Varifrån kommer era katter?
Undrar om det finns en sån här tråd innan… Hmm… Ja gör en ny i såna fall. E liten nyfiken på era katter. VAr kommer dom ifrån?
Mina då. Selma äkte vi för att hämta i Ed, när jag kommer dit till ett förskräckligt hus föresten så går det stora St Bernads hundar och dalmatiner högt och lågt. Där sitter lite Selma intryckt i ett hörn och vågar inte röra sig. Jag lyfter upp henne och jag skulle aldrig ha släppt henne. När vi e på väg ut får ja syn på en till liten vit pisse i ett annat hörn. Gubbe säger att det är den sista. Ingen vill ha den fula sa han. Ja sa att jag tar henne med :)
Elvis är Selmas bebis…
Tore och Iris är räddade från ett stall. Samma sak där. Skulle hämta Iris men när ja kom dit hade de som ringt om Tore ändrat sig så han fick åka med han med. Annars skulle bonden "göra sig av med dom" och det kunde jag ju inte tillåta :)
Thindra kommer från Blomstermåla. Hittade en annons på blocket och så var man fast.
Tudor är en KKS katt och kommer från Kalmar där han togs in tillsammans med sina mamma och syskon.
//Pia
Pikachu är kullbror med Pumas Tudor så han är också därifrån…
Puck är från Ronnebys kattkoloni.
Båda förmedlade via KKS.
Sedan har vi Chikorita som inte var meningen att bo här men pga allergi i hennes dåvarande familj övertog vi henne.
Så kan det bli när livet får bestämma=)

Lilo kommer från mitt ex! Han fick en inneboende!
En svart & vit hona kom och bosatte sig hos honom! Sen kom det kattungar 4st! Jag såg dem redan vid 2 veckor ålder! Jag kunde inte välja, jag sa bara att om det fanns en liten tjej så ville jag ha henne! Det fanns bara 1 hona, så det var inte så svårt att välja då! Nova fick jag när jag fyllde 20 år av en vän! Totti fick vi av min sambos kompis! Tottis ägare skulle flytta utomlands & det var ingen som ville ha Totti! Zeke skulle avlivas, först försökte jag hitta någon som ville ha honom! Men fick inga träffar! Så han fick flytta hem till oss! Här kan ni se Lilo!

timon var vi kattvakt till när han var ca 1år o när familjen kom hem flyttade han in till mig. har nu bott hos mig i 9år
goliat adopterade jag från djurhjälpen
tilda började jag som stödhem till men adopterade henne från djurhjälpen
pontus tog jag hand om tills vi hittade ägaren (fd maxi), ägaren hittades men han ville tillbaka till mig så han bor hos mig nu
sessan kommer från kristianstad kks katt
bandit, katja o laila kks katter från emma
Våra två ädsta Lilli o Sussie 7 år är födda av en stallkatt och kom till oss när de var 11 veckor.
Mimmi 4 år kommer från Södertälje katthem och henne har vi haft i 1,5 år.
Trollet och Molly 2 år kom via annonser på Blocket när de var 9 veckor o 14 veckor.
Mysan 6 år kommer från Djurhjälpen i Vaxholm och hon har varit hos oss i 1 år och 3 månader.
Angelica 2 år kommer också från Djurhjälpen i Vaxholm först som jourkatt men blev adopterad för 5 månader sedan.
Våra jourkissar Aramis och Athoz räddades av Akutgruppen innan de blev dödade av illvilliga människor.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
#8 Du glömde Bamse Zenitha..
Honom glömmer jag aldrig i första taget.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Bamse 17 år blev lämnad ute vintern 92. När familjen separerade och flyttade.
Jesper 14 år har jag valt ut själv ur en kull ungar som blev ihjälslagna.
Lucy 6 åt var min sons katt innan han lämnade henne till mej pga separation.
Sara 4 år en dumpad sommarkatt. Hittades lämnad vid en gård.
Cirri 3 år bytte hem 4 ggr på 6 månader innan vi tog henne till oss.
Jenna

