Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 2312 ggr
SamHeartNellie
0

Positiva Nyheter i Kylan

Tack och Lov har det inte fallit snö här i gislaved än. Men NU får snön komma om den vill.

För nu har jag tack vare Lennart Björk och hans stora hjärta, fått ut 3st kattkojor hos katterna här i området där jag bor. Han säljer Frigolitkojor som hjälper katterna hålla värmen ute i kylan. Han skickade t.o.m. en extra koja för katternas skull då jag har riktigt skralt med pengar, särskilt när man ska mata upp till 10 katter varje dag.

Jag och en äldre dam går och ser till att katterna har mat och vatten  och dom bor i lä från vinden och nu har dom även dessa värmande kojor med mjuka varma filtar i. Det ser ljusare ut för dom små stackarna.

Nu ska jag bara försöka öppna kommunens ögon för dessa katter. Dom har hittills blundat för deras lidande om jag förstått rätt. Dessa katter MÅSTE kastreras. Antar att det blir mitt nästa uppdrag

Men dom ser friska och krya ut katterna, vissa av dom är nog inte äldre än några månader, men dom är mätta och tom lite runda. Dom blir mer och mer vana att jag kommer, har tom lyckats klappa en av dom, då han var så hungrig så han fullständigt sket i att jag rörde honom bara han fick äta.

Men men nu börjar väl den svåraste delen, att få dessa katter kastrerade. Ingen aning hur jag ska gå till väga.

Tips!?

martdat
0

Du kan ju ringa DV i Växjö är väll ganska nära dig?De har inte möjlighet att ta in dem om de är väldigt vilda men de kanske kan hjälpa till med kastreringspengar.

http://www.djurensvanner.com/

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

maggan47
0

vilken positiv idé, hoppas du får hjälp med kastreringspengar, och så småningom får in katterna nåsonstans, tummen upp för dig maggan47

martdat
0

De är väldigt givmilda på det sättet. Även om de har små lokaler så de inte kan ta in riktiga skyggisar offtast så har de ett stort hjärta. Sen har de faktiskt skyggisar där ändå fasst det bör nog inte huvudorganisationen veta,,, två honor har varit där i allfall två år och är så skygga så du ser inte att de är där ens, och när du tittar på dem om du hittar dem, kryoer de ihop, stackars tjejer, en av dem heter Moa på hemsidan Mia o Moa har jag för mig, de kommer från en nedlagt resturang här där ägaren tog hand om hemlösingar,

Den här Lennart har han skänkt kojor till dig? Hälsa och tacka i såfall, jag bli med glad,

Ledin
0

Frigolithus smart gjort mycket snällt av Lennart å skänka några dom står ju imot både kyla o fukt. önskar dig lycka till med katterna och att du får hjälp med dom oxå.

Tigerblomma
0

En bamsekram till dig som lägger ner tid, pengar och hjärta på dessa katter!!!

SamHeartNellie
0

Lennart är en ängel.

Jag ville köpa tre kojor men hade inte råd, så jag köpte två kojor av typ andrahandssortering. Dom är lite billigare och det är typ bara fel färg på dom. Men då han visste ändamålet till kojorna så skickade han med en koja till helt gratis iaf. Så nu får alla katterna plats inne i värmen.

Tack för tipset Mardat, trodde inte det fanns nåt sånt här i närheten. tror Växjö ligger rätt nära. Har absolut inte råd att kastrera dom, men det MÅSTE göras dom får bara inte bli fler.

SamHeartNellie
0

ska komma ihåg att ringa dom i växjö imorgon

anniii
0

Hej! Snällt att du hjälper katterna och hoppas att du får hjälp med kastrering innan de blir fler. Viktigt! Tror att det finns fonder att söka pengar ur när det gäller kastrering. Någon som vet får gärna ge tips.

Frigolitkojor är kanon! Har läst någonstans att det blir varmast om katten ligger direkt på frigoliten, men rätta mig om jag har fel!!!

