Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketttips-råd
Läst 1423 ggr
kennmark
0

nybliven förvirrad "kattmamma".

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hej alla :]

Jag och min pojkvän havi har tagr hittat en liten misse i hans växthus som vi har tagit hand om, den är för liten för att igt kunna komma ifrån sin mamma, men mamman kommer inte tillbaka. och vi har inte hjärta att bara lämna den. Så nu till mitt probelm som jag vet att många kommer att ha kloka svar på. -HUR GÖR MAN?

Solvei är jätte duktig och kissar och bajsar i kattlådan med bra och fräch sand i . och hon sover mkt och är väldigt nyfiken och busig. Men vad äter en sån liten krabat? först fick hon grädde, sen när vi tog in henne fick hon mjölk som hon genast lärde sig att lapa i sig. hon smakade även på lite skinka som vi gjorde små bitar av. Hon piper en del, men det var innan hon fick sova första natten hos oss och en egen del av huset för bara henne, hon får mkt närhet och pussar och kramar av alla.

Men vad ska en liten misse äta? vi har ett torrfoder, blötmat i olika smaker, (hon åt det inte) det hon dricker/äter är mjölk och lite grädde i rinnnande form.  Behöver hon nappflaska? eller ska hon fortsätta att lapa isig lite i taget. För hon går knappt inte dit själv, bara om man sätter henne vid fatet. men "toa besöken" gör hon alldelses själv.

Solvei är mitt lilla hjärta och vill att hon ska må så bra som möljligt.. synd bara att jag inte kan så mkt. så jag litar på er som läser mitt inlägg!

KRAM (kolla in bifogade filen på lilla solvei)

Hawknestgrove
0

puttar upp för här är många, som har småmissar. beror på, hur gammal den är. Beskriv den lite mer. Går den på låda, så är den avand delvis. Då finns det utmärkt kattungefoder i vanliga livsmedelsbutiker. Mjau har en sort, Föräldrafritt het den. Ljusgrön påse. Vanlig mjölk ska du inte ge henne. då fårhon rallybajs. Köttfärs och kokt fisk är bra.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

mymlanbus
0

Kat08ja och Crisse har kattungar hemma… fråga dem :)

Crisse
0

Om du köper Gourmet burkmat, det är dom jättesmå burkarna som finns i vanlig livsmedelsbutik och köp då den som där står mousse på och det finns även paté det har alla mina småbebisar tyckt om. Du skall inte ge den mjölk det kan du förstöra den lillas mage med, om du skall ge grädde så skall du blanda den med vatten. Köp torrfoder för kattungar där finns en del att välja på men gå helst in i en djuraffär och köp för i den maten är där vitaminer hon behöver.

Lycka till med den lilla

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Vill du nån gång lyxa till det för missen när hon äter börjat äta bra av blötmaten finns det dels kattmjölk att köpa i matbutiken (Whiskas, vit flaska med rosa korg) samt laktosfri mjölk. De är laktosen som gör att det stökar för kissemagar så laktosfritt ska det vara.

gulliver
0

Whiskas och Pussi kattmjölk är alldeles för mager för kattungar.

Royal Canins kattmjölksersättning (vanlig zooaffär) eller KMR som köps på apoteket är mycket bättre.

Kennmark du har PM.

SallyB
0

Jag tycker att ni kanske bör ta den lilla till veterinär för genomgång och be även om skötselråd där. Förklara samma sak för veterinären som ni gjort här. Förutom att vet. kan kolla upp att den verkar frisk så ska den ju vaccineras och avmaskas, så jag skulle som sagt börja med ett vet.besök. Sedan kan det ju vara lämpligt att försäkra den, kostar några hundringar/år för veterinärvårdsförsäkring och kan spara många pengar om olyckan är framme.

Gå gärna till bibblan och låna en el flera böcer om katter/skötsel.

Hur mycket väger pluttan?

Hawknestgrove
0

Ja ett litet snabbbesök är inte fel. Då får du även reda på hur gammal den lilla är på ett ungefär. Annars har du hållpunkten, att har den rent blå ögon, så är den ca 4 veckor. Sen börjar ögonfärgen skifta till original. Vid ca 4 månaders ålder så börjar den få riktiga tänder.

Mizzi
0

Jag skulle ge henne Royal Canins specialfoder för diande mammor och kattungar.

Sedan kan man ge dom vanlig majsvälling som stödmat (samma som man köper till småbarn), det gör vi uppfödare från det att katterna är 4 veckor ibland.

Annars finns ersättning för modersmjölk at köpa om hon är riktigt liten, alltså under 4 veckor.

Men jag tycker att hon låter äldre än 4 veckor eftersom hon går på låda mm.Så majsvälling och Royal Canin för diande mammor och kattungar borde funka bra till henne.

Ge henne INTE vanlig mjölk eller grädde, det är inte bra för katter.

//Marita

Jenna-Gun
0
Hawknestgrove
0

Mizzi, hur funkar Dettolen? Skriv i den tråden, ifall du tyckte det var bra, för då kanske jag får ge pojkarna på humhumbutiken mer huvudbry???

Imasy
0

Rå köttfärs brukar också vara smaskigt för små busiga magar ;)