Gammal herre som äter dåligt
V ihar en katt härhemma på gården som är över 20 år gammal, pigg och kry men som på det sista har ätit väldigt dåligt så han har magrat ur massor.
Vi har bytt foder på honom (mjukmat) ett antal gånger men han slickar bara i sig gelén och låter köttbitarna ligga, till problemet hör det att han har bara 3-4 tänder kvar i ena sidan av munnen (långt bak troligtvis två uppe o två nere) så torrfoder är ingen direkt idé…
Men trots han blivit så tunn så leker han med de yngre katterna, går ut några gånger om dagen, sköter mage och kisseri utan problem.
Vi har pratat om att ta bort honom men samtidigt är han ju fortfarande så pass frisk att det känns "onödigt" han har ju ett antal år kvar bara han börjar äta ordentligt.
Har ni något råd om hur vi ska göra? Om det finns något sätt att intressera herrn för litet musmsig mat? recept, tips eller diverse huskurer. Det här är litet som den sista utposten, lyckas vi inte lösa problemet med att han inte äter ordentligt så får vi åka till vetrinären och ta bort honom.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Nej jag har inga råd. Vi har en 17½ årig gubbe här som det är fart på. Men han äter dåligt han oxå. har nästan inga tänder kvar.
Han får nötfärs två ggr om dan och så äter han av kattmaten som står framme. Men inte mycket av den.
Han mår bra så vi skulle inte drömma om att ta honom till vet o avliva.
Han är ju vår familjemedlem. Och han njuter av sommarn och är pigg.
Jenna
min perserkatt Lucas blev över 20 år, avmagrade på slutet, åt dåligt, men var pigg, tills en dag, då han inte orkade något, la sig ner, och vägrade äta, då fick han vandra vidare, så se tiden an, så länge katten är pigg, är det ingen fara, gamla katter blir magra, oftast på grund av sviktande njurar, men du ser den dag det är dags, så låt du kissen äta det han vill bara, går ju inte att truga tyvärr Maggan47

