Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 10007 ggr
Destany
0

Hjälp är det farligt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Imorse vaknade jag av att min ena katt låg brevid mig o klöktes.. han smaskade o hade sig .. jag satte ner honom på golvet för jag ville inte direkt att han skulle spy i min säng.. han sitter kvar ett tag o för en massa ljud sen kommer en lång seg salivtråd ut.. som jag var tvungen att ta bort för jag trodde han svalt tejp eller nåt.. e nu jätte orolig för Zorro.. kan han svalt nåt konstigt eller e han bara lite förkyld..Nu e han som vanligt.. ligger i soffan med mig..

han e kastrerad sen ca 2 år tillbaks o väger 6.6 kg

har era katter haft nåt sånt nån gång?

nellies-matte
0

Ibland när mina kissar ska kräkas så kommer det endast slem upp och då har de inte svalt något konstigt. Om de svalt något och inte andas konstigt eller låter kontigt så brukar det komma ut i den andra ändan.

Kurran
0

Katter spyr då och då. De kan spy upp pälsen från en sork som de ätit, de spyr upp hårbollar, ibland spyr de mat men det finns för det mesta en hårboll inuti och de kan spy upp ett grässtrå som de tuggat i sig. Och det är bara att se glad ut och vara tacksam om de inte spytt mitt på finaste mattan utan i en kant. Roligare finns ju än att få kattspyor i sängen men ska man ha katt får man ta den lilla äckligheten. Och man vänjer sig.

Katten är med största sannolikhet inte sjuk om den inte spyr om och om igen eller spyr dagligen. Njursvikt ger sig tillkänna genom att katten spyr i princip varje dag och kanske flera gånger per dag.

Ha det bra med din katt.

Solstickan
0

Det är säkert inget farligt…katter spyr som sagt ibland som ovanstående skrivit.

En katt kan också spy när de har mask i magen… då brukar masken vara ganska långt gånget och kan då ibland synas i spyan.

kattassen
0

Ja mask i spyan syns tydligt om det hade rört sig om det. Jag lägger en liten bild som ni kan öppna om ni vill;-) (ingen bild direkt i tråden…)

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Solstickan
0

Yack… bara för att vi pratar om detta idag så spydde min katt precis…och det var mask i…!!

Det har kommit fram och tillbaka sedan i vintras då han var bortsprungen… veterinärena tycker ändå det är bättre att jag ger axxilur fler ggr än tar nåt starkt medel på recept…för kattens skull.

Han har inte haft några sen innan sommaren ,…men nu var det dags igen:(

Solstickan
1

kan lägg ain en vidrigare bild om nån e intresserad Tungan ute

lilo-nova
0

Hahahahaa!!!! Slem inlägg!

Destany
0

hehe ok.. blev lite orolig för honom för han e ju min lille bebis =)

har haft katt i 4 år o det e mest Puma här hemma som spyr och hon brukar alltid spy nåt vattnit skum..efter hon käkat ampellija.. så när då Zorro spydde nåt slemmigt *snöre* så blev jag livrädd..

tack för era svar =)

Solstickan
0

Mitt bidrag…lägger den INTE öppet i inlägget…den är INTE för känsliga personerTungan ute

lilo-nova
0

Jag har aldrig tagit foto på min katts spyor! Jo det är klart att man blir orolig ibland! Man undrar ju vad som står på!?

mymlanbus
0

#9. Nyfiken som jag är så var jag tvungen att glo :)

Vad är det där för mask?

Bläk, lite äckligt är det ju allt

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Jag tycker det ser ut som spolmask(#9) , men rätta mig om jag har fel

Spolmask katt

Förekomst: Spolmask är vanligt och är den vanligaste förekommande inälvsmasken hos katt. Utseende: Den vuxna masken liknat spagetti och är 5-12 cm lång. Lokalisation: Masken lever av tarminehåll , och det finns ofta inkapslade larvstadier av masken på olika ställen i kroppen hos vuxna hundar. Smitta: Katter får i sig larver från djur som de fångar i naturen och kan i sälsynta fall smittas genom att få i sig ägg från jorden. Kattungar smittas via modersmjölken vid digivning, och redan efter 2-3 veckor har smittanm utvecklat sig till vuxna maskar i kattungarnas tarmar. Kattmamman löper här stor risk att få tillbaka smittan, då hon instinktivt slickar kattungarna rena och därigenom blir smittad.

missempty
0

#11, det är spolmask, utan tvekan.

Puma77
1

Japp dessa underbara spolmaskar. så där såg Tuddes pizza ut som han gjorde. Den var svårbotad men till slut med receptbelagd maskmedel funkade det. (givetvis var jag oå tvungen att kika) E man nyfiken eller e manSkäms

//Pia

kattassen
0

Japp spolmask är det likaså den jag visade bild på i inlägg #4

mymlanbus
0

Är spolmaskar svårare att få bort än andra maskar?

Jag använde axilur första gången till Smulle, men nu hade jag baniminth, som pasta som man sprutade in i munnen. Det var lättare att ge det än tabletterna, tyckte jag.

Hur ofta ska man avmaska egentligen? Olika bud överallt känns det som…eller?

kattassen
0

Min Sara åt axilur i tre dagar och masken försvann i och med det. Men hon är lätt att pilla i en halv tablett morgon och kväll så det gick bra.

Solstickan
0

Haha..ja det är spolmask….

Tredje gången gillt i år som jag ger honom Axilur nu… Nu sa veterinären att om det inte försvinner nu så måste jag ge honom receptbelagt medel…men de ville helst inte det då det är så stark och kan påverka kattens organ negativt…så nu hoppas jag verkligen att de ska försvinna!!!

Tur är att Kizzen är lätt att få i pillren i halva delar…han är så lättlurad att om jag ger honom en godis först, så sväljer han tabletten med hull o hår i tron att det oxå är en godisOskyldig