INTE IGEN snälla hjälp
Nu har ja fått ett mail ifrån en tjej som har en perser hona som bor hos hennes mamma. Läs detta.
Hej.
Mitt namn är X jag har en katt som jag skaffade när jag bodde hemma hos min mamma, hon sa att katten skulle få stanna där när jag flyttade för att hon skulle slipp att bli innekatt i en liten etta i stan.
men nu är det ett halvårsedan jag flyttade och katten far illa. Det är en renrasig perser som är långhårig. tänk själv vad som händer när hon har fått vara endast ute sedan början av januari och innan det fick hon knappt vara inne.
hon blir ej omskött. det ända dom gör me na är att ge henne mat ibland.
Hon är smal och är en enda stor tova.
När jag tog hand om henne för ca två år sedan så räddade jag henne från ett dystert öde.
men nu kan jag inte rädda henne. har blivit alergisk och bor i en etta med pojkvännen så det blir för litet att ha både mig och henne där. Jag mår illa av att se att hon sköts så där.
Hon är en otroligt kelesjuk liten katt på snart 6år. Hon är steleriserad. Hon kommer när man ropar och gör allt för lite kjel.
Snälla hjälp mig!!
Vad ska jag göra!!
Tack på förhand
MVH X
Finns det någon i gbg som kan tänka sig att vara stödhem? Alla hennes vänner tycker de ska avliva katten och hon kan inte ta sig till något katthem. Jag vet hur detta låter så snälla skäll inte på mig idag… Men ja tänker bara på kattens bästa! Den måste bort därifrån. Och jag har verkligen ingen plats hos mig…
Oj!!!!! Puttar upp för denna lilla dam! Inte ditt fel, Sofia…….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Drar in den på Perser…..
Åh tack Gunilla
Så det är klart. Så nu kan du kolla där med!
Måste bara fråga … har katten stamtavla? Många glömmer av oss uppfödare fast vi (de flesta av oss) bedyrar att vi hjälper till och att man vill bli kontaktad om katten skall omplaceras eller far illa. Kanske kanske vill uppfödaren själv hjälpa till att omplacera?
Det är där Siden
Ja, jag får ta en titt om något hänt där inne….

ja kan uppfödaren hittas så kanske den kan hjälpa, klart inte katten ska va kvar när den uppenbarligen inte är välkommen i sitt eget hem,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

#7 Bra!!!
ja ska fråga henne
. men det står ju att hon räddat henne ifrån et hemskt öde!
Ja men jag undrar om det var hos uppfödaren…För då var hon ju 4 år. Om man kan få fram ID, så kan man ju spåra uppfödaren, eller hur?
japp, har katten ställts ut så måste den vara id märkt. men många uppfödare låter bli att id-märka, då det inte är ett tvång, även om de flesta gör det.
hur som helst så är katten id-märkt så borde det ju gå att få fram uppgifter ifrån skk alt sverak.

fotografier är alltid till hjälp, likadant om transport kan ordnas elr inte, Är den nuvarande ägaren beredd att köra en bit?
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Nej hon kan inte ens komma iväg till ett katthem i Gbg som ja frågade så det kan ja glömma
Åh, förlåt att jag hänger upp mig på eventuella petitesser, men varför kan hon inte ta sig från en punkt till en annan lite själv? Även om hon inte har bil, så finns det väl andra kommunikationsmedel? För hon är väl inte handikappad? Först så ber hon dig om hjälp, bra och väl det, men NÅGOT kan man väl ställa upp på själv också?
det verkade som att hon inte kan komma någontans så kanske är det något. Men det var så hon skrev.
Är man handikappad har man väl oftast rätt till färdtjänst ? ;)

Jag skulle möjligtvis kunna ta den och hjälpa till med transport någonstans. Ska ex. till Sthlm i helgen och om 2-3 veckor ska jag åka med bil upp till Norrland.
Är detta till någon hjälp?
Jag kan ta henne men behöver hjälp till linköping (eller runt om kring) jag har perser innan och även möjlighet att fixa det ekonomisk om hon behöver vet. vård (ibland tackar man för ett sotrt arv)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
oj, stort arv ska det visst stå..
Vänligen
Sofia