Ängla hittade jag i en annons i lokaltidningen, My kommer från KKS och Blixten kommer från Katthemmet Kompis.
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Osmo kommer från Stockholms Katthem. Han hittade ca fem sex veckor gammal i ett centrum i södra Stockholm där han vandrade omkring ensam och sjuk.
Vitnos kommer från Åkeshovs kattstall. Hon fångades i Hammarby Sjöstad då hon var ca 4-5 månader.
murre skulle min son ha. men det funka inte med hans katt. så då tog vi hand om honom. min syrra( essut) tipsade mig om lasse som kommer från örebro katthem. vi skulle bara vara stödhem för honom. men när han kom hit så var han väldigt skygg. då beslöt vi att adoptera honom. för vi ville inte att han skull behöva flytta mer. vår tredja katt(zara). det var meningen att hon skulle till sonen. men hans katt ville inte det. så då adoptera vi henne. hon hadde varit som stödis hos dotter(zenitha). så vi kände ju henne.
oj glömde bamse
kommer från gunilla. en jättehärlig o stor kille, väger nu ca 8kg

Alla mina 5 katter har jag hittat ute och under mina 30 år som kattägare har jag aldrig fått åka någonstans och välja ut en kattunge som jag tyckte var söt för det har alltid varit katter jag har hittat som har fått stanna hos mig.

Gustav som vi haft i 12 år var en hemlös katt som vi tog in och kastrerade. Amanda 11 år är en gratiskatt, den sista som var kvar i kullen. Stina 9 år är oxå en gratis katt. Sippan 8 år, köpte jag för 200 kr. Ludde 3 år är en kks katt från Krlskrona. My och Mozart är syskon och 1 år. Dom har Morgan varit stödhem åt, innan dom hamnade hoss mig, även dom kks katter.

Luffar´n föddes av en hemlös mamma i grannens car-port. Tog in honom tillfälligt medans vi letade efter ett permanet hem till honom. Kan inte påstå att jag letade särskilt ihärdigt.
Tingeling utomhusfödd från Husby. Kom till mig som akuthemskatt och fick stanna.
Smilla infångad av mig i en katt-koloni i Fredhäll. Tog hem henne tillfälligt i avvaktan på ett ledigt akuthem (inte mitt)och på den vägen är det.
Mina även hon kom hit som akuthemskatt. Blev bästis med Smilla så hon fick stanna.
Flea, infångad via Husbyprojektet. Stal mitt hjärta redan när jag fångade honom. Tyvärr fungerade det inte att ta hem honom då, så han fick ett annat hem. Sorgligt nog avled nya matte i påskas och då åkte jag och hämtade hem honom:
Mina änglakissar:
Rasmus Grannarna på landet fick kattungar Han blev sist kvar i sin kull och skulle avlivas.
Johnny, hemlös från Husby.
Alla mina katter, utom Luffar´n och Rasmus har kommit till mig via Stockholms katthem. Johnny och Flea har jag valt själv, övriga har hamnat hos mig av olika anledningar.
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se
HAha, Zenitha, hur stor ska den katten bli? HAn vägde 6,4 när du fick hem honom…..
Ja Mina kissar är nordbohusläningar alla. Arne hittade oss, Esther kommer från grananran här och lilla Ebbis-Bebbis-Pipis kommer från min styvson
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Min lilla (2,8 kg) huskatt Sonja, snart 5 år, kommer från Byxelkrok. Jag hittade en pytteliten annonslapp på Hemköps anslagstavla i Borgholm.
När jag kom till huset där katterna fanns så var det måååånga katter. Alla var välskötta, men hade fått föröka sig lite för mycket. De var lite blyga för människor.
Jag valde inte Sonja, hon valde mig. Hon följde med hem direkt och introducerades med hunden Sune och huskatten Signe. Sonja valde hunden Sune som sin specielle kamrat direkt och han älskade denna lilla varelse från första stund.
Huskatten Signe, hemmets härskare tog lite längre tid på sig men snart blev hon "kattmamma" på äldre dar!!!
Idag finns inte Sune och Signe mer, bara i våra minnen, ljusa minnen!!
Sonja har nu en ny kamrat, hunden Harry som hon betraktar som sin "valp". De har ett underbart förhållande till varandra, är bästa lekkamrater, men Sonja bestämmer, Harry som är ca 4 ggr så stor får finna sig i hennes påfund.
Sonja är innekatt, förut gick hon ut litegrann i trädgården när kompisen Sune Terrier levde, han såg till att hon höll sig där hon skulle vara. Nu bygger vi en kattgård till henne istället.
Bilden är tagen i februari 2004, några veckor efter att Sonja flyttade in hos oss.