KKS är ju också verksamma inom Småland. Vet att de, liksom alla andra, är överbelastade men det kan ju vara idé att kontakta dem. www.kks.nu Har du sökt efter stödhem till katterna? I så fall kanske ni kan få någon förening att ställa sig bakom er. Men det blir lättare att inleda samarbete ifall ni kan ragga upp stödhem, för det är en stor brist.

Stort lycka till och berätta hur det går!

martdat
0

Vad hettte fonden som hjäpte Blondie?chikas minnesfond?

Ledin
0

hur ser husen ut? intressant att se, och vad kostar dom? trodde han skänkte dom till dig. Men super fint jobbat att ägna tid o pengar på herre-hemlösa katter en mega karam får du av mig.

SamHeartNellie
0

#10 Ledin

Gå in på den här sidan så ser du hur dom små kojorna ser ut.

www.kattkoja.se

martdat
0

Hur går det annars? fått tag på DV växjö?

SamHeartNellie
0

Sådär har nu kontaktat kks och Gbgs katthjälp. Dom ser nog till att svara så fort dom kan. Stackarna har fullt upp.

Ska även ringa kommunen imorgon, får aldrig tag i dom :S*

Ankah
0

Borde du inte kunna höra av dig till Tigerharen också…? För säkerhets skull?

SamHeartNellie
0

Just det DV i växjö kan jag oxå fråga. Men dom har ingen sån där policy att dom avlivar katter om dom inte fått hem efter 3 månader lr?

För de vill jag inte veta av heh

martdat
0

#16 Nej ingen tisdgräns, däremot har de svårt att inhysa skyggisar pga platsbrist, tror de har tillstånd till 20 katter, men det är inte omöjligt att de kan bidra med kastreringspengar, de vill med få stopp på alla hemlösingar,Men har en katt kommit dit får det ta den tid det tar, har själv jobbat där för många år sedan och de kan bli kvar läänge ibland, huvudorganisationen har denna regel men den är inte så in real life i Växjö.De hjälpte mig i somras när jag och vänninnan plocka in kattungar med fälla(skygga kattungar), de stod för operation, vet besiktning,vacination hjälpte till med utplacering och kontrakt (min kompis var stödhem ) och när de flyttat får nya ägaren kastrera o räkningen skickas till DV om man vill, de är generösa så.

SamHeartNellie
0

Ok ska kontakta dom nu genast. Har pratat med både kommunen och några som jag blev tipsade om genom en annan länk här

Och båda i princip skällde ut mig

Tnr snubbarna förstår jag att dom har fullt upp, men dom sa i princip att jag får klara mig själv. Dom hjälper inte oss så långt ut i skogen typ.

Gislaved kommun hävdade att dom inte har något ansvar för katterna, djurskyddsnpktrn berättade att dom tror att det är nån som skjuter dom då och då. Jag har märkt att en och annan katt fattas och att de ist finns nya mindre katter. Så det kanske finns nån jävla idiot som skjuter dom och kommunen blundar helt o hållet bara för att dom vill bli av med katterna.

"Ingen kan göra allt men alla kan göra något" sa hon, jaha men vad fan gör kommunen?

Usch känns så hopplöst men ska ringa dom i växjö nu

SamHeartNellie
0

#15 Ankah

Vad är Tigerharen?

calimero
0

#18 menar du att gbgs katthjälp skälde ut dig?

SamHeartNellie
0

Nix ingen hjälp från dom i växjö heller. Hon föreslog jag skulle skriva brev till kommunen. Det kommer inte hjälpa ett skvatt kan jag ju säga redan nu :(*

Kommunen hade hoppats att vintern skulle ta katterna och hon beklagade sig över den milda vintern. Här har jag gått o bett till gudarna för att det ska bli en mild vinter så dom ska klara sig.

Jag kan omöjligt kastrera dom själv. Vet inte vad jag ska göra. Ska jag sluta mata dom?

SamHeartNellie
0

#20 Calimero

Nä skällde ut mig gjorde dom väl inte iofs, men det var ett rakt och bestämt nej

Ankah
0

Jag tror att de har en hel del att göra där - Göteborg har inte i närheten av tillräckligt med katthem och GKH verkar vara de enda som bryr sig om att ta in skyggisar och katter som av andra anledningar kan bli svåra att placera.

