Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: tips-råd
Läst 1306 ggr
[Norrbysa]
0

Hur länge lämnar ni misse ensam?

Undrar lite vad ni andra tycker och agerar kring detta med att lämna misse ensam hemma utan kattvakt när ni är borta under korta perioder.

Enligt Jordbruksverkets regler för hållande av hund och katt: "Hundar och katter skall ha tillsyn minst 2 ggr per dag." (Det innebär att man max kan vara borta från sina katter i 12 timmar.)

Hur gör ni om ni ska åka bort över natten till någon bekant?
Räknar ni in nattens timmar i dessa 12 timmar eller är det okej att vara borta lite längre då?
Även om ni inte har någon kattvakt?
(Förutsatt att katten har tillgång till mat och vatten såklart.)

Spelar det någon roll om man har fler än en katt? (Att de håller varandra sällskap.)

Hur resonerar ni?

Jenna-Gun
0

Eftersom jag är hemma hela dagarna så är de aldrig ensamma.

Om vi åker bort så är det bara över dagen. Då brukar vi fara då det är dåligt väder.

Då vet vi att katterna håller sej inomhus.

essut50
0

Nu är vi nog speciella tror jag, vi lämnar aldrig våra katter ensamma under natten.  Vi gjorde det med vår förra katt Tusse en gång bara under 12 år, men vi fick dålig samvete för det. 

Vi försöker att vara hemma med katterna så mycket som möjligt, om vi ska bort tillsammans så blir det högst 5 timmar på dan/kväll.

Om vi ska åka på semester så åker vi inte tillsammans.. Vet att vi är nog lite konstiga när det gäller katterna…

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

maggan47
0

jag jobbar ju som mentalsyrra 24 timmar, jour,  vilket innebär att katterna får tillsyn av kattvakt, när jag jobbar

Maggan47

Fagddu
0

Jag lämnar mina katter över natt ibland. Men då åker jag sen eftermiddag och är hemma senast tolv dagen efter. Dessutom ser jag till att påföljande dag är jag hemma hela dagen. Får alltid lite dåligt samvete ändå, fast jag vet att de klarar sig. Glad

Hur är det på katthemmen? Hur länge är katterna ensamma där? Menar inte de jättestora som sköts av många, antar att det alltid är någon där, men på de mindre som sköts av en person?

mymlanbus
0

Vi har aldrig varit ifrån våra kissar över nätterna, då har någon sovit kvar här :)

På dagarna kan Shimena vara ensam 4-5 timmar, men inte mer.

Tur att man har döttrar som har nyckel hem :) så de kollar alltid av lite ibland när de går förbi, de bor nära mig :)

MariannE11
0

vi är för det mesta bara iväg o jobbar…Rynkar på näsan

men de gånger vi åker annanstans försöker vi åka fram o tillbaka samma dag… om det inte går så anlitar vi närmsta grannen….ska snart åka bort ett par, tre dagar under villkor att Zazza låter grannarna ge henne medicinen hon ska ha dagligen….vete sjutton hur vi annars ska göra…. vi måste åka o Zazza måste ha sin medicin…..

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

Hawknestgrove
0

Om det är så, att vi ska  på fest och följaktligen inte kan ta oss hem för egen maskin någon enstaka gång, då sover viöver. Vilket betyder, att vi åker hemifrån kanske vid 6tiden påkvällen och kommer hem på förmiddagen dagen efter. Men det är en sällsynthet.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

emjon
0

Om vi åker bort kortare perioder så har vi kattvakt som kommer morgon och kväll och förutom skötseln så får de också sällskap och lek ett tag. Får vi inte kattvakt så är någon av oss hemma hos katterna.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Mettan
0

Jag åker sällan bort mer än över dagen några timmar. Men om det behövs har en av mina grannar nyckel, så att hon kan vara kattvakt. Det är en stor trygghet om något oförutsett skulle hända.

Mettan

Denna kommentar har tagits bort.
Puma77
0

Jag har inte varit borta så länge. Över natten vid jul eller så när jag varit hos min pappa och hans familj, men de bor ca 1 mil bort så det är inga avstånd. Åker jag iväg flera dagar har jag haft Thindra hos min mamma, nu har jag ju två men än så länge har jag inte lämnat dem så länge ensamma. Skulle jag bli tvungen så finns det kattvakt som kan komma hit och titta till dem. sällskap och bus har de av varann men behövs ändå mänsklig kontakt och vatten, mat påfyllning.

Sen tror jag det är så att jag lider mer än de skulle göra om de får vara ensamma. ;)

//Pia

lilo-nova
0

Ja ibland har vi sovit borta 1 natt! Men de klara det fint! De har ju sällskap av varandra! Mat sätter jag fram så det räcker vatten fontän har de också! Skulle det vara flera dagar, så har jag mina syskon som hjälper mig!