Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbortsprungna-upphittade-katter
Läst 1270 ggr
tervmatte
0

En troligen hemlös herre

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

I en veckas tid håller jag på att mata en kattherre utanför min arbetsplats.

Första dagen jag såg honom höll han på att slicka på glycolfläckar på parkeringen… Jag försökte avleda honom men han kom tillbaka hela tiden. Till slut gick jag till närmaste affär och köpte en burk kattmat för att avleda med den. Först då fick jag erfara hur pass hungrig han var. Han högg och försökte äta upp plastskeden som jag skedade upp maten med. Vrålhungrig!

Medans han åt kunde jag äntligen känna på honom. Och mycket riktigt var han mycket smal, pälsen satt spänt på en massa ben..  En okastrerad hane med mycket stora familjeklenoder under svansen ;-)

Jag gick in och köpte en liten burk till och också den slank ner i missen med världens fart.

När jag närmade mig honom andra gången så gick han mot mig i 10m med rygg i en båge och rag, borstsvans med morrande ljud. Men hungern var starkare än rädslan och han kom och började slänga i sig maten. Det syns att han har respekt för människan…. 

Nu när jag kommer och rapar på honom (han verkar bo i en häck) så kommer han mot mig och mjauar. Därpå slänger han i sig maten. Idag försökte jag lyfta honom och det fick jag göra utan något problem. Jag satte honom i mina knä och han tittade bakåt på mig och lugnt gick ner igen. Inga klor eller fräsningar.

Dagen efter jag såg honom för första gången så satte jag på honom ett halsband med namntuben där jag bad den eventuella ägaren att höra av sig till mig. Ingen har ringt och nu är halsbandet borta. Antingen så har missen tappat det eller har någon tagit av det.

Jag har redan andra dagen behandlat honom med Stronghold. Han verkar inte ha några loppor eller öronskabb men man vet aldrig hur det ligger till med mask.

Och nu vet jag inte vad jag ska göra…

Katten är till 90% hemlös. Men den kanske har en oansvarig ägare som inte tar hand om honom.

Jag tänker på stackan hela tiden… Men jag vet inte om jag kan ta med mig honom hem. För det första är han okastrerad och jag har redan fyra egna kissar hemma (givetvis kastrerade), men jag är rädd att han ska slåss med dem. Han skulle behöva kastreras men det har jag inte råd med just nu, då första lönen från sommararbetet kommer om en månad och det andra arbetet jag har ger knappt något…  Men det skulle jag kanske kunna ordna nästa månad. Han måste också vaccineras.

Det jag är också orolig för är att han kanske är bärare av någon smittsam sjukdom (FIV, FeLV) och smitta mina missar. Som okastrerad hankatt har han nog haft många träffar i sitt liv…  Mina katter är vaccinerade men det är inte KKS katten, då KKS tyckte att det var onödigt att vaccinera deras hona när mina katter är vaccinerade…. 

Sedan så kan jag inte behålla honom för alltid då jag har redan tre egna katter, en stödkatt som verkar också få stanna här då kks verkar ointresserad av henne och en hund.

Jag vet att det är jättesvårt att hitta ett nytt hem åt en vuxen katt, speciellt om man bor i en by som jag gör. Här finns det massor med gratiskatter vid varje ladugård. Så här finns det ingen chans på ett nytt hem åt honom.

Hur gör Ni när Ni hittar hem åt vuxna katter?

Bilden på herren:

essut50
0

Åh va fin han är kissen.

Tänkte att du skulle försöka ställa honom i kö på några katthem..Ibkand har man tur att det finns plats efter några veckor. Annars så annonsera på nätet efter något bra hem…Om du tar in honom så kanske man ge ett bidrag till kasteringen..

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

cora
0

Lille gubben hoppas att någon kan ta in honom.  Jättefin och så hungrig.

brutt
0

3. Ohhh så sorgligt det är för så många katter.Hjärtat brister var gång det kommer en ny.

annebeate
0

Så fin han är. Hoppas det finns någon som kan öppna sin dörr för honom.

martdat
0

Ja han verkar hemlös elr kanske tillhör en bondgård och vandrat iväg. Kanske du kan lägga lappar i brevlådorna på landet i din närhet ? .

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

sugar
0

Så söt han är. Vilken tur att han träffat dig så han får mat, och blivit behandlad med Stroghold.

Gör som #5 skriver.

