Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 1381 ggr
Onikan
0

Katthem i ekonomisk nöd

Djurhemmet, Kalmar i ekonomisk kris:

http://www.ostran.se/nyheter/kalmar/ekonomisk_kris_foer_djurhemmet_i_kalmar

När ska kommunerna inse behovet utav katthem och faktiskt ge ett ordentligt ekonomiskt stöd?! Skrikandes 
Det borde vara som i Finland, där alla kommuner har varsitt katthem.

Att kommunen i Kalmar tar ut över 100 000 kronor i hyra om året är makalöst tycker jag. Till saken hör att djurskyddet själva fick bekosta ombyggnationen inuti lokalerna på flera hundra tusen för att det skulle fungera som katthem när man flyttade in. Ska man byta lokaler måste man återställa lokalen i samma skick som före, vilket också skulle kosta.

*ledsen* Ledsen

Puma77
0

Gu vad tråkigt.Gråter

//Pia

Simson
0

Kommunerna är ett skämt tycker jag. Det minsta de kunde göra är väl att ge fri hyra när de inte hjälper till på något sätt öht. Skämligt egentligen. Inte bara Kalmar utan alla kommuner.

Heja Finland! Härligt att de tar ett ansvar för hela kommunen!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

brutt
0

Man stiftar djurskyddslagar på papper men gör inte ett skit för att hjälpa till och själva följa dem det är ytterst irriterande.Alla kommuner skulle givetvis föregå med gott exempel att djur ska behandlas väl.

mymlanbus
0

Såklart att kommunerna ska betala för katthemmen, tycker jag!

Säger som Simson :) Heja Finland :)

johnnys girl
0

Naturligtvis borde varje kommun tillhandahålla en lokal för ett Djurhem, det är det minsta man kan begära.

Men..jag blir ändå lite fundersam över resonemanget i artikeln och nu tänker jag sticka ut hakan lite.

Samtliga katthem i landet tar helt frivilligt på sig ett ansvar som egentligen är kommunens. Och vi kämpar på med små resurser och muttrar över att kommunen helt glatt lämpar över ansvaret på oss utan att bidra med en enda krona. Men anledningen till att de gör det är för att vi tillåter dem!!!

Om Djurhemmen skulle börja kräva kompensation för kostnader i samband med att polisen eller sociala myndigheter lämpade över ansvaret på dem kanske situationen skulle förändras.

De flesta har sett Hitta Hem där Hundstallet tar emot 150 yorkshireterriers. Och det gjorde man inte gratis. Det blev en  dyr historia för polisen att inackordera hundarna där i väntan på Länsstyrelsens beslut. Om en hund lämnas in till Hundstallet  av polisen får de betala för inackordering av hunden.

Nej, jag tror det är dags att lära sig något av Hundstallet och vägra ta över deras ansvar utan någon som helst ersättning.

Dags att ställa motkrav på polis och andra myndigheter.

Samma gäller privatpersoner som vill omplacera sin katt. Varför ska det vara gratis? Börja ta en omplaceringsavgift av ägaren. 

Nu kommer många att säga- Men det går inte, då kommer katterna att avlivas istället. Möjligt säger jag, men de kommer inte att kunna  avliva hur många katter som helst. Ställs de inför valet om avlivning eller ersättning till Katthemmen är jag övertygad om att det blir en omsvängning. Så roligt är det inte att fatta beslut om att avliva friska djur. Avlivning är dessutom inte gratis och om Katthemmen åtminstone begär den summan så blir det svårt att försvara att  man heller betalar för avlivning än till ett Katthem.

I Stockholm har tre olika Katthem ett avtal med polisen där polisen betalar per dygn för inackordering av hittekatter medans man letar efter en ägare. Även när katter omhändertas p.ga vanvård betalar polisen en summa per katt till katthemmen. Detta avtal borde vara något att peka på för andra katthem i sina diskussioner med myndigheter

Jag tycker att det är viktigt att ställa krav på motprestationer när man tar över andras ansvar och dessutom är detta är ett utmärkt sätt att höja kattens status.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

Onikan
0

#5 -kloka ord!

Jag tror dock att det finns ett liknande avtal även här, polisen betalar för uppehälle när katter från omhändertaganden tas in osv, men när ex missbrukare frivilligt lämnar över katter i katthemmets vård betalar icke polisen (eller missbrukaren) och alla hemlösa katter får förstås katthemmet självt betala allt för.

