Djurskydd(?) nr 1 för idag
Nedan följer en insändare från Dalarnas Tidningar:
I NLT 2 augusti uttalar Christina Wikman att hon inte kan undersöka påstådd misskötsel av hundar för att hon inte kan prata med hundarna. På vilka grunder godtas inte en anonym anmälan?
Wikman har ju fått en adress. Varför inte gå till den adressen och lära sig hur hundar "talar om" hur de mår. (Lyssna efter skällande eller gnyende ljud).
Eller fråga ägarna till hundarna hur de löst rastning med mera om de är borta hela dagarna.
Att bagatellisera anmälan med att säga att många har sina hundar ensamma när de jobbar tyder på brist på känsla och förståelse för djuren.
Djurskyddslagen kan vara bra att känna till också!
Djurvän
Ja, vad ska man säga?
Det jag säger är: JO anmäla eller t.o.m. polisanmäla för tjänstefel!
Att polisanmäla för tjänstefel och få det ens till en förundersökning är enligt mina erfarenheter lika omöjligt om att ta ner månen. En tjänsteman är väl skyddad av andra tjänstemän.
Men JO är kanske bättre. Men vem ska göra det? Att fler än en anmäler gör absolut ingenting men då måste man ha mer på fötterna än en tidningsartikel. Begär ut handlingar i ärendet från djurskyddsinspektionen. De får inte ens fråga varför man vill ha papperen och man kan begära dem via mail men om de är grininga kan de ta betalt för det som de skickar.
JO-anmälan görs om en tjänsteman brister i hanteringen av ett ärende. Det kan vara olika saker som för lång handläggningstid, brister i dokumentationen, att inte utreda ärendet alls etc.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Hur man gör en JO-anmälan är inte problemet utan fastän jag kanske uttryckte mig otydligt så gällde min undran om någon annan än jag kunde stå för den. Jag har nämligen tre öppna ärenden hos JO för närvarande och fick ett kritikbeslut för en månad sedan (kritik mot den som jag anmält). De gäller alla offentlighetsprincipen plus lite annat om röjd sekretess mm. Nu har ju en tjänsteman inte följt lagen och jag har skrivit till Ludvika kommun och begärt handlingar för att få underlag mer än tidningsartiklar i en anmälan.
Så finns det någon som kan stå för själva anmälan? Jag har lite för många ärenden hos JO just nu. Jag kan fixa själva skrivandet.