Lyckad TNR i Norrköping
Läs mer under:
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jättekul att läsa om kolonin i Slottshagen och det lyckade TNR arbetet som ägt rum där. Norrköping är min gamla hemstad, inte utan att man känner sig stolt.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Härligt att läsa om en lyckad TNR i slottsparken…….
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Jag läste det igår… och man ser att det fungerar, och i min stad dessutom :) det hade jag inte en aning om…
Underbart!
putt

Skönt att det börjar ordna upp sig lite. Alltid trevligt att höra de historier med lyckligt slut. :)
Och en eloge till dem som jobbat med detta. :)
Tack så mycket. Ja det har varit en hel del jobb.
#6 Ni är värda en guldmedalj där uppe i Norrköping! :)
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#6. Ni är toppen!
#1. Va… är du med från Norrköping? :)
#10 Jepp jag har vuxit upp där men flyttade därifrån 1986.
//Lena
#11. Okej… roligt att det finns några här från Norrköping :)
Vet inte om det är helt rätt att kalla det för ett TNR projekt eftersom KKS är de som ställde upp för katterna och ordnade en insamling för Norrköpingskolonin alltså katterna i Slottshagen.Många katter har blivit utplacerade via KKS och veterinvården har betalats med hjälp av insamlade medlen ,även de två katthusen vi placerat där.Men utan KKS hade det aldrig blivit som det nu är en himmelsbred skillnadmot för två och ett halvt år sedan då det var en chock att komma till Slottshagen och se cirka 50 katter springa planlöst runt i snön.
Kan väl lugnt påstå att det har varit en mix av utplaceringar i hem och kastreringar för att förhindra förnyad förökning.Katthusen med Snuggle safe värmedynor i på vintern är en ide jag fick genom Miranda på Göteborgs katthjälp.Och den iden är också att varmt rekommendera.
Vi har fått anpassa åtgärderna efter katternas behov kan man säga.Men som jag tidigare nämnde hade det inte kunnat fungera utan KKS stöd.
Vi är förstås jätteglada över att det nu är mer kontrollerbart och hoppas slippa ett liknade inferno som det vi kom till genom att folk låter kastrera sina katter och inte dumpar dem som i Slottshagen bland annat.
Brutt, men det är det som jag kallar för ett lyckat TNR-projekt. En blanding av utplaceringar, kastreringar och matning. Innan var det en okontrollerat kattkoloni men nu verkar kattter där få mycket hjälp och tillsyn.
Dessutom ett bra samarbete mellan ett katthem/-förening och frivilliga som tar hand om katterna.
Känns extra bra att det är KKS som hjälpte till.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
14.Okey, ville bara markera att katterna inte enbart blivit kastrerade men att en hel del faktiskt fått komma inomhus till stödhem och permanenta hem.
I Slottshagen fanns det redan människor som matade katterna när vi kom dit så det har även varit tack vare dem som det kunnat fungera.Samarbete är oerhört viktigt i liknande situationer.
Ingen kan göra allt men alla kan göra något passar verkligen in här.
Min första katt-transport med tåg var 2 katter från just Slottshagen som skulle till ett jourhem i Västerås genom KKS. Den ena katten hade fångats in samma morgon..
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
16.Ja Essut och du och din man hade rest hela vägen för att hjälpa de två katterna från Slottshagen Norrköping till Västerås.
Jag är en av tjejerna du träffade på järnvägsstationen i Norrköping då ,men inte den som du först var i kontakt med via internet.
Kommer väl ihåg dej och tyckte att du var fantastisk som ställde upp så för katterna.
När man väl lärt känna katterna kan man inte bara gå därifrån därför är vi flera stycken som fortfarande bryr oss.
# Så jag har träffat dig det visste jag inte.
Jag och min gubbe ville ju hjälpa till med katter som har det svårt, vi skulle inte ha flera katter just då…
Tack för att ni hjälper katterna i Norrköping.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"