Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 7451 ggr
Ledin
0

Låst: klankar ner på kks!

Hmm jag är inne även på katter iFokus å där är nån som länkat kks som Stöd/hjälp hemlösa katter o då är det en som svarar: **Jag stödjer gärna, dock inte via det nätverket.
**Ni som är aktiva KKS kan ju gå in å svara lite på vad ni faktiskt gör. För detta tycker jag inte alls är bra,  bra onödigt uttal av den personen.

(har svårt o sova om ni undrar)

nils1
0

Det är alltid lätt att klanka ner på de som gör något åt situationen medan man själv inte gör ett sk*t. Det är lätt att inte gör något och vara felfri….

Ledin
0

så sant så. men eftersom jag vet att alla gör ett bra jobb anser jag att man då kan skriva vad dom faktist står bakom o allt man gör för katter.

Naquita
0

Hej

nu är jag trött på allt snack om att KKS är en oseriös förening. Ja, det finns brister, som i alla föreningar. Men vad säger att vi inte jobbar för att lösa dom, och att jobba mot samma mål?  

Ja, sanningen är ju att vi i KKS är just ett stort nätverk, en förening. INTE ett enda katthem. Vi kan inte jobba precis som " de fina seriösa katthemmen" gör som de säger, vi jobbar istället ute på fältet och med privatpersoner och eldsjälar som ställer upp helt ideelt(det gör ju alla, men jag menar att vi arbetar mer fritt och på större yta) vi hjälper ju även familjekatter där inte alltid ägaren är villig att vaccinera katterna/kattungarna innan flytt och då är det bättre att nya hemmet står för de utgifterna än att katterna avlivas för att vi begär vaccinering, för vi HAR INTE råd att vacccinera allas privatkatter vi hjälper till att omplacera som är kvar hos ägarna till hem hittas. Men de som tas in i KKS stödhem eller KKS aktiva är det ju skillnad med. Men ägaren har faktiskt fortfarande ett ansvar trots att de får hjälp utav oss.

Som sagt, det är skillnad på en förening som KKS, och en förening som enbart har ett katthem de tar in katter i och inga stödhem..STOR skillnad. och allmänheten måste lära sig se den skillnaden, annars kommer det alltid vara skitsnack och missförstånd.

Vi i KKS har valt att inte rikta in oss på några speciella katter, utan hjälper alla möjliga. vanvårdsärenden, hemlösa, dödsbor, allergi, privatpersoner.

Jag hjälper hellre de hemlösa katterna, men tänk på att ALLA i kks är vi olika personligheter med egna åsikter och tankar. Att dra alla över en kam om man haft problem med någon enstaka, är väldigt fel.

Nu svamlar jag bara, och det kommer säkert bli missfröstånd detta också, för så blir det med det skrvna ordet. Är det nåot ni inte förstår eller undrar öve,r så är ni välkomna att maila mig på emma@kks.nu så ska jag svara så gott det går.

Pjuh, det blev mycket;)

ha en bra dag!!

brutt
0

Skitbra skrivet Emma, tänk så enkelspåriga och inskränkta  folk kan va inteunderligt att det är krig i världen Personligen uppfattar jag det som att ett gäng stalkers kokat ihop sej mot KKS.Inte tänker såna på katter i vart fall där är det andra "känslor" som styr.

Ledin
0

ja, o jag vet ju hur tjejer/kvinnor är det ska snackas så in i havet om andra föreningar å det är inget bra dom har att säga heller. Jag tycker ju att kan man hjälpa till så ska man göra det. Vi har ju inte mycket pengar här tyvärr annars skulle jag haft eget katthem mm men vi kan erbjuda tillfälligt hem, å vi ger bra mat rena kattlådor och snälla barn som älskar katter. Vi gör det så tryggt som vi bara kan för katter här, jag upplevs som en kattmänniska som katter trivs med. Det är inget jag har valt utan det har bara blivit så fast så säger ju min man det djuret som itne du klarar av kan ingen annan få normal heller :) Men tillbaka till ämnet :P att snacka skit om någon/t är så himmla onödigt bättre knipa om man inte har något bra att säga.

nils1
0

Jag föreslår att KKS lägger ner sin verksamhet… då blir det säkert mycket bättre för de hemlösa katterna! :D

Herregud… snacka om dubbelmoral…. avla fram ännu fler katter och samtidigt ha kritik på de som försöker ta hand om "överskottet"…

Kittekatten
0

Fast man har ju rätt att säga sin åsikt, forumen är inte skapade för enbart ja-sägare utan är öppna för alla. Mycket av den kritik som just KKS får med jämna mellanrum handlar ju om olika prissättning beroende på pälslängd och vaccinationsstatus. Jag ser faktiskt inget fel i att kritisera det om man vill att alla bondkatter ska vara jämlika och vara vaccinerade.

Inte heller ser jag någon anledning till varför man inte åtminstone kan se till att alla katter är vaccinerade. Ta ett högre pris så betalar det sig själv, ta också en omplaceringsavgift av de kattägare som väljer KKS som förmedlare för sina katter som de av någon anledning inte kan ha kvar. Eller kräv av dessa ägare att deras katter ska vara 'åtgärdade' vad gäller kastrering, id-märkning och vaccination. Är man kattägare så har man ett ansvar och det är på tiden att fler inser det och inte bara lämpar över sitt ansvar på någon annan som t ex KKS.

Jag inser att KKS har en speciell organisation men det måste väl finnas en gemensam policy som man måste hålla sig till för att bli KKS-förmedlare?

gulliver
0

Hej Ledin!

Jag hänger inte riktigt med i svängarna. Kan du länka till den tråden/diskussionen?

Puma77
0

Här finns den.

//Pia

Lena
0

Veterinären jag brukar anlita är en av de på katt kunnigaste veterinärerna i landet. Han sa så här om KKS som han brukar samarbeta med. "Det är en av få föreningar som verkligen fungerar när det gäller hittekatter". Det är ju inte direkt ett dåligt betyg. Sedan är det en annan sak att allt kanske inte är helt perfekt. Jag tycker vi måste fråga oss vad som är viktigast i det katastrofala läge vi befinner oss? Hjälpa ett fåtal på ett perfekt sätt eller hjälpa så många som möjligt men ge avkall lite på kvaliteen?

Instämmer med #1 - det är så himla lätt att sitta i soffan med armarna i kors och ägna sin tid åt att kritisera dem som faktiskt gör något.

#7 Det är inte förbjudet att säga sin åsikt, men man ska samtidigt ta sig en riktig tankeställare och fråga sig vad man själv gör åt saken. Sista tiden har det varit ett obalanserat gnällanden mot KKS som jag upplever orättvist.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Mizzi
0

Men vad är det som sagts då och vem/ vilka är det som pratar ?? VAD är det som ÄR skitsnack.

Prat kommer väl inte igång utan någon anledning eller?? antagligen är det väl så att folk haft dåliga erfarenheter och får man inte tala om dom då ??

Det finns alltid fler olika sett att se på saker och ting.

Yttrandefrihet finns det visst något som heter.

Ska allt hyschas ner och inte få komma fram så blir det ju bara mer skitsnack i stället och det kan väl ingen kattorganisation vinna på.

Puma77
0

Nej givetvis ska inget tystas ner men man kan försöka använda saker som lyckats mindre bra till att göra bättre nästa gång. Det vinner man inte på genom att klanka ner.

Sen ändras en historia efter varje person som berättar den och många gånger kan det man får höra vara mycket värre än sanningen från början. Men det är också viktigt att höra sanningen från båda håll, vi har många gånger här på forumet brusat upp för något som inte var som det var från början. Senast om de tre kattungarna som "kidnappades" Där fick vi ju från början bara veta en version som visades inte stämma. Man ser saker och ting så olika och tolkar saker olika. Jag själv vill lära mig av mina misstag, jag vill inte ha en massa skitsnack utan fram med det och så hjälps vi åt att lösa det.

//Pia

brutt
0

Jag säger också alltid min åsikt och jag tycker det är inte upp till allmännheten som inget gör för katterna att sitta och håna de som gör det.Vidare tycker jag inte att andra privatpersoner  än föreningen själva ska ha en möjlighet att bestämma hur de vill och kan jobba för katternas bästa.Kanske är det svårt at förstå att KKS inte är en myndighet med skyldigheter gentemot ansvarslösa kattägare för många.Katterna blir ju ändå vaccinerade i stödhemmen och kastrerade så vari ligger skillnaden för katten troligtvis i att den får ha livet i behåll genom att snabbt omhändertas ovaccinerade som de katter är som andra icke gjort sej besvär för att ta hand om.

Jag kan ju inte heller sitta här och bestämma utifrån ingen vetskap alls om hur andra ska lägga upp sitt frivilliga arbete.

Leffe
0

Ingen är felfri, inget är felfritt och det mesta går på sikt att göras bättre.

Lena
0

#11 Ger dig samma svar som jag gav till #7 "Det är inte förbjudet att säga sin åsikt, men man ska samtidigt ta sig en riktig tankeställare och fråga sig vad man själv gör åt saken. Sista tiden har det varit ett obalanserat gnällanden mot KKS som jag upplever orättvist".

Jag har följt KKS sedan de startade sin verksamhet för många år sedan. Det finns ingen förening i Sverige som räddat så många utsatta katter som KKS gjort under årens lopp. För det vill jag ge KKS en ros - de förtjänar den verkligen. Riset ger jag istället till alla oansvariga kattägare i vårt land.

//Lena

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Sidentass
0

#15 Håller helt med här!

Silvestris
0

Ja, Ledin. Det är tråkigt när även tråkiga sidor uppvisas. Dock inte onödigt utan i allra högsta grad nödvändigt. Jag far dock inte med osanning utan har bekanta som har direkt dåliga erfarenheter av KKS. Både mindre allvarliga brister till riktigt allvarliga brister där man kan börja tala om djurplågeri (om inte det enskilda sötdhemmet faktiskt hade agerat på egen hand och avslutat lidandet för katten… en katt som mycket riktigt led av en dödlig sjukdom).

Det är jätteviktigt att även det mindre lyckade diskuteras och förs upp i ljuset för fel kan inte åtgärdas om de inte uppmärksammas! I USA har resonemanget att katthemsföreningar inte får kritiseras resulterat i ohanterbart stora nätverk som till stor del bara består av djursamlare. De räddar ju katterna från ett liv på gatan -> de får således inte kritiseras. En mycket, mycket, mycket farlig inställning.

Mizzi
0

Man ska nog inte vara så snabb att döma dom som har haft problem heller innan man vet hela sanningen även där skulle jag vilja säga.

En del har saker att säga i ämnet men kan inte av risken att bli påhoppad som smutskastare.

Sen finns det väl ingen som inte tycker det är bra att KKS finns och

gör ett oerhört bra jobb.

brutt
0

17 Tänker så här kan det vara så att om något går fel med en katt som KKS har tagit emot så  uppmärksammas det mera för allmännheten genom att katterna är i stödhem och stödhemmet sedan i sin tur berättar vidare till någon som berättar vidare osv.På ett katthem har man inte samma insyn och därmed inte heller samma möjlighet att veta vad som sker om man inte själv arbetar där som volontär.

Om jag skulle sprida alla rykten vidare som jag fått höra angående katthem skulle kravet komma att det stängs med omedelbar verkan och de ryktena är inte angående KKS orginasiation.

Man ska vara väldigt försiktig med att återberätta vad någon sagt för skälen till det sagda ordet kan vara något helt annat än vad man tror.

Silvestris
0

Jag tror inte att snedsteg inom KKS uppmärksammas mer än snedsteg i traditionella katthem. Detta just för att katthem i regel tvingas ta in volontärer så insyn sker trots att ett katthem kan te sig vara väldigt slutet.

Däremot är det bra mycket lättare att agera mot ett katthem (i bemärkelsen en förening som har en byggnad som fungerar som ett katthem) än mot ett nätverk som KKS där hela verksamheten baseras på stödhem och ett antal kontaktpersoner. Vem ska hållas juridiskt ansvarig i de fall de går fel i ett sådant nätverk? I fallet med ett katthem är det självklart. Djurskyddsinspektören åker till katthem, kollar läget och går vidare om det behövs.

I fallet med nätverk som tex. KKS är det inte lika enkelt för det inte alltid delaktiga delger vart aktuella katter befinner sig när en anmälan görs och om inspektören inte får veta vart katterna befinner sig kan deras skick inte undersökas, inte heller den miljö de befinner sig i.

Föreningar som KKS är mycket mer svårkontrollerade från ur djurskyddssynvinkel och därför är det superviktigt med öppenhet och att föreningen aktivt arbetar med att lösa konflikter som uppstår, tar till sig kritik och faktiskt ser till att kontaktpersoner som upprepade gånger hamnar i konfliktsituationer kanske sätts på en annan post. Man kan inte skylla allt på att kontaktpersonerna har sina egna personligheter och åsikter. De är representanter för föreningen och måste kunna skilja på sin privata person och den roll de har i föreningen.

brutt
0

20.En volontär på ett katthem berättade att hon blivit tillsagd att hon inte fick prata om verksamheten eller katterna , vet inte hur vanligt det är eller om det ens kan vara sant vad hon sa.Kan det sättas  någon slags tysnadplikt på volontärer?

Puma77
0

#21 mysko om det är så att de kan. Då går ju tankarna givetvis till om de har ngt att dölja.

Visst ibland kanske det gäller att ha tystnadplikt när det handlar om vissa speciella fall kanske men om verksamheten?

//Pia

brutt
0

22. Ja men ta det inte för givet att det är sant för det vet jag ju inte själv ens.Det är därför jag undrar om det verkligen finns krav på tysnadsplikt för volontärerna  inom några katthem?

Puma77
0

#23 ja det kan ju vara så att det missuppfattats. Vissa saker kanske är skretessbelagt och man inte får prata om som speciella fall där man får in katt. Men hur verksamheten fungerar i sig kanske inte är så.

Någon som vet?

//Pia

Silvestris
0

Det finns ingen juridisk tystnadsplikt kring katthemsverksamhet så hon skulle inte bryta mot någon lag genom att berätta för omgivningen vad som händer på katthemmet. Däremot kan ju viss information vara känslig och bör kanske inte spridas hur som helst. Jag menar då inte att man håller tyst om missförhållanden utan att man kanske inte ska sätta igång djungeltrumman om ett katthem utreds för tex. en smittsam sjukdom. I sådana lägen är det ju bättre att frysa verksamheten, utreda och när detta är gjort berättar man vad som hänt.

Men jag vet att en del katthem försöker sätta munkavle på volontärer och de katthemmen har definitivt inte haft god katthållning så de har haft sina runda skäl att vilja ha tysta volontärer. Missförhållanden ska man dock givetvis ALLTID anmäla även om man har lovat att knipa näbb.

johnnys girl
0

brutt Naturligtvis kan man inte lägga munkavle på folk. Det är ju vansinnigt. Tror att antingen du eller din kompis har missuppfattat något.

När jag började som volontär på Sth. Katthem var policyn att volontärer inte fick prata med besökare för att man inte skulle ge fel information om katterna eller våra regler kring kattköp.  Allt för att undvika missförstånd. Alla frågor hänvisade till den som var ansvarig för kvällen.  Detta synsätt är borta sedan länge hos oss, man ska inte idiotförklara folk, naturligtvis måste volontärerna få svara på tilltal och besvara de frågor man kan. På den tiden fanns det mycket som jag inte tyckte var bra med katthemmet och jag hade allvarliga funderingar att sluta som volontär. Men jag valde att stanna kvar och försöka påverka för en förändring till det bättre. Mycket har ändrats till det bättre, men det finns fortfarande saker att jobba med.

KKS gör mycket som är bra och de har all min beundran och respekt, men de gör även saker som jag skulle gjort på annat sätt. Har man synpunkter på hur en förening fungerar så tycker jag att man ska engagera sig i föreningen och försöka påverka för en förändring. Har man inte möjlighet till det så får man isåfall antingen gilla läget eller välja att stödja en annan förening som arbetar på ett sätt man bättre gillar.

Oavsett vilken förening man stöttar så går ju pengarna till behövande katter och det är väl ändå det som är det viktigaste.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

brutt
0

20.Angående vem som har det juridiska ansvaret när något händer är det väl beroende på vad som händer och vart det hänt.Alla måste ju ta sitt egna ansvar för vad de gör.Kan du ge en beskrivning med någon situation som skulle kunna uppkomma på grund av att KKS är en förening ett nätverk hur du menar?

brutt
0

26.Ja, någonting så vansinnigt kunde väl inte vara sant tänkte jag väl redan då jag fick höra det. Om det vore så kunde ju vad som helst hända med katter och de vore liksom utelämnade till några fås godtycklighet.brrrrr….

Lena
0

#23 & #24 När det gäller verksamhet som utförs av volontärer/frivilligarbetare existerar inte det juridiska begreppet tystnadsplikt. Däremot finns det något som kallas tystnadslöfte. Skillnaden mellan 1. tystnadsplikt och 2. tystnadslöfte är att 1. är juridiskt bindande = man kan bli åtalad om man bryter mot tystnadsplikten medan 2. enbart vilar på moralisk grund. Den som bryter mot tystnadslöftet kan inte åtalas och bli dömd för ett brott. Däremot kan man få sluta med uppdraget som volontär. Huruvida man inom katthemmen/föreningarna som jobbar för hemlösa katter begagnar sig av tystnadslöfte vet jag inte. Föreningar som Röda Korset har tystnadslöfte i de frivilligversamheter som riktar sig mot människor. T.ex besöksverksamhet till äldre.

#26 Här ger du ett utmärkt exempel på ett annat sätt att gå tillväga om man har kritik mot en förening. Man kan ju faktiskt påverka genom att bli mera aktiv istället. 

#17 Men har du några konkreta förslag att ge KKS för att de ska förbättra sin verksamhet? Och har du bara negativt att säga om föreningen?  Det jag främst reagerar mot är att du ger en så ensidigt negativ bild. Den stämmer inte alls med de erfarenheter jag har och känns helt enkelt inte rättvist. Om nu din bekant har haft en negativ erfarenhet så behöver det ju faktiskt inte innebära att allt som görs inom KKS är dåligt och uselt. Jag tycker alltid man har ett ansvar när man går ut öppet och kritiserar något. Det gäller att vara rättvis, saklig och välnyanserad i sin kritik.  

Nätverkstanken som KKS byggt upp sin verksamhet runt är ju faktiskt ganska smart med tanke på hur stor del av Sveriges yta som man kan täcka in och hur många katter man kan hjälpa. Sedan kräver det mer självständiga stödhem och ett annat sätt att tänka på. Jag är personligen mycket tilltalad av nätverk. Vi måste för att klara av hittekattsproblematiken hitta nya vägar att jobba på. Därför ser jag det som oerhört viktigt att vi fortsätter att utveckla nätverk som ett komplement till de katthem som finns. Men det är ingen lätt uppgift och det krävs nytänkande och goda viljor som ser möjligheterna istället för hindren. Jag skulle vara mycket intresserad av att få ta del av vad som varit bra och vad som varit problematiskt för att fortsätta en konstruktiv diskussion runt detta här på sajten och på så vis hjälpa till att driva utvecklingen framåt. Ju fler vi blir som jobbar för katterna desto bättre blir det ju trots allt. Kanske det kunde bildas flera nätverk i andra föreningars regi framöver?  

//Lena

brutt
0

20. Jag väntar också på att få höra svaret på min sista fråga angående ditt inlägg nummer 20 är väl trög men förstår inte utan exempel på vad du menar.