Här är adressen till tigerharen; http://www.tigerharen.org/  

Jag tror också att några här på forumet är involverade i deras organisation, men jag är inte säker. Jag är heller inte säker på deras "upptaningsområde", men det är ju värt ett försök!!!

martdat
0

#21 Trist, jadå vet jag inte ,, jäkla komun, hoppas att vintern ska ta dem,,, phuu,,

SamHeartNellie
0

Jag ska prova o skriva in till lokaltidningen, åtminstone få upp en diskussion. katterna har varit en het diskussion tidigare men om de leder till något så kommer det bara leda till att dom skjuts. Ingen kommer ställa upp att kastrera dom.

Här nere är det mestandels hundar som gäller.

Men kanske nån kan ställa upp och fortsätta mata dom när jsg flyttar i höst :*( Usch mår så illa av allt det här

calimero
0

jag jobbar för göteborgs katthjälp och vet vad som svarades till dig SamHeartNellie…..

Det handlar inte om ovilja men om brist på resurser. Du borde förstå att en förening som jobbar i göteborg med omnejd inte kan ta ansvar för en koloni som finns 10 mil bort. Som det står i svaret du fick är de TNR projekt GBGs Katthjälp driver alltid ett samarbete mellan de inblandade parter. Den som matar och ber om hjälp har huvudansvaret. Våran förening är mer som en resursorganisation som hjälper till organisatorisk, praktisk och ekonomisk i den mån vi kan. Det skulle vara naiv av oss att tro att vi kan ta fullt ansvar för alla kolonier som blir omhändertagen enligt TNR metoden.

Bifogat i mailet till dig hittar du en massa information om hur vi jobbar, hur TNR funkar och vad som krävs. En sak som man inte kan vara utan är ENGAGEMANG. Vill man hjälpa katterna, så går det, bara du gör ditt bästa och inte ger upp. Hur tror du vi har kommit så långt som vi har gjort? Våran organisation har vi inte fått gratis i en paket cornfleakes…. den har byggts upp med blood, sweat and tears. Och du ska inte tro att GBGs katthälp är en jättestor organisation med hur mycket pengar som helst, för det är vi inte….

Samla ihop ett gäng engagerade människor så lyckas du, du får se! Lycka till och hör gärna av dig till oss igen om du har frågor.

Hennum
0

skönt att katterna har fått hus, men hemskt synd att kommunen ska vara så ovillig att hjälpa till! :( så hopplöst det måste kännas. önskar dej lycka till och hoppas att det kommer ordna sig.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Erika91
0

Herregud, vilken kommun! Och beklgar över den vilda vintern!?Skrikandes
Å vad jag önska att jag kunde hjälpa! Det svider i hjärtat av att läsa detta Gråter

Skönt att katterna har isolerade hus nu som skydd :)

SamHeartNellie har du hört med KKS om dem kan hjälpa dig?

SamHeartNellie
0

Ja Det känns fruktansvärt hopplöst. Vet inte alls vad jag ska ta mig till nu. Jag kan inte bara ge upp på dom. Dom är så sjuuukt fruktansvärt söta allihopa. Dom ser inte ut o vara äldre än ett par månader trots att dom säkert är över ett år.

Nix inte hört nåt från KKS ännu men dom har fruktansvärt mkt att göra redan så dom lär nog inte kunnda hjälpa.

De kommer ju säkerligen komma kattungar med sen… Kan man ta några från mamman då?? Man kanske skulle kunna rädda några av dom? Jag vet ingenting heh

SamHeartNellie
0

#26 calimero

slappna av det var inte meningen att kritisera er. Jag frågade er i mejlet om ni skulle kunna hjälpa mig, jag ställde inga som helst krav.

och TRO MIG jag SLITER blod svett och tårar. Jag kan inte få katterna ur mitt huvud och Jag är helt ensam, pank och får ingen hjälp (förutom från alla som stöttar mig här TACK SÅ JÄTTEMKT), så fort jag hittar en dörr stängs den rätt i ansiktet på mig. Jag har bara ett halvår på mig att hjälpa dom här katterna så förlåt att jag är desperat.

