Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 2745 ggr
Highlandertess
0

Råd om lottförsäljning?

Fick en idé om att anordna en lottförsäljning på en lokal marknadsdag som hålls i Treskog (min uppväxtby) i slutet av augusti. Alla pengar skulle gå till ett lokalt katthem. Har hört mig för lite och hörde att man behöver ett intyg från stället pengarna ska gå till, så att man kan gå runt och fråga i affärer om de vill sponsra med vinster. Hörde också att man, beroende på vilket sorts lotteri man ordnar, behöver tillstånd och en kontrollant. Är det någon som har erfarenhet av något liknande som kan dela med sig?

Mvh Therese

app.syl
0

Är oxå nyfiken på det

Erika91
0

Ingen aning, skulle vara bra att veta, någon?

Hawknestgrove
0

Morgan på KKS? PM:A honom, de borde väl veta? Eller fråga på din lokalapolismyndighet

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

app.syl
0

Tror att man kan fråga på komunen oxå för det är dom som ger tillståndet tror jag

Hawknestgrove
0

Ja just det, de borde veta de med….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Faxlin
0

Tillstånd

I de flesta fall är det polismyndigheten som handlägger tillståndsfrågor. Blanketter finns att hämta under rubriken "Blanketter". Posta eller faxa din ansökan. Handläggningstiden varierar. Ett gott råd är att söka tillstånd i god tid, särskilt när det gäller användning av offentlig plats eller mera omfattande arrangemang. Innan polisen påbörjar handläggningen av en ansökan kontrolleras att ansökningsavgiften är betald. Se vidare under rubriken Avgifter.

När krävs speciella tillstånd?

Tillstånd krävs vid:

• demonstrationer,
  • religiösa sammankomster,
  • konsert,
  • dans/disco,
  • tävling eller uppvisning i sport eller idrott,
  • tivoli,
  • karnevalståg,
  • marknad eller mässa,
  • sprängning,
  • försäljning av fyrverkerier,
  • uppskjutande av raketer,
  • handel och förvaring av explosiva varor,
  • störande buller,
  • penninginsamling,
  • affischering,
  • servering av alkoholhaltiga drycker,
  • lotterier,
  • att vara ordningsvakt,
  • eldningstillstånd,
  • användning av offentlig plats för annat än vad platsen är avsedd för.

Avgifter
För att du ska få din ansökan prövad krävs att du betalar en bestämd avgift. Avgiften avser själva prövningen och tas därför ut oavsett om din ansökan beviljas eller inte. Ansökningsavgiftens storlek kan skilja beroende på vad ansökan avser för aktivitet. Regler om ansökningsavgifter finns i Avgiftsförordningen (1992:191). Om du är osäker vilken ansökningsavgift som ska betalas kan du kontakta den polismyndighetens tillståndshandläggare för mera information.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Alexej
0

När vi säljer lotter har vi med oss ett papper om tillstånd från kommunen. Där står värdet av lottvinster, för det måste på nåt sätt stämmer med lottförsäljningsvinsten. men jag kan kolla mer.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

chris28
0

Gå in på Lotteriinspektionens hemsida. Där finns alla regler och hur du ansöker om tillstånd.

Kurran
0

Jag trodde i min enfald att mindre man fick ha mindre lotterier utan tillstånd bara vinsternas värde gick upp till halva intäkten.  Nu har jag sökt på  Google:  Lotteri, tillstånd och hemkommunens namn. Då fick jag träff på vem som man ska vända sig till i den kommunen. Så nu vet jag bättre.

Kurran
0

Nu har jag lärt mig ännu mer: I min grannkommun säger man att om man har ett lotteri som använder sig av en ring med lotter som man kan köpa i pappershandeln och lottpriset inte överstiger 5 kr samt att vinstvärdet uppgår till hälften av vad man får in på lottförsäljningen behövs inget tillstånd men som sagt sök på Google för aktuell kommun.

Mison
0

gubben min driver tivoli och förstår sig på det mesta vad gäller lotterier. om ni fortfarande behöver hjälp kan jag kolla med honom vad som gäller. han kommer hem sent ikväll, så jag kanske inte kan svara förrän i morgon / mvh mia

Alla djur behöver någon som bryr sig!

Puma77
0

Nu är ju denna tråd ganska gammal men frågan i sig kanske viktig även nu. Hittekattens dag närmar sig och många kommer att vilja göra ngt för att få in pengar till katthemmen bl.a så jag tror det är ba om man får reda på hur regerna är.

//Pia

Mison
0

själv vet jag bara att det är lite struligt om en privatperson vill ordna ett lotteri, det är lättare om det finns en förening eller liknande som står bakom, sverige har sina knepiga lagar. visst finns säkert kryphål så man kan kringgå allt strul, hör av er om ni vill ha tips och råd hur ni kan gå till väga på det ena eller andra sättet / mvh mia

Alla djur behöver någon som bryr sig!

majvi
0

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1994:1000

I paragraf 19 och 20 kan man läsa om då man inte behöver tillstånd.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.