Silvestris
0

Kontaktperson nekar stödhem tillstånd att avliva en enligt veterinär dödssjuk katt (om jag inte missminner mig obducerades katten och veterinärens diagnos bekräftades).

Om stödhemmet i det läget gör som kontaktpersonen säger dvs. inte mycket alls annat än att ge understödjande vård, vem ska hållas juridiskt ansvarig för en eventuell anmälan om djurplågeri? Den som faktiskt sköter katten dvs. stödhemmet, den som inom föreningen har rätten att ta beslut över veterinärmedicinska beslut eller föreningen som sådan.

Om en kontaktperson nekar stödhemmet tillstånd att ta katten till  veterinär när de påstår att katten är sjuk, vem är då ansvarig för det potentiella lidandet katten utsätts för (om stödhemmet gör som kontaktpersonen säger)?

Helt enkelt, vem anses vara juridiskt ansvarig när en konflikt mellan kontaktperson och stödhem uppstår och katten kommer i kläm? Jag är inte juridiskt skolad, men det lutar åt att jag tror att stödhemmet som faktiskt har katten i ett reellt fall skulle anses vara den som är ytterst ansvarig eftersom katten befinner sig hos dem.

Ett konkret förslag på vad KKS bör göra har jag redan gett. De bör ta till sig kritiken, utvärdera den och följa upp de kontaktpersoner som upprepade gånger får kritik. Jag har inte en bekant som åkt på problem när h*n bestämt sig för att hjälpa KKS utan en handfull. Jag har fått veta, av personer inom KKS, att en del personer inom verksamheten anses vara "problematiska". Att ett fåtal ofta är inblandade i konflikter av olika slag. Sådana personer kanske inte ska ha uppdrag som involverar andra människor än föreningsstyrelsen… De gör kanske ett bättre jobb om de bara hanterar katter, inte människor.

Nätverk är jättesmarta eftersom man täcker stora ytor geografiskt, men de är oerhört svårkontrollerade för myndigheter (något som en del kanske ser som en fördel). Jag känner till ett fall där en anmälan lämnades in till djurskyddsinspektören och denne stod handfallen eftersom det inte gick att få information om vart den berörda katten fanns. En djurskyddsinspektör kan såklart inte leta igenom alla stödhem och katthem som finns så det fallet gick inte att ens utreda.

Lena
0

#31 Den som är stödhem skriver på ett kontrakt som är noga reglerat i 8 punkter. Det borde vara tillräckligt som underlag för att hålla juridiskt när det gäller själva ansvarsfrågan. Kontaktmannan har det juridiska ansvaret. Kontaktmannen har även förteckningar över vilka adresser katterna befinner sig på. Det borde med andra ord inte vara några som helst problem för djurskyddsinspektören att göra besök om det skulle anses befogat. I kontraktet står utryckligen att man inte behöver kontaktmannens tillstånd om det rör sig om akut sjukdom/skada. Däremot behöver man godkännande om det rör sig om förebyggande hälsovård. Jag har varit stödhem åt några KKS-katter tidigare och vet därför hur kontrakten ser ut. Jag är dock inte medlem i föreningen. Som Sajtvärd vill jag hålla mig så neutral som möjligt.

När det kommer till nätverk finns det naturligtvis svaga punkter som man får jobba med för att det ska fungera. Dock tycker jag att fördelarna med nätverksbyggande är så stora att de överväger nackdelarna. Problem är till för att övervinnas. Men det är bra och viktigt att indentifiera de svaga länkarna. Jag har svårt att tro att det är vanligt att någon är så krass så att de bygger upp nätverk med den baktanken att det ska vara svårt att ha tillsyn över verksamheten som bedrivs inom dem.

När det gäller kontaktmännen kan det säkert variera hur pass lämpliga dessa är för uppdragen. Så är det ju inom alla verksamheter - att alla inte passar lika bra för alla uppgifter. Där är det naturligtvis viktigt att det finns en öppenhet i en förening när det blir problem så att rätt man hamnar på rätt plats. 

Att utarbeta ett introduktionsprogram för stödhem där det noga klargörs vilket ansvar och vad som försväntas på en som stödhem är en annan viktig sak. Sådant kan alltid förbättras och utvecklas. Har en känsla av att stödhem inte allt för sällan går in i sitt uppdrag utan att riktigt veta vad de ger sig in på.  

Anledningen till varför det blir bristfälligt ibland kan (enligt mina teorier) tillskrivas den situation som råder där ute. De nödställda katterna väller bokstavligt fram i en aldrig sinande ström. De som jobbar med hemlösa katter är för få och tiden för knapp vilket gör att det inte hinns med att göras det som borde göras. Vi behöver bli flera helt enkelt på alla håll och kanter. Eldsjälarna där ute bränner ut sig.

//Lena

brutt
0

31.För några år sedan läste jag om en kvinna som skrev exakt samma historia på katter.nu det stannade dock inte därvid utan hela KKS gästbok blev plötsligt fylld av anklagelser och beskyllningar.Undrar om det är samma katt och samma kvinna samt samma kontaktperson som du nu skriver om.När hände det här?

Jag har aldrig behövt vänta själv med att åka med någon katt till veterinären vid sjukdom eller skada så det är för mej ett okänt begrepp att KKS skulle neka detta.

vet inte heller angående ansvarsfrågan om vems fel det blir men som människa måste man ju ändå ta sitt egna ansvar när ett djur blir sjukt om man ser att det lider och inget går att göra förutom med veterinärens hjälp så  är det klart att man åker dit fortast möjligt.Det ekonomiska kanske man inte kan tänka på just då men tar den biten snarast per telefon eller mail.Så har jag gjort ialla fall.

Beklagligt för den katten, sorgligt att den blev så sjuk.Men vi som inte var på plats kan ju inte veta vad som sades eller gjordes för den.Vi kan ju bara tala om de katter vi själva har fått möjlighet att hjälpa genom KKS försorg.

Silvestris
0

Jag har ingen aning om vad det för något som diskuterades på katter.nu. De tre fall jag har varit inblandade i har jag varit inblandade i eftersom det varit bekanta till mig som råkat illa ut (eller snarare deras stödkatter och nej, inga kontrakt har skrivits utan de har alla varit "brådskande ärenden" där kontrakt aldrig funnits med i bilden).

Att det sedan skrivs ett kontrakt som sätter kontaktpersonen som juridiskt ansvarig är ju bra, men funkar det i praktiken? Alla kontrakt som skrivs är inte juridiskt giltiga och jag vet ärligt talat inte vem som skulle tilldömas det yttersta ansvaret om ett fall verkligen hamnade i rätten.

brutt
0

34. Det var konstigt att inte kontrakt skrevs.Men på vilket sätt råkade de två andra stödhemskatterna illa ut som var hos dina bekanta?

Silvestris
0

Utan att gå in på detaljer (mina bekanta har inte valt att skriva här själva så därför tänker jag inte avslöja detaljer som kan identifiera dem) så handlar det om ett fall där katter bollades hit och dit mellan olika hem (inte helt friska katter) och i det andra handlade det om att KKS helt enkelt inte höll sitt ord. Stödhemmet var tydliga med att de inte kunde ha katterna längre än X veckor pga. att de skulle åka bort och vara borta i 2-3 veckor. KKS var helt införstådda med detta och placerade ut några katter hos dem och när de där veckorna hade gått ville/kunde de inte hämta katterna. Kontaktpersonens förslag var att lämna katterna ensamma i lägenheten utan tillsyn i 2-3 veckor! Är det öht. någon här som tycker att det är ett rimligt förslag?

Lena
0

Kontrakt finns och ska alltid skrivas med alla som blir stödhem för KKS. Det står i stadgarna. Jag kan naturligtvis inte sitta här och säga att det alltid skrivs, jag vet bara att jag alltid fått kontrakt när jag varit stödhem för dem. Du menar att kontrakten inte är juridiskt bindande? - ja då är det i så falla samma problem för alla stödhem i hela Sverige och inget som bara har med KKS att göra. 

Är det någon juridiskt kunnig som kan svara på denna fråga?

//Lena

Lena
0

#36 Nej om det du återger här stämmer då är det ett fall för Djurskyddsinspektören och inget annat. Jag hoppas hon tog kontakt med dem och fick det hela utrett.

//Lena

brutt
0

36. Naturligvis kan man inte lämna katter ensamna i två till tre veckor det är ju inte ens lagligt men man kan skaffa kattvakt däremot det måste man ju ändå göra när man har katter och åker på semester.Synd om KKS inte kunde ha katterna någon annanstans när de nu skulle resa bort så snart och ännu mer synd om ingen annan kunde ha ställt upp under de 2-3 veckorna.Men å andra sidan ska man inte bolla runt med katter så det bästa måste ha varit med kattvakt för katterna om inget annat gick att åstadkomma.Hur löstes detta?

Silvestris
0

Katterna packades in i en transportbur och återbördades till kontaktpersonen i sista sekunden. Kontaktpersonen var inte nöjd. Stödhemmet gick givetvis inte med på att lämna katterna ensamma hemma. Kattvakt fanns inte att tillgå (skälet till att stödhemmet redan från början var tydliga med att katterna bara kunde vara där en begränsad tid och absolut inte längre). Vad som hände med katterna sedan vet jag inte. Stödhemmet har inte heller fått veta något.

KKS lyckades på detta sätt göra sig av med ett stödhem för detta stödhem kommer aldrig mer ha med KKS att göra. 

Skälet till att detta stödhem valde att bli just stödhem och inte ett permanent sådant berodde helt och hållet på denna resa som var planerad sedan långt innan. De visste att de inte hade kattvakter på orten de bodde (alla har inte kompisar eller familj just där de bor) men de vill hemskt gärna hjälpa till. Därför bestämdes det att de skulle ha katterna fram tills de skulle åka iväg. En överensstämmelse som KKS representant sedan försökte bryta.

brutt
0

40.Mycket märkligt fattar inte hur en kontaktperson skulle kunna ha mage att ge de råden eller att bryta en överenskommelse..Men som jag tänker måste var och en ta ansvar för sina handlingar oavsett vilken organisitation man tillhör eller inte tillhör.

Bigless
0

Till er som inte varit djupt involverade inom KKS, där finns väldigt mycket brister, därav jag lämnar KKS. Kommer dock få reaktioner från andra aktiva inom KKS p g a att jag skriver detta men jag skulle kunna rada upp en rad med saker som är fel med KKS.

annebeate
0

Självfallet finns det alltid saker som kan bli bättre och kanske t o  m mycket bättre  inom  en organisation. Jag tycker att Lena  har skrivit mycket tänkvärt. KKS har fortsättningsvis mitt fulla stöd och jag tycker vi alla skall vara tacksamma över att KKS finns.

Mizzi
0

# 42  Starkt att våga träda fram och berätta det i en sån här tråd tycker jag.

Hur ska man kunna komma tillrätta med brister och problem om inte folk får/vågar prata om dom ??

brutt
0

44. Det är väl ingen som har sagt att man inte får prata om brister men att bara luddigt insuinera saker är som ryktesspridning inget bra för någon.Bättre att skriva klarspråk vad som hänt.

Bigless
0

#45 Skulle jag skriva dessa brister på detta forum så hade KKS direkt missat många gåvogivare, stödhem etc.

annebeate
0

#46 Genom att skriva som du gör tycker jag är förkastligt. Du skriver inga detaljer men misskrediterar KKS genom det sätt du uttrycker dig på och det måste du vara fullt medveten om. Detta slår bara tillbaka på dig själv.  Jag har alltid tidigare högaktat dig Morgan. Vad vet vi, du kanske skriver såsom du gör  för att du kommit i delo med någon på KKS.

Linda-Lou
0

Jag blir förvånad att människor som ställer upp som stödhem lägger ansvar på KKS att sitta kattvakt för det är så jag fattat det som. Jag tycker att det ligger i stödhemmets intresse att fixa kattvakt och inte i KKS. Däremot så om man har kommit övverens om det så är det ju en annan femma. Men i första hand tycker jag att det är ett ansvar man åtar sig och anser att man kan stå för när man ställer upp som stödhem. Jag skulle eftersom jag har katt inte göra så långa resor och definitivt inte ställa upp som stödhem om jag visste att jag behöver göra så långa resor utan att ha potentiell kattvakt redo. Jag vet inte vad som är problemet?

Jag ska resa iväg i sommar men har planerat kattvakt långt i förväg. Och jag reser bara i 5 dagar, kan inte vara borta längre.

Jag har full förståelse att KKS kan vara upptagna då det är en ideell förening som kräver tålamod och stort engagemang både av dom som jobbar i föreningen och vi utanför, vilket vissa visst har svårt att förstå.

Detta är bara MIN åsikt och ni behöver inte gilla den!

Jag tycker att det är fult av dig Silvetris att ens skriva om detta men inte kunna stå för hela sanningen.

brutt
0

46. Men om det är för katterna allvarliga saker måste det ju fram det är ju dem vi tänker på och kämpar för.Ingen vill väl ändå att katterna ska komma i kläm oavsett vad som händer.

48. Klart att inte några halva sanningar imponerar det finns alltid två sidor på ett mynt.

Jag menade absolut INTE att KKS skulle sitta kattvakt ursäkta om du uppfattade det så jag menade att stödhemmet kanske kunde ha ordnat med kattvakt genom någon person de kände.

Silvestris
0

Vad menar du med att inte stå för hela sanningen? Att jag inte hänger ut mina vänner som varit involverade? Så illa behandlade som de har blivit av KKS önskar jag inte att de blir igen och skulle jag skriva ut deras namn eller ens detaljbeskriva deras historier skulle de onekligen få KKS på halsen igen.

Jag har berättat så mycket jag finner lämpligt att berätta. Om de fd. stödhemmen vill gå ut med detta på forum är det deras sak att göra. Jag förklarar varför jag inte med gott samvete kan stödja KKS (däremot andra föreningar). Det ses som sagt inte med blida ögon att kritisera liknande organisationer, men vet du vad? Det struntar jag i för oegentligheter ska föras upp till ytan, inte tystas ner.

Men du kanske tycker att fall där dödssjuka katter nekas avlivning ska tystas ner så att det kan fortgå i det tysta? Att katter ska bollas hit och dit pga. en kontaktpersons principer? Att det är OK att bryta överenskommelser? Det stödhem som reste bort hade som sagt klargjort redan i förväg att det inte var aktuellt att ha katterna under mer än en begränsad tid. Möjlighet till kattvakt fanns inte. De val som fanns var:

1. Var inte stödhem alls.

2. Var stödhem under en begränsad tid och de valde det sistnämnda eftersom de ville hjälpa till och de litade på att KKS skulle lösa boendesituationen för katterna eftersom representanten sade att det skulle lösas. Självklart finner du ändå ett sätt att skuldbelägga stödhemmet och det är så himla typiskt.

Jag reser inte bort utan att ha kattvakt heller, givetvis inte men jag har mina katter permanent. Jag har inte gjort en överenskommelse med någon om att de ska bo här si och så länge. Att vara stödhem under en på förhand bestämd period och att skaffa katt permanent eller vara stödhem på obestämd tid är helt olika saker.

nils1
0

Vad som gäller den juridiska biten ang ansvaret för katter i jourhem. Den som har ett djur i sin vård är enligt propositionen till djurskyddslagen skyldigt att se till att djuret sköts enligt djurskyddslagens paragrafer. Oavset om man är dokumenterad ägare till djuret eller inte. Ett jourhem har katten i sin vård, vilket betyder att jourhemmet juridisk sett är ansvarig för kattens väl.

Min åsikt angående KKS är att det verkar som de har blivit för stora och har tappat kontrollen i viljan att rädda så många katter som möjligt. Detta är bara min åsikt, jag har ingen bra insyn alls i hur de jobbar.

annebeate
0

Det är ganska meningslöst med fortsatta inlägg  med beskyllningar mot KKS eftersom vi inte har faktaunderlag utan personligt färgade inlägg. En sak är klar att den förda diskussionen inte hjälper alla de hemlösa lidande katter som finns överallt i vårt samhälle.

brutt
0

51.Bra att du klargjorde detta på ett enkelt sätt sunda förnuftet säger ju att man går till veterinären med en dödssjuk katt oavsett vad.

Linda-Lou
0

Jag tror inte att det har skett under KKS hantering av katten att man nekat en dödssjuk katt vård. Och dessutom så får man inte placera ut en katt hos ett stödhem som ej kan ha på längre basis. Man får ju räkna med att det kan bli längre än det från början var tänkt. Jag tycker också att det är totalt onödigt att hålla på och dividera om detta mer. Det har enligt Silvetris hänt och det är inte alla på KKS fel OM det skett, då har den personen som hon talar om haft otur och den personen borde ha anmält detta.

Så att man drar alla över en kam på det viset är barnsligt och otroligt trångsynt. 

Det var allt från mig orkar inte lägga energi på detta mer…

Godnatt!

Imasy
0

Jag vill inte lägga mig i denna diskution huruvida kks är seriösa eller inte, då jag inte har någon insyn i föreningen.

Däremot så funderade jag på detta med kontrakt. Jag fick skriva på ett kontrakt när jag var stödhem åt ett katthem. Vilket det var är oväsentligt.

iaf så stog det bla annat att jag inte fick avliva, sälja katten osv utan föreningens tillstånd. då skulle jag få böta 1000kr.

Nu vart det så att det blev problem med denna katt jag hade. Hon pissade ner hela min lägenhet så det stank så illa att jag fick klagomål ifrån hyresvärden. upphörde inte problemet hade jag åkt på en katt kiss sanering, blivit vräkt, skuldsatt för resten av livet och blivit tvungen att göra mig av med mina egna katter också.

nu vet jag att stödhem inte växer på träd, och att katthemmet inte kan trolla, men läget blev riktigt akut och desperat. men det löste sig tillslut endå.

iaf så jobbar min mamma vid polisen, och hon hade hört sig för med sina kollegor, och enligt dem så skulle detta katthem aldrig kunnat hålla mig skyldig till något även om jag bröt kontraktet.

jag hade i princip kunnat säga att "hämtar ni inte katten inom en timme så avlivar jag henne" och sedan avliva katten utan att "åka dit" för det.

nu vet jag inte om det var en jurist i sig som sett över kontraktet, men enligt denne polisman, som även jag var i kontakt med sa att jag kunde aldrig bli polisanmäld för något.

Vill dock förtydliga att jag hade aldrig några planer att varken avliva eller kasta ut katten, ville bara påpekla detta om kontalktet i sig.

Silvestris
0

Tro vad du vill, jag vet och de berörda inom KKS vet antagligen också vilka dessa tre olika fall är.

brutt
0

52.Nej nu får vi fortsätta hjälpa hemlösa katter istället för att gräva ner oss själva i alla möjliga tvivel och negativa tankar.Allt faller säkert på sin plats inom tid.

brutt
0

Hoppas att jag inte ställt till något för någon genom mina frågor för det var absolut inte meningen. Tyckte bara att har man sagt A så får man säga B.annars är det ju meningslöst att ta upp ett ämne överhuvudtaget det blir ju bara att sätta myror i huvudet på folk.

Bigless
0

#47 Om det slår tillbaka mot mig själv, vilket jag skrev att jag tror får
jag ta men tråkigt att du tappar mitt anseende.

