, jag tycker att han såg ut som Ella, när man tittade snabbt, var han inte andra hållet på den bilden jag såg först.

Ella väger 3,6 kg, jag vägde henne nu.

snickan
0