Vadå ur ett paket cornflakes? förlöjligar du mig?

Erika91
0

KKS har ju mycket att göra men jag hoppas verkligen att dem kan hjälpa dig!

#29 Du kan inte ta kattungarna ifrån mamman innan de är tolv veckor.. men ifall du tar in mamman och ungarna så kan de ju växa upp där och förmdligen få hem.
Har du satt upp lappar, hört med nära och släkt om de vill ha katt?

#30 "Jag har bara ett halvår på mig att hjälpa dom här katterna så förlåt att jag är desperat." Vad menar du med att du bara har ett halvår med att hjälpa dem?

martdat
0

#31 Har för mig att hon ska flytta då,,

Erika91
0

#32 Jaha.

Wiizy
0

Men näe… 10 vuxan katter pratar vi om? :/  ELler fanns det kattungar med?

calimero
0

#30 pga att du skrev att Göteborgs katthjälp hade skält ut dig kan du förvänta dig att vi försvarar oss här på forumet. Är det något vi engagerar oss i är det förvildade katter, att vi skulle skälla ut dig pga att du engarerar dig i förvildade katter är total nonsens.

Vi är faktiskt bara 3 aktiva i styrelsen som koordinerar ett 10 tal TNR kolonier, plus ett katthem, omplaceringar, pappersjob, mail, telefon, jourhem etc etc etc. 2 av dessa aktiva har vanliga jobb också…. 

Du fick ett mail med mycket tips och råd och som jag skrev innan, försök samla ihop ett gäng människor (gå rund i området där katterna finns) så att du kan dela ansvaret med några andra. Du kommer att lyckas bara du inte ger upp!

Alexej
0

Jag skulle gå till tidningen och prata med en redaktör. Ber de skriva om katterna (utan en direkt hänvisning var de finns). I artikeln ska de skriva att du söka kattvänner som kan hjälpa dig som stödhem/pemanent hem, pengar, matning osv.

Häng upp lappar med samma text ocg ditt telefonnummer överallt där det finns människor (affärer, bibliotek osv).

Samla ihop ett gäng kattvänner! Sedan fick du säkert bra tips från Göteborgs katthjälp hur ni kan hjälpa katterna!

Det gäller att inte ge upp och sedan tror jag säkert att det finns säkert många människor där som VILL hjälpa!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

SamHeartNellie
0

#36 Alexej

Skitbra idé! Har varit väldigt ledsen i veckan, men känner att jag fått tillbaka styrkan att kämpa igen hiho

Jo jag vill så fruktansvärt gärna flytta härifrån, vantrivs nåt så fruktansvärt i Gislaved. Har fått jobb i Berlin så flyttar i September. Så måste ta tag i det här nu. Känner på mig att det kommer lösa sig. Ska ta kontakt med vår lokala tidning som du sa Alexej.

Ni är helt underbara här, vilka hjärtan. Gav i princip upp i torsdags men alla era tips och att ni verkligen bryr er om katterna har fått igång mig igen. Nu jävlar ska jag kick Ass!!!

Nej finns inga kattungar än, det finns unga katter. Men det lär ju bli kattungar snart :) om man ska fånga in ungar och mamman… Hur gör man då? heh..

Igår gick jag runt o knackade dörr och pratade lite med några av dom som brukar skrämma katterna för dom hatar dom. Bad dom låta katterna vara det är ju inte katternas fel. Tror inte det hjälpte men man kan ju hoppas.

Ankah
0

Om du medan du knackar dörr och ber dem vara snälla (Vilket är VÄLDIGT modigt gjort!!! Jättehäftigt!) nämner att du har börjat ta hand om problemet så blir de kanske lite mer lätta att övertala till överseende med katterna. Då vet de ju att katterna inte kommer att vara kvar där för evigt… Skitbra jobb!!!!