#49 Den dag jag inte längre är aktiv skulle jag kunna PM:a vilka brister KKS
sedan länge haft samt har. Tar det i s f via PM då jag inte tror att
Lena som är Sajtvärd på hittekatter vill föra denna fråga på publika forumet.
Sista inlägget.

Thaeri
0

Jag kan ju säga vad jag tycker.

En seriös organisation omplacerar inte ovaccinerade katter öht, eller okastrerade vuxna katter. Skit sak samma om det är privatpersoner eller inte, i längden håller det ner kattens status och bidrar till fler hemlösa katter som samma organisation får ta hand om. Är katterna avlivningshotade? Ja visst är det itne bra, men är det ärligt talat inte bättre då att EN katt avlivas än att samma katt omplaceras okastrerad till ett mindre seriöst hem, föder 20 ungar, vara 5 dumpas och bildar en ny kattkoloni som gör att samma organisation tre år senare har 30 katter att omplacera, medan lika många ur den dött svält- eller frysdöden? Bara för att de inte ansåg sig ha råd att kastrera honan till att börja med utan tyckte omplacering trots att hon fortfarande var fertil var ett bättre alternativ än avlivning?

Att omplacera okastrerade katter är att fälla krokben för sig själva helt enkelt.

Det där med att ta olika betalt beroende på hårlag… Jag kan förstå det, men samtidigt sänder det fel signaler, signaler om att långhåriga katter är mer värda än korthåriga. Speciellt som vaccinerade korthårskattungar kostar mindre än ovaccinerade långhårsungar, för mig är det på samma nivå som när "uppfödare" prånglar ut blandrasungar - som på sin höjd är avmaskade - dyrt bara för att de på något sätt anses "finare" än bondkatter. För en seriös köpare spelar väl ändå omsorgerna katten fått roll, inte hur lång päls den har?

KKS gör en jättebra insats i många fall (jag är ju själv stödhem åt denna organisation), men det finns en hel del som behöver förbättras, bland annat just de här två sakerna.

Linda-Lou
0

Fast om omplaceringen är akut när katten är utifrån så är det lite svårt för KKS att punga ut med pengar bara sådär. Jag hade inget själv emot att kastrera mina. Det var en del av processen att skaffa katt att få visa att jag tar mitt ansvar osv.

Naquita
0

Jag tycker det är rätt kul att se hur många det är som är helt SÄKRA på att vi i KKS inte ser de problem som ibland kan uppstå och  att vi absolut inte försöker förbättra dom. att vi inte alls har möten och diskussioner och uppmärksammar saker.  För nej, vi i KKS är så trångsynta och lär oss inte utav misstagen, och alla vi 20talet aktiva är precis likadana och gör samma fel och har samma åsikter. JA, där slog ni huvudet på spiken!!

jag blir så TRÖTT!!

Leffe
0

Det finns fel och brister överallt. Till och med i regeringar och myndigheter. Men felen kan åtgärdas, men allt har sin tid och man får väga för- och nackdelar mot varandra

Naquita
0

Jag kan bara svara för mig själv.Jag har då aldrig haft katter i stödhem utan kontrakt, jag försöker vaccinera så många som möjligt men ibland får någon katt vänta lite. De flesta katter under mina vingar är kastrerade, de som inte är det har varit för unga eller haft kattungar eller andra anledningar.

Jag har också gjort fel emellanåt, jag är inte så dum att jag inte sett det. Men jag LÄR mig av mina misstag. Och nej, en katt ska inte leva oavsett , är en katt t.ex dödsjuk så ska den somna in, att det någon gång råkar bli så fel som silvertris skriver är beklagligt. men alla har vi även olika synsätt på vad som är "dödssjuk" eller inte. Den som säger att den aldrig gör något fel skrattar jag bara åt, så dum är man väl ändå inte att man tror man är felfri?

Jag har inte varit aktiv i KKS så himla länge. blev stödhem när jag flyttade hemifrån 2002 tror jag, och blev förmedlare för cirka ett år sedan. Så nej, jag vet inte hur det varit i denna förening innan och kan inte uttala mig om det.

Det blir lätt missförstånd om man bara tar till det skrivna ordet, men jag tror och hoppas de flesta stödhem jag haft känner att vi haft en bra kommunikation. JAG försöker så gott jag kan..Sedan måste jag säga att alla stödhem är inte änglar, det är ofta de dåliga stödhem som skriker högst och syns mest, men som egentligen själva är boven i dramat.

Men i slutändan av tråden är jag bara jag, Emma 23 år gammal, privatperson med ett eget liv, känslor, åsikter och tankar och INTE felfri..

johnnys girl
0

#62  Tack Emma!

Nu skrev du visserligen detta i en något ironisk ton, men det är kanske precis det här som behövs.
Att KKS går ut och säger, "Vi är  medvetna om att det blir fel ibland men vi har lyssnat på kritiken och jobbar med att  förbättra våra rutiner"

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

Lena
0

Det verkar onekligen finnas en del saker som KKS behöver jobba med. Jag hoppas därför att föreningen tar till sig synpunkterna som kommit fram i tråden. Jag tror precis som #51 att en förklaring kan vara att KKS växt sig så stort. I sådana lägen brukar det handla om att organisationen behöver ses över. Sedan är det viktigt för alla organisationer säväl föreningar, företag och offentlig verksamhet att ha en lyhördhet för omvärldens uppfattningar. Man behöver även ha ett system för hur man hanterar intern kritik. Det finns stora vinster i att hitta former för detta. Även om man är en förening är man beroende av hur medlemmar och omvärlden i övrigt uppfattar själva föreningen. Samtidigt har alla föreningar naturligtvis en idé, en kärna, som det byggt upp sin verksamhet runt omkring. En kärna som är själva anledningen till att föreningen en gång har bildats. Konstycket är att hålla ideerna vid liv samtidigt som man är lyhörd för omvärldens synpunkter. 

KKS är viktiga för katterna även i framtiden, därför hoppas jag nu att ni inom föreningen kan sätta er ner i lugn och ro och försöka utvärdera det som framkommit på ett konstruktivt sätt. Ta er den tiden även om den inte finns - det kommer ni att vinna på.

//Lena - Sajtvärd för Hittekatter iFokus

Lena
0

#64 Ditt inlägg kom till under tiden jag skrev #66. :) Vill därför tillägga att jag bara sett KKS positiva sidor eftersom jag haft just dig Naquita som kontaktman när jag varit stödhem åt KKS. Allt har fungerat perfekt med kontrakt, veterinärkostnader och kommunikationen runt katterna. Den här andra bilden som framkommit i tråden stämmer inte alls med det KKS jag har erfarenheter av.  Det är viktigt att förtydliga tycker jag.

//Lena

destiny
0

#64 "Sedan måste jag säga att alla stödhem är inte änglar, det är ofta de dåliga stödhem som skriker högst och syns mest, men som egentligen själva är boven i dramat." Där tror jag du slog huvudet på spiken! 

Jag tycker inte det är rättvist att dra hela KKS över en kam. Jag är övertygad om att KKS gör otroligt mycket för hemlösa katter. Jag är själv stödhem sen ca 1,5 år tillbaka. Jag vet att min kontaktpersons katter ska vara vaccinerade, kastrerade och idmärkta innan dom flyttar till permanent hem. Sen kan det hända saker under vägen så att det kanske inte alltid blir gjort innan katten flyttar det vet jag inget om. Men att det kan hända oförutsedda saker har dom felfria människorna som klankar ner på KKS ingen som helst förståelse för.  Och då menar jag både det jag läst här och på andra forum.

Sen består KKS inte av en person utan av många som jobbar på olika sätt. Människor som lägger ner hårt arbete på sin fritid för att hjälpa hemlösa katter. I mitt stille sinne undrar jag vad alla dom som kritiserar så hårt själva gör för att hjälpa upp situationen. Inte blir varken KKS eller andra föreningar hjälpta av kritik genom hörsägen. Jag har flera bekanta som sagt… Hur saker och ting kan förvrängas under vägen vet väl alla…

Jag är inte odelat okritisk mot KKS själv. Att katter av olika anledningar inte alltid vaccineras mm - så mycket måste man väl kunna lita på en ny ägare att man tror att det blir gjort! En ägare som inte köpt katten på annons för en krona tassen utan väljer att ge några hundra för den och skriver kontrakt.  Det jag reagerar mot är att alla katter ska räddas till varje pris. En gammal sjuk katt har rätt att få somna in. I samråd med veterinär. Även en yngre katt har rätt att få somna in om den är mycket sjuk och den får genomgå mycket lidande (t ex operation efter operation) för att den kanske ska bli frisk. Då anser jag att det är humanast att låta katten somna. Men det anser tydligen inte alla i KKS. Jag har läst, i mycket tycke,  om skrämmande "räddningar" på hemsidan under åren.

Leffe
0

Hur man än vänder det så har väl många katter fått det bättre tack vare KKS. Det får man inte glömma bland all negativ kritik. Katter som annars kanske skulle haft ett helsicke idag om de över huvudtaget överlevt

Silvestris
0

Ett problem är att det inte går att lita på att katter vaccineras och kastreras i det nya hemmet. Det finns inga garanatier för det oavsett om det är katthem eller uppfödare som säljer katter. Oavsett vad man skriver i kontrakten. Det finns kattköpare som när de köper katten har de bästa intentioner och visst avser att både kastrera och vaccinera, men sedan mattas det av lite. Katten är innekatt, varför ska den kastreras? Varför ska den vaccineras? Kattköpare påverkas ju av alla i sin omgivning och kanske har de människor i sin omgivning som inte anser att det är lönt att lägga pengar på katten och sådant kan man ta intryck av.

I USA har det gjorts undersökningar på det här med okastrerade katter, om de kastreras i sitt nya hem eller inte. Av alla de okastrerade katter som omplaceras kastreras endast 50% av dem och då är det relativt vanligt i USA att den nya kattägaren får med sig ett presentkort på gratis kastrering hos katthemmets veterinär. Det handlar alltså inte om kostnader i alla fall. Av dessa 50%, hur många får avkommor? Gissningsvis alldeles för många. Målet med katthemsverksamhet bör väl vara att man till slut inte ska behövas, men genom att placera ut okastrerade katter försäkrar man sig i princip om att man kommer behövas ett bra tag till. Även de mest duktiga och ärliga människor råkar ut för tjuvparningar och det är inte vidare vanligt med abort hos katter idag.

Att man tar olika betalt beroende på hårlag och kanske tom. färg är inget jag tänker protestera mot. Katthemmen behöver få in pengar och tyvärr lever ju de liksom alla vi andra i den bistra verkligheten att vissa katter är generellt sett mer eftertraktade än andra och då ser jag inget fult i att ta mer betalt för dem. Pengarna behövs och gör nytta. Däremot är det ju snett om vaccinerade katter säljs billigare än ovaccinerade katter.

brutt
0

Jag tycker att det här har tagit på tok för stora ptopositioner,En del har fått för sej att KKS katter inte skulle kastrerats tom eller vaccineras.och går ut med det i media.Det här är ju skrämmande läsning och man undrar har inte folk annat att göra än att sprida rykten.Jag har alla kvitton och alla intyg kvar både på kastreringar idmärkningar annan veterinärvård som jag här låtit utföra hos legitemerad veterinär på de katter vi här i Norrköping har tagit hand om och KKS betalat av insamlade medel så kom inte med några falska påståenden, nu är jag arg.De katter som kommit i stödhem innan min tid här fick stödhem och permanenta hemmet skriva på ett kontrakt med förbindelse om att låta kastrera och vaccinera katten detta för att situationen var akut med annars avlivning runt hörnet.och inga lokaler att låta utföra denna nödvändiga veterinärvård tillgängliga bara privatpersoners hem.Man måste som stödhem vara ärligt och låta utöra dessa åtgärder samt skicka in intyg på att det är utfört givetvis.Att sitta och tycka en massa går ju men gör om samma sak själva istället tänk så många katter som slipper gå förvildade utomhus då.Eller vänder till de katthem som avlivar allt som inte ger inkomster.De katter som avlivats här var så sjuka att ingen räddning fanns genom veterinärvård överhuvudtaget. Ni har så förutfattade meningar och vet så lite det är faktiskt så att vi som utfört ett jobb på en plats är de enda som kan berätta om hur verkligheten varit för katterna ni har inte ens sett dem möjligtvis på bild.

brutt
0

69.Ja annars kan man ju lika gärna låta alla katter springa runt okastrerade vind för våg och blunda.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Nu blev jag väldigt fundersam när jag läser denna tråd, anses min fråga/ inlägg stötande eller olämpligt får väl en moderator ta bort den. Frågan har inget direkt med trådstartarens inlägg att göra och jag är inte involverad i KKS (detta är ej ett ställningstagande för eller emot KKS utan jag är engagerad i den stad jag bor i ett katthem) utan vet bara det jag nu läst på iFokus och KKS hemsida. Jag tvivlar inte en sekund på att det görs ett enormt arbete för hittekatter inom KKS.

Men på KKS hemsida har ni artiklar och info om vikten av att kastrera och vaccinera sin/a katt/katter medans ni samtidigt säljer både okastrerade och ovaccinerade katter till ett lägre pris. Jag har försökt finna kommentar på er hemsida om detta ställningstagande men ej funnit även om den kanske finns där. Så jag hoppas någon här då många KKSare är här inne kan ge lyse över föreningens ställningstagande och policyn i att sälja okastrerade och ovaccinerade katter vidare? Känns lite som ni själva motarbetar ert eget enorma arbete.

Jag kan ju inte garantera att någon här inte tar mitt inlägg som kritik mot denna föreningen men lika bra då missförstånd så lätt uppstår här att klargöra så är inte fallet utan en fundering runt för mig ett motsägelsefullt ställningstagande och därav min fråga.

Trevlig helg

Silvestris
0

Informationen kommer ju från KKS själva.

Vid förmedling av en katt varierar priset beroende på om katten är kastrerad, vaccinerad eller inte.

Det är varken hörsägen eller rykten. Är det rykten så är det KKS själva som satt igång dem genom att skriva ut informationen på sin hemsida.

Och som sagt, människor är inte alltid ärliga. Både katthem och uppfödare försöker få köpare att kastrera sina katter via kontrakt och ändå visar det sig att en del av dessa katter får avkommor. Antingen pga. olyckor eller för att man haft otur och blivir duperad av en oärlig människa (de finns tyvärr). Det är den bistra verkligheten och jag hoppas verkligen inte att någon förnekar att detta förekommer.

Leffe
0

Man kan ju tyda det som skrivs här att om inte katten är kastrerad och vaccinerad så ska ingen ta hand om den. Anser att det trots allt är bättre att någon tar sig an katten även om den är okastrerad ovaccinerad. Tycker något verkar galet i hela debatten

brutt
0

74.Förstår du inte vad jag skrev. De katter som akut måste omhändertas till stödhem finns det naturligtvis ingen tid till att låta vaccinera och kastrera innan de kommit inomhus i stödhemmet. Menar du att en kastrering och vaccinering då skulle ske utomhus på klippor , under en sten eller ute i skogen. KKS är inget Vanligt katthem med lokaler och karantän men vi kanske skulle ha ordnat med karantän ute i skogen.Allt för att likna så mycket som möjligt på ett katthem för någon annan lösning på katternas helvete verkar du inte förstå.

Mizzi
0

Personligen tycker jag kastrering,vaccinering, och märkning är a och o för alla kattägare .

Det borde också vara en regel som alla kattorganisationer har  innan man säljer en katt.

Detta är ett budskap som inte nog kan påpekas anser jag.

Därför tycker jag det blir lite konstigt när en organisation som månar om katter inte ens gör det, utan kan sälja okastrerade ovaccinerade och omärkta katter , vad ger det för signaler ??

Då kan man ju fundera på om man inte tagit sig vatten över huvudet och tagit på sig mer en man klarar av om man inte har pengar i organisationen till det innan man säljer en katt eller vad det nu beror på.

Ingen organsiation kan hjälpa alla katter hur man en vill,  någonstans måste man ju dra en gräns även där .

Det är också viktigt i arbetet att allmänheten ska börja förstå hur viktigt det är att ta sitt ansvar för sina katter , men om en kattorganisation inte ens gör det så blir jag lite orolig över vad det kan sända ut för signaler.

destiny
0

#75 Du skriver det jag tänker.

brutt
0

77. Ja, har du så mycket pengar att du kan ge KKS lokaler överallt i hela Sverige där det behövs kastreras och vaccineras bland de utslängda hemlösa katterna så är ju detta snabbt avklarat alla utslängda katter blir då vaccinerade och kastrerade innan de placeras i stödhem.Problemet är väl bara då att man vet inte var man ska bygga på förhand.Bättre att försöka se saker som de i verkligheten är och har ett stödhem ptoblem med något bör de kontakta KKS direkt.

Silvestris
0

Givetvis kan man inte kastrera och vaccinera katterna innan de placeras i stödhemmen, men en katt som sätts i stödhem är ju fortfarande i föreningens vård, eller hur? Den är inte att anse som förmedlad (jag utgår ifrån att en förmedlad katt är en katt som har omplacerats till ett permanent hem).

Poängen är att katterna bör vaccineras och kastreras innan de placeras ut i permanenta hem om det inte föreligger veterinärmedicinska skäl som hindrar detta.

Men jag kanske har missförstått vad en förmedlad katt är? Jag trodde i min enfald att en förmedlad katt är en katt som placerats i ett permanent hem och den nya ägaren har betalat förmedlingsavgiften och skrivit på ett köpekontrakt (och således är katten inte längre i KKS vård).

Mizzi
0

# 76  Nej vad jag menar är att man ska kanske inte ta på sig mer än man klarar av eller har ekonomi till.

Om saker och ting ska fungera så måste det även finnas vissa gränser, det låter hårt jag vet men det är ju trotts allt sant.

Hur är det med sammarbetet katthem emellan i sverige, finns det något sådant ??

Kanske man kunde hjälpas åt och sammarbeta för att lösa en del av problemen ?? kanske man redan gör det vad vet jag.

Hitta nya vägar och tänka om i vissa situationer, det är så jäkla svårt att beskriva hur man menar så här på ett forum utan att det ska bli fel eller misstolkas av någon.

Jag hoppas någn förstår något av min "tänk"

Mizzi
0

Sen var min tanke det som # 80 skriver.

Poängen är att katterna bör vaccineras och kastreras innan de placeras ut i permanenta hem.

Silvestris
0

Jag har inga problem att förstå vad du menar.Flört Jag tycker det är viktigt att vara konsekvent i sitt agerande. Man kan inte säga en sak och göra en annan och förvänta sig att folk ska göra som man säger. Lite som "barn gör inte som man säger, de gör som man gör" och vuxna människor fungerar faktiskt rätt mycket så också även om vi ibland lyckas tänka till bättre än så.

destiny
0

För att det står pris på ej kastrerade samt ej vaccinerade katter i KKS prislista betyder det att man helst/gärna eller vad man vill kalla det, säljer såna katter? Det kanske står pris eftersom det av olika anledningar förekommer att såna katter säljs. Om jag t ex har en stödkatt som jag inte hunnit få kastrerad/vaccinerad men bestämmer mig för att behålla då ska väl även denna katten kosta något? Rimligen inte lika mycket som om jag väntar tills den blivit kastrerad samt vaccinerad på KKS bekostnad. Eller jag kanske måste vänta med att köpa ut den tills jag hunnit kastrera den på KKS bekostnad? Läser jag åsikterna i tråden måste det vara så!

