Djurskyddet Kalmar behöver ha ut svårplacerade.
Läste i expressen nyss. de funderar på avlivning om ingen kan ta vissa av katterna.
http://www.kvp.se/nyheter/1.1231124/radda-kalmars-hemlosa-katter
Hjälp oss rädda Kalmars hemlösa katter. Katthemmet i Kalmar är överfullt av upphittade katter och behöver hjälp med att hitta nya, kärleksfulla och trygga hem åt dem. Avlivning är absolut sista utvägen men vi har inte plats för dem hur länge som helst, säger personalen.
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Bra med en artikel som gör folk uppmärksamma på att dessa katter finns och behöver ett hem. Det brukar ju göra susen med en artikel i tidningen. Synd bara det där med avlivningshotet tycker jag.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Ja media kan göra underverk! blir lessen bara när jag läser att de funderar på avlivning. men men , hoppas oxå att artiklen kan ge nya hem…

Då jag arbetar på katthemmet ifråga kan jag berätta lite..
Tyvärr har vi inte fått så mycket respons som man kunnat önska.
En långsittare har ev en spekulant, ett par till har hört av sig men inget som än så länge lett till ett hem åt någon katt.
Många utav de som suttit länge har haft det svårt, tex katter från omhändertaganden och kräver barnfria, lugna hem, utan hund och vissa utan andra katter.
Vi gillar inte heller avlivningshot egentligen, men tycker inte heller det är rätt att katter ska sitta på katthem i många, många år, det är inget värdigt liv. Vi vill så gärna att dessa "långsittare" ska få en chans också.
Det som gör mig ledsen är att vi har många tama, keliga, urgoa men lite speciella katter som suttit länge. Det övergår mitt förstånd att vissa utav dem inte fått ett hem. Men nästan alla som hört av sig de senaste månaderna har velat ha kattunge. De vuxna får inte ens en chans. Givetvis är vi glada att folk vill köpa våra kattungar, men önskar att fler kunde tänka sig en vuxen katt. Jag förstår att inte alla har tiden eller kunskapen att ta en av de skyggaste katterna, men vi har ju som sagt även flera jättekeliga vuxna katter.
Hoppas att det kanske hänt lite de senaste dagarna, jag har nämnligen varit hemma sjuk i 3 dar :(

#3 Ja kattungarna konkurerar tyvärr ut de vuxna.. + att det finns för många gratis katter, en lärare på min dotters skola berättade glatt i går att han hade fyra ungar han ska skänka bort!!!! nej, inte sä så till mig, jag blir ledssen, sa till han att han ska ta betalt, Ja 1 kr tassen hade han hört, Nej,,, MINST 300 sa jag som de är nu, vill de inget betala så ska de inte ha katt, predikade lite om livslängd , hemlösingar och veterinärkostnader, sen fick jag åka innan jag hade blitt för arg…

Förstår dig totalt!
Jag kan numera känna en stor förakt när folk glatt berättar att oj nu har kattan därhemma fått massa ungar igen, som de på sin höjd säljer billigt på blocket, eller skänker bort som du säger, eller ännu värre, har ihjäl.
Det känns som att alla katter på katthemmen i landet skulle ha bra mkt större chans att få ett eget hem om dessa "slarver-pellar" kastrerade sina katter, så det blev lite efterfrågan på katter igen.

#5 Kan inte känna förakt, de är offta lika dåligt insatta som jag själv var när jag var yngre, jag blir messt ledsen….
Hoppas på att ni får ut lite kissar nu.
Skrämmande att även katthem hotar katter till livet

#6 du har helt rätt, det är bättre att informera, ibland går det, ibland är det svårt att nå fram.

#7 jag förstår dig också men huruvida katter ska få sitta en hel livstid på ett katthem går alltid att diskutera, men snälla inte här.
Jag hoppas att detta istället leder till fler hem åt de svårplacerade, vuxna katterna på olika katthem i landet, att fokus läggs på dem. Vi erbjuder extra stort stöd till dem som köper "svårplacerad" katt utav oss, för vi vill ju så gärna att det ska bli bra.

Tycker det är bra att de hela kom som artikel i expressen..har en känsla av att det brukar ofta väcka ömhetskänslor hos djurvänner och på så sätt kan hem hittas..men jag reagerar alltid negativt vid avlivningshot av friska djur…
INGEN ska hota ett djur med avlivning, framförallt inte de som säger sig jobba för att höja kattens status. Det är ju just de som ser katter som slit och släng som också hotar med avlivning…. Det aldrig okej att hota med avlivning inte heller som marknadsföringssätt, tycker jag.
Ibland tar det tid att skygga vuxna katter får ett hem. Vår Pontus fanns i Örebro katthems regi sedan 2004 då han fångades in. Han fick ett permanent hem hos oss 2007..Så det finns hopp för alla katter.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Hoppas att det går bra för katterna, #3uppdatera oss gärna när du vet lite mer.
lasse som vi har kommer från örebro katthem. var en skyggis. men har blivit jätte gosig, på sina villkor. så en skyggis kan ju bli hur kelig som helst.
#14 Du har så rätt, skyggisar kan oxå bli keliga, det märks på Pontus..
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Är det de katterna på bilden som söker hem? Men de är ju bara ett år gamla. De kan väl inte ha bott på katthemmet så länge? Jag hoppas det löser sig. Väldigt tråkigt om de ska bli avlivade. 
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

#16 - Pojkarna på bilden har inte varit så hemskt länge hos oss nej :) Jag tror bara de valde nån bild som de tyckte var fin.
Däremot är de två ett bra exempel på svårplacerade katter, dels behöver de flytta ihop (bröder som ÄLSKAR varandra) och dels är den ena brodern skygg och ängslig och behöver någon som vill ge dem den tid det kräver, nån som är lugn i sig själv, har ett lugnt hem och som inte kräver en knäkatt från dag 1.
#14 åh så kul med lasse!
Javisst vi har en hel del skyggisar också, det är så kul att se när det äntligen "släpper" och de vågar ta ner garden. Men det tar ju tid och ibland släpper det nog inte helt förrän de fått komma hem till ett eget hem. Men som du säger, det måste ju vara ett hem där man låter katten finnas på sina egna villkor.

Hoppas verkligen att det hittas hem till kissarna.
Jag har sökt efter hemsida för Katthemmet men det finns ingen. Tror att det skulle underlätta placeringar om katterna kunde presenteras på webben!

Ja tyvärr ligger hemsidan nere! Vi har en duktig kille som hjälper oss lägga om den just nu, men det är tyvärr inte klart. Jag misstänker att han har väldigt mkt att göra.
Tanken är att den ska bli lättare att uppdatera ofta, så alla katterna på katthemmet finns på bild, men även så vi kan lägga upp bortsprungna/upphittade katter osv.