OT: Namnhjälp/ Brainstorming :)
Nu ska ni få gnugga geni knölarna och hjälpa mig att hitta på namn till kommande ungar, som ska titta ut i helgen :)
Denna gång blir det tema: Ikea.
jag tar ett vanligt människo namn, och sätter tema namnet efter som ett efternamn. På hemsidan hittar ni föregående teman, så ni ser kanske vart jag vill komma: http://www.123minsida.se/imasy/14684338
Jag vill ha så många bokstäver som möjligt som är lika i både för och efter namn, som tex Caezar Cerazette.
Men som sagt, nu har jag tagit namn på ikea prylar/serier, så får ni hjälpa mig att hitta på förnamn till dessa "efternamn" :)
Vassego:
Hermelin, Tassa, Gullunge, Hokus, Melbu, Rast, Gosa, Mysa, Alvine, Drömma, Grimle, Detolf, Trollsta, Biby, Enetri, Fjus, Klang, Stilig, Kalas, Flört, Klubbo, Strind, Lunna, Poäng, Tirup, Hejka, Gunghult, Brallis, Frän, Hemlis, Slugis, Tjusig, Antifoni, Storm, Glimt, Spöka, Kaxig, Smila, Blixt, Charm, Idealisk,Koncis, Lämplig, Rajtan, Skakis, Skärpt, Galej,Pjäs,
Dessa har jag kommit på än så länge:
Pojke:
Herman Hermelin
Klas Kalas
Konny Koncis
Pierre Pjäs
Flicka:
Gullan Gullunge
Sluggo Slugis, Klara Klang, Stig Stilig, Lisa Lunna, Helga Hejka, Tora Tjusig, Kalle Kaxig, Ralle Rajtan
Haha!! Tack :)
Fler tanke nötter, någon? :)
Pojke:
Sluggo Slugis
Stig Stilig
Kalle Kaxig
Ralle Rajtan
Herman Hermelin
Klas Kalas
Konny Koncis
Pierre Pjäs
Flicka:
Klara Klang
Helga Hejka
Tora Tjusig
Lisa Lunna
Gullan Gullunge
Fler förslag? :)
Lite som ploppar upp.
Ante Antifoni
stickan Stilig
Tilda Tirup
Gunna Gunghult
Billie Bibu
Fille Fjus
Kalle Kaxig
Milla Mysa
Pelle Pjäs
Charlie Charm
//Pia
Nu har de kommit :)
Hann med att se 11 st ungar tidigare, men det har kunnat komma fler.
Men jag var inget välkommet tillskott i buren, så jag fick lov att uppfylla mamma hamsters önskan och hålla mig borta ;)
Okej… jösses, läste 11 ungar och tänkte… stackars kattmamma :) så gick jag in på din hemsida och insåg att det var hamsterbebisar va?
Hur många bebisar kan de få?
Hihi, näe, det är hamster det gäller ;)
En kull jag hade tidigare blev det 14 ungar, men "bara" 11 st överlevde.
jag vet inte hur många de kan få som max, men detta är stora kullar iaf. Men även om det ploppar ut en hel drös så är det ju inte alla som överlever heller tyvärr, mamman är ju inte gjort av tuttar.
Ursäkta min okunnighet… hur många tuttar har en hamster?
Ja, det är många bebbar… min gerbil fick 6 bebisar… och hon blev upptryckt i burens hörn av alla bebisar när de skulle äta… hon stod på bakbenen och sov och bebisarna tuttade… :) det var lite synd om mamman tyckte jag :) men bebisarna var så ljuvliga, precis som mamman och pappan :)
Jag har faktiskt aldrig läst någonstans hur många spenar en hamster ska ha 
Men jag brukar iaf få det till 10 st varje gånga jag räknar på en hona ;)
Okej… vi bestämmer att det är 10 ;)
Måste man stödmata hamsterbebisar också?
njae, det går väl typ inte :(
Tyvärr så får man räkna med lite svinn och att naturen har sin gång. Tycker mamman att det är för många ungar/någon är klen så blir de hennes middag :(
jag vet i något fall där det handlar om kanske en vecka gammal unge, där mamman dog och denne unge sattes hos fostermamma med gott resultat, men det är svårt att få det fungera.
Oj… ja, naturen har sin gång… även om det är hemskt.
Bra att det finns fostermammor :) om det fungerar.
Vad gulligt med småhamstrar.
//Pia
Puss puss
//Pia
Sötnosar! Hur länge diar de? När klarar de sig utan mamman? *nyfiken*
De slutar dia vid 3 v ålder, och det sjuka är att enligt SJV är det okej att sälja dem då.
Men då har de ju precis börjat äta helt på egen hand och enligt min mening inte mogna att flytta.
Enligt Svenska Hamsterföreningen får de flytta tidigast vid 4 v ålder, men fler och fler går med på att leverera vid 5 v ålder, för att minska riskerna att få wet tail. (en dödlig sjukdom som oftast uppstår vi avvänjningsåldern, kan bryta ut av tex stress)
Men då de blir könsmogna vid ca 4 v ålder, låter jag pojkarna flytta tillsammans i en egen bur vid ca 3½ v ålder, medans flickorna får vara kvar med mamman.
Jag tror nästan att jag ä'r mer facinerad av de små liven än vad katterna är. De tyckte det var spännande i början och mer eller mindre gjorde köttfärs av den första stackarn. Men nu orkar de inte bry sig i hamstrarna alls, för utom när de ska försöka sno deras mat :O
Men de är så otroligt söta och roliga att titta på, att det är kanonsvårt att slita sig :)
Kan tänka mig det! Roligt med bebisunderhållning :)
I fredags var det 11 st. Igår var det 6-7 st. Idag var det bara 3 kvar :(
Men men men…
har mamman ätit upp alla? 
Antingen har hon ätit upp dem för att hon "kände för det", eller så har de kunnat självdött och hon har städat upp dem :/
Onej… så tråkigt… lille bebisarna
Tröstkramar
ja, att nån trillar bort får man ju räkna med, men att hela kullen skulle bli eliminerad kändes ju lite tråkigt :/
Kan bara tänka mig… men de här 3 som är kvar verkar okej?
Kramar igen
Men oh så söt… och som sagt vad "krullig" Helge… vilket gulligt namn :)
Hoppas att småttingarna klarar sig nu… :(
Kram