Vad jag vill ha sagt är det kan finns många anledningar till att det ibland säljs okastrerade och ovaccinerade katter. Jag förstår inte kritiken mot just detta. Eller kritiken mot att långhåriga katter kostar mer. Det är efterfrågan som styr som i så mycket annat. Jag tycker inte det är konstigt alls om en förening försöker få in så mycket pengar som möjligt till verksamheten.

Silvestris
0

Men det handlar om en stödkatt och en katt som sätts i stödhem kan ju inte anses vara förmedlad. Det är den väl inte förrän ett ägarbyte har skett (ett juridiskt sådant, man har skrivit ett köpekontrakt och betalat avgiften). I min mening borde stödkatter inte skrivas över på sina nya ägare förrän kontaktpersonen har kastrerings- och vaccinationsintyg i handen. Jag vet att det finns veterinärmedicinska skäl till att djur inte kan genomgå dessa ingrepp, men de flesta katter kan både vaccineras och kastreras vid någon tidpunkt.

Ingen påstår att KKS föredrar att omplacera katter okastrerade och/eller ovaccinerade, jag tror tvärtom att KKS försöker kastrera och vaccinera så mycket de bara kan, men det faktum att de har med förmedlingsavgift för dessa katter på prislistan ger sken av att det sker mer än i undantagsfall. Om det är så att det endast sker när veterinärmedicinska hinder föreligger är det ju smart att skriva ut det, om inte annat för att förklara att dessa katter faktiskt inte kan vaccineras eller kastreras.

Som sagt, vill man vara genuin och sprida kunskap får man leva som man lär. Att katter inte kastreras eller vaccineras pga. veterinärmedicinska skäl motsäger dock inte läran.

Att förstå den kritiken borde inte vara så svårt, däremot behöver man ju inte hålla med i den.

brutt
0

83.Men om något hem hellre vill ha en akut katt alltså en katt i stor nöd permanent direkt ska då KKS säga nej för ingen har kastrerat idmärkt eller vaccinerat denne tidigare? Med resultat att katten får ingen hjälp alls i ett akut läge.

Imasy
0

Jag kan väl säga som så, att de huskatter jag har köpt har ingen varit kastrerad eller vaccinerad, (förutom Lizzie som det skrevs om på SKS) det har jag fått göra själv.

på sätt och vis så tycker jag väl att alla katthem ska föregå med gott exempel, oavsett om det är kks eller inte. Men, när inte privatpersoner vaccinerar/kastrerar, även om jag önskar att det var så, varför halshugger man katthemmen som inte gör det?

jag kan säga själv, att de flesta katter jag har tagit hand om har ingen blivit vaccinerad, men däremot kastrerad om de har haft åldern inne. Nu har jag iof inget katthem i ryggen, och hur jag än vrider och vänder på mig så är jag inte miljonär.

även om jag förespråkar vaccinering, så tycker jag att det primära är att katten är i säkerhet och inte kan föröka sig. en vaccinering kan man strunta i att fylla på, men en kastrering kan man ju inte "ta tillbaka" eller vad jag ska säga.

jag får iaf id-märka katter/hundar själv, så chippade är de åtminstonde när de lämnar mig.

Silvestris
0

Nej, givetvis ska de inte säga nej men det hemmet kan få vara stödhem tills vidare. När katten sedan har som allra minst kastrerats kan den skrivas över på den nya ägaren. En ganska enkel lösning.

De privatpersoner som varken kastrerar eller vaccinerar predikar antagligen inte om hur viktigt det är heller. Antingen bryr de sig inte eller så har de inte tillräckligt med kunskap för att inse vikten av det. Det är skillnaden! Katthem som hela tiden aktivt förespråkar kastrering och vaccinering bör givetvis föregå med gott exempel.

brutt
0

85.Leva som man lär …hur behandlar du de hittekatter du har tagit hand om då och vad anser du viktigast att katten kommer i säkerhet och snarast möjligt blir kastrerad så den inte kan producera ännu fler hemlösa katter och givetvis även vaccineras mot smittsamma sjukdomar snarast möjligt.Eller ser du det som så att ingen katt tas omhand någonstans om man inte har lokaler till att kastrera och vaccinera på stört innan någon människa får förbarma sej över katten som permanent hem eller vad du nu utryckte?

Tycker dina resonnemang borde riktas till alla oansvariga kattägare i stället Börja med ordet Kastrera, följ djurskyddslagen vaccinera mot sjukdomar och släng inte ut era katter till hemlöshet sluta med orden visa förståelse för att andra inte orkar ta hand om era tillkortkommanden.

Imasy
0

Det jag gör med de katter som flyttar, är att skicka med en massa information om tex kastrering, vaccinering osv som jag har beställt från sjurskyddet bla.

Silvestris
0

Jag har bara tagit hand om en hittekatt, jag är allergisk och håller mig därför numera till den ras min allergi tolererar. Den katten kastrerades, vaccinerades och ID-märktes.

Som jag ser är det ALLA goda kattvänners uppgift att leva som de lär dvs. om man hela tiden undestryker hur viktigt det är att kastrera och vaccineras katter måste man ju även göra det själv. Annars är man inte trovärdig. Omgivningen ser på hur andra tar hand om sina katter, de står inte bara och lyssnar till vad de säger.

Jag tycker att det absolut allra viktigaste är att katterna är kastrerade så ska man sätte ett minimikrav är det kastrering som är minimikravet. 

Bara genom att själv ha en bra katthållning påverkar man omgivningen. Jag vet att jag har påverkat min omgivning iaf. Många har gått från att "bara ha katt" (dvs. skaffa katt och ge den mat, inte mer) till att faktiskt börja bry sig mer och kastrera, vaccinera och försäkra katten istället för att bara avliva den när den blir sjuk eller skadas.

Baby steps, ju fler "goda kattägare" som finns ju fler kommer vi få eftersom vi påverkar våran omgivning och katthemmen spelar en stor roll. Kan de inte ha den katthållning de kräver att andra ska ha blir de inte särskilt trovärdiga och de kommer inte påverka omgivningen lika starkt (i en positiv riktning) som de skulle om de faktiskt lever som de lär.

bumbimia
0

Att driva en stor förening som KKS kräver inte bara människor som vill lägga ner mycket tid och ork, utan det finns tydliga regler hur verksamheten ska bedrivas.

Att sälja katter okastrerade med motiveringen att det nya hemmet ska göra det är väldigt konstigt när KKS vill påverka kattens status och minska antalet hemlösa katter.

Det är tragiskt att stödhem ska behöva "tigga" pengar för kastrering och vaccinering för att KKS inte har råd att betala.

När KKS lägger ut tex 20 000 på en katts veterinärvård.

zenita
0

jag har varit stödhem till kks sedan dec förra året o jag är helnöjd. jag har emma som min kontaktperson o det funkar jättebra mellan oss.  aldrig haft nåra problem.  jag tycker allting blåses upp lite för mycket

brutt
0

Angående försäkra är det förstås oerhört viktigt att detta görs snarast möjligt när en katt tagits omhand för att undvika onödigt stora kostnader hos veterinären det tjänar framförallt katten på.De numera kattägare som jag skrivit kontrakt med har övertagit de försäkringar som vi redan hade tecknat för de katterna.Men sedan har jag full förståelse för att katter som akut omhändertas för att ingen annan möjlighet finns kanske får vänta med sin försäkring tills pengar finns tyvärr.Men återigen då om katten led sådan nöd att det inte fanns annat att göra än att ta in den ur djurskyddssynpunkt alltså räcker inte med kastrering vaccinering och tillsyn skulle nog inte försäkringsärendet bli prioritet nummer ett snarare hur mår katten  alltså veterinärbesök och sedan var ska den placeras.

Silvestris
0

Du tycker att det blåses upp för att du själv bara har positiva erfarenheter. För de som varit inblandade i negativa fall är det definitivt inte uppblåst. Att kalla det uppblåst är att förminska deras upplevelse.

nils1
0

Tänkte berätta om hur vi jobbar på Göteborgs Katthjälp (som i jämförelse med KKS är en pyteliten förening).

Alla vuxna katter som säljs är kastrerade, vaccinerade, id-märkta, avmaskade och har fått en hälsokontroll. Äldre katter tas alltid blodprov på när de plockas in, oavsätt hälsostatus.

Kattungar säljs med minst en vaccination, avmaskning och hälsokontroll. Ett kastreringsintyg ska skickas in till oss när katten har blivit kastrerad, vilket tas upp i kontraktet.

Det finns ibland möjlighet att ta hem en katt som fortfarande står under medecinsk behandling. Förengingen står i så fall för kostnader som uppstår vid denna behandling. I fall det råder osäkra omständigheter om kattens framtid vad som gäller hälsan tecknas jourkontrakt tillsvidare.

Katter som tas in akut och placeras i jourhem kan aldrig adopteras av jourhemmet omgående. Vi tecknar alltid ett jourhemskontrakt tills katterna är kastrerade, vaccinerade, idmärkta mm. Det har hänt att den som omedelbart ville adoptera en akutkisse har backat ur av olika anledningar och då är man glad att det tecknades ett jourkontrakt.

Att sälja ovaccinerade kattungar och okastrerade vuxna katter är något som går emot våra egna principer, vi vill inte att privatpersoner gör det, så varför ska man göra det som organisation som vill öka kattens status. Flyttar en katt till permanenthem som av veterinärmedicinska skäl inte har kunnat bli vaccinerad eller kastrarad står föreningen för kostnaderna.
I fall jourhemmet/ eller permaenthemmet vill betala för kostnaderna av t ex en vaccination bokförs detta som en gåva till föreningen.

Känner vi att vi inte kan ta ekonomiskt ansvar för fler katter än som finns inom föreningen, blir det intagningsstopp… hur svårt det än är att inte kunna hjälpa kissarna som behöver oss. Vi gör det för att inte förlora kontrollen över vår verksamhet och för att kunna hjälpa dom katterna vi redan har tagit an oss på bästa sätt.

Vi har gjort misstag vilket vi har lärt oss av och kommer säkert göra misstag igen, ingen är fullärd och felfri, men vi försöker i alla fall gå före med bra exempel.

Till sist tycker jag att Naquita slog spiken på huvudet i inlägg 64 "Sedan måste jag säga att alla stödhem är inte änglar, det är ofta de dåliga stödhem som skriker högst och syns mest, men som egentligen själva är boven i dramat."  Håller med helt och hållet!

Lena
0

Först och främst så måste vi nyansera oss lite här tycker jag.

I den här tråden har medlemmar med olika erfarenheter mötts - de med enbart negativa erfarenheter av KKS, de med enbart positiva erfarenheter av KKS och de som har både negativa och positiva erfarenheter av KKS. Det tyder på att det är som det alltid brukar vara - sanningen ligger nåonstanns mitt emellan. KKS har antagligen en del brister, men det betyder inte att allting som föreningen gör är uselt och dåligt. Vissa händelser ligger dessutom flera år tillbaka i tiden. Nytt vatten flytar under alla broar och så har det antagligen gjort i KKS också. Ny medlemmar tillkommer, styrelsen förändras osv. Sedan är det ju även så med oss människor att vi är subjektiva i våra bedömningar. Det kan ofta vara så mycket annat som färgar av sig på vara bedömningar än vad som rent objektivt har hänt. Men låt oss nu inte träta om vems uppfattningar som är de rätta. Kan vi inte istället enas om att vi har olika erfarenheter av KKS som förening?  

Det känns nu som att den här tråden börjar fyllas av sidodiskussioner som skulle må bättre av att fortsätta i egna trådar.

Kastrering och hur viktigt det är - lägger in en artikel om detta här som vi kan diskutera vidare - Kastrering den magiska formen

Problemen med att katthemmen/föreningarna inte räcker till - lägger in en annan artikel här om dettta - Kalla siffor i hittekattsdebatten

Jag hoppas någon mera från KKS har möjlighet att gå in i den här tråden och bemöta den kritik som framkommit och kanske förklarar lite av hur föreningen tänker och resonerar runt detta.

//Lena - Sajtvärd för Hittekatter iFokus

Lena
0

#93 Ett mycket bra och givande inlägg! Att ta del av sådana här erfarenheter från er på Katthemmen är guld värda. Det är också en av anledningarna till att jag startade den här sajten för två år sedan.

//Lena

brutt
0

Jag har bara kunat svara för mina egna åsikter och hur jag upplever varför en del saker inte fungerar som på ett sedvanligt katthem men ändå kan utföras.

Om sedan något stödhem hade något problem angående vad som helst som rör katten eller katterna de tagit hand om måste det ju lösas med den angivne kontaktpersonens hjälp annars blir detju ingen hjälp ändå att bara skriva här.

Puma77
0

Naquita är ju min kontaktperson med Tudor som fick stanna permanent hos mig. Han kom ju okastrerad och allt och det skulle fixas till när han var gammal nog. JAg själv ville bidra med det så jag betalade det med egna pengar och papper skickades till Naquita. Hon skickade både stödhemskontraktet innan och sen även omplaceringskontraktet som är viktigt att ha i mina ögon. På dem står allt och även om man köper en okastrerad katt så står det skrivet att man ska fixa det och detta skriver man under på.

Givetvis är det tråkigt om man inte sköter det här med kontrakt och allt när man är kontaktperson och det är lite lågt.

Men samtidigt får vi inte dra alla i KKS över samma kant om ett fåtal inte sköter sig. Det finns många som gör ett enort arbete. JAg har hjälp KKS sen ca ett halvår tillbaka och har nu tagit över en del av den gamla "webbshopen". Jag har ingen insatthet i hur kontaktpersonerna jobbar mer än det jag sett från Naquita. Men även om inte kritiken är riktad mot mig och mitt arbete så tillhör det KKS och jag blir givetvis ledsen och tar åt mig också när man läser kritiken som riktar sig till KKS i helhet och inte bara till de berörda personerna.

//Pia

destiny
0

Från #96

"Vi har gjort misstag vilket vi har lärt oss av och kommer säkert göra misstag igen, ingen är fullärd och felfri, men vi försöker i alla fall gå före med bra exempel. "

"Tänkte berätta om hur vi jobbar på Göteborgs Katthjälp (som i jämförelse med KKS är en pyteliten förening)."

Där finns väl en del av förklaringen om KKS gör fler misstag. Det är en stor förening, fler som kan göra misstag. Det man får hoppas är att KKS (och alla andra) lär av sina misstag.

Själv har jag som sagt inte haft några problem med KKS vilket ju beror på att jag haft en bra kontaktperson. Mina stödisar under denna tiden har blivit kastrerade, vaccinerade och idmärkta. Kontrakt har skrivits.

Silvestris
0

Precis så anser jag att katthemsverksamhet ska skötas.

Naquita
0

#102 Ja, det tycker jag med katthemsverksamhet ska göra.

Men kks är INGET katthem. Du kan inte jämföra oss med ett katthem som bara har en station och endast omplacerar katter som tagits in i katthemmet.

nils1
0

Vi jobbar även med jourhem, om man nu har 100 eller 1000 jourhem inspelar väl inte på vilka regler man hanterar?
Har KKS inte 2 eller 3 katthem också?

destiny
0

#104 Reglerna kan kanske vara samma men om man har 100 katter i föreningen och 1 % blir felbehandlat är det 1 fel. Har man 1000 katter och 1 % blir fel är det 10 katter. Och är det 10 fel som begås märks det mer än 1 fel. Därför märks så klart eventuella fel KKS gör mer än om en liten förening gör fel.

Thaeri
0

Men alla de där katter förmedlats utan att kastreras och vaccineras på grund av att den ursprungliga ägaren hotar med avlivning, menar ni som tycker att det är ok att det är BÄTTRE att den katten får leva men i slutändan ger upphov till en massa lidande för många fler katter, än att den istället får somna in lugnt och stilla?

Har ni tänkt i de banorna någon gång?

#61, nej DU hade inget emot att kastrera dina, men du hade väl lika gärna kunnat betala de pengarna till KKS som direkt till veterinären? De som inte gör det utan tycker att en kastrerad och vaccinerad katt är för dyr, den personen lär inte se til latt få detta gjort själv heller.

Och jag pratar inte stödhem här, när katten bor i stödhem tillhör den fortfarande katthemmet och då är det inte så konstigt om den kommer in direkt utifrån och dessa saker görs under tiden i stödhemmet. Jag pratar om när katten skrivs över på den nya ägaren.

Silvestris
0

KKS utövar i allra högsta grad katthemsverksamhet. Verksamheten baseras visserligen på stödhem/jourhem men även katthem finns och verksamhetens grundsyfte är ju detsamma som det hos en förening som fysiskt "bara" är ett katthem dvs. att ge hemlösa katter nya hem och att sprida information om god katthållning.

destiny
0

#106 Du menar alltså att man ska ta för givet att dom katter som förmedlas okastrerade förblir okastrerade trots att det är kontrakt skrivet?

Jag är självklart för kastrering före förmedling men jag tycker det är bättre att katter får komma in och förmedlas okastrerade (med kontrakt) än gå kvar ute och garanterat vara upphov till fler oönskade katter.

Thaeri
0

#108, inte alla men många. Jag har hört om fd KKS-katter som fått kullar så det förekommer. Jag vet även flera uppfödare som sålt katter med avelsförbud (medicinska skäl) där nya ägaren lovat dyrt och heligt att kastrera och det varit inskrivet i kontraktet men sett annonser om kullar efter dessa på Blocket.

Kontraktet är itne juridiskt bindande, vill nya ägaren låta bli att kastrera kand en det, det är fullt lagligt och inget KKS kan påverka alls.

Och vad jag förstått det är det itne i första hand katter som kommer helt utifrån som förmedlas på detta sätt, utan katter med ett hem där ägaren hotar med avlivning. Dessa katter springer inte ute år efter år efter det, de får somna in om inget nytt hem hittas, åtminstone om ägaren är konsekvent.

Puma77
0

#106 en som tycker det är för dyrt att vaccinera och kastrera katten ska inte ha någon katt och i kontraktet står det klart och tydligt att de ska kastreras om de inte är det. Det ska ske inom 3 mån efter det att kontraktets skrivits.

//Pia

Thaeri
0

En lösning på hela problemet skulle ju kunna vara att nya hemmet är stödhem tills kastrering och vaccinering är fixad och att den då betalar för det själv och sedan får överta katten gratis. Då äger KKS fortfarande katten tills det att kastreringen är gjord och har alltså full rätt att åka och hämta katten - även om det bara är för att ta den till veterinären för kastrering och sedan lämna tillbaka den - om det nya hemmet struntar i den biten.

Thaeri
0

#110, nej de ska inte ha någon katt, likt förbannat skaffar dessa människor katt ändå. Det ändrar sig inte för att vi som är ansvarsfulla sitter och säger "de ska inte ha någon katt", det är inget vi kan påverka, inte om vi inte lyckas ändra vissa lagar i varje fall.

Den bistra sanningen är att den nya ägaren kan strunta totalt i vad kontraktet säger, lagligt sett har KKS ingenting att säga till om när katten väl skrivits över. Vill inte nya ägaren kastrera slipper den  och har stöd för det i lagen, åtminstone så länge det är en privatperson det handlar om och inte uppfödare.

Jag är inte ute efter att klanka ner på KKS, utan förbättra vissa delar, och då måste man se till vad verkligheten säger inte bara om de stackars hemlösa katterna, utan även hur det fungerar efter att katten fått ett nytt hem.

Puma77
0

#112 ja visst finns det personer som skiter i allt och är helt oärliga. Jag kan ju inte sätta mig in i det då jag själv försöker göra det rätta, men det hjälper ju inte de som är oärliga.