Till oss har kommit flera hemlösa katter.Vi bor på landet. Vi har 1km till den närmaste grannen. Jag har ringt runt folk i trakten. Min man har kört runt och frågat efter ägare till katterna som kommit hit.

Tyvärr har katterna varit ägarlösa. Vi har kastrerat,vaccinerat,I-d märkt och droppat i nacken. Men vi har haft den möjligheten att låta katterna vara kvar.

Förstår att du är orolig för smitta. Det är jag också. FIV och FeLV måste man ta blodprov. jag har alltid karantän på katter. Jag blandar aldrig katter. FeLv är inte alltid man ser på en katt viruset kan gömma sig i benmärgen. En katt med den sjukdomen kan se frisk ut, En FeLV katt kan också bli frisk från sin sjukdom. Och FIV är mycket smittosamt. FIV katt ska aldrig blandas med andra katter. En FIV katt kan leva som ensamkatt.

.

Onikan
0

Vad vacker kissen är!

Läskigt, han är så lik en katt jag också sett, utmärglad, skinn och ben, men aldrig fått fatt på. Men den kissen bor ju här nere, det är ju inte samma katt.

Men du har ju hittat hem åt vuxna katter förr? Hur var det med lastbilschaffören som kom och lämnade nåt hos er som slutade med att köpa katt också? ;) Du har inspirerat mig att prova alla möjliga vägar för att hitta kattköpare.

Annonser i affärer, annonser överallt på internet, annons i tidningen, annons hos veterinärerna. Sprida ryktet så att säga.

Angående smittan så tycker jag att du är klok som är försiktig. Men om du kan och vill ta in katten kanske du kan skapa en karantän i ett rum, ta på dig särskilda skor/tossor därinne, byta kläder och sprita händerna när du går ut. En egen mockaspade krävs förstås och rengör den noga dagligen, avföring kan ju sprida smitta.

Jag blir så varm i hjärtat att lillkissen får lite hjälp!
Även om du inte kan ta in honom än, så får han ju mat och omsorg, det är värt mycket det också. Än är inte vintern här heller, lyckligtvis, så han fryser ju inte ute.

Berätta hur det går!

destiny
0

Så fin han är. Och så bra att du hjälper honom.

Här kommer två katter som jag inte kan ta in men som bor i min källare. Dom har sin frihet men får mat och husrum här. Den som varit här längst är den som fräser mest åt mig. Undrar vad han varit med om…. Den andre har bara kommit här några månader, ser ut som han är ca ett år gammal. Han börjar sluta fräsa åt mig nu. Mager och eländig är han.

Jag har källare på mitt hus, har tagit bort en ventil till pannrummet och genom den öppningen kommer och går katterna som dom vill. Kanske någon annan kan göra likadant…

anebit
0

#0    En sån fin kisse och så hungrig stackarn.  Fint av dig att han får mat och även stronghold…. 

#6  Så bra att du kunnat ha kvar katterna som kommit..

#8  Jättebra lösning du fixat för de hemlösa.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

tervmatte
0

Tack för alla bra råd jag fick av Er.

Jag ska kontakta Oskarshamns katthem nästa vecka och se om dem kan ta kissen.

Katten befinner sig i centrum av en liten stad/samhälle och jag har idag efter jobbet gått runt och knackat dörr runt om i alla hus och restauranger och frågat om någon vet något mer om kissen. Tyvärr utan resultat. Så kattherren verkar vara hemlös.

Jag har inte träffat herren idag, då han endast kommer fram på kvällarna vid halv sju tiden när jag normalt slutar jobba. Herren har en inbygd klocka verkar det som :-)

Jag lämnade iaf flera högar med RC på olika ställen under häcken och vatten till honom. Imorgon är jag ledig men får nog endå åka ner dem sju milen och mata herren. Har man sagt A då får man säga B… Har man börjat mata så är det bara att fortsätta.

Idag ska jag skriva några annonser och sätta upp i affärerna i området, kanske någon hör av sig.

Jag har bestämt mig att iaf kastrera och vaccinera honom i slutet av månaden om inte katthemmet ska ta in honom. Sedan får vi se hur det blir…

Jag funderar så det knakar här… Det måste finnas en lösning för söta herren… Han verkar vara i kanske två-tre års ålder, men det är lite svårt att se på en katt tycker jag. Han kan lika gärna vara fem… Han har iaf inga sår eller andra men efter livet i det fria så långt jag kan se… Vekar inte vara en slagskämpe…

Bigless
0

#10 Har det hänt något sedan den 5:e?