Erika91
0

Det var ju en jättebar idé Alexej :)

Håller med Ankah, modigt fjort av dig att knacka dörr! :)

Faxlin
0

Ohh, nu önskar jag än en gång att jag bodde neråt i landet och kunde hjälpa dig lite. Sådant här är hemskt att läsa om samtidigt som det värmer mitt hjärta när det finns folk som dig.

att det inte verkar finnas någon som kan hjälpa dig känns hemskt. Men finns det ingen som kan låna ut fällor så att ni kan kastrera dessa då så det slipper bli fel. Känns som om det vore en bra början. Hör dig för med olika veterinärer om någon kan tänka sig göra detta extra billigt för att hjälpa den goda sakens skull.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Alexej
0

Ja, det med tidningen kan hjälpa jättemycket. Jag har gått in här på tidningen flera gånger och sagt att jag vill pratar med en redaktör. Sedan blev jag insläppt (ofta till chefredaktören). Sedan sa jag: Jag behöver hjälp! Förklarad situationen och det gick alltid hur bra som helst…Har med dig fakta -hur många katter, ditt telefonnummer, att du ska flytta…

Ring till alla veterinärer rund omkring och ber om rabatt. Det är hemlösa katter. Många veterinärer är generösa när det gäller ägarlösa katter.

Lappar överallt att du behöver stödhem/permanenthem. Också på gymnasium. Där finns ofta unga tjejer som kan hjälpa till.

Pratar med livsmedelaffärer om du kan ställa upp kattfoderlådor. Var noga med att säga att det inte gå till privatpersoner.

Jag kan kolla om kastreringsfonder. Kanske ni kan få hjälp därifrån.

Kul att du ska flytta till Berlin. Vad ska du göra där? Jag har också bott där -för länge sedan.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

SamHeartNellie
0

Jaa men problemet är att de finns knappt några som pratar svenska här, får oftast prata med deras barn, tror iofs att det är barnen som kastar saker mot katterna.

Ska kika imorgon hur det ser ut hos katterna, brukar ligga massa skräp där som folk slänger ner rån sina balkonger mot dom.

SamHeartNellie
0

Hah aaaw men jag får klara mig med ditt stöd helt enkelt hah

Vet du annars om det finns nånstans man kan köpa lr beställa såna kattfällor? Redan slängt ut pengar på små kojor till dom så kan väl lika gärna köpa en sån kattfälla oxå.

Kom jättenära en annan katt idag utan att hon flydde, Dom stora svarta katterna är helt borta ser dom inte nånstans :( Men dom små vita och svartfläckiga är kvar plua en jätte jätteliten kisse, kan inte vara många månader gammal. Den skulle man nog lätt kunna finna ett hem till.

Jag har pratat med en veterinär om katterna. Han hade sj pratat med kommunen och fått samma svar som jag. Han verkar iaf bry sig, kanske han skulle kunna ge mig lite rabatt.

SamHeartNellie
0

Oj vore jättesnällt om du kunde kolla upp om de med kastreringsfonder.

Är skitnervös för att gå till tidningen av nån anledning.

Men ska börja skriva lappar redan på jobbet inatt. Sno deras kopieringsmaskin hiho Bra ide med skolan med. Jisses vad skulle jag gjort utan alla er haha

Jaa men va kul, gjorde du där?l :) Jag är förälskad i Tyskland. Så har en vän som fixat ett jobb åt mig på ett hotell i Berlin.

Erika91
0

#44 Jättebra att du gör det :)
Detta kommer du att klara :)

GosChippen
0

**Hur ser dessa frigolithus ut? Någon bild för en nyfiken?
**

Erika91
0

#46 Här finns de www.kattkoja.se :)

SamHeartNellie
0

oki :)

Har nu kontaktat en man som tillverkar kattfällor efter jordbruksverkets normer. Dom skadar inte katterna och han skickade även all möjlig information. Och helt otroligt, Han befinner sig i Småland YAY! Slipper fara genom hela landet för en gångs skull :)

Så ska köpa en så fort jag får lön, så ska se till att hitta hem till dom typ NU haha. Sen är det bara att hoppas att katterna går in i fällan oxå.