Jag och Mats ställer gärna upp med skjuts inom Göteborg med omnejd… Hör bara av er!
Om samantha jones kan ta henne fast då behöver hon skjuts till linköping… och var jesus ligger det nu. Blandar ihop med lidköping tror ja.. får kolla hitta.se :) men ligger det på vägen till sthlm?
*girlie* - vilken väg tar du till sthlm? Åker du förbi norrköping? (har för mig att man brukar ta den vägen) jag kan möta upp dig där isåfall o du vore en ängel! ;)
Vänligen
Sofia
Tänk om detta hade kunnat ordna sig…

Jag vet inte, det är inte jag som kör bilen utan en kompis. Ska fråga henne vilken väg vi kör och återkommer med svaret.
Åh va snällt. Låter ju bara om det hade kunnat ordna sig..
Ja det låter ju perfekt!!!!!
hmm det e ju en bit å åka, men jag kan alltid höra med min man om han går med på stödhem ett måste är ju att hon är kastrerad för jag vill inte ha kattungar. Vi bor ju på landet så ute skulle hon få vara om hon vill. Jag har haft en persier o jag vet ju att det kräver lite tid med borstnig o hålla ögonen rena, om jag skulle vara intressant (ska höra med min man med fjäska lite) så kan du väll messa om hon inte har redan ett hem. Och är hon igentovad så är det ju renrakning som gäller det gör man hos vettten söver ner o rakar av.
Se där, nu finns det tydligen två stycken, som kan rädda tjejen!
Var bor du då ledin? hon är kastrerad
jag bor ju oxå i östergötland mjölby
Okej… ska kolla var transport är lättast. Hör med din sambo först
e4 går här men tänkte om man kunde ordna med tåg, men om samantha jones vill ha henne så går det givet vis bra :) men tänkte att om ingen ville ha henne så kan jag ordna till det här :)
låter väl bra om SamanthaJones kan ta henne permanent, istället för stödhem, så stackarn slipper flytta fler gånger, behöver inte alls vara så, att det finns stamtavla på kissen med henne, i mitt fall, jag tog hand om en goldershaded perser, vanvårdad, genom djurens vänner, Leevan här på forumet, där fanns lägligt nog varken stamtavla eller uppfödare, och killen som hade henne, visste ingenting, var bara mellanhand, så det kan stämma att hon blivit såld på nytt, och på nytt igen, och "tappat" stamtavlan i flytten Maggan47
Hurra, för lilla tjejen! Oavsett, så får hon ett underbart hem! Nu vill vi ha lite solskenshistorier!
japp jag ska höra med han men det brukar inte vara så svårt att övertala han :) jo hon går bra ihopp med flera katter med va? så hon inte blir livrädd för det e ju ändå 5 andra missar som bor här o ute finns det fler men grannens kissar e supersnälla å söta alla är kompisar.
jo, om jag tar henne blir det permanent. inne katt med min andra perser sture o sen Nisse i från vislanda och Kalle när han kommer hem.. :)
Oh, en till östgöte :) KULIGT :)
Vänligen
Sofia
Linköping och Mjölby är ju nästan grannar! Vill ju helst att det blir permanent hem om det går…
har du tittat på eniro nu ;)
Vänligen
Sofia
haha japp blev hitta.se :) Det låg där ja trodde så det var ändå rätt.
Försöker kontakta henne som har katten nu men hon svarar inte.
okej, ring min mobil (0761-683973)om det är något eller så om du vill fråga för jag ska precis åka med lite stuff till linköpingsdjurskydd. (och även passa på att kolla på katterna) De har fått in två cornish rex o en britt med stamtavla. känns mysko! :)
Hej hopp!
Vänligen
Sofia
ja då e ju heltklart samanta bäst :) å tåg är smidigt o bra för katter man kan kela under resan med dom o det är inte så himmla "bullrigt" som det kan bli i bilar o inte åksjuka å sånt.
Hur har det gått`?
kolla hur det e med med djurtransport borde ju vara nån som åker göteborg-stockholm
Putt….