Katter ifrån privatpersoner tas inte längre omhand utav detta katthem, förr när man gjorde så togs en förmedlingsavgift ut, men numera ängnas alla resurser åt omhändertagna och hemlösa katter först, de har ju ingen annan som kämpar för dem. Å de är ju oändligt många. Privatpersoner får försöka hitta nya hem själva.

Men vad kommunen kanske inte ser, är att polisen sparar ju pengar på att ha detta samarbete med katthemmet, det skulle säkerligen kosta dem mer att tvingas inackordera katter på ex kattpensionat under tiden en process med djurförbud pågår.

Vad jag saknar är att kommunerna ser sitt ansvar, inser att lidande, dumpade djur är ett samhällsproblem som vilar på deras ansvar, precis som det är samhället, eller staten som ska stifta bättre lagar så att lidandet kan minska. Som det är nu känns det som att kattvänner och idéella föreningar är de enda som tar ekonomiskt ansvar för och kämpar för att upprätthålla de lagar som faktiskt finns gällande djurskydd i Sverige.

mymlanbus
0

#5. Mmm, så sant som du skrivit!

Jenna-Gun
0

Om inte kommunerna tar ansvar så är risken att katterna far illa. Om ingen gör ideela insatser.

Jenna

Onikan
0

#8 ja visst. det är ändå nästan 100 katter per år som får nytt hem via djurhemmet och många framtida kullar katter som slipper bli till och födas ute, hemlösa.

Behovet är enormt i Kalmar, det kunde lätt varit 500 intagna katter per år, om pengar, plats och nya hem bara fanns mer utav. Det ringer folk om katter varje dag som man tvingas säga nej till :( Jag vågar inte tänka på vad som ska hända om detta katthem tvingas lägga ned…

Men det får vi inte hoppas!
Imån kommer en till artikel i kalmarområdets andra lokala tidning, Barometern.

Lena
0

Situationen som beskrivs i artikeln #0 är ingalunda unik. De flesta av landets drygt 100 katthem jobbar ideellt och utan stöd från kommunen. Men det är ju ingenting som säger att det måste vara så i all framtid.

#5 Kloka ord som visar på att Stockholm kommit lite längre i den här frågan. Och här kan det bli bättre överallt i Sverige. Som du så klokt skriver Johnnys Girl finns det mycket att lära av hundstallet.

Det här låter som musik i mina öron (citerar #5): "Jag tycker att det är viktigt att ställa krav på motprestationer när man tar över andras ansvar och dessutom är detta är ett utmärkt sätt att höja kattens status".

Så ska det låta! Vi kan inte backa i vår rädsla för vad de ansvarslösa ska hitta på om det ställs större krav på dem. En sak är säker - de blir inte ett dugg bättre så länge inga krav ställs.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

johnnys girl
0

onikan

Det är toppen att ni tar betalt av polisen, då har ni kommit en bra bit på väg och förstår vad jag menar.

Jenna

Det är just detta som är katternas problem menar jag. Att vi  hittekatts-människor står inte pall för känslomässig utpressning. Som jag skrev i inlägget. Att katthemmen bedriver sin verksamhet  helt utan ekonomiskt stöd  är för att vi tillåter det. Vi är för dåliga på att ställa motkrav. "Ska jag ta hand m din smutsiga byk får du åtminstone betala för tvättmedlet själv"

Och ja, risken är uppenbar att katter kan komma att avlivas, men jag bedömer ändå att om katthemmen kräver att åtminstone få avlivningskostnaden i ersättning så får kommunpolitikerna snart svårt att försvara alivningsbeslut. Tänk er tidningsrubrikerna: Inte bra för väljarsiffrorna.

Vi kan inte fortsätta att göra detta gratis år  ut och år in, då blir det aldrig några förändringar. Och jag menar att detta är ett utmärkt sätt att höja kattens status. Den är värd något i samhällets ögon.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Om hundstallet kan få ersättning borde de inte vara en omöjlighet heller för fler (helst alla ) katthem i landet att kunna få det. Dock känns det som att arbetet med att höja kattens status än mer behövs….för tydligen sätter ju polisen ett värde i hundar då de betalar. Dags att de gör det för katter med. Och höjer sin respekt för allt det arbete som görs runtom i landet för hemlösa djur, oavsett ras. Säkert svårt att ställa "motkrav" på poliser och dylikt när det handlar om ett djurliv, men hur har hundstallet annars kommit dit de är idag just på ersättningsbiten?