//Pia

Thaeri
0

#113, precis och därför ska vi åtminstone försöka se till att de katter vi kan påverka inte hamnar hos en sådan ägare :)

Denna kommentar har tagits bort.
nils1
0

#105 Om reglerna skulle vara detsamma skulle det knappt förekomma att kattungar säljas ovaccinerade och vuxna katter okastrerade, det är det jag menar.

Nu står det ju t.o.m på KKS hemsidan att visa katter säljs ovaccinerade och okastrerade. Hur kan man då förvänta sig att allmänheten säljer sina katter vaccinerade och kastrerade när de som ska gå före med gott exempel och vill höja kattens status inte gör det?

Jag vill inte heller klanka ner KKS då jag tycker att de i grunden gör ett jättebra jobb, men som jag skrev förut, känns det som att de har tappat kontrollen.

Ledin
0

Om katthemen har intagningstop på katter vilka ska då ta katter? Jag tänker på dom 3 som jag har haft här då genom kks som levde ett mycket tufft liv vid en trafikerad väg som boplats en murad trapp. Vinter o kylan fanns rena turen att folk gav dom mat, vad skulle hänt med dessa katter om itne KKS fanns? En rätt säker död skulle jag tipsa på iaf. O det kan inte vara lätt att få en förening att funka med så många personer o alla som ringer om katter. Att kks katter får ungar har jag fått info om att dom är redan dräktiga när dom kommer o så lågt gången att det skulle vara som ta ut färdiga ungar det e grymt. Jag hoppas att misstagen som har inträffat är engångsföretelse. Alla lär vi oss av fel o misstag även en gök som jag :)

Thaeri
0

#117, Det jag hört om (och känner en) är katter som lämnat KKS okastrerade, mest ungar och då är det ju förståeligt att de inte är det men även någon vuxen, som något år efteråt fått en kull.

Det bästa KKS kan göra är att se till att sådant inte förekommer alls så långt det är möjligt, bland annat genom att aldrig skriva över en okastrerad vuxen katt på en ny ägare. Ungar är det ju lite värre med, men de är väl ändå relativt lätta att bli av med, så höja priset och ge en del pengar tillbaka om man skickar kvitto p åat tkatten kastrerats kanske? Eller precis som med vuxna, att katten inte skrivs över förrän kastreringen är avklarad, den gräns de flesta veterinärer har är trots allt 6 månader, dvs 3 månader efter en kattunge kan flytta från mamman.

brutt
0

Har varit ute och ätit middag med ett stödhem i kväll det var trevligt för katterna i stödhemmet  mår bra och är kastrerade idmärkta och vaccinerade 2 gånger  dessutom har de genomgått behandling med Strong hold med gott resultat en blev även badad med Dermocan shampo som liten kattunge eftersom den lille hade ohyra OBS! då men inte nu längre.Stödhemmet har fått betalt för dessa av veterinär rekommenderade samt utförda åtgärder genom KKS insamlade medel.Har aldrig varit med om att NÅGON KKS katt inte blivit kastrerad inom rimlig tid. Men det hade THari en gång ,undrar hur det stödhemmet resonerade.Ja ja man kan inte råda över allt och alla man får väl försöka utstå det  att det finns alltid något rötägg som fular sej ändå.

Puma77
0

Då jag beslutade att Tudor (som är bror till de katterna Ledin berättade om i #117) skulle stanna hos mig fick jag betala en förmedlingsavgift.

Då jag betalade hans kastrering och allt själv behövde jag inte betala det fulla priset för en okastrerad katt utan betalade det pris man får betala för en okastrerad katt. Alltså tar de ut mer för en kastrerad, vaccinerad katt.

//Pia

Thaeri
0

#119, den katten tror jag inte gick via stödhem utan placerades direkt i ett permanent… den kan ha varit en kattunge men vad jag har förstått det så var den inte jätteliten utan tillräckligt gammal för att kunna blivit kastrerad i alla fall. Dräktigheten var inte planerad, men ägaren var väl inte direkt ledsen över det hela heller och hade kanske släppt ut katten fertil senare om det inte blivit som det blivit.

Nu är katten kastrerad däremot, och det här var ett par år sedan vad jag förstått det (kände inte ägaren då), men stämmer de tider h*n berättat för mig föddes kullen något år efter att h*n adopterade den här katten.

Och varför ska man utstå att det finns rötägg som fular sig om man kan förhindra det? Är man inte medskyldig om man kan göra något åt saken men väljer att låta bli?

#120, när det gäller priser citerar från KKS hemsida:

"350 kr
Korthåriga kattungar samt vuxna korthåriga katter varken kastrerade eller vaccinerade

500 kr
Korthåriga vaccinerade kattungar samt vuxna kastrerade eller vaccinerade korthåriga katter

700 kr
Långhåriga kattungar samt vuxna långhåriga katter varken kastrerade eller vaccinerade

750 kr
Korthåriga vuxna katter, kastrerade och vaccinerade 

1 000 kr
Långhåriga vaccinerade kattungar samt vuxna kastrerade eller vaccinerade långhåriga katter

1 200 kr
Långhåriga vuxna kastrerade och vaccinerade katter

3 000 kr
Raskatter med stamtavla, kastrerade och vaccinerade"

Av detta kan vi utläsa att långhåriga okastrerade och ovaccinerade katter värderas högre än korthåriga som är det ena av det, och till och med nästan likvärdigt med korthåriga som är både och! De långhåriga som är enbart vaccinerade eller kastrerade kostar återigen mer än de korthåriga som fått alla omsorgerna. Hårlaget är det som folk i första hand får betala för och inte omsorgerna!

Visst, tjäna pengar kan man ju, men det höjer knappast huskatternas status, speciellt då det alla tänker på om man säger "huskatt" är en korthårig "vanlig" katt.

Hawknestgrove
0

Sällar mig till Pumas inlägg nr 100. Morgan är fortfarande en god vän till mig via nätet och per telefon och för mig är han den "galjonsfigur" som kännetecknat KKS för mig. Detta tom innan jag började häcka på Internet. JAg har  ju också lite kluvna värderingar, då det är jag som sköter Tradera åt KKS. Men jag vill ju, som alla här inne, att det ska gå bra för alla kattförmedlare, oavsett om de är små eller stora och  att alla går mot samma huvudmål! Så alla får ju jobba på och försöka förbättre det som eventuellt är fel.

Ingen är felfri. Vi är trots allt bara människor.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

karins
0

Håller med Gunilla här ovan, Kunde inte skrivit det bättre själv.

nils1
0

#120 Då jag beslutade att Tudor (som är bror till de katterna Ledin berättade om i #117) skulle stanna hos mig fick jag betala en förmedlingsavgift.

Det är precis det jag tycker är märkvärdigt, att man hanterar olika sätt att sälja katter. Jag tycker det är fel att adoptera bort okastrerade vuxna katter. Att du kastrerade katten är ingen garanti att någon annan gör det.  Att man lägger ut en prislista på hemsidan där det ingår ovaccinerade, okastrerade katter betyder ju att det inte förekommer sporadiskt men att det är allmän praxis hos KKS.

Genom att ha en gemensam policy man står fast vid täcker man av farhågor som att okastrerade katter förmedlas till folk som inte kastrerar katten, kattungar som inte blir grundvaccinerade och eller kastrerade i deras permantenta hem mm. Det verkar som det i nuläget beror på vilken kontaktperson man har i vilken mån det säljs okastrerade katter mm

Jag har inget emot någon kontaktperson hos KKS eller dyligt, jag tycker bara att denna policy att sälja ovaccinerad okastrerade katter är märkvärdig. Enligt mig kan man inte höja kattens status genom att själv sälja okastrerade och ovaccinerade katter.

Puma77
0

#124 Tudor kom till mig som akutkatt. Han plockades ju in och fick sitta i karantän först. Väl hos mig skulle han hur som helst kastreras och vaccineras. KKS skulle betala det men jag ville göra det själv ifall det var så att jag skulle behålla honom. Skulla jag inte det så var det mitt bidrag till KKS. Att han inte var kastrerad innan han kom var ju för att han kom som akutkatt och var 6 mån ca. Min tanke om jag inte kunde behålla honom var ju att han aldrig skulle flytta okastrerad.

När omplaceringskontraktet skrevs var han både kastrerad och vaccinerad därav betalade jag bara 350 kr då jag betalat det andra själv. Annars skulle det varit mer.

//Pia

Naquita
0

Nu missuppfattade ni mig. Jag sa inget om regler osv, utan att vi inte jobbar på samma sätt som ett vanligt katthem. Det måste väl alla fatta?edan att det är samma regler för katthem som oss fattar väl jag också. jag är fortfarande inte dum.

jag tycker också att alla katter som omplaceras bör vara kastrerade minst, men ibland blir det inte alltid så..varför? jo, för att om vi inte agerar snabbt mördas katten. Och att det egentligen är ägarens eget ansvar är en helt annan historia. Nu är jag trött på att vara den enda som skriver från KKS här, då jag redan uttryckit mina åsikter klart och tydligt, och inte känner att jag har något mer att ge i denna tråd. Min energi skbehöver gå till viktigare saker just nu.

Undrar ni över något finns alltid vår interna mail alla@kks.nu eller till förmedlarna formedlare@kks.nu

bajj

Nilshult
0

Tack Brutt!

Jag håller med dig det var verkligen mycket trevligt igår kväll. 

Mitt stödhem består av så pass mycket rum att alla katter kan om så önskas ha ett eget rum i vanlig hem miljö. Alltså kan katterna vara åtskillda om så behövs. När vi tagit in en ny katt är den i ett karantäns rum tills vaccinering och behandlingar av olika slag har verkat. Sedan får kattten leva ihop med de andra katterna. För att ytterliggare socialisera katterna har jag en egen katt som är lika tam och lydig som en hund. Den katten gör att stödhemskatterna snabbare märker att människor inte är farliga och blir på sikt tamare. Som Brutt beskriver lämnar ingen katt mitt hem innan alla behandligar är klara.

Puma77
0

#127 åh så skulle jag vilja ha det hemma hos mig, men med en etta är det svårt att ge katterna egna rum och kunna ha karantän:(

Ett bra jobb ni gör för katterna.

//Pia

Nilshult
0

#128 Tack! Alla har kanske inte dessa förutsättningarna men det viktigaste är att man gör vad man kan efter sin förmåga.

brutt
0

121.Ok men om en katthona genom kanske olyckliga omständigher smet eller liknade innan kastrering och nye ägaren beslöt att låta henne föda kanske av medicinska skäl om hon var långt gången så var det samtidigt tusentals som inte fick det tack vare KKS, jag menar att det är bättre att inte låsa sej i en honkatts oplanerade dräktighet och förkasta de tusentals som blivit kastrerade inom tid tack vare KKS

Innan var det Morgan som hade detta ärende men ärendet övergick till Birgitta för ett och ett halvt år sedan och det har fungerat mycket bra med kontakterna när det har behövt rådgöras angående någon katts situation eller vård.Bättre kunde det inte ha blivit med tanke på avstånd.

Här har tack vare KKS förhindrats att mängder av katter fått ungar och mängder har utplacerats.Vi som engagerat oss i denna kolonin hade aldrig kunnat göra allt detta som gjorts utan hjälp från KKS därigenom har många födda och ofödda räddats

Jag anser fortfarande att andra som inte har ansvar och insyn i en verksamhet kan bestämma hur saker ska vara i en förening utan att ens veta omständigherna som föreningen jobbar under.

Sånt här gör att man tappar sugen totalt och är destruktivt för katterna Jag  tänker ni som vet allt så väl Varsågoda och gå ut i verkligheten och låt oss då heller aldrig mer träffa på en koloni där ingen katt kastrerats under 15 år det är faktiskt 15 år av lidande för mängder av katter där man blundat och gått därifrån.Men otack är världens lön och det är beklagligt för alla de katter som har kunnat räddats från misär.

Skriver inte mer i den här tråden nu då jag märker att många fortfarande tror att KKS är  katthem och vill bestämma hur reglerna där ska se ut Den önskan har jag inte själv och  är glad över var katt jag kunnat hjälpa med KKS bakom.Medskyldig hade jag varit om jag blundat för de nödlidande katter jag sett och gått därifrån.

Linda-Lou
0

Jag lägger upp min fråga såhär till alla er som tycker att KKS gör fel när dom tar in akutkatter utifrån okastrerade och ovaccinerade: Så då menar ni att en katt som går okastrerad ute som är akut att ta in att man inte ska ta in den då för att den är okastrerad?? Det motsäger sig självt. Så låter det när man läser era kommentarer.

Jag tycker fortfarande att alla eldsjälar på KKS är toppen. Att det sedan brister i en del jourhem/stödhem beror enbart på jourhemmet/stödhemmet i så fall inte KKS om dom gjort sitt jobb att fånga in katten och satt den i vad KKS trodde var ett tryggt jourhem/stödhem. För KKS litar på att dom som beslutat sig att vara Jourhem/stödhem kan ta på sig det ansvaret utan att det ska bidra till dessa olyckligheter som Silvetris bekanta har varit med om.

Dom jourhem/stödhem jag har haft kontakt med har haft ett gott samarbete med KKS och dom har kunnat lösa saker sins emellan. 

För tänk efter både en, två och tre ggr innan ni åtar er det ansvaret som följer med att ta en stöd/jourkatt. Det är ett ansvar och en skyldighet att se till att katten har det bra.

Och i de fall inte KKS kan betala på stört pga att dom behöver samla in pengarna så får man nog vara beredd att punga ut med dom pengarna så länge eller ha en veterinär man kan ta faktura hos, alltså ha bra kontakt med denne.

Linda-Lou
0

Stödhem, vad är det?
Föreningar som arbetar med katthjälpsverksamhet fungerar alla på olika sätt. Därför är det väldigt viktigt att man vet hur föreningen arbetar innan man anmäler sig som stödhem.

Inom Kattkommando Syd fungerar det så här:
Stödhem är ett tillfälligt hem där katten bor under tiden tills vi hittat ett permanent hem. Som stödhem står man för mat, sand och omsorg. Kattkommando Syd står för veterinärvård. Katten har en kontaktperson som under stödhemstiden arbetar med att hitta ett permanent hem åt katten. Det är kontaktpersonen som stödhemmet ringer till om problem eller frågor, kontaktpersonen ska hjälpa och råda stödhemmet och tillsammans försöker man göra stödhemstiden så bra som möjligt för katten.

Kattkommando Syd har huvudansvaret för katten, stödhemmet har inte rätt att flytta katten, sälja eller skänka bort den även om de hittat ett hem till den. Alla sådana beslut måste först godkännas av kontaktpersonen i föreningen.

Vad krävs av stödhemmet?
När man läser om alla katter som far illa rycks man lätt med och vill hjälpa dem genast. Men det är viktigt att man inte blir stödhem utan att tänka igenom saken ordentligt först. Man har ett eget ansvar som stödhem och måste vara beredd på att det kan innebära lite arbete och inte alltid flyter helt problemfritt. Med vissa katter behövs mer engagemang, med andra funkar allt från första stund. Ibland vet vi kattens bakgrund och kan förutse vissa situationer som kan bli problematiska, alla katter passar inte i alla stödhem. Ibland kan det dock vara svårt att på förhand bedöma hur det kommer att fungera eftersom vi oftast inte vet bakgrunden till de hemlösa katterna. Man får ha tålamod och förståelse för att det kan ta lite tid innan allt fungerar bra.

Hur länge är man stödhem?
Man kan inte på förhand säga hur lång tid det tar att hitta ett permanent hem. Ibland kanske katten får ett permanent hem efter väldigt kort tid, ibland kan det ta väldigt lång tid, kanske över ett år. Därför är det extra viktigt att stödhemmet är medveten om sitt åtagande.

Taget från KKS om stödhem

Linda-Lou
0

Också taget från KKS om stödhem:

Det kan kanske kännas som om vi ställer höga krav på stödhemmen, men det måste vi göra. För ingen mår bra av att stödhemmen inte tänkt igenom saken ordentligt innan man anmäler sig, varken kontaktpersonen som måste börja om från början igen med att leta upp ett nytt stödhem, eller katten som kanske redan varit med om mycket ska slitas upp igen och hamna i nytt hem. Men om man tänkt igenom sin situation och vet att man har tiden och orken att ställa upp för en behövande katt så är det oerhört givande och roligt att vara stödhem. Det är en fantastisk känsla att få se en nergången ledsen katt blomma upp till en glad frisk katt igen!

Linda-Lou
0

Hoppas det var okej att låna texten till denna tråd=) Jag lessnade på att folk inte förstår!

Kram på er…

Hawknestgrove
0

Jättebra det som står, men en sak, som INTE nämns och då är vi inne på pengar igen. Anta, att katten blir akut sjuk och att man inte har en vet  som accepterar faktura. Kostnaderna kan bli skyhöga,och ingen av oss här är några miljonärer. låt oss säga. att den akuta vården överstiger 500 kr, bara för att ta en summa ur luften. HAnden på hjärtat, många av oss har just inte den slanten i slutet av månaden. Därför så borde det också stå, att man bör vara beredd på, att lägga ut för vetvård och kanske behöva vänta på pengarna. Jag menar, ingen ska väl behöva ta idiotiska ocker-SMSlån? Det bör stå i allas stödhemsregler, oavsett förening eller katthem, att  "Du ska vara beredd på att behöva lägga ut pengar för akut veterinärvård". Många  hårda ord kunde undvikas, om man visste vad man ger sig in på till fullo.

nils1
0

#131 Jag lägger upp min fråga såhär till alla er som tycker att KKS gör fel när dom tar in akutkatter utifrån okastrerade och ovaccinerade: Så då menar ni att en katt som går okastrerad ute som är akut att ta in att man inte ska ta in den då för att den är okastrerad?? Det motsäger sig självt. Så låter det när man läser era kommentarer.

Herregud, hur många gånger måste man skriva samma sak här? Det går visst bra att ta in akutkatter som inte är kastrerade eller vaccinerade, det gör ju alla kattorganisationer. MEN, när katten väl har hamnat i jourhem då är det upp till föreningen att se till att katten är vaccinerad och kastrerad mm. innan den kommer till ett permanent hem, oavset om det är ett nytt hem eller jourhemmet. Vill man höja kattens status ska man själv föregå med gott förebild och sälja kastrerade och vaccinerade katter….

Linda-Lou
0

Då ska jag vara en finne i arslet och säga detta: Då beror det oftast på att katten är för ung. Så då får man inte kastrera den.

Att katten ska och bör vara vaccineras är ju en självklarhet skulle jag tro. 

Allt har sina orsaker…

nils1
0

Återigen, jag har inget mot KKS kontaktpersoner, har t.o.m. haft väldigt bra kontakt med några av de och jag tycker de gör ett jättejobb. Jag tycker bara det är så synd att KKS inte lever som de lär… det skulle höja kattens status och underlätta verksamheten då det inte blir en massa krångel fram och tillbaks.

