Har börjat skvätta
Lilla Pozzi som jag berättade om som opererades nyligen för oxalatstenar har sedan han blev sjuk, gått och skvätt inne. Det värsta är att han gör det fortfarande. Varför det??? Någon som kan svara?
Det är typiskt beteende för katter som får besvär med urinsten/uringrus. Han är tydligen inte helt återställd ännu från sina besvär. När han väl är det kommer han att sluta med skvättandet. Kan vara en god idé att göra ett återbesök hos vetrinären.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ohh .. menar du att han kanske inte är okej efter operationen?
#2 Det kan vara att han inte är helt återställd ännu efter operationen. Kissar han normalt annars?
Att katter skvätter sådär är nämligen ett av symtomen vid urinbesvär. Oftast med uringrus med i bilden. Jag har inte erfarenhet av oxalatstenar, de katter som jag vet om har haft struvitsten/grus. De har behandlats med antibiotika och dietfoder. Först har de gått på ett stenlösande foder i ca 4 veckor och sedan ett som förebygger att det kommer tillbaka. Det har de gjort ganska länge. Just det där skvättandet höll i sig i några veckor. Vilken behandling har din kisse fått förutom operationen? Äter den någon slags dietfoder nu?
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ja han får dietfoder och det skall han gå på resten av livet är det sagt. Men det finns ju inget foder som tar bort oxalatstenar utan han äter ett foder som ska göra så att han dricker mer vatten om jag har förstått det hela rätt.
Ett foder för kastrerade hankatter och upp till 7 år gamla (Royal Canin).
Jag får kolla med veterinär igen. Det är ju inte så länge sedan han blev opererad så det kanske tar lite tid för honom att komma igen. Han åt ju antibiotika 10 dagar efter operationen också.