Paracetamol - livsfarligt för katt!
Ge aldrig din katt värktabletter avsedda för människor.
Tabletter som innehåller paracetamol är livsfarliga för katter. Det ger förgiftningssymptom, som kan leda till döden.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Nu blev även jag intresserad. Kan du förklara mer om varför och hur?
Paracetamol har lever och njurpåverkan på människor i för hög dos. Jag antar att det är det som händer med katter fast i det fallet kan förgiftningen inträffa på mycket små doser. Katters lever är sämre på att bryta ned främmande ämnen än människor och många andra djur. Det hundar tål kan t.ex. katter dö eller bli mycket sjuka av. Därför ska man aldrig ge någon medicin till katter utan att först ha rådfrågat veterinären.
//Lena
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Tack 
Det har man ju hört talas om, att man INTE ska ge katter iaf den medicin som vi människor äter.
Sunt förnuft säger ju det också, men jag vill ändå veta varför. Det känns bättre om man förstår.
Acetylsalicylsyra som finns i albyl, treo, bamyl och massor av andra värktabletter är också livsfarligt för katter. Även där är det ämnet som är giftigt plus blödningsrisken.
//Lena
Bra att du tar upp detta, Lena. Det verkar vara en fråga som alltid är ny. Ok, en gång för länge sedan, när Pyssa var dålig, enda gången i hennes liv, så gav jag henne en åttondels barnalbyl när hon hade feber. Febern gick ner och hon blev bra. Men efter att jag hört om att det är farligt,, vilket jag gjorde några år senare, skulle jag aldrig komma på tanken ens.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....