Linda-Lou
0

#135: Jag håller med dig till fullo det skulle absolut behöva framgå att man som stödhem åtar sig att ev. lägga ut för vet.vården så länge, om läget är väldigt akut. Och att man kan behöva vänta ett tag på dom.

nils1
0

#137 Det beror tydligen inte bara på att katterna är för ung då det enligt prislistan säljas okastrerade och ovaccinerade vuxna katter…

Korthåriga kattungar samt vuxna korthåriga katter varken kastrerade eller vaccinerade 350 kr

Det tolkar jag som att det är allmän praxis hos KKS och att det inte förekommer sporadisk. Löjligt lågt pris också tycker jag.

martdat
0

#135 Håller med om att  det vore bra att informera bättre om att man kan få lägga ut pengar tycker jag med. jag har inte hamnat i den sittsen att mina stödisar vart sjuka och de pengar jag lagt ut fick jag tillbaka på två dagar. Däremot kollade jag omgående här om djursjukhuset accepterar faktora till KKS OM det skulle hända något akut och det gjorde dem. hade de inte gjort det så hade jag inte vågar ha dem här.

När jag förmedlade katter sisst mellan kks- stödhemmet och anmälaren så informerade jag stödhemmet att det inte är alla som accepterar fakturara så att de skulle veta, informerade även dem om närmaste som jag kände till som tar faktura så att de ska veta vad de kan göra om de tråkiga inträffar att de behöver akut till veterinär.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

#96, tack för ditt inlägg, alltid intressant att läsa om hur andra föreningar fungerar, arbetar och tänker, man kan alltid lära sig av varandras arbetssätt.

#131 frågorna och funderingar är inte runt hurvida man ska ta in en hemlös katt som är okastrerad utan ställningstagandet som förening att förmedla okastrerade katter till framtida permanenta hem. Således ska givetvis hemlösa katter tas in oavsett kastrerad eller ej till jourhem/akuthem eller katthems lokaler.

#132 och #132 tack för ditt inlägg om stödhemsverksamheten, intressant att läsa hur den fungerar

bumbimia
0

Alla katter som omplaceras ska vara vacc och kastrerade. Oavsett om dom är kattungar eller vuxna.
Det är min åsikt.

Linda-Lou
0

#142: Jepp, jag tyckte det verkar som om vissa inte hade läst det och det är viktigt att kolla upp dom fakta innan man uttalar sig om det…

Jag kan förstå om man kan undrar varför KKS omplacerar okastrerade vuxna katter. Men det är för det mesta katter man sätter direkt i sitt nya hem utifrån.

För ibland så är KKS snabba som i mitt fall då jag redan hade en katt från KKS och ville ha en till som sällskap till den. Då tyckte min kontaktperson och jag att det var mest vettigt att ta en akutkatt utifrån nästan direkt eftersom hon visste vem jag var och att jag var lämplig att sätta en okastrerad hankatt hos då jag redan hade en hankatt därifrån. I det fallet så hann man inte kastrera katten och det var akut.

Jag tog hankatten till veterinären för vaccinering och kastrering efter ett par veckor så att han skulle få landa först.

Men för att avsluta det första jag skrev så förutsätter det alltså oftast att katten inte bor i stödhem innan. Men det kan ju ske undantag där med, vad vet jag…

Linda-Lou
0

#143: Hur tror du att en kastrering är möjlig om katten är för ung? Man får inte göra det helt enkelt!

Ring en veterinär och hör efter själv. Jag pratade med min veterinär bara häromdagen för att boka in en tid åt min snart 6 månader unga hona. Man får inte göra det så tidigt. Tidigast vid 8 månader.

Bigless
0

#145 Lustigt men det beror nog från veterinär till veterinär. Själv hade jag som kontaktperson/förmedlare för ett par år sedan en hona som fick sina ungar redan vid 8 månaders ålder.

Linda-Lou
0

8 månader är alldeles för ungt att få ungar. Var det en medveten parning? Jag såg att på dom flesta kliniker så rekommenderar dom lägsta ålder på 6 månader vad gäller kastration.

Men djurkliniken här i Västerås ville inte utföra en på min hona förrän hon var ca 8 månader.

Om man bedriver avel på rasrena katter så vet jag att katterna ska vara minst 1 år vid parning.

Har nämligen en väninna som föder upp Cornish rex i Norrland.

Bigless
0

#147 Hona född i det fria som hade matats (samt socialiserats).

brutt
0

Måste ändå skriva hur det var för våra numera till permanenta hem omplacerade hittekattsungaren hane och en hona som fick växa  upp tillsammans med sin mamma i stödhem. Veterinärvårdskliniken här gör bedömningen att både hona och hane inte får kastreras före 6 månader. Kattungarna var sex och en halv månad när kastreringen skedde och då blev de noga undersökta innan så att ingreppet verkligen skulle kunna ske utan risker för framtida men på ungarna.

Skulle aldrig gå med på någon tidigare kastrering oavsett vad man nu säger i Usa så är det inte tillåtet i Sverige ur djurskyddssynpunkt vad jag förstått.

Bigless
0

#149 Precis, aldrig kastration före 6 månaders ålder. Håller helt och hållet med dig. Nu skulle jag inte skriva mer i tråden sedan tidigare men var "tvungen" då jag ju hade erfarenhet av en hona som fick ungar vid så tidig ålder.

Bigless
0

Alla inlägg som berör tidig kastrering tas nu bort från denna tråd och hänvisas i fortsättningen till Tråden Tidig kastrering

Thaeri
0

#130, den ägaren hade med största sannolikhet släppt ut katten högst medvetet om det inte blivit som det blev. Men oavsett så är det så att om KKS hade sett till att den blev kastrerad innan den övergick i det hemmets ägo hade de ungarna förmodligen aldrig fötts, inte om den blivit kastrerad inom de där tre månaderna som kontraktet för nya permanenta hem säger i vilket fall.

Det är liksom det som är poängen med att inte släppa katter okastrerade, det är lätt hänt att det händer olyckor och risken för att det ska hända ökar ju längre det nya hemmet väntar med att kastrera, de som medvetet planerar kull efter en katthemskatt de köper hindras helt och hållet om man aldrig någonsin skriver över en okastrerad katt på det nya hemmet.

Men kan man inte ta ens konstruktiv kritik och läser in saker som inte sägs, då ska man kanske ta sig en stor funderare på vad man håller på med egentligen.

Och som sagt, jag har gett ett förslag till hur man ska kunna omplacera lika snabbt men minska riskerna att katter från KKS får ungar, katten skrivs helt enkelt itne över på nya ägeren innan kastreringen är avklarad. Äger KKS fortfarande katten är det de som bestämmer över den, har den väl bytt ägare har de inte något alls att säga till om.

Detta är alltså inte klagande för klagandets skull, utan jag vill dra mitt strå till stacken och hjälpa till att förbättra vissa delar. Eller är KKS och människorna i organisationen - till skillnad från andra organisationer och människor - ofelbara och allt är perfekt som det är nu? Nej, det finns alltid saker att förbättra, det som räknas är om man är beredd att jobba med det eller inte.

Är ni det? Eller är ni helt ofelbara? Eller är det helt enkelt så att ingen kritik får komma utifrån utan det ska tas inom lyckta dörrar? Oavsett är det helt fel att tackla problemet, för det sänder faktiskt ut signaler som ger era belackare rätt, inte ni.
Men vänligt menade råd och konstruktiv kritik verkar inte vara välkomna, tyvärr :(

brutt
0

Har inte sett att någon här skrivit att de är ofelbara och känner inte en människa som är det eller ett katthem eller en förening eller arbetsplats självklart är INGEN ofelbar vad jag gjort för fel vet jag inte just nu men det får jag väl vetskap om.

Vad jag undrar är hur man utan insikt i förhållanden som råder på just den platsen man vill framföra sin konstruktiva kritik mot som utomstående kan bedöma rätt eller fel.Det räcker inte alltid att bara läsa på en hemsida för att förstå och utvärdera det skrivna ordet.Det mesta här i livet har ju sin förklaring även om det kan framstå som totalt galet vid första anblick.

Att stänga dörren och säga "vi vet minsann att vi har och  gör rätt"gillar jag personligen absolut inte för det har bevisligen ingen alltid bland annat..Men det är svårt att vara saklig och skriva i ämnen man trots allt inte har all bakgrund och vetskap om.

Jag siitter inte med i någon styrelse eller liknande och har ingen insikt i KKS ekonomi utan är som jag tidigare skrev bara en tjej som ville hjälpa katter som visade sej ha farit väldigt illa väldigt länge och där ingen annan ville ta emot ens en katt.Som jag skrev hade inte KKS funnits hade det inte blivit någon annan hjälp för dem mer än temporär avskjutning (som 5 år tidigare redan utförts där med som resultat att katter sprang runt skadeskjutna och avskjutningen avbröts)det vet vi ju inte är lösningen på problemet mer än högst tillfälligt.

Blir bara ledsen när det inte verkar som om andra förstår att vi inte har haft lokaler( som på ett katthem)och att situationen har varit mycket akut i början i vart fall.Vi tyckte kanske att man kunde ha hittat på något konstruktivt för dessa katter under tiden av 15 år, som kastrering.Sedan tar det ju tid för kommunen att ordna och lokalisera var katterna finns men 15 år är en bra lång tid att ta på sej för att  tänka  tycker nog jag i alla fall många katter hinner födas till hemlöshet och sjukdom samt plågsam död.Men kom nu ihåg att jag är inte den som beslutar över priser eller kastreringar inom KKS men förstår skälet till att det fungerar som det nu gör eftersom det ofta handlar om liv och död samt snabba placeringar.

Jag är ganska van vid belackare och alla har de sina skäl men om de kan saker bättre är ju jag bara glad för katternas skull. För det är ju bara dem det gällde från min sida sett i alla fall.Men man måste först sätta sej in i omständigheter innan man säger RÄTT och FEL.

Tack för en konstruktiv kritik.

Thaeri
0

#176, jag vet att KKS inte har så stora lokaler och att det kan gå fort när en katt ska till ett stödhem eller nytt permanent hem, jag är ju själv stödhem för deras räkning :) Men att skriva över katter på nya ägare utan att de kastrerats stjälper mer än det hjälper tyvärr. När man är en sådan stor organisation och arbetar mer som ett närverk behövs tydliga riktlinjer för hur saker ska hanteras och man behöver tänka ännu mer förebyggande än vad betydligt mindre organisationer måste.

Ta ett litet katthem som exempel, de kan relativt kontrollerat ta in nya katter, och så får de bo i stödhem eller på katthemmet tills permanent hem hittats. Katterna kastreras och vaccineras under denna tid. De behöver inga riktlinjer för hur de ska göra för att nya hemmet garanterat ska kastrera (vuxna) katter eftersom de aldrig ställs inför den situationen.

KKS som är en betydligt större förening som oftare tar in katter och sätter dem i permanenta hem direkt, förr eller senare kommer en av de katterna de omplacerar inte kastreras trots att nya ägaren lovat, som jag berättat om tidigare. För KKS kan skriva kontrakt om att katten ska kastreras inom tre månader hur mycket de vill, när den formellt bytt ägare har KKS ingenting alls att säga till om.
Alltså behöver KKS tänka ett steg längre än det lila katthemmet när det gäller sådana här akuta omplaceringar, då KKS ställs inför situationer som det förra aldrig råkar ut för.

Att det handlar om liv och död, visst det kanske det gör. men om en av dessa snabbt omplacerade katter ger upphov till en ny koloni då för att nya ägaren inte kastrerar i tid utan tycker at tdet kanske inte är så viktigt för katten är ändå innekatt., katten smiter ut, får en kull. Ägaren har lärt sig läxan och kastrerar KKS-katten.

Denna kull säljs sedan till personer nya ägaren tror är bra och soms ka kastrera, men nej, någon tyckte att det inte var nödvändigt och tycker det är gulligt med kattungar så den föder ganska många ungar. Efterom katten får springa lös ute råkar den en av de där gångerna föda 4 ungar ute.

Kattungarna hittas inte och det råkar vara en mild vinte roch gott om mat så de överlever. Nästa år sätter de igång att föröka sig, tre år senare uppmärksammar någon kolonin och KKS tar sig an den. Det hjälper inte de katter i kolonin som svultit eller frysit ihjäl, bland annat tre av de fyra katterna som startade kolonin.

Hur ska KKS förhindra att något sådant här ska hända? För vill man verkligen minska antalet hemlösa i landet går det itne att slå det ifrån sig med att sådant här är undantag, det lilla undantaget en enda katt som lämnar organisationens ägo okastrerad och senare får ungar är inte så litet längre efter några generationer. Alltså måste de här undantagen förhindras så långt det bara går.

Återigen, hur ska KKS göra tycker du? Låter något av förslagen i tråden ok? Eller är det viktiga att den ursprungliga katten överlever och undantagen är acceptabla och något som itne är så viktiga att göra något åt?

Inte menat som kritik nu, utan jag försöker bara få dig att tänka ett steg extra :)

brutt
0

Det jag tycker är att alla katter ska bli kastrerade och vaccinerade samt ha fått nödvändig veterinärvård med tanke på smitta till exempel öronskabb i stödhemmet innan de ska till permanent hem eller i vissa fall får stanna permanent  och katterna försvinner ur KKS ägo.Kattungar har jag förståelse för att de inte kan bli kastrerade för tidigt och veterinärer över hela Sverige utför inte ens de ingreppen så där vet jag inte hur man ska sätta gränsen och förhindra att de inte blir kastrerade som ungkatter det enda sätte är väl då att kattungar bara skrivs över på stödhemskontrakt och om inte intyg skickas att katterna är kastrerade får de som underlåtit detta inte bli permanet hem.

Förstår vikten av allt detta men tror att KKS katter redan nu behandlas väl därmed inte sagt att det inte kommer att bli bättre ändå. Jag hari alla fall alltid skickat in intyg på kastrering för de katter som här har kastrerats tycker det vore märkligt om inte alla gjort det och att det kollas upp.

Thaeri
0

#178 :)

Och så måst hela KKS tänka om man verkligen menar allvar emd att få ner antalet hemlösa katter, problemet är ju att det i dagsläget inte är så. Det är där kritiken har legat, inte att KKS arbetar lite annorlunda än mer traditionella katthem.

Kattungar är väl ett dilemma för de flesta katthem, jag hoppas ju att tidig kastrering ska bli mer utbrett, det skulle hjälpa något oerhört. Men då gäller det ju att de aktiva på katthemmen inte har några förutfattade meningar om det hela heller.

Den andra kritiken har varit det här med ekonomin, att nya katter tas in trots skulder och att man inte har råd att ta hand om de katter som redan finns inom organisationen ordentligt. Det är rätt allvarligt för det hotar hela organisationens existens i det långa loppet, och försvinner den då kan inga katter tas om hand i stället.

Ja och det där med att ha olika pris på lång- och korthår… ok om det hade skiljt en hundring eller så och det som man i första hand tagit betalt för hade varit kastrering och vaccinering, men nu är det ju inte så. Och om en så stor kattoganisation inte (på pappret) värderar korthåriga katter högre än så, varför ska då allmänheten göra det?

Är detta oskälig kritik? Nej. Är det kritik av KKS arbete i sig? Nej. Är det en kritik av KKS policy? Ja. Om KKS skulle ta åt sig, skulle de kunna göra ännu mer för de utsatta katterna då? Med största sannolikhet.

Jag vet att det finns de inom KKS som framfört liknande åsikter, om övriga lyssnat vet jag inte däremot.

brutt
0

Det var mycket bra att du skrev ned de här åsikterna så det blir tydligt vad kritiken handlar om.Ingen kan rätta sina eventuella fel om man inte får veta vad för fel som påtalas.Men sedan ska ju ingen dömas ohörd heller.Vi får väl se hur framtiden kommer att te sej men hoppas naturligtvis att vi alla gemensamt kan få ned antalet katter som föds till hemlöshet och att djuretik trots allt råder. Jag menar att man fortfarande har känslor och ser träden för skogen och inte avlivar på löpande band.

Thaeri
0

#180, nej avliva på löpande band ska man absolut inte göra, samtidigt kan man inte rädda alla och till varje pris för då saboterar man för sig själv i slutändan.

Men förhoppningsvis ser vi en förbättring :)

Naquita
0

Är ni det? Eller är ni helt ofelbara? Eller är det helt enkelt så att ingen kritik får komma utifrån utan det ska tas inom lyckta dörrar? Oavsett är det helt fel att tackla problemet, för det sänder faktiskt ut signaler som ger era belackare rätt, inte ni. Men vänligt menade råd och konstruktiv kritik verkar inte vara välkomna, tyvärr :(

läs hela tråden innan du uttalar dig såhär.

Thaeri
0

#182, jag fick intrycket att brutt var mer involverar än vad h*n var, och vi missförstod väl varandra lite fram och tillbaks, men h*n hörde till de som verkade reagera på att KKS öht får kritik utan att förstått vad bland annat jag försökt säga. Vi har rett du det nu :)

Ledin
0

att man tar mera betalt för en långhårig katt tycker jag e självklart, eftersom dom säljs mycket snabbare än korthåriga. Jag har ju själv köpt långhåriga okastrerade katter som jag givetvis har kastrerat, jag ville ha långhåriga jag tycker dom är fina men det har vart slump att jag har 4 långhåriga 3 är omplaseringskatter o en har vi skaffat som liten. Dom sista som flyttade hit kom från malmö det va en som ringde mig å just dom här o frågade om jag ville köpa dom fick bilder o så. Allt funkar så himmla bra, även om nån vart korthårig så skulle jag inte säga nej. Men som sakt långhåriga katter kostar mera kolla själv på bara blocketanonnser så ser du priser. Att man säljer okastrerade kattungar är väll okey i mina ögon, e ju långt ifrån alla vetrinärer som kastrerar unga kattungar här får jag åka 5mil om jag skulle vilja kastrera en kattunge allså 10 mil tur o retur då har vi rätt måga vetrinärer här ändå som ligger bara 5km ifrån men ingen vill göra dom ingreppen. Som kattköpare har man ett ansvar att se till att katten EJ får ungar Ej blir sjuk o blir den sjuk så åker man till vetrinären. Jag har kickat även på flera Katthem o där säljs även okastrerade kattungar så KKS e knappast själva om detta, bra att man har kontrakt om att det måste utföras då katten uppnått 7mån eftersom vetrinärer gör kastrering när dom är 6mån men kasnek inte tid finns då. Uppfölja detta o få intyg att detta har gjorts jag vet inte om KKS har detta men annars är det ju ganska lätt att plinta in det i säljarkontraktet. Huskatter har fått mera status som tur är å jag tror det e tack vare alla föreningar o katthem. Ne jag blir så less över att folk bara kan klaga på saker o ting vill man ändra på något kan man ju gå med i den föreningen å säga sitt. Jag e mer i andra föreningar men det e med hästar att göra, klart jag gör min röst hörd om det e något som e åt fanders. (ridskoleverksamhet o privat ridverksamhet är jag medlem i)

Silvestris
0

Det skulle vara intressant och se statistik från katthemmen på hur många av deras okastrerade katter som utplacerats som faktiskt har kastrerats i enlighet med kontraktet. Kattungar som vuxna (för tydligen utplaceras ju även okastrerade vuxna katter och det är väl den biten jag har problem med, kattungebiten förstår jag helt och fullt eftersom det ofta är praktiskt omöjligt att få dem kastrerade).

destiny
0

#185 Jag tycker det skulle vara intressant att se statistik på hur många katter med kontrakt som inte kastrerats och fått ungar. Som denna tråden blåsts upp måste det vara väldigt många.

Thaeri
0

#184, nu är ditt inlägg rätt svårt att läsa i och med att det saknas radbrytningar, men jag gör ett försök att svara.

