Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikett: djurskyddsfrågor
Läst 661 ggr
Lena
0

Hjälp Djuren i Valkampanjen!

Detta är ett upprop från Djurens Rätt som de skickar via epost:

1. Hjälp djuren i valkampanjen!

Djuren behöver din hjälp i valet!

Nu gäller det! Valrörelsens sista skälvande månad är här, och nedräkningen har börjat på allvar.

För djuren är det mycket som står på spel. Kommer Djurskyddsmyndigheten att få finnas kvar? Kommer minkfarmerna att läggas ned? Vad kommer att hända med djurtransporterna? Allt beror på valresultatet!

Du kan hjälpa till!

Beställ ett eget valkampanjpaket helt gratis från Djurens Rätt, och ta chansen att vara med och påverka! Ta med tidningen "Rösta för Djuren" och lägg i fikarummet på jobbet, i tandläkarens väntrum eller på biblioteket. Lägg en valfolder i varje brevlåda på vägen till skolan, i kollegornas postfack eller på tågsätet.

Ju fler som får information om partiernas djurpolitik, desto större är chansen att djuren får det bättre.

Maila ditt namn och adress till sofia.leander@djurensratt.se så får du ditt eget valkampanjpaket med posten!

Läs mer om vad partierna tycker i valet!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Bella-Maria
0
vanessa
0

De som varit uppriktigt intresserade och drivit frågan om id-märkning och registering är folkpartiet. De var ute på vårt katthem bara för att få känslan av hur det är, samt informera sig om läget. De gjorde det förra året, och tyvärr så gick det inte igenom. Om det hamnar på tapeten i år vet jag inte eftersom det är valår. Men de fortsätter att strida i frågan. Sedan om man ska rösta på dem eller inte, det vet jag inte utan låter alla avgöra själv. Det som suger är att om Moderaterna kommer i makten så vill de lägga ner myndigheten. En myndighet som djurskyddet Sverige kämpade så för. (www.djurskyddet.se) Men å andra sidan, så kanske andra delar i t.ex. alliansen säger nej till att lägga ner det. Sedan vad de röda gör vet jag inte heller. Det är så svårt detta.

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Lena
0

#1 Jag har nu studerat undersökningen på sajten Djuren och Valet: http://www.djurenochvalet.info src="../Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />

Den fråga som ligger oss som är engagerade i Hittekatter närmast är Fråga 7A: Anser du att vi behöver en stark/självständig djurskyddsmydighet som inte underordnas andra intressen t.ex. jordbruket.

Politikerna från de olika partierna i Västra Götalands län har svar enligt följande. Tilläggas bör att bortfallet är stort vilket enligt utredaren kan ha berott på att enkäten aldrig nådde respondenten (politkern som skulle ha svarat).

Antal respondenter (politiker som tillfrågats): 69

Ja; 20, 29%

Nej; 15, 22%

Tveksam: 10, 14%

Ej svarat: 24; 35%

Om man tittar hur svaren fördelar sig inom de olika partierna finner man följande samband:

Ja svaren återfinns inom Socialdemokraterna och Miljöpartiet.

Nej svaren återfinns inom Centern och Moderaterna.

Det mest tveksamma partiet är Kristdemokraterna medan både Vänsterpartiet och Folkpartiet är partiet med splittrade åsikter i frågan.

//Lena

PS! Västra Götalands län innefattar bl.a. Göteborg, Borås, Trollhättan, Vänersborg, Allingsås, Skara, Lidköping mm

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Pelusa
0

Det är inte alltid lätt att ändra ideologi och sin politiska plattform trots att man inser att ens hjärtefråga behandlas styvmorderligt. Grundsynen är ju en del av ens personlighet.

Men man kan ju rösta på olika partier på olika nivåer.
Jag röstar alltid efter övertygelse i riksdagsvalet men alltid litet strategiskt på kommunal nivå!

/Pelusa

Bella-Maria
0

Ladda ner Djurens rätts Valtidning här: www.djurensratt.se .

I tidningen kan du läsa vad olika riksdagspartier har svarat bl a på frågan ska Djurskyddsmyndigheten vara kvar.

Finns många andra frågor också.