Vi kommer (enligt min kompis) passera Norrköping så vi kan ta med en kisse dit upp. Detta är isåfall på fredagkväll då vi åker från Göteborg efter mina kompisar slutat jobba.
Och ja ska inte dit förrän lördag får fråga henne om hon kan få katten till gbg på fredag då
oh! det vore underbart! :) jag finns i norrköping då :) Säg bara en tid och var så är jag där! :)
något du vill ha som ersättning? Råttsaker? Mat? vad som :)
Vänligen
Sofia
Hon kan inte ta katten till gbg på fredag och ja kan bara lördag då ska ja ändå till gbg! Hon gör inget för att katten ska få det bra. Stackars katt. Jag finns på mailen nu mossemarken@hotmail.com om det är något

#51 Var är katten nu och när skall den vara i Göteborg? Kanske jag kan vara till hjälp under fredag em?
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Katten finns i lysekil och den skulle behöva till göteborg på fredag eftermiddag. Innan Girlie och hennes kompis åker
JAg kan bistå med lite soppapengar…..

#53 Ev kanske jag kan komma upp och hämta katten på fredag. Måste kolla lite hur schemat ser ut för em.
det hade ju varit jätte bra… Girlie: När ska katttassen vara i Gbg i såna fall?
Kattassen, jag kan bistå med lite soppapengar. Inte mycket,men ändå…..

#57 Ja tack allt är välkommet med ett bensinpris över 13 spänn just nu är det inte billigt att köra bil
Kontonummer via PM, tack om du kan köra, så kommer en liten hundring farandes

#59 Jag gör det när jag bestämt fredagen
Bra
kan också bistå med en liten peng, så kissen får komma "hem" Maggan47 som också vill ha pm om nr
Tyvärr verkar det inte som att dom ska åka via Norrköping nu…
okej, vilken väg ska de åka då? jag kan ta mig en bit om det behövs…
Vänligen
Sofia

Så skönt att det verkar ordna sig! Om det nu inte blir trubbel med tranaport…

Hm, vad kan det bliva utav detta tro? Jag kan som jag skrev innan köra upp till Lysekil från Göteborg och hämta katten hit. Men det är klart - skall ingen sedan åka Göteborg-Norrköping blir det ju kruxigt. Jag har inte möjlighet att åka vidare den vägen. Det hinner jag inte på fredag. Det tar ca 4 timmar t.o.r Göteborg-Lysekil, sedan är jag upptagen på fredagkväll.
Lörd-sönd likaså:-(
Kan någon åka Göteborg - Norrköping på fredag eller lördag. Jag kan behålla katten över natten om så erfordras.
Vilken härlig tråd med hjälpsamma själar! Ser ju ut som det kan ordna sig för den här kissen till slut.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

#64 Ja frågan är ju om Girlie skall åka fredag kväll från Göteborg överhuvudtaget. Åker hon Göteborg-Stockholm via E20 upp så går väl färden en bra bit norr om Norrköping/Linköping vill jag tro.
Ja får fråga girlie

Och Girlie frågar sin kompis som inte är världens bästa på att bestämma sig. 
Annars kan jag alltid fråga min far vilken väg vi åker upp till Norrland. Nu är han visserligen allergisk mot katter men det känns inte rätt att säga att man kan hjälpa till och sen inte kunna, även om det inte är jag som har kontroll över vilken väg vi åker.
hur går det ?

hejsan. Jag är kompisen Girlie talar om som ska köra på fredag.
Ang resan vi ska göra. jag är inte helt säker på vilken väg vi kommer att köra men det verkar nu som om det helt klart blir förbi Norrköping. Om det finns problem med att få katten till Gbg från Lysekil så kanske katten kan komma till Uddevalla? Jag bor här och ska åka härifrån till Göteborg och sedan vidare till sthlm.
Men det kommer att bli en låång resa för den lilla missen. Vore bra om det går att få tag på koppel så att vi kan rasta den på vägen… Ni kan nå mig på mail: paradise_sunshine@hotmail.com
Mvh Pia
Ja, då får vi hoppas det löse sig. Se till bara, att det är tidningar i botten på buren. De brukar faktiskt hålla sig väldigt bra. Säkrare att låta kissen göra på sig, än att trassla med sele och jox….