Anledningen till att långhåriga katter kostar mer på blocket är att de av köparna anses finare och värda att lägga mer pengar på än "vanliga" korthåriga "bonnkatter". Alltså, de långhårigas status är högre än de korthårigas, och betalar man mer för en sådan då är det inte för omsorgerna den fått eller något, utan enbart på grund av att den råkar ha lite längre päls.

Ett katthem som bland annat verkar för att höja huskattens status, ska de  då späda på detta ytterligare? Själva säga att "jaha, långhåigas status är högre och korthårigas låg, bäst att utnyttja detta till max istället för att faktiskt försöka förbättra de korthårigas på allvar".

Som sagt, att utnyttja det till viss del så en lånhårig katt kostar någon hundring mer, visst. Men när hårlaget värderas högre än att den är kastrerad och/eller vaccinerad av katthemmet själva då är något galet. För i min värld ska man betala för det som ingår och inte för någon form av "status".

Så är det med raskatter i vilket fall, uppfödarna tjänar inte pengar på sin verksamhet utan det man som köpare betalar för är diverse tester av föräldradjuren, grundvaccination och besiktning av ungen, kanske till vis del det föräldradjuren kostade att köpa in. Man betalar inte för at tfå en "finare" katt än grannen. Eller ja, man kanske tror att man gör det och folk som inte är insatta brukar definitvt tro det, men så är alltså inte fallet. För oavsett vad köparen tror har uppfödaren satt priset på en viss nivå av en anledning, och det är för att katten kostat ganska mycket pengar att föda upp.

Däremot när man köper en oreggad endast avmaskad attunge efter två otestade föräldrar som kostar nästan lika mycket som en reggad renrasig, då betalar man för att få en finare katt änen vanlig huskatt. För vad ingår i priset? Ja inte mycket, utan säljaren kan stoppa ner flera sköna tusenlappar i vinst rakt ner i fickan, för att köparen inte nöjde sig med en (till och med vaccinerad och besiktigad men ändå billigare) bonnkatt men var för snål för en raskatt.

Ska katthemmen sänka sig till dessa sistnämnda säljares nivå? Även om det finns de som gör det, ursäktar det verkigen att andra gör likadant?

Och jovisst har köpare ett ansvar, problemet är de som inte tar det ansvar de borde. KKS kan som sagt skria en masa fint i kontraktet, när katten väl formellt ägs av nya hemmet betyder itne de där kontrakten något alls. Oavsett om du vill at tde ska göra det eller itne, elelr hur illa de köpare som bryter mot dem beter sig. Det är den bistra verkligheten, då går det inte att stoppa huvudet i sanden och säga "en det står ju på kontraktet, det är köparens fel att h*n inte följer det". För man vet att risken finns och kan förhindra att situationen öht uppstår.

Man kan som sagt sälja kattungr okastrerade men låta dem formellt tillhöra föreningen fram tills dess att de kastrerats. För då är det föreningens katt och föreningen bestämmer, tills killnad från om den skrivs över på den nya ägaren med en gång.

Silvestris
0

Absolut, det skulle också vara intressant att veta, men det är betydligt svårare att samla ihop den informationen är att samla ihop alla inskickade kastreringsintyg.

Ledin
0

okey men vad jag menar är att folk tar mera betalt för sina huskatter som är långhåriga okastrerade,ovacc osv kolla in blocket.se anonnser. Jag vet flera katthem som säljer okastrerade kattungar. Då jag tror eftersom väldigt få vetrinärer häromkring inte utför den kastreringen. Tidigast kastrerar dom när dom uppnåt miniålder 6mån vissa vill ha dom 8mån tidigast.  Så att om man tar mera betalt för långhåriga kattungar är okey tycker jag. Men jag tycker att man kan följa upp att köparen av kattungar värkligen kastrerar sin katter kanske kan göra en som så att man tar den vetrinären man andvänder mest (föreningarna) å gör en bra erbjudan på ett bra pris. Jag har dyslexid så ajg har lite svårt med stava rätt o sånt tyvärr. men hoppas att man förstår vad jag skriver ändå. J

destiny
0

#188 Självklart är det mer eller mindre en omöjlig uppgift eftersom dom som eventuellt fått ungar efter en förmedlad katt kanske inte precis skryter om det! Men dom skrivit i tråden måste väl känna till ett antal fall. Eller…?

Jag försvarar inte sånt, tvärtom jag är starkt kritisk till det.

Thaeri
0

#189, ja folk tar mer betalt för dem på blocket eftersom de kan. Vem vill inte kunna tjäna lite pengar liksom ;) Men den som är ansvarsfull är ju inte ute efter att tjäna pengar utan vill hitta så bra hem till sina kattungar som möjligt. Den är också tillräckligt ärlig för att ta betalt efter vad katterna har kostat i vaccinering och kanske kastrering, inte för att de kan lura köpare till att betala mycket extra enbart för utseendet.

Lite extra kanske man kan ta, men inte så mycket att utseendet blir mer värt än vaccinering och/eller kastrering. Eller vad tycker du?

När det gäller okastrerade ungar håller jag med, det är i många fall omöjligt att få dem kastrerade innan de flyttar. Det är därför jag tycker det skulle vara bra om katthemmen lät dem flytta när de är 12 veckor gamla men att de formellt äger dem tills de är kastrerade.

Äger katthemmet fortfarande en katt är det katthemmet som bestämmer. Har ägarskapet skrivits över på en nya ägaren är det den som bestämmer och den kan strunta helt i kontraktet och ändå inte bryta mot någon lag.

Man vill ju att alla köpare ska vara bra och ansvarsfulla, men det är de ju tyvärr inte alltid. Det är faktiskt så att en del låter bli att astrera även om det är gratis! Så oseriösa kan de alltså vara. Och visst ska man väl stoppa de oseriösa om man kan?

Nu är det mer än ett katthem som skulle behöva ändra sin policy vad gäller kattungar om det här skulle följas, men någon måste ju börja :)

Förresten, jag märkte inte ens att du hade dyslexi :) Det enda som gör dina texter lite svåra att läsa är att du aldrig trycker på enter-knappen. Tänker du bara på det i fortsättningen finns det absolut inget att klaga på Glad

brutt
0

186. Jag har ialla fall inte hört talas om någon katt som fått ungar därför att KKS stödhem eller permanenta hem inte låtit kastrera i tid som KKS kontraktet sägerförutom den som Thari blivit bekanr meddå  som vi nu fått läsa, Det är  ju för KKS lätt att kolla eftersom man skickar in intyget på kastrering.Att det sedan kan utföras på ett annat sätt med ipraktiken samma resultat att katterna verkligen blir kastrerade spelar för mej ingen roll bara det blir gjort därför gav jag ett annat sätt att göra det på som exempel tror inte att skillnaden skulle bli enorm mer än utåt sett kanske på hemsidan eller på papper.

Men jag tycker förstås att det i så fall borde ha diskuteras med KKS styrelse om det framstod som ett oerhört viktigt tilkortkommande för andra.

Ledin
0

ja det va ju oxå ett bra tip att KKS äger katten tills kastreringen har utförs men då tänker jag på vad skulle detta leda till kanske skulle folk bli rädda av att skaffa katt eftersom dom då inte äger katten förren den är så där 6mån, men iden va ju bra. Om man inte följer upp (gäller alla förmedlare å sånt) att katten ska kastreras när den är tillräckligt gammal å då ska det finnas papper från vetrinären om detta som skickas till förmedlaren. Så detta blir utfört annars ska katten komma tillbaka igen då får man inga pengar givetvis tillbaka. Visst allt detta blir givetvis mera jobb men det underlättar att det inte blir flera katter/ungar. Svårt o skriva allt rätt :) hoppas att ni förstår vad jag menar men detta gäller inte bara KKS utan alla katthem,förmedlare o vanliga säljare oxå.

Lena
0

Vill bara nämna att KKS inte är den ända föreningen/katthemmet som tar högra pris för långhåriga katter. Djurhjälpen är en annan förening som gör det, eller har gjort det tidigare i alla fall.

Vet att vi diskuterat detta tidigare om det är rätt eller fel. På Djurhjälpen menade man att de långhåriga fick vara med och finansiera mera av verksamheten eftersom det är så stor efterfrågan på långhåriga huskatter.

//Lena

essut50
0

Lena. Örebro katthem tar oxå mer betalt för sina långhåriga katter, samma anledning som Djurhjälpen..Det finns säkert fler katthem som gör det.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Imasy
0

jag funderade på det här som ni lägger på förslag att katthemmet äger katten tills den är kastrerad.

Fungerar det i praktiken och enligt lagen?

När betalar man katten? efter kastreringen?

Vad händer om man ångrar sig och lämnar tillbaka katten när den ska kastreras? om den rymmer tex och inte kommer tillbaka? vem är ersättnings skyldig då?

brutt
0

Bra frågor hoppas fler sådana funderingar kommer.

Silvestris
0

Det finns väl inga prejudicerande fall på det området än så länge och så länge inte sådana finns är det svårt att säga definitivt vad som gäller. Jag antar dock att det kan liknas lite vid ett uthyrningsavtal bara det att stödhemmet inte betalar någon hyra till föreningen, utan istället betalas uppehället för katten.

tervmatte
0

Nu känner jag att jag kan inte hålla tyst om KKS längre. Det är bara för fruktasvärt!!!

I förrgår fick jag ett samtal från en tjej på KKS. Hon undrade om jag vet något om en tjej som bor inte så långt härifrån. Hon har hittills varit KKS´s stödhem.

Nu kom det fram till KKS kännedom att tjejen flyttade ifrån sin man och lämnade troligen alla katter bakom sig. Ingen vet var hon befinner sig och var katterna är och om dem lever.

Det som gör mig förbannad är att KKS verkar inte ens veta hur många katter som bodde där !?!? Har dem inte koll på sådant? Troligen var det runt tio+ katter iaf!!! Noll koll!!!

Någon har tydligen varit där här om dagen på KKS uppdrag för att kolla läget och fick se ett sönderslagen lägenhet och inga spår av några katter…

Då jag jobbar i närheten av det stället där hon sist bodde så frågade jag runt lite idag. Mina arbetskompisar sade att det är ett känt knarkarkvater… Redan då började jag få riktigt dåliga vibbar…

Jag åkte iaf dit för att se om jag skulle se någon av katterna där. Jag gick runt i en timme utan resultat. Inga spår av katterna. Jag frågade grannarna som bodde några hundra meter bort om dem har sett några men inte… Frågade alla jag mötte men ingen såg dem…

Till slut träffade jag på en familj som visste lite om hur katterna hade det medans de var hos tjejen. Tjejen och en del av hennes familj är missbrukare av grövre kaliber… Det jag senare fick höra gjorde mig riktigt förbannad, häpen och oehörd ledsen…

KATTERNA FICK BO I BURAR I SIN EGEN AVFÖRING HELA TIDEN!!!!!!!!   

Burarna har stått övanför varandra och dem var måånga… Några av katterna fick dock gå ut, tror det var hennes egna katter.

I alla fall : HAR INTE KKS NÅGON SOM HELST KOLL PÅ SINA STÖDHEM???

HUR I HELVETE KAN MAN TILLÅTA ATT EN SÅDAN PERSON FÅR KATTERNA???

Det som gör mig riktigt ledsen är två av mina katter har också hamnat där på rekommendation av en KKS kontaktperson. Jag har världens ångest när jag tänker på vad mina kissar går/gick igenom… Jag kommer aldrig att förlåta mig att jag låtit dem flytta dit. Men jag litade på KKS… Nu gör jag det inte längre tyvärr…

Ingen vet var katterna är och om dem överhuvudtaget lever… Och jag vet inte heller vad som är bättre… Att dem blivit dödade eller att dem kommer tillsvidare sitta i burar i sin egen skit…

Och jag vet att Ni säger att man kan inte skylla på hela KKS men om organisationen inte sköttes som det gör så skulle inte sådana situationer uppstå…

Jag vet att det finns en några inom KKS som sköter sig utmärkt och som är en klippa man kan lite på, t.ex. Emma här på forumet, men dessa eldsjälar överskuggas av organisationens misstag.

Jag försökte kontakta personen som rinde till mig och berätta det jag fick höra men hennes telefon är avstängd. Och kanske tur det för jag rår inte för valet av mina ord just nu…

Jag hoppas av hela mitt hjärta att det inte är sant men alltför mycket tyder på det motsatta…

Bigless
0

Om jag säger så här, jag är inte förvånad.

Puma77
0

Gu vad hemskt Anna. Det är ju såna här saker som lägger sig som en mörk skugga över allt det goda arbete KKS gör. Så ledsamt också att två av dina katter som du hjälpt hamnat där. Man har ju tanken att de ska få det bra men istället kan ha gett dem ett sämre liv.

Jösses vad jag hoppas att det kommer ordna sig.

Kram

//Pia

tervmatte
0

Gråter Det finns inga ord för vad jag känner just nu…

Nu måste jag gå och lägga mig.. Men jag kan nog glömma att somna på ett tag… Det finns alltför många hemska bilder i mitt huvud just nu…

karins
0

Men usch och fy! Stackars katterGråter Nog måste man kolla upp stödhemmen. Är det inte självklart att man gör det!?

anebit
0

Det låter inte bra…. Man måste väl ha koll på var man sätter katterna…..  Hembesök och efterkoll hela tiden………

Usch så tragiskt för dessa kissemissar!   Låter ju som en kattsamlare………… som inte kan sköta om katterna.

Sitta i burar ovanför varann? Låter nästan som Djurens Ovänner..

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Mizzi
0

Stackars katter GråterGråterGråter

nils1
0

Förvånad Herregud…

det är ju precis vad jag menar med att man har förlorat kontrollen hos KKS…

Mizzi
0

# 206  Kan bara hålla med dig, här har man uppenbarligen inte kollat upp stödhemmet i alla fall.

Bigless
0

#206 Håller med dig men vissa begränsningar inom KKS för att förändringar ska kunna ske. Nu slutar jag ändock men genom åren har KKS gjort ett enorm arbete vilket förhoppningsvis fortskrider. Tror dock att många förändringar bör ske, snart!

brutt
0

199.Det här är ju djurmisshandel djurplågeri som du beskriver var någonstans i Sverige befinner du dej?

Gode gud, låt det inte vara sant att det har gått till såGråterGråterGråter

Ur askan i elden!

Please säj att du anmäler omedelbart!

Bigless
0

#209 KKS är inte enbart så positiv som du samt vissa andra vill framhålla. Att det kontinuerligt uppkommer negativa synpunkter beror i detta fall inte på slumpen. KKS aktiva som läser detta ska dock läsa det och förhoppningsvis kan då förbättringar ske, kanske!

brutt
0

209. Morgan Vi har ju pratats vid i telefonen några gånger och haft lite mailkontakt för några år sedan men jag kan bara skriva om det som jag själv vet om som du säkert förstår.Vad du nu skriver gör mej bedrövad och undrande hur det är och vad det beror på.Känner mej faktiskt till och med lurad just nu.

Bigless
0

#211 Förstår din situation men du har väl ändå tät kontakt med numera ansvarig för Slottshagenkolonin, du vet väl en del i a f. 

Nåväl, hoppas inte allt stämmer men bara så du vet så är det en hel del i KKS som behöver göras om, för katternas skull!

Imasy
0

Som jag har skrivit i mitt inlägg #55 om kisskatten, så kan jag väl säga att det var en KKs katt, och historian slutade inte där.

Det hela började med att jag anmälde mig som stödhem via hemsidan, och fick efter en tid ett samtal om några katter som inte kunde vara kvar i sitt nuvarande stödhem.

Katten gick på p-piller och skulle vara hanterbar.

Mötte upp tjejen vid tåget och tog hem katten. ingen visste ett jota om vem jag var, och jag hade kunnat ha onda avsikter med katten. kontraktet hade jag även kunnat strunta i att skicka in, och vips så var katten borttrollad.

För det första så var katten tok skygg, vilket jag då hade noll erfarenhet av.

Jag tror att hon hann vara hos mig i 2-3 dagar, så ser jag att hon betedde sig så konstigt. ja men visst, hon ligger under kökdbordet och håller på att föda ungar. Då kröp det fram att det gick inte att ge henne p-pillret direkt, utan det blandades ut i maten, och hoppades på att hon åt det typ. Dessutom så var pappan hennes kullbror.

Av fyra ungar överlevde två. De andra var dödfödda och de hade hon inte ens brytt sig om att tvätta mm.

Av dessa två kattungar flyttade en av dem till min dåvarande svärmor. De fick avliva katten efter kanske 1-2 månader, då han hade fel på de inre organen pga inaveln, och var bortom räddning.

Den andra katten, blev kvar hos oss. Vi höll på med honom hela tiden, alltför att han inte skulle vara skygg, men jag tror helt ärligt att han hade något "fel i huvudet" pga inaveln.

Han var nästan skyggare än sin mor, och sprang och gömde sig bara av att man tittade på honom typ.

Efter ca 6-12 månader efter att dessa katter kom till mig, separerade jag och mitt numer ex, och jag flyttade till falun.

mamma katt bosatte sig under min soffa, och varje dag fick jag börja dagen med att dra fram soffan och skura piss, gå till jobbet, gå hem och skura piss i all evighet.

Det vart stora fläckar på parjettgolvet av allt pink, och jag tackar gudarna att jag inte åkte på att ersätta det när jag flyttade från den lägenheten.

varken mamma katt eller hennes son kastrerades eller vaccinerades under tiden de bodde hos mig. jag visste inte riktigt hur katthem jobbade, och eftersom de inte sa något själva så frågade inte jag heller. tur är väl att jag idag har både mer kunskap och skinn på näsan och törs öppna pajhålet ;)

när sonen var knappt ett år gammal blev han sjuk och kissade blod. vad det berodde på vet jag inte, för veterinären hade telefonkontakt med min kontaktperson på kks, och jag fick knappt mer info än att han skulle medicineras.

kiss problemen fortsatte, klagomålen kom och hela situationen blev ohållbar. tillslut så hittades ett stödhem i sthlm dit katterna kördes ner av mig och min bror.

vad som hände med mamman vet jag inte, men jag har fått höra att varken hon eller hennes son fick inte vara kvar, då de ansågs vara för skygga eller liknande.

vart mamman är idag vet jag inte, men för ca ett år sedan så såg jag denne son på katthemmet kompis sida tror jag det var, och han var då ca 5 år gammal, och har fortfarande inte fått ett hem.

Efter denna nit så är jag lite skeptisk till att hjälpa katthem öht, och gör hellre så gott jag kan på egen hand, även om jag tycker att kks har gjort väldigt mycket för katterna.

Edit:

Jag hittade honom, igen.

http://www.katthemmetkompis.se/katter/finnegan.shtml

Caitlin
0

Själv är jag med i KKS av den anledningen att jag vill kunna hjälpa katter och genom kontakt med KKS-ärendesamordnare, får jag information om katter som akut behöver hjälp. Tex ikväll har jag via telefon hjälpt en tjej som hittat 3 kattungar endast 3 veckor gamla, som några dagisungar kommer bärandes på. Detta i Eslöv.

Imorgon bitti ska jag ut till Bunkeflostrand och titta till 3 kattungar som föddes för ett par dagar sen, och lämna mjölkersättning.

Jag kan endast tala för mig själv som aktiv i KKs, Malmö sedan ett år tillbaka.

