Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 850 ggr
minja
0

Vad skall vi göra?

Min syster har sett en svart katt springa omkring där hon bor. Den verkar ha ont då den haltar, hon har försökt komma närmare men den är fruktansvärt skygg och drar direkt. Hon vet inte om den är märkt eller inte.

Jag har sagt till henne att börja ställa ut mat till den. Men det håller sig vid deras grannars hus och jag vet inte om det är så populärt att ställa ut mat pga råttor. Vad skall vi göra?

Tyvärr så kan varken jag eller min syster ta den. Hon har en 17 år gammal katt som verkligen inte gillar andra katter. Och jag har en kille som höll på att slänga ut mig när jag tog in en annan hemlös stackare.

tuska
0

Tala med dina grannar kanske är det deras katt, ibästa fall har de redan varit till veterinären med den.. Man kan ju alltid hoppas

minja
0

Det är inte deras katt. Dom har ingen katt överhuvudtaget. Min syster har sett den springa där ett bra tag nu. Det ligger sådana kolonihus nedanför där hon bor, ch vi har tänkt ifall det är någon där som skaffat en katt över sommaren och åkt hem utan den, men vi vet inte. Haltat har den gjort i minst 3 månader.

Hawknestgrove
0

Oj, inte bra. Hur som helst, så hade den behövt komma till en vet, för att kollas om den är märkt och hur den mår…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

minja
0

Ja precis. Men den sticker med en gång, så man kommer inte alls nära den… Någon som kan sätta upp en fälla kanske? Vi bor i göteborg om det är någon som är intrsserad att hjälpa till.

Men hon ser den inte varje dag heller, men ser hon den så är det på samma plast.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Tyvärr är det väl ganska fullt nu på katthemmen runt dig, men ta kontakt med ett för goda råd och kanske kunna få låna en fälla. Kanske kan du ordna med någon vän eller bekant som tar hand om katten till ett katthem kan hjälpa? Skadar ju aldrig att försöka en sådan lösning. Även en skygg katt går in i en fälla med god mat när den är hungrig. Se till att ha fällan ute bara när det är lugnt och inte massa folk i rörelse och bevaka den med jämna mellanrum. Ska inte lämnas ute obevakad övernatten inte. Lycka till

Hawknestgrove
0

Ta kontakt med Göteborgs KAtthjälp och Djurens samartittjänst i Göteborg. ÄVen Tigerharen, fast de är lite långt borta. Du hittar mailadresser under LÄNKAR här inne på sajten

minja
0

Min syster har gått runt till alla grannar och frågat runt lite. En sa att den hade strykigt runt i över två år här nu….Den försöker hålla sig kring husen då den är fruktansvärt mager, men det finns många katter i närheten som jagar bort den. Gubben som hade sett den sa att den verkar ha ett väldigt stort område som den rör sig omkring, så det kasnke kan röra sig om en hankatt men det är ju inte säkert…

Den är väldigt liten och tydligen fruktansvärt mager, jag har hört mig för lite snabbt om det finns någon som kan ta den tillfälligt men det verkar inte finnas någon. Så snälla någon, det är kris eftersom den måste verkligen komma in och bli undersökt….

minja
0

Vi kan köra den en bit om det är någon lite längre bort som vill öppna sitt hjärta…

Jenna-Gun
0

Vilken ort rör det sej om.

Kankse det står någonstans . Men frågar ändå.

Jenna

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Har du försökt kontakta något av katthemmen som #6 ger som förslag?

minja
0

#9 Vi bor i göteborg. Och som sagt var så kan vi transportera den en bit, om det skulle bli aktuellt.

#10 Har försökt att ringa men dom hade stängt för dagen. Men chansen är tyvärr inte så stor att det finns en plats över då det finns många katter som behöver plats.

essut50
0

Kan inte din syrra ha katten i badrummet så länge, tills ni har hittat ett hem till den? Tycker synd att den ska vara ute.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Hawknestgrove
0

Göteborgs katthjälp har bara sin elefon öppen för samtal mellan 10 och 12 tror jag. Hon skulle inte hinna annat än att sitta i telefon ananrs. Men jag har för mig, att du kan prata in på svarare och maila? ÄVen till Djurens sam.Tj.

Kurran
0

Låna en fälla av kommunen och se till att du får tag på katten för det är ju knappast en hållbar situation för katten nu. När du väl har katten måste det rimligen finnas någon som kan den ett par dagar så att ni får möjlighet att se om den har några skador men se till att den hålls avskild från andra katter så att den råkar sprida någon smittsam sjukdom. Låt veterinär titta på katten för att avgöra om den är frisk.

anebit
0

putt.  Hur går det?

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

minja
0

Har varit i sommarstugan några dagar nu, och inte haft tillgång till internet. Min syster har pratat in på flera telefonsvarare men det är ingen som har ringt upp, så vi står kvar.

Min syster kan inte ha den på toaletten, då dom håller på att renoverar den så har dom bara satt upp ett draperi som en tillfälliglösning och dom har inget annat ställe häller där dom kan stänga in den. Har pratat med några personer som tyvärr inte kunde ta den ens för några dagar, men dom skulle skriva om den på deras hemsidor och blogg och hoppas på napp. Och jag skall kolla runt ännu mera med folk.

Jag skulle gärna tagit den, men efter killens reaktion när jag tog in en annan kisse på toan så är det inte ens en tanke, även om jag är på honom hela tiden….

Nu när jag har kommit hem skall jag också ringa runt så vi bara får en fälla och ett djurhem som kan stå bakom så kan ett tillfälligt hem löst sig under tiden kissen är hos veten kanske…

Hawknestgrove
0

Hoppasdet går bra!