#72 Oj det hade ju varit fint om katten på något sätt kunde fått komma från Lysekil till Uddevalla under fredagen, det hade ju onekligen underlättat om jag slapp fara upp till Lysekil t.o.r.
Vad gäller rastning under resans gång vill jag lägga in en liten brasklapp. Det är lurigt att släppa katten utanför buren på en rastplats. Mina katter är mycket vana vid koppel och sele men blir oerhört stressade när vi försökt detta. Det är en stor risk att något går fel och katten sliter sig ur selen och drar iväg mot stor väg eller skogar runt omkring.
Vi har åkt mellan Göteborg och Norrköping med våra missar och de sover gott hela resan utan att behöva gå ut.
Som Gunilla skrev det är bättre att lägga tidningar i burgolvet och i värsta fall låta katten kissa på sig än att försöka rasta den.
Den klarar många timmar utan rastning om den inte fått dricka och äta ett på ett tag innan.
Om ni vill att jag kör upp till Lysekil på fredag kommer jag inte att kunna vara i Göteborg med katten förrän efter 17-tiden. Det kanske är försent för er del? Jag kommer inte att kunna åka från Göteborg förrän ca 13.00 och det tar några timmar i vardera riktning.
Kan inte hon med katten komma åtminstone till "fastlandet" med katten? Slipper man Skår-färjan går det ju lite fortare.

okej tack för tipsen. Har aldrig behövt åka så långt med mina egna missar.
Vi kommer att åka från Uddevalla runt halv 6 tiden. Är i gbg ca halv 7.. åker därifrån senaste kl 7.. så är mina planer iaf..
Åh, jag hoppas det kommer att klaffa! JAg blir så nervig för sånt här, är aldrig trygg förran katten sitter i bilen…..

Är det någon annan som skulle kunna se till att kissen kan komma från Lysekil till Uddevalla under eftermiddagen??
Det känns liksom lite onödigt att åka över 20 mil inkl. färja etc. för att transportera katten de 3-4 milen mellan L-kil och U-valla som.
Putt!
Oh, hoppas hoppas att det finns någon! *ber på mina knän*
O tack Piaca och *girlie*
Vänligen
Sofia
Hur går det?
Tjejen hör inte av sig tillbaka nu… så det går inte alls. Ja önskade ja kunde köra men det är min första dag på nya jobbet så kan inte byta bort det. Ja kommer in om hon hör av sig
blir också nervös nu Maggan47
Ja, det får ju inte sk**a sig bara på transport… Attans att jag bor åt fel håll !

jag hinner tyvärr inte att hämta katten i Lysekil annars hade jag kunnat göra det. Jobbar i Munkedal fram till kl 15 och åker sedan kl 16 till Uddevalla för att sedan åka vidare.. Så det vore bra om katten kunde tas till antingen Munkedal eller Uddevalla.. vilket som.
// Pia

En kompis till mig har sagt att katten kan vara hos henne mellan torsdag & fredag, och det innebär att vi kan hämta katten i Lysekil imorn. Men då måste personen höra av sig till mig samt vart personen bor så att vi inte kommer dit och inte vet vart vi ska med mera..
Vad snällt… men tyvärr har hon inte hört av sig tillbaka trots en massa mail. jag har inte hennes nr bara mail. OCh bara hennes förnamn och hon i Gbg så det finns en del att chansa på. Jag mailar henne igen nu
Bara det inte går åt pipan nu… Lilla kissen….

okej tråkigt. Men hör av er till mig om det verkar gå vägen, mitt tel nr: 073-5546400 Vore tråkigt nu när löst allt.