Zazza är upphittad i Fredhäll i Stockholm av en privatperson… hittade henne på internet…
Buzan o Lillan hämtades hos veterinären i Upplands-Väsby 4 månader gamla då de skulle avlivas….
Bruno bodde hos en familj som ÅTERIGEN var allergisk… hoppas verkligen att dom fattat att de ÄR allergiska..
Julia kom att tillhöra den första akutfamiljen som jag tog hand om…. fick liksom ta henne som pant för att klara av att lämna ifrån mej de övriga
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Saga är en hittekatt från Mariestad som var dräktig när hon kom, Tessie är hennes dotter född under vårt köksbord.
Linus är född i Göteborg och kom från trasslig förhållanden.
Tristan kommer från Hittekatten i Piteå, så och hans två bröder Sigfried och Pasifald. De två sistnämnda bröderna kom till oss drygt 1 år senare efter sedan Tristan kommit. Vi adopterade dem då de var skygga och Hittekatten i Piteå måste avveckla sin verksamhet. (Nu är de riktigt tama).
Othello är en före detta förvildad katt som kommer från Ronneby. (Infångad av Naquita).
Isolde är en KKS-katt som vi först var stödhem för och som nu bor hos oss permanent. En riktig liten prinsessa.
Har just nu en liten hittekattunge som ska flytta hemmifrån om ca 1 månad. Han blev räddad av våra grannar ifrån anfallande kråkor. Vi kallar honom Cornelius.
Vi bor i ett stort gamal hus med många rum. Det gör att det fungerar bra med så många kissar.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
oZZY KOMMER FRÅN EN BONDGÅRD han var tyvärr alldeles för liten när vi hämtade honom men har blivit en ståtlg pälskling.
Stiicky var jourhems katt hos oss från tigerharen men han bor nu hos oss permanent.
Vad många skyddslingar jag har bland hittekattsfolket egentlgien
Bandit, Layla och Katja hos Zenitha
Othello och Isolde hos Lena
Tudor hos Puma77
Pikachu och Puck hos Linda79
Sedan har jag ju Texas hos en hittekattare, Naquita hos Alexej, och Tiara hos Ledin. massa barnbarn;) Har jag glömt ngn?
Mina katter:
Amigo hittade jag via en blocketannons, ville ha en katt som sällskap till min hund Totte när han var valp och såg bara en annons med kattungar i närheten, ung och dum som man var brydde jag mig inte om att kolla upp någonting, eller betala något. Man lär sig av sina misstag. 5 ½ år senare sitter jag med en huskatt med 2 ärtfliga sjukdomar, bl.a hjärtfel och patella Luxation, men oh, vad älskad han är!
Perserhanen Noah kommer från min egen uppfödning:)
Exotichonorna Wilma och Brumma kommer från perser/exoticuppfödare och är mina avelshonor.
Felicia 10 år, kommer från Nynäshamn, utefödd kisse, som hos sin infångare blev mobbad av hans andra katter, som hon tidigare kommit så bra överens med, fick inte äta, eller gå ut ur buren, utan att bli anfallen, så han såg ingen annan råd än att antingen sälja henne, eller avliva, annons i Dagens Nyheter såg Essut, och det var strax efter min älskade britt Sara dött, och jag skulle bara ha Lucas…men han blev så ensam, så vi tog tåget till Nynäs, och det är 5 år, sedan, så det var en vuxen skyggis, som 4 månader låg under sängen, men nu är gosproppen nr 1
Timjan såg jag på bild först, från Örebro katthem, ca 1 år, då hade hon fångats in dräktig vid ca 9 månaders ålder, och när ungarna flyttat, kom hon till mig, hösten 04, så hon blir 5 år
Beata kontaktades jag av Djurens vänner, ett jourhem i december, vanvårdsfall, samt misshandel, återigen hade ett dödsfall inträffat, Lucas 29 nov. och jag skulle inte ha fler…men här bor hon nu, och har blivit trygg, samt börjar få tillbaka päls, samt magen börjar bli bättre, allt var kass när hon kom Maggan47
Timjan och Beata äter, kolla skillnad på storlek
Maggan47
Jösses så söta kissar.

Har 4 underbara missar (en är jag "bara" jourhem åt). Den äldsta gossen Knutte kom som ute/vildkatt tanig och tuffsig för ca 8 år sedan, kunde inte släppa ut honom i kylan igen så han fick stanna. Nr2 Simson kommer från Västerås katthem, ville ha en vuxen katt och de hade bara han just då… vilket jag är oerhört tacksam för
Nr 3 är Jourkatta från Örebro katthem (heter Lilletass) kallas Tigra, en helt underbar tjej som varit här snart ett år. Nr 4 är en liten sköldpadda med överskotts energi till tusen, hon kommer från Köpings katthem. Nu kan jag luuungt säga att det är stopp på katter här, inte en till katt kommer in för då lär min Knutte villja flytta. Märks på den gammle mannen att 4 är max vad han går med på.