Gud jag hoppas detta kommer funka

SamHeartNellie
0

Hiho Imorgon ska jag ända ner till Hässleholm och hämta en 3-årig skyggis som ska bo hos mig ett tag lr föralltid. Emil heter Tjockisen :)

Snacka om att ha fullt upp haha

PUSS PÅ ER OCH HAPPY VALENTINE

Alexej
0

Du kan ju lägga upp katterna på den nya tråden

http://hittekatter.ifokus.se/Articles/Read.aspx?ArticleId=8d69ec27-a871-4872-9e51-a66779e663a2

Men bra om du har bilder på katter.

martdat
0

#49 Hur går det med skyggisen? och de andra?

Erika91
0

Undrar precis som martdat.

SamHeartNellie
0

Det går bättre och bättre med min lille skyggis :) men det lär ta tid. Han äter o dricker iaf. Och springer runt i hela lägenheten om nätterna. 3 vaser och en förvaringslåda har han gjort sönder haha

Har ev ett stödhem som kan ta in kattungarna om dom finns kvar, inte sett dom på länge. Måste bara få råd o köpa kattfällan oxå. Men det ska jag nog ha råd med.

Men just nu är det viktigast att jag får tag i stödhem. Passade på att skriva in till lokaltidningen nu när jag låg hemma i influensan så har jag tur kanske folk hör av sig i veckan. Nu när jag är frisk ska jag hänga ut lappar i stan o på skolan framförallt. Kom ¨på att det finns ett landbruks gymnasie i närheten. Dom har massa djur och kanske dom kan ta några dom har ju katter där.

Hungriga är katterna iaf inte. Vi verkar vara flera st som matar dom, riktiga runda har katterna blivit hah. Men jag vet inte vilka dom andra är som matar dom. skulle vara bra om vi kunde hjälpas åt

martdat
0

#53 Är det fler som matar? super, då vore det ju jättebra om ni kan organisera er, du kan prova att helt enkelt lägga ett brev i en plastficka vid skålarna? hoppas tidningen nappar,

Erika91
0

Bra att stödhem till kattungarna har fixats! Jag håller tummarna på att dem är kvar!
Men kan du inte låna en kattfälla av någon SamHeartNellie?

Vad skönt att det iaf går framåt :)

Alexej
0

Super!

martdat
0

Har tidningen svarat?

Erika91
0

Ja det vill jag också veta ifall dem har gjort.

martdat
0

Hur går det med dessa kissar? har tidningen svarat?

martdat
0

Hur går det med kissarna?

SamHeartNellie
0

Förlåt Alla som varit oroliga över hur det gått för katterna. Nu har jag äntligen tid över att berätta hur det går.

Jag har misslyckats med att rädda katterna :( Skrev in en artikel till lokaltidningen som ni sa. Och till min förvåning fick jag BARA positiva svar om folk som höll med mig, men INGEN hörde av sig och ville ställa upp som stödhem lr permanent hem.

En annan kvinna som oxå matat katterna skrev in och bad mig kontakta henne. Hon hade kommit mkt längre än jag. Hon hade kontaktat Djurens vänner i Jönköping som t.o.m. varit här i Gislaved och tittat på katterna.

Dom kommer avliva katterna! :'(

Dakrish
0

Finns det inget annat katthem eller liknande i närheten? Borås kanske? Jag har morbror i Gislaved, men han har ju stora jakthundar, så jag tror inte han skulle ta in katter…

Djurens vänner brukar ju inte rekomenderas eftersom de avlivar katter rätt lätt, som jag förstått det. (Om jag förstått fel, rätt mig gärna.)

Alexej
0

DV i Jönköping avlivar inga katter. De är väldigt seriösa. Ta kontakt med de:

Djurens Vänner i Jönköping

Knivshult 10, 560 27 TENHULT

036-39 01 14

E-post

[](http://gulasidorna.eniro.se/contact/cgi-bin/send.cgi?title=Djurens Vänner i Jönköping&mailtpl=commonypmailimg&nocache=147711295&bl_id=1 "E-post")

Mobiltfn

0730-15 81 24

www.djurensvannerjkpg.se

SamHeartNellie
0

#63 Jaa det är dom vi är i kontakt med. Jga har inte pratat med dom själv. Ska dit imorgon och träffa dom.