När min gammelkatta gick ner i vikt fick jag rådet att ge henne Recovery. Hon åt i alla fall lite av det då och då. Det är mat för sjuklingar som behöver återhämta sig. Det är så pass löst så man kan t o m få upp det i en spruta (utan nål så klart!) och spruta in det i munnen på katten vid behov.
Man köper det hos veten.
Han kanske skulle gilla Anderssons välling. En välling för katter. Kanske för andra djur också! Den kokar man själv. Jag har receptet någonstans annars kan man hitta det på nätet.
Det finns en del recept på
Under:
Kattens skötsel
Foder och matvanor
Kattmatsrecept
Har för mig att recept på Anderssons välling ska finnas där också även jag inte hittar det just nu!
Kan tillägga att jag var med katten hos vet. flera gånger när hon började gå ner i vikt. Hon röntgades och det togs alla möjliga blodprover på henne med dom hittade inget. Hon led så mycket av vet.besöken och jag led med henne så till slut bestämde jag att det fick vara nog med vet.besök för hennes del. Inte p g a pengarna utan för att katten led. Så länge hon åt något så när och så länge hon kom springandes och mötte mig varje dag när jag kom hem från jobbet antog jag att hon ändå mådde bra trots att hon gick ner i vikt. T o m dagen innan jag bestämde att hon skulle få somna in kom hon och mötte mig när jag kom hem men jag märkte ändå en förändring hos henne och visste att det var dags.
kan han ha ont i tänderna som finns kvar?Det kan vara en infektion i en tand eller i munhålan.
Det här liknar den gamle katten jag hade.Jag tyckte också att han var för frisk för avlivning men samtidigt är det inte säkert att katten visar hur dåligt den mår.jag hade tänkt mig att då han slutar gå ut då vet jag att det börjar bli dags , men han gick ut även sista dagen i hans liv.(Han avlivades hos veterinär).Han var en mycket kelig och älskad kattkille men på slutet hände det ibland att han drog sig undan från andra. Det kan ju tyda på att man inte mår bra.
Ni kan prova med rå köttfärs med äggula, kycklinghjärta,lever
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Ta den lille till vet för en koll. Sen kan du luras med de där frikadellerna. Mosa ihop alltihopa. Arne är likadan, han äter bara såsen, förresten de andra med, om de får sånt. Så jag får luras.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
När katterna kommer upp i så hög ålder och fortfarande är rätt pigga så får man vara glad. Det kan ju vara så att det är problem med njurarna. Specific är ett bra foder som veterinärer säljer och de har ett som är avsett för njurproblem finns även som blötfoder.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Min gamling som jag skrev om ocan. Han var till vet i april och då var alla värden jättebra. Men han magrar ändå
Har avmaskat honom.
Jenna
tack för de råd och tankar som kommit upp. :)
Efter att jag hade gjort mitt inlägg i förmiddags så testade vi en ny sak, tonfisk i vatten och det gick ner med en glupande aptit…. Så vi försöker en stund på tonfisken och ser vad som händer.
Han dricker ju vatten rätt så ok, han är väl litet torr i "skinnet" om man gör "nyp-testet" så att säga, pälsen går tillbaka men inte helt o hållet.
Om han skulle ha en infektion i munhålan tror jag att han itne skulel lukta så "fräscht" som han gör ur munnen, vi har andra aktter härhemma som har mycket värre andedräkt och som är kärnfriska… men han kan ju ha en tandlossning på gång i de kvarvarande tänderna…
Men kan ju säga som så, han är itne dentyp av katt som man gärna stoppar in fingrarna i munnen på och tittar/känner efter på. då riskerar man livhanken o det räcker med kattbett/rivskador för min del denna veckan. :S
Rått ägg äter han inte, dock har inte JAG provat emd färs…. vet inte om svärmor gjort det eller ej. ska föreslå det med.
men jag kikar in med mellanrum o dels ser vad ni skrivit och dels ger uppdatering på hur det går med gammelkatten.
Det finns näringstillskott att köpa hos veterinären som gör att katterna får bättre aptit och det heter Biocan är flytande och är egentligen för hundar men går lika bra till katter, jag fick det till min Gismo när jag hittade honom dels för hans päls och dels för aptiten. Hör med din veterinär om dom har det annars finns det i djuraffärerna flytande B-vitamniner att köpa som oxå fungerar.
Äldre katter som magrar och tappar aptiten har med all sannolikhet njursvikt, vilket är ett mycket vanligt tillstånd hos åldrande katter. Det finns utmärkt dietfoder för katter med njursvikt. Man köper det hos veterinären. Fodret finns både som mjukfoder och torrfoder och av olika djurfoderfabrikat t.ex Hills och Specific. Mjukfodret brukar fungera bäst om aptiten är nedsatt. En katt som har njursvikt ska bra äta dietfoder. Om den gör det kan den få leva ytterligare några år.
Veterinären kan ta urin och blodprov för att avgöra hur tillståndet är. Man kan dock pröva med dietfodret innan veterinärbesöket eftersom det inte är skadligt på något sätt.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

#11 Det var vad min vet trodde när min gammelkatta tacklade av. Men hon blev kollad även för ev. problem med njurarna men det var inte det heller.
Renal (Royal Canin) t ex, som är för katter med njurproblem kan man ge även till katter som inte har problem med njurarna när dom blir äldre. Det ger jag till mina katter som är ca 10 år. Enligt vetens rek.
Han har fortsatt äta tonfisk med god aptit, han sover mycket, men förhållandevis inte så jättemycket mer än innan han började äta dåligt.
Men när han är uppe är han mkt piggare :D