Den här presentation kommer att bli lång…läs om ni orkar….
Baltzar satt i en bur för hemlösa katter på en kattutställning för cirka 15 år sedan. När vi gick förbi stack han ut tassen och greppade ta i min sambos arm och vägrade släppa. Naturligtvis fick han följa med oss hem.
När vi vid samma tidpunkt besökte ett stödhem där det fanns över 20 hemlösa kattungar var det en av kattungarna, Sune, som följde mig hack i häl. När vi skulle gå satt han på dörrmattan med huvudet på sned och tittade på oss. Vi smalt och naturligtvis fick han ett hem hos oss.
Elsa matade jag i en stadspark i cirka tre år. Hon vägrade gå i fälla, prövade alla modeller, när vi till sist med hjälp av en katt i sele lurade in henne i en trappuppgång. Hon fick plats på ett katthem, där det visade sig att hon var så tovig att hon inte ens kunde vrida på huvudet. På grund av det har hon fått för korta senor i nacken. Hon har även flera skador på ryggraden och intryckt bröstkorg. Denna lilla dam trodde alla var en "vildkatt", men visade sig vara helt tam bara hon kom in i värmen. Har hört ryktesvägen att hon blivit ifrånflyttad och varit innekatt tidigare, var även kastrerad. Kunde inte släppa tankarna på henne, så hon fick flytta hem till oss.
Svartis var även han en av katterna jag matade i samma park. Fångades med fälla och placerades på katthem. Fick efter en tid ett hem hos ett äldre par, men efter EN dag, ringde de och sa att "en så rädd katt kan vi inte ha", trots att de visste att han var skygg och att det skulle ta tid att få förtroende. Jag åkte dit, kravlade mig under sängen, han kröp tätt i min famn och började spinna. Naturligtvis behöll vi honom också.
Soya var även han en katt från samma park, visade sig vara förvildad när han kom till katthemmet. Jag insåg att snacket om avlivning skulle komma, så vi bestämde oss för att hitta ett större boende för att kunna ta hem honom. Idag är han en trygg gullegris med övervikt som gärna ligger med magen i vädret.
Mitzi irrade omkring på en golfbana där hon tiggde mat i restaurangen, därför skulle hon skjutas. Vi hämtade henne och även hon hamnade på samma katthem. Hon fick aldrig något hem för att "hon såg för gammal ut". Så när katthemmet stängde för gott fick hon flytta till oss. Går som en hund i sele, dricker kaffe och äter bullar. Misstänker att någon äldre person dött ifrån henne. Även hon var kastrerad när hon fångades in.
Elin hittade jag i en hamn, cirka sex månader gammal. Var lovad en plats på ett katthem, men när de hörde att hon fångats i fälla och även var dräktig ville de inte ta in henne. Hon fick följa med hem, var från början ett fräsande bitigt lite monster som var kuvad och försvarade sig mot människor. Verkar ha fått mycket stryk. Idag är hon en glad liten katt som charmar ALLA. Varje kväll tvättar hon mitt hår omsorgsfullt.
Några kompisar ringde katthemmet om tre femveckors kattungar som höll till i ett hyreshusområde. Katthemmet svarade att de inte tar in "sådana katter", så vi satt oss med fälla och fångade inte samtliga, även deras kattmamma som tidigare inte visat sig. Honan Svea visade sig inte vara tam, och försvarade sina ungar med hull och hår, så att kunna få dem tama, flyttades två av ungarna till andra hem, medan minstingen Agnes fick dia klart. Svea och Agnes fick bli kvar hos oss. Svea är inte riktigt tam än, men på god väg. Lilla Agnes är ett litet yrväder som är hur kramig och go som helst.
Lill-Troll hittade jag cirka fyra månader gammal runt påsk förra året. Han gick och jamade och jamade, vilket han hade gjort i flera veckor utan att någon brytt sig. En man påstod sig ha sett honom som pytteliten i snön, redan i februari utan att göra något!!!! Fångades in, låg första veckorna under en filt och var vettskrämd, mager som ett skelett, men gosig bara man kelade med honom. Vi har insett att han inte går att placera ut, han klarar inte av nya människor och ny miljö. Han är en underlig liten katt, men som förgyller vårat liv med många skratt, han är en liten pajas.
Linus, Simba och Biggles var även dom förvildade skyggisar som var avlivningshotade på katthem. Tyvärr är de idag i katthimlen men de åren vi fick tillsammans är vi så tacksamma för. De blev de gosigaste, snällaste och mest personliga katter man kan tänka sig. De kommer alltid att finnas i våra hjärtan!
Med det här vill jag säga, våga satsa på skygga katter, ni kommer få så otroligt mycket tillbaka!
Apropå kissar, jag undrar så, hur det är med Bullen, ni vet golfbanekatten…..