Hawknestgrove
0

Ja lille vännen… HAr han fått något tak över huvudet?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

tervmatte
0

Hallå

Här händer det saker :-)

Jag har varit i kontakt med Oskarshamns katthem idag och så fort jag får tag i honom så finns det en plats färdig för honom där.  Han ska kastreras och vaccineras och få sitta i karantän ett tag, och sedan får vi se vad vi gör med honom. Just nu finns det inte några lediga platser i ordinarie boxar då de är överfulla med kattungar och andra katter men mot hösten borde läget lugna ner sig och då kommer han att få sin egen box.

Tills dess så ska han antingen sitta i karantänen eller komma hit, vi får se..

Däremot så fick jag hem en katt till i förrgår…

Efter att jag var färdig för dagen på mitt andra sommarjobb på ett fabriksområde (städar där på kvällarna) så gick jag mot bilen i ösregn och plötsligt hörde jag kattjamandet.

Jag vände om mig och mot mig sprang en genomblött katt och skrek allt han kunde. Jag vände och klappade honom på den kalla blöta pälsen. Stackan var full av fästingar och mager.

Fabriken ligger mitt i skogen och det finns inga hus i närheten. Jag kunde inte lämna stackan där och bestämde mig för att ta med honom hem. Som tur var så har jag en kombi med en stor hundbur bak och där kunde jag transportera Teodor som jag kallar honom :-) Han satt tyst hela resan hem. Nu ligger han i vårt sovrum, mitt i sängen och njuter.

Jag tror inte att han bor där någonstans där jag hittade honom. Han verkar ha gått runt ett tag nu om man ser på hans hull, päls och mängd fästingar. Han är inte ID märkt men däremot kastrerad. Iofs så kan han vara chippad men det kan jag inte kolla själv och närmaste veterinär ligger fyra mil bort… När jag nästa veckan lämnar Högsbys katt i Oskarshamn då ska jag låna en läsare av dem och kolla om Teodor är chippad.

Jag har iaf anmäld honom upphittad både hos kalmars och jönköpings polis. Han är inte anmäld försvunnen.

Lille Teodor är den gossigaste katten gud har skapad tror jag. Han bara kurrar hela tiden, trampar med framtassarna och vill sitta på ens knä. På nätterna sover han mellan oss i sänger som en liten sked och trampar i luften och kurrar.. Jag kunde utan problem klippa hans klor och kolla tänderna. Han verkar vara 1-2 år gammal lille gosse.

Idag åkte jag till stället där jag hittade honom (läs, till samhälle som ligger flera km bort) och satte upp massor med annonser om upphittad katt. Jag kommer att återlämna honom mot beskrivning.

Så nu sitter jag här och väntar på att någon ringer…. eller inte… Om han nu har en oansvarig ägare då är det bättre att han inte hör av sig… Det finns kanske redan ett hem för honom… Oskyldig Mer säger jag inte, hi hi…..

Men det kan också vara så att katten har varit innekatt någonstans och smitit ut… Men men den som lever får se…

Nu har han det bra i alla fall. Han äter och sköter lådan fint fint..

Han har också en ovanlig täckning och är superfin. Jag visar inte någon bild på honom än så länge då jag vill inte att någon oärlig person faller för honom och utnytjar detta till att få honom.

Han h

tervmatte
0

Hi, hi… Nu sover Teodor på min makes rygg.. Båda sover djupt :-)

Puma77
0

Så sött Anna. Nu är han torr o fin, får sova gott o äta go mat:)

//Pia

martdat
0

Skönt att det verkar bli en lösning för båda kissarna. de slipper ju vara hemlösa tack vare dig nu.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

tervmatte
0

Jag är också jätteglad för kissarnas skull Glad

Varje katt som kommer in är en katt mindre ur den 100 000 katters skara, katter som förr eller senare går ett grymt öde till mötes. Också vägen dit är oftast lång och plågsam…

Jag har tur som får hjälp av Oskarshamns katthem. Vilka underbara människor som jobbar där…

anebit
0

Så underbar läsning på kvällskvisten….Blir så lycklig ända in i hjärteroten av sådan här läsning

Vissa av er Hittekattsfolk är ena riktiga kattmagneter……  Jag ser aldrig några hemlösa kissar…   ja Lillpysen förståss som jag tog in i höstas men det är den enda……………….

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Hawknestgrove
0

Åh, så underbar läsning!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....