Hittekatter i filmroll............
Jag har börjat tänka på att man skulle skriva ihop en skönlitterär bok om hittekatter som sedan kunde överföras till film. Ni vet ju hur bra det brukar slå med filmer om djur. När Lassie filmerna kom ville alla ha Colliehundar, när Vi på Saltkråkan kom var det S:t Bernhardshundarnas tur att bli poppis. Nu när Katten Gustaf går på bio är röda katter vad folk vill ha. osv. osv. Listan kan göras lång. Tänk er vad en riktigt bra film om Hittekatter skulle kunna göra för kattens status!
Vad säger ni? Ska vi slå oss samman och börja skriva…. Material finns det gott om från den skrala verkligheten.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hej Lena!
Vilken toppenidé! Alla har vi ju olika små episoder om hittekatter som vi har träffat under årens lopp. Tänk om vi kunde väva ihop dessa till en riktig filmstory!
//Cammo**i funderartagen

Hej Lena!
För ett tag sen bliv jag kontaktad av Sveriges TV. Dom ville använda en katt från katthemmet i en episod av en polisserie som skulle spelas in i Göteborg….. jag funderade på om jag skulle tacka ja eller ej.
Enligt min åsikt ska man inte utnutja djur för nöjesindustrin så det blev ett nej där. Men en film om hemlösa katter behövs kanske för att öppna ögonen hos allmänheten!
/Miranda
Oj, Lena, nu börjar det surra i skallen på mig (igen
)
Här finns ju flera duktiga skribenter med stor erfarenhet av olika kattöden - och här finns alldeles säkert folk med kontakter i branchen.
Tycker din idé är värd att spinnas vidare på!
/Pelusa
#2 Det är viktigt att det inte blir en ren nöjesprodukt. Det ska i så fall vara en seriös historia som får upp ögonen på folk när det gäller katter. Ibland kan just film som medie ge det där extra som inget annat klarar av att förmedla. Musiken och fotot gör budskapet så talande att det inte går att undvika det hela enkelt.
#3 Jap det finns så många resurser varför det inte alls är ett omöjligt projekt.
Vi får spinna vidare tillsammans med våra katter.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Kunde man inte göra en bok om just hittekatter och alla Katthem runt om i Sverige? Vore ju roligt att hur folk därute arbetar!
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
#5 Det är också en jättebra idé! En dokumentär skilldring av de olika verksamheter för Hittekatter som bedrivs på katthem i vårt avlånga land. Man skulle ju då kunna be olika katthem att skriva sitt eget kapitel samt ta bilder.
//Lena
Ja, jag bidrar gärna med "The story of Arne of Hawksnest"!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Och detta med en bok är redan på bana kan jag säga. En bok om hittekatter. För både unga och äldre. Ligger lite på is nu, då kalendern först måste bli klar, sedan så fortsätter jag och vår fotograf Pelle.
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
#8 Nejmen vad roligt Vanessa! Ja en bok den skriver man inte ihop över en natt. Det tar sin tid att få ihop en sådan. Det blir spännande att följa utvecklingen Vanessa!
//Lena

Och du och alla är sjävklart välkomna att följa den utvecklingen. Det är lite mycket nu med allt plus min sjukdom som jag slåss mot. Men en bok är på väg!
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Cammo
Din fantastiska berättelse om Trulsan, är ju ett bra ex på storries