Frallan var min första egna kisse som jag och dåvarande sambon skaffade hon var en kattunge då och blev vald då hon genast stack fram nosen och hälsade geonom ett gnagg i tån. Hon trivdes docko inte som innekatt och bor numera hos mina föräldrar.
Champagne hittades i garaget på Sthlm katthem efter ett inbrott och jag föll genast för henne. Ringde en kompis och sa att det finns ett katt som heter Champagne och hon säger på bilden att hon vill bo hos mig. Väl där så besökte jag och tittade på många kissar innan jag slutligen var tvärsäker Champis skulle det vara.
Nellie kom hit efter att jag känt att Champis (ensam katten) behövde en kompis. För at inte ta på mig ett ansvar som inte kunde uppfyllas om Champis nu inte ville ha en kompis så fickdet bli en akutkisse. Nellie hittades i en trädgård i Huddinge 5 mån gammal (sommarkatt?), kaxig som få tog hon sin plats och efter en natts fräs var de kompisar denna tjej fick stanna :-). Desutom var hon grå vilket jag alltid drömt om, världen snällast och gillar alla.
Inteminst har vi lIlma som akutkisee här hemma även hon från katthemmet. Söt som få utan svans och allt &mkt uppskatad lekkramrat till Nellie
Ingn som kan svara hur Bullen mår?

min första katt Olivia kom från mammas kompis som bor inte långt från simrishamn. Det är de enda vi skaffat själv. De andra kom till oss, i Bollerup. Missan och Lukas kom från grannen, Kurt och Bertils mamma har jag sett omkring ett hus inte långt härifrån och Jansson är ett mysterium, säkert en Bollerupsk strykarkatt han med.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Det här riskerar att bli långt…
Mina kissar, mor och son, adopterade jag från Göteborgs Katthjälp förra sommaren.
I julas kom jag via Miranda i kontakt med damen som hade matat dem innan de kom till katthemmet, och då fick jag veta mer om deras historia; min Narcissa (som hette Rosy på katthemmet) hade dykt upp i damens trädgård, jättemager och så hungrig att hon satt under damens fågelbord och åt av fröna som fåglarna hade tappat. Som tur var hade hon hamnat hos en riktig djurvän. Damen såg till att hon fick mat och byggde även ett litet isolerat katthus där Cissy kunde krypa in och värma sig. Damen kunde inte ta in henne själv, dels för att hon var väldigt skygg, dels för att damen hade hund som inte riktigt kom överens med katter.
Ett tag senare fick Cissy två ungar, varav den ena tyvärr togs av en rovfågel. Den andra, som hette Emil på katthemmet och numera är min kelgris Draco, växte upp i bostadsområdet med sin mamma. Nu hade dock grannen börjat klaga på katterna, och hotade med att skjuta dem om de var kvar. Värt att nämna är att samma granne själv hade en okastrerad hankatt som sprang runt lös i området…
Damen, som hade fäst sig enormt vid sina katter, blev naturligtvis helt förtvivlad och började ringa runt för att få hjälp med att rädda dem. Som tur var fanns det plats hos Göteborgs katthjälp. Där fick de sedan bo i några månader innan jag hittade dem på hemsidan, åkte ut och tittade på dem och blev kär.
Och nu är de mina älskade gosekatter. Draco behövde bara ett par veckor för att bli fullständigt tam. Han är en riktig mattegris som helst vill vara med vad jag än gör. Cissy var lite blygare och det tog nog nästan ett halvår innan jag fick klappa henne. Hon är inte lika social som sin son, men hon kommer självmant och vill bli klappad flera gånger om dagen nu, och hon ligger gärna i sängen när jag ska sova.
Lite lustigt i sammanhanget är att jag delade ut post i området för några år sedan, och när jag fick damens kontaktuppgifter kände jag genast igen henne som en av de där riktigt trevliga kunderna som gjorde brevbärarjobbet roligt. Och grannen… honom mindes jag också, men av helt andra skäl…