#85 Pröva att googla på hennes mailadress, ibland kan man få träff på ett namn. Bor hon i Göteborg? Du har inte en en gatuadress eller någon födelsdag eller så?

Som det ser ut då kanske jag inte behöver köra till Lysekil på fredag om nu piaca;s kompis kan ha kisse över natten.
Bara ni får tag i damen med katten eller hennes dotter då förstås (det är väl hon som bor i Göteborg och mamman i Lysekil?)

Putt hur går det?
Hon har inte hört av sig än..

Då får vi kanske avvakta tills nästa "tur" går via Norrköping?

tråkigt. Men som sagt hör av er om det blir ändringar.
Åker rätt ofta till Göteborg så är det så kan jag transportera katten dit om det behövs i framtiden. Men är osäker nästa gång jag gör en "längre" resa än till Göteborg så…
vad synd.. jag har sett fram emot o ha en liten tös här hemma o kunna pyssla om…
dålig stil o först be om hjälp o sen skita i att höra av sig eller svara på mail….
Vänligen
Sofia
Fått reda på hennes efternamn nu men det finns 3 st i Sverige men ingen av dem bor i GBG :( Hur gör man då? Jag kan inte göra mer… Det är ju hennes ansvar att ta kontakt med mig nu men stackars katt
Åh vad arg jag blir på mig själv.. jag vill ju ta hem en misse.. för alltid men då kan jag inte vara lika bra stödhem längre.. och kul för en katt att byta hem ofta (fasst med matte med sig), nä tack. Men arg blir jag….

#95 Vet du hur gammal hon är? Då kan du gå in på www.ratsit.se och söka på namn och adress där får du också födelsedag. Kanske går att utesluta de två andra pga fel åldersgrupp, men jag vet inte.
Du får gärna pm:a det du vet så kan jag "detektiva" lite också. Har en del idéer.
Men vad tråkigt att tjejjen inte ger sig tillkänna nu när allt är ordnat. Tyvärr inte första gången sådant här händer att folk ber om hjälp för sina katter och sedan när hjälp är ordnat efter mycket möda och stort besvär ratar hjälpinsatsen, går under jorden och allt möjligt skumt. Blir både trött och besviken! Hoppas trots allt att hon ger sig tillkänna igen.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Hon kanske har datastrul som kan hända vem som helst.
Ja, kattassen har ju ett jätebra tips. Annars så får du väl ringa alla tre och fråga om det är rätt person. De kan ju inte äta upp dig i telefonen.

hur gick det med missen?
Vi har fått kontakt med tjejen igen och frågat om hon kan tänka sig att betala vet vården som behövs. Rakning osv. Men hon är seg på att svara. Hon som ja jobbar lite med ska försöka ringa henne imorn igen
Då finns det kanske hopp?
hur går det?
Vänligen
Sofia
Undrar jag oxå…Transport går alltid att lösa..
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
#102 Här får jag dåliga vibbar för är man seriöst intresserad så är man noga med att hålla kontakten oavsett vad som händer.
Det vore ju synd om kissen hamnar i fel hem ytterligare än gång.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Ja vi får bara hoppas…..
vi ska hämta katten imorn :)
Åh så bra!!!!!
men så bra, men var hamnar kissen nu Maggan47
I stödhem nu i början… Sedan kanske hos samanthaJones beroende på hur katten mår och om det går att ordna med transport
15/7 är det en tjej som åker ifrån stenungssund och hit som ev kan ta kissen med sig… skulle det gå?
Vänligen
Sofia
Efter den 15/7 är jag långledig i 9 dagar om ni behöver hjälp med transport.
Åh, trogna underbara Essut!
113# det låter jätte bra Samantha och tack Essut! Katten hade ganska dålig päls. Men är en underbar katt hur kelig som helst. Hon bara spinner och vill mysa hela tiden. Ska försöka lägga in en bild snart.

vad skönt att se att katten får komma till ett nytt hem nu iaf :)
Om allt klaffar som det ska så kommer katten till Samantha Jones på Måndagkväll..
Nu är Maja hos SamanthaJones..hurra…