Jag önskar verkligen att fler ute i samhället ville hjälpa katter och många fler hade kunnat göra iallafall litegrann för de hemlösa katterna. På sätt och vis önskar jag mig tillbaka till tiden före jag började hjälpa till i KKS, för då visste jag inte om alla katter som far illa, nu vet jag och då är det svårare att blunda för det. Hade jag bott i södra Europa hade det säkert varit hundar som fått min hjälp.

KKS är inte perfekt.

Börja gärna agera själva för att hjälpa katter på det sätt som ni kan. Det behöver kanske inte vara via en förening, eller starta en egen kattorganisation som är tusen gånger bättre än KKS. Det behövs fler föreningar som hjälper katter! Då hade vi kunnat hjälpas åt att dela på bördan.

Min text är inte särskilt sammanhängande men jag vill bara skriva av mig trots att jag är jättetrött och borde sova, men blir ledsen för jag vet att många med mig i KKS, verkligen kämpar för katternas skull, och vi lägger verkligen all vår fritid på att försöka hjälpa katterna.

Caitlin
0
Thaeri
0

#214 Saken är ju den att de flesta här på Hittekatter iFokus gör det. Själv har jag tre jour/stödkatter boendes här från två olika katthem/organisationer och två egna som också är adopterade, från det ena av de katthemmen. Men jag har ändå synpunkter.

För jag tror inte några som uttryckt sig här i tråden är ute efter att klanka ner på KKS för att själva framstå som bättre, utan liksom jag kommer med konstruktiv kritik som, om den tas på allvar, hjälper de utsatta katterna ännu mer.

Det jag tagit upp mest, att man ibland placerar ut okastrerade katter i nya hem, det är en sådan sak som faktiskt till och med orsakar problem för KKS, lidande och fler hemlösa katter, är det verkligen värt att spara in de hundralapparna bara för att några år senare behöva ta hand om en hel kattkoloni?

Jag tvivlar inte på ert engagemang, verkligen inte, bara på att ni faktiskt tänkt på vad konsekvenserna av vissa saker kan bli. Ska man hårddra det har en kattsamlare också engagemang, men tänker inte på konsekvenserna; nu säger jag absolut inte att de i KKS är kattsamlare, jag vill bara visa på enbart engagemang inte räcker. Det krävs ordentlig eftertanke också.

katt-utan-hem
0

Här måste det komma in ett inlägg om ryktesspridning.

För det första så tycker jag faktiskt att du borde skämmas nu Morgan. Man gör inte så, hugger sin gamla förening i ryggen som du gör. Att kks har brister vet du och det vet jag också men det har alla föreningar. Detta är en stor förening som räddar många katter. Det finns förbättringar som bör göras men det du gör är enbart att slå föreningen under bältet nu.

Vad det gäller detta stödhem där katterna försvunnit. Det är under all kritik om ryktena är sanna. Men jag kan säga såhär. Det vi vet just nu alla här, är rykten. Tjejen som är förtvivlad och som skrivit här har pratat med någon som säger….. Ingen vet om detta verkligen är sant över huvudtaget. Om det är så att det är missbrukare av grov kaliber som det sägs. Då är myndigheter inkopplade garanterat. Socialen säkerligen och där missbrukare bor brukar ofta polis samt socialen cirkulera. Därav har jag svårt att tro att katter skulle få sitta i staplade burar i sin avföring. Hos en lugn, skötsam person där inget stök försigkommer skulle något sådant här kunna hända djur. Men där grova missbrukare bor är det för mycket cirkulation av polis och sociala myndigheter för att det skulle kunna gå omärkt förbi. Dessa skulle bara av lukten gå in och kontrollera läget i bostaden.För att inte tala om hyresvärden som skulle reagera direkt om det stank urin i trappuppgången. Vilket det garanterat hade gjort om katter suttit i burar i sin egen avföring.

Man ska vara försiktig med ryktes spridning. För att säga grova anklagelser ska man ha mer kött på benen än hörsägen. Man ska ha kalla fakta och inget annat. Däremot om där finns bevis för att detta har hänt, då är det allvarligt.

Det som skulle kunna vara sant i detta är att de dumpat katterna. Är det missbrukare av grov kaliber har jag svårt att tro att de alls skulle vilja vara stödhem och klara kostnaden. Men är faktum det att de var grova missbrukare så har de säkerligen inte avlivat katterna då pengarna används till droger utan då är katterna troligtvis dumpade om de inte medtagits. Att bostaden är sönderslagen, är inget bevis för att de skulle ha gjort det. Det kan vem som helst ha gjort om det klientelet lever i området….Det finns heller inga belägg för att en missbrukare också för den skull missköter sina djur. Enligt forskning som gjorts på området är inte fler djur vanvårdade hos missbrukare än hos vanligt folk.

Titta på er, ni har bildat er en uppfattning direkt om sanningen utan att egentligen veta någonting. Det är livsfarligt. Det ena spär på det andra och till slut så kan ryktena gått så långt att man sett katterna uppspikade på trappen. Tänk om inget stämmer och tjejen som haft dem får ett så illa rykte av ingenting. Hon kanske inte ens är narkoman.

Så här skrev tervmatte:

Till slut träffade jag på en familj som visste lite om hur katterna hade det medans de var hos tjejen. Tjejen och en del av hennes familj är missbrukare av grövre kaliber… Det jag senare fick höra gjorde mig riktigt förbannad, häpen och oehörd ledsen…

Nu måste jag säga rätt ut! En familj går säkerligen inte in till ett klientel knarkare i en knarkarkvart som det får det att låta som. Vanligt folk undviker missbrukare. Då är frågan, har de verkligen sett den misär som berättas av dem?? Det har jag väldigt svårt att tro. Nu är det ju inte så att jag vill misstro tervmatte utan är man förtvivlad så greppar man all info man kan få. Men först måste man sålla och verkligen ta reda på till 120 procent om det stämmer till fullo. Man ska inte slänga ur sig sådana här anklagelser på ett forum utan att ha belägg för det. Man måste veta att allt är sant. Jag kan inte nog poängtera hur viktigt det är.

Men ….. skulle det bevisligen vara på det viset, då måste ansvarig förmedlare stå upp inför styrelsen och berätta hur det kan ha hänt att man lämnat katter i en sådan miljö. För det får helt enkelt inte hända. Varje förmedlare i KKS har ansvaret att se till att man använder sig av seriösa stödhem. Tyvärr har vår samordnare som anställd tvånget på sig från styrelsen att fixa alla ärenden och där brister det. För man kan inte trolla. Kan man inte trolla så kan man inte och lisbeth måste få börja säga nej så att inga oseriösa stödhem kan uppkomma. Jag hoppas dock i mitt hjärt att detta är hörsägen. jag tror inte på att några katter suttit instängda i sin avföring men hoppas också att stödhemmet bara tagit dem med sig och inget konstigt skett. Det värsta är som kan hänt är som jag skrev tidigare, att kvinnan dumpat katterna. Men det är inget vi vet och så länge vi inget vet ska vi inte heller spekulera och föra runt rykten.

Hursomhelst gör det, det inte försvarligt av dig morgan att gå bak allas rygg och prata skit om hela föreningen. Det drabbar ALLA! Förmedlare som är oerhört seriösa, detsamma bra stödhem och slutligen katterna.Dessa kommentarer som smyger sig på som dina får vi alla stå till svars för. Det ska vi inte behöva göra. Det är inte bara några få du svartmålar utan oss alla. Vad vinner du på det och vad tror du katterna vinner på det??? Om du inte längre tycker om katter, varför då ens skriva här?

Till tervmatte vill jag säga: Du ska inte lägga skulden på alla i KKS. Jag tänker inte stå till svars för vad en förmedlare har gjort så blanda inte in alla utan håll dig till förmedlaren. Lena O, kattkommando Syd.

Du skriver såhär:

Det som gör mig riktigt ledsen är två av mina katter har också hamnat där på rekommendation av en KKS kontaktperson. Jag har världens ångest när jag tänker på vad mina kissar går/gick igenom… Jag kommer aldrig att förlåta mig att jag låtit dem flytta dit. Men jag litade på KKS… Nu gör jag det inte längre tyvärr…

Vad gör dina egna katter hos KKS? Borde inte de vara hos dig och inte i ett stödhem. Du har ju tom arbetat i närheten, útan att besöka dem……

Mvh

lena Ohlsson, kattkommando Syd

brutt
0

216. Hur kan du bara! Skriva att en kattsamlare har engagemang det är ju de som inte kastrerar och ser till sina katter så de ständigt blir fler. och det är ju de som åstadkom 50 katter här på en plats utan att någon visade engagemanget att ta hand om så mycket som en katt eller förändra deras situation genom kastreringar? Hoppas du förstår att du inte heller alltid är perfekt i det du tycker och skriver.

Här har ialla fall enbart engagemang kunnat ändra på kattsamlarnas koloni utan att begå våldsdåd.

Det är dumt av dej att påstå att de som hjälper katter från kolonier skulle vara de som skapar kolonier för att spara några hundralappar.Uppfattar det till och med som mycket kränkande.

Bl

brutt
0

214.Stor kram! Förstår precis vad du menar!

217. Stor kram och jag förstår bra att du skrev detta.

Thaeri
0

#218, många kattsamlare börjar som vanliga människor med en vilja att hjälpa djuren men sedan går det hela överstyr och tillslut ser de itne själva vilken misär både de och katterna lever i. De har alltså ett engagemang, kanske inte alla, men många.

Jag skrev också att de som är i KKS inte är kattsamlare (hoppas jag i alla fall), mitt exempel med kattsamlarna var enbart där för att visa på att enbart engagemang inte är tillräckligt, det måste till så mycket mer för att man ska kunna hjälpa på ett bra sätt.

Och ja, en okastrerad katt som får ett nytt hem där den får nya ungar kan mycket väl skapa en koloni. Det hade den definitivt inte gjort om den kastrerats, allra minst hade andra med huskattungar fått lättare att hitta hem till dem, och någonstans hade en kull kattungar inte blivit dumpade eller sommarkatter eller dödade.

Hemlösa katter är en sak eftersom de kommer föda ungar och öka på sin koloni i vilket fall, men vad jag förstått det är det inte de som skickas direkt till nya ägare i första hand, utan katter som redan har ett hem men där ägaren hotar med avlivning. De katterna kommer inte föda några ungar oavsett, inte om ägaren gör allvar av sitt hot i vilket fall. Ja, de mördas och det är inte bra någonstans, men ibland får man välja mellan två onda ting.

I den här tråden finns minst en representant från KKS som sagt att anledningen till att man placerar ut okastrerade katter är för att KKS inte har råd att bekosta kastreringen, dvs man låter bli att kastrera för att spara in (= slippa lägga ut) några hundralappar (som man inte har).

Jag säger inte att KKS orsakar fler hemlösa katter med flit, men placerar man ut en okastrerad katt i ett nytt hem finns alltid risken att det händer, det har jag och du gått igenom förut, eller hur? Och det vill man inte, men tänker man inte ett steg längre än "rädda katten till varje pris" blir det konsekvensen.

Snälla läs mina inlägg igen och försök förstå vad jag säger, inte genom några färgade glasögon. Återigen, det är skillnad på vad man gör med flit och vad som helt enkelt är konsekvenser av att man inte tänkt till lite innan man handlat.

Eller är det bara jag som är extra analytiskt lagd då jag faktiskt försöker tänka ett steg extra, och jag förväntar mig för mycket om jag räknar med att andra också gör det? För så känns det faktiskt just nu.

Pratar jag verkligen så mycket över huvudet på dig?

Thaeri
0

#218, eller har du redan uppfattningen klart för dig, att vi som har synpunkter är "ett gäng stalkers kokat ihop sej mot KKS" och inte tänker "på katter i vart fall där är det andra "känslor" som styr", som du skriver i #4 och sedan läser alla inlägg utifrån det?

Är det så, snälla tänk om! även om det nu är omedvetet.

brutt
0

212.Kontakterna med ansvarig inom KKS som jag numera varit hänvisad till sedandu Morgan slutade som förmedlare för några år sedan( tjejen som startade upp me Slottshagen slutade med det kort före ) har alltid fungerat utmärkt lätt att få tag i och aldrig något krångel angående veterinärvård eller betalning av den mot uppvisat kvitto givetvis.

brutt
0

221.Vad i hela fridens namn har jag  gjort för omedvetet?

Om någon har sagt att man placerar ut okastrerade katter för att man inte har råd att kastrera dem får det stå för den personen) Alla har alltid ett eget ansvar i vad de gör även den personen och det har du med. Onödigt av dej att citera mitt första inlägg igen.Detta är nämlingen ingen rättegång och du är absolut ingen domare försök att komma ihåg det är du söt.

tervmatte
0

"Men där grova missbrukare bor är det för mycket cirkulation av polis och sociala myndigheter för att det skulle kunna gå omärkt förbi. Dessa skulle bara av lukten gå in och kontrollera läget i bostaden.För att inte tala om hyresvärden som skulle reagera direkt om det stank urin i trappuppgången. Vilket det garanterat hade gjort om katter suttit i burar i sin egen avföring"

Huset där katterna bodde består av några få lägenheter mitt i ingenstans. Mitt emot finns det ett ladugård och på sidan om ett  hus, sedan är det flera hundra meter med skog och mark  runt om innan nästa hus kommer. Det finns ingen som skulle reagera på att det luktar…

Jag pratade med flera grannar som alla visste vem hon var därav fick jag bekräftat för mig vad det är för person. Här finns det inga tvivel!

Grannen i närmaste huset sade till mig att dem som bor i lägenheterna är jättelugna och dem som bråkade flyttade därifrån för länge sedan, polisen brukar inte komma dit.

"Men är faktum det att de var grova missbrukare så har de säkerligen inte avlivat katterna då pengarna används till droger utan då är katterna troligtvis dumpade om de inte medtagits.

Om katterna nu dödats av någon så tror jag inte att det gjordes av en veterinär..

Nu kom jag på att Du sade till mig att två utav katterna har hittats av någon granne som tog hand om dem. Alltså är inte katterna medflyttade utan antingen dumpade eller mördade. Några kom iaf undan…

"Nu måste jag säga rätt ut! En familj går säkerligen inte in till ett klientel knarkare i en knarkarkvart som det får det att låta som. Vanligt folk undviker missbrukare. Då är frågan, har de verkligen sett den misär som berättas av dem?? Det har jag väldigt svårt att tro."

Det var sonen i familjen som berättade detta till familjen när han letade efter en av deras katter, att  några få gå ut men resten sitter i sina burar i lägenheten. Det bekräftades senare av andra av klientelen. Klientelen var som sagt av den lugna sorten och bråkade inte med sina grannar utan hade sporadisk kontakt med dem och berättade både det ena och det andra. Visst kan man misstro en pojke och några missbrukare när det gäller deras trovärdighet men allt för mycket tyder på att dem talade sanning. Jag har fler fakta med vill inte blanda in några utomstående i detta, då dem skulle kunna identiferas.

"Du ska inte lägga skulden på alla i KKS. Jag tänker inte stå till svars för vad en förmedlare har gjort så blanda inte in alla utan håll dig till förmedlaren"

Jag har redan i första inlägg skrivit att det finns visst dem som slitter hårt och gör allt för katternas bästa men det överskuggas av sådana här händelser. Jag är full av beudran för de personerna.

"Vad gör dina egna katter hos KKS? Borde inte de vara hos dig och inte i ett stödhem. Du har ju tom arbetat i närheten, útan att besöka dem……"

Det var inte mina egna katter utan KKS´s stödkatter som bodde hos mig över ett halvt år och kunde av mina personliga skäl inte bo kvar här.

Jag tar hand om mina katter!!!

Det var först för två veckor sedan som jag fick sommarjobbet på det stället och det vet Du med, för det sade jag till Dig i telefonen. Jag bor inte på den orten utan flera mil bort. Och katterna fanns där i många månader nu.

Jag försöker nu hjälpa hemlösa katter på min egen hand.

Just det, jag har en av Era katter kvar. Trots att hon bodde här i tio månade nu så fick jag, trots flera påminnelser till min kontaktperson, inte någon kontrakt på den. Detta kallar jag slarv…

Nu hinner jag inte skriva mer, då jag måste åka till jobbet…

MVH

Anna L.

destiny
0

Jag känner till fler som lämnat KKS ganska nyligen än dom som ger sig till känna på denna sidan. Slumpen…. eller något annat… Jag har hört några anledningar men det är som jag hört någon berätta, inte som jag inte varit inblandad i själv, därför skriver jag inte om det här. Men jag har heller ingen anledning att tro att det jag fått höra inte är sant. Så jag drar slutsatsen att något är fel i KKS. Enskilda förmedlare gör kanske inte alltid rätt saker men gör andra i föreningen det…?

Själv har jag bara bra erfarenheter av KKS. Jag har haft en bra kontaktperson. Har förvisso inte haft något personligt besök av vederbörande men en veterinär KKS anlitar var här en tid efter det jag börjat som stödhem. Plus en annan person från föreningen vid ett annat tillfälle. Så jag känner mig granskad om än inte från min första dag som stödhem. När jag blev stödhem var det i ett akut ärende. Avlivningshotet hängde över en mamma och hennes ca 4 veckor gamla ungar, det fanns inte tid till något besök här. Antingen hämtade jag familjen eller så skulle dom avlivas.

KKS är den andra föreningen jag är stödhem till. Första gången jag var stödhem var för några år sen. Jag ringde på en annons där en förening efterlyste stödhem. Fick några frågor om hur jag bodde men inget mer. Inget besök. Fick hem en mamma och några ungar ganska omgående. Efter ett par veckor kom det en familj och hämtade ungarna. Jag tänkte att föreningen hör väl av sig om mammakatten. Tiden gick och ingen hörde av sig. Visst jag kunde ringt själv men det blev bara inte så. Till slut insåg jag att ingen skulle höra av sig. Jag hade hunnit bli fäst vid katten. Jag fick henne kastrerad mm. Inget besök, inget kontrakt hur värdelöst det än är… Inget mer än ett par korta telefonsamtal precis när katterna flyttat hit.

Kontentan är att KKS är inte ensamma om att inte besöka ev. blivande stödhem/ägare. KKS är inte ensamma om okastrerade katter i stödhem som får stanna okastrerade. Eller att det missas skriva kontrakt. Det finns fel och brister i alla föreningar skulle jag tro, fel som förhoppningsvis rättas till efter hand.

Jag vet inte hur föreningen jag syftar på ovan arbetar idag, detta är som sagt ca fem år sen.

Jag är fortfarande övertygad om att dom flesta i KKS gör sitt bästa för att hjälpa hemlösa katter. Sen tror jag att det finns dom i föreningen som måste tänka om… eller lämna sin plats till förfogande. Som jag uppfattar det finns det ett starkt missnöje inom föreningen. Missnöje internt är farligt.

Silvestris
0

Som jag ser det är det ett problem när en förening inte tar ansvar för det som sker i föreningens regi. Skyller man istället på att enskilda individer inte sköter sig visar det på en ovilja på att vilja ta ansvar. En förening får tyvärr ta på sig ansvaret för det som sker i föreningens namn, gott som ont.

Jag vet att det sker oerhört mycket bra via KKS, men tyvärr har jag mött oviljan att ta ansvar för misslyckanden allt för många gånger. Misslyckanden skylls på enskilda individer och det funkar inte i en förening. Om någon inte sköter sig som önskat måste den personen stöttas och få hjälp in på rätt köl. Funkar det inte måste den personen entledigas från sitt uppdrag. Ju större en förening blir ju lättare är det att misslyckanden sker och ju viktigare blir det att föreningen är snabb på att agