Du är betalningsansvarig för upphittad katt
Hej!
I Dalarnas Tidningar finns idag en intressant artikel om katter. Hittar du en skadad eller sjuk katt och tar den till veterinären blir du betalningsskyldig om det inte går att lokalisera ägaren, dvs om katten inte är id-märkt. Här är en länk till artikeln
På Ultuna, djursjukhuset i Uppsala kan man lämna in skadade hittekatter utan att behöva betala.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
#1 Det finns flera djursjukhus som jobbar på det sättet. Tror även det är så på Blå Stjärnan i Göteborg.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
3.Konstigt om den som följer djurskyddslagen och inte låter ett skadat djur lida är den som ska bli ekonomiskt lidande själv för att den följer lagen.

Även Bargarmossens djursukhus i Stockholm tar emot skadade hittekatter och behandlar dem. Om inge ägare går att uppbringa hamnar kissen på Stockholms Katthem för omplacering.
Men om man nu åker till annan vet. med en upphittad skadad kisse. Vem ska då betala menar ni? Ska veterinären jobba gratis och stå för ev. medicin, sövningsmedel mm? Vet att somliga veterinärer gör det, men de är inte många. Och det kan man tyvärr inte begära av dem.
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se
Nej inte menar jag i alla fall att veterinären istället skulle bli ekonomiskt lidande.Vet inte hur det skulle kunna lösas..

En veterinär är väl skyldig att avliva djur, utan ägare som lider, gratis. Så lämnar man in en skadad hittekatt och inte är villig att betala vården själv, så ska katten iaf avlivas på ett korrekt sätt. Men det är det väl ingen som vill här…
Tänkte väl det verkar så motsägelsefullt att man skulle låta ett svårt skadat djur plågas för att man inte hade pengar just då kanske.
I Norge är det staten som betalar när det handlar om behandling av upphittade skadade sällskapsdjur där ägeren inte kan spåras.
8.Så nära oss i Sverige och ändå sådan skillnad.Har inte hört att Norge gått bankrutt på grund av det heller.

Å andra sidan är Norge ett mycket mycket rikt land (pga oljan).
10.Tror jag säkert men det är även en fråga om priotering.
När jag läste tidningsartikeln tänkte jag mest på hur viktigt det är att ha sina katter id-märkta. Nu har man ju börjat chip-märka katter men jag för min del tror att det är bättre med tatuering så att vem som heslt kan se att katten är märkt utan att behöva ha tillgång till avläsningsinstrument.
Ja fast många ggr kan tatueringen t.o.m. vara oläslig tyvärr.
//Pia
Shimenas tatuering är oläslig. Hon behöver göra en tatuering i andra örat med. Pratade med agria om detta och hon sa att jag skulle ha gått tillbaka till veterinären direkt när jag inte såg vad det skulle vara för bokstäver och siffror.
Men… Shimena ska få en ny tatuering :)