Min vet rekomenderade fisk olja till min katt!!
#13 vaddå för olja? finns ju många sorters :)
bromsolja….. *fniss* njah kanske inte… ^^
Men rapsolja, olivolja, osv osv… .finns ju massor olika sorters. hur vet man att man får "rätt" olja? och i vilken dosering?
Din katt har med stor sannolikhet njursvikt. Beställ tid hos veterinären och för att dels få reda på att det inte är något annat och dels genom blodprov ta reda på hur illa det är. Tyvärr är det så att prov på njurfunktion kan visa att allt är i sin ordning ända tills de nästan helt har slutat att fungera men med ett blodprov kan man se vissa värden som ger indikation på njurarnas funktion. Kräks den inte och slår hjärtat normalt mår den nog efter omständigheterna ganska bra. Men för allt i världen gå genast och kolla.
Katter tycker mycket om tonfisk men är knappast något som kan rekommendras att de ska äta för jämnan.
Jag var tvungen att för ett par veckor sedan avliva en katt som hade njursvikt. Han hade magrat en hel del och jag anade vad klockan var slagen men ändå hoppas man ju att genom att ge katten det ena eller det andra nyttiga/goda så ska den repa sig och man lurar sig att se små förbättringar.
Så gå snarast till veterinären och sevad som kan göras men är en katt över 20 år måste man inse att livet lider mot sitt slut men man vill ju för den skull göra vad som går för att den ska kunna vara med ett tag till.
Om det är njursvikt katten har, är det skadligt med vanligt foder. Bäst som sagt att gå till veterinären för undersökning, det bör man ändå göra 2 ggr om året när man har äldre katter.
En njursviktsdiet består av för njurarna lättarbetat protein. Vanligt foder blir för tufft för njurarna och leder till att katten magrar av, även fast den äter. Som #11 skriver kan man ge njurdietfoder till äldre katter även om det inte är njursvikt. Däremot är det inte lämpligt till yngre katter under 2 år eftersom de behöver annat protein för att bygga upp sina kroppar. (Inte utan veterinärs ordination).
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Ok, är han 20 år,låt han äta vad han vill,om han kan hållas under uppsikt! HAn ahr haft ett gott liv. Gör en koll hos vet och hör hur hans hälsostatus skulle förändras, om man ger honom specialkäk. Ärligt talat, det skulle väl egentligen vara lika illa, om man vägrade en 90 årig människa gräddbakelser, eller en fredagsgrogg, så länge det itne går ut över någon annan. Min åsikt bara.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Vår älste kisse får nötfärs som han är galen i.
Han hade bra levero njurvärden i april när vi var till vet. Men han får det goda han vill ha så länge han äter. Han har tappat mycket i vikt nu på sistone.
Vi vet att vi inte får behålla honom så länge till.
Jenna

LinaN: jag tror lilo-nova menade fiskolja, kanske?
håller nog med Gunilla lite, låt katterna äta vad de vill och tycker är godast. det viktigaste tycker jag är att de ska vara så lyckliga som möjligt sista tiden.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Fredagen den 18e åkte vi med honom till vetrinären för avlivning. Han tackla av rejält de sista dagarna, åt inte nånting och drack inget alls. Sedan under torsdagsnatten kunde han inte längre gå.
Så på morgonen så ringde svärmor till vetrinären och de fick tid halv två på eftermiddagen. Under den tiden vart det jobbigt härhemma.
Det har kännts oerhört jobbigt de senaste två vekorna man ar inte kunnat komma hem från jobbet och sätta gammelman i knät o kela med honom… utan det är helt tomt… visst har vi 9 andra katter men det är inte samma sak.
min sambos brorson var hos sin pappa i umeå när vi avlivade, och grabben kom hem igårnatt, han vet fortfarande inte om att gammelman är avlivad….
Men nu har han varken ont, är trött och tandalös, nu springer han omkring i katthimlen och jagar möss och råttor coh filéar dem med klorna och äter bara ryggfiléerna.
RIP Butterfly

Beklagar.
Så sorgligt 

vad tråkigt… men nu har han det skönt o fint på de stora ängarna på andra sidan…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
ännu en kattängel som nu är frisk och kry igen, tyvärr kommer ju den stunden, då man måste släppa taget, ont gör det rejält, och man vill inte, men tyvärr, som djurvän måste man
Maggan47

Vad ledsamt! Men han fick ett riktigt långt och bra liv. 20 år är en mycket hög ålder på katt. Det är dock alltid tomt och sorgligt när den dagen kommer och man måsta skilljas från sin kära katt.
//Lena
Saknaden är stor när man mister någon man älskar. Din katt hade i motsats till många andra katter dock lyckan att få ett långt och fint liv. Nu springer han i Regnbågslandet på de vackraste av alla ängar med många andra älskade och saknade kissar.
Tröstekramar
Jenna:(