Men vad jag förstått i mina samtal med kvinnan som har varit i kontakt med dom under en längre tid, så kommer dom att fånga in katterna och gislaveds skytt ska skjuta dom

Alexej
0

Försök att de gå med på att ta katterna. Kanske vi kan ta några som stödhem för DV Jönköping. Bara att de står för veterinären och förmedling.

SamHeartNellie
0

Det finns ju tyvärr inga katthem här. Det finns ett i Borås, ska ta reda på mer om dom imorgon.

Jo jag har hört samma sak, att djurens vänner avlivar katter som inte fått nya hem efter 3 månader. Men samtidigt får ju katterna då en chans.

Folk är så elaka mot våra katter här så nåt måste hända. Men jag kommer lätt bryta ihop om dom avlivas. Såg massa unga katter i deras krypin senast och två småttingar i soprummet.

Men jag kommer få mer information imorgon när vi träffar DV i Jkp. Jag kommer fortsätta söka hem till så många katter som möjligt. Men har inte hittat ett enda hem på flera flera månader

SamHeartNellie
0

#65 Alexej

DV i Jkp åkte hela vägen hit och tittade på katterna, vilket var enormt snällt och jag tror att dom då hade sagt att dom skulle ta in katterna. Blev därför rätt chockad nu när jag fick höra att dom skulle avlivas. Kanske inte borde uttala mig så mkt om det hela eftersom jag sj inte pratat med dom än. Kommer få veta allt imorgon. Men måste ändå hitta tillfälliga hem lr helst permenenta hem till katterna. Hur många tror ni att ni ksulle kunna ta in isf? Jag kan ju fråga dom om dom skulle kunna tänka sig att stå för vet.

Alexej
0

DV Borås är värsta kattställe. Det finns jättemycket att läsa om Röjland om du går in under Sök här till vänster (under artiklar). Sök DV Borås eller Röjland. Vad jag har hört älskar han att vrida nacken på en katt….

Men Dv Jönköping är bra men jag vet inte hur mycket erfarenhet de har att arbeta med stödhem (akuthem).

Det är Djurhemsförening som har 3-månadsregeln….

SamHeartNellie
0

Då kontaktar jag inte DV i Borås med andra ord. Jag hoppas på DV i Jkp. Dom verkar ha sina hjärtan på rätt plats. Hoppas verkligen inte dom tänker avliva dom. Särskilt inte dom små.

Hittar jag hem åt katterna så kommer dom säkerligen inte avlivas

Ankah
0

Men KKS då?

Alexej
0

Om inte DV Jönköping tar katterna kan vi ju försöka att det bli KKS-katter som vi kan leta stödhem till.

SamHeartNellie
0

men hur gör man då? Har för mig att jag försökt kontakta KKS förr angående katterna utan lycka

Alexej
0

Vi får kolla med Morgan här om någon från KKS kan vara kontaktperson.

Erika91
0

Vad tråkigt att höra. Har du pratat med Djurens Vänner i Jönköping ännu?

Hawknestgrove
0

Ja lite respit i alla fall. Nu hoppas vi på det bästa! Du har gjort allt du kunnat, så förebrå inte dig själv!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

martdat
0

hur går det med kissarna?

Erika91
0

Ja jag undrar också hur det går för dem.

SamHeartNellie
0

Oj oj oj förlåt har haft fullt upp och kämpat mot gislaveds kommun här ang våra katter, så helt glömt bort att ni väntar på svar *förlåt*

Men det ser ljusare ut. Kommunen ställer sig ivägen för oss hela tiden, vår egen djurskyddinspektör sa rakt ut till mig att Hon hade hoppats att vintern skulle tagit deras liv! 

Men vi har fått igång lokaltidningen att skriva artiklar ang katternas situation, vi har en riktig djurvän till redaktör. Vi har fått UNDERBAR hjälp från Djurens vänner ut mot Nässjö till. kim och Natalie är ett underbart stöd för oss dom ger oss enorma mängder med mat till katterna. Jag och min väninna ska fånga in en katthona och hennes 3 kattungar som Kim o. Natalie ska ta hand om och finna nya hem till.

Men vad gällande de andra katterna ser det ut att bli avlivning. Men vi kommer inte låta dom skjutas i vilket fall som helst. Hemskt att det är så svårt att hitta hem åt vilda katter men samtidigt är det väl förståeligt (?) Om det blir avlivning trots allt, så kommer vår lokala veterinär ställa upp att avliva dom med spruta.

Hemskt! Men vad ska vi göra?? Folket här i området hatar katterna och gör dom illa. Tur att katterna är snabba och springer rätt ut i skogen och gömmer sig så fort elaka människor kommer nära. Vi har lagt ut flera kojor och stora matskålar som vi fyllertvå ggr i veckan. Så dom går inte hungriga och törstiga. Men nu flyttar jag till Australien i höst och kan inte lämna situationen såhär.

Om någon vet någonting om folk som kan ta in vildkatter så hör gärna av er! en och annan katt är troligen rätt nyligen utslängda från sina hem och är någotsånär tama.

kram sandra

#19 [

](javascript:void top.ShowProfile('SamHeartNellie') "Visa personlig sida för SamHeartNellie.")

Och som ni kanske märker så skriver jag VI och inte JAG :) Skickade in en insändare till lokaltidningen, vilket satte fart och allt fler och föer blir insatta i situationen. Vår lokala veterinär är uuursinnig på kommunen och kommer säga sitt till dom. Tror det inger mer respekt om en MAN för en gångs skull säger ifrån.

Hursomhelst via min insändare kom jag i kontakt med en kvinna som själv går på knäna för att klara sin ekonomi, men som offrar allt för katterna. Innan hon kom i kontakt med DV köpte hon mat till dom och då ekonomin var helt åt fanders stog hon och lagade ris till dom. Helt otrolig människa, tänk om alla var som hon.

Nu kämpar vi som fan och vi tänker INTE ge upp.

Erika91
0

#78 Det är ingen fara! Herregud och hon ska vara djurskyddsinspektör!??? Skrikandes Ska man inte tycka om djur då!?Skrikandes Snacka om fel yrke! Var arg jag blev!!! Fy!

Synd att det blir avlivning, men det är ju bättre än att de behöver lida. Men det är bra att de får en avlivningssputa och inte ett skott. Vilken underbar veterinär! Tur att kattmamman med ungarna kan räddas iaf!

Härligt att det blev så bra respons efter insändaren! Kämpa vidare, du och ni andra i Gislaved som hjälper till gör ett toppenjobb!

Tack för uppdateringen, Sandra!

Hawknestgrove
0

Ja tack för att du hållit oss informerade….Du tycks i alla fall ha hittat bra folk! Och tanten, som får hjälp också… Så¨bra!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

SamHeartNellie
0

Jaa det känns som om det kommer bli bra. Jag ska flytta till australien i höst så jag hoppas att jag kommer få vara med och se hur det hela slutar, men i vilket fall så kommer Britt fortsätta utan mig. Hon Har DV I Nässjö och sin dotter som stöd så det kommer gå bra utan mig, plus att hon kommer få låna min bil och det finns fler katter som verkas kunna bli tama så vi slipper avliva dom.

maggan47
0

vilket jobb ni gör för dessa kissar som är så utsatta för människors elakhet, och vad bra att du kan låna ut din bil, som är guld värd, när det gäller katt transporter, ska du stanna i Australien för evigt, eller jobba eller plugga där, nyfiken Maggan47

SamHeartNellie
0

Tack! Känns bra att få ert stöd. Ja precis samt när hon ska ut till DV och hämta mer mat så kommer bilen väl till hands. Gammal bil men vilken pålitlig trotjänare haha.

Nej då hah inte förevigt, Ska dit o studera på college så ett år bara, högst två. Jag ska nog bo i sverige sen. lr tyskland lr kalifornien. Men det finns hemlösa djur överallt (tyvärr) så det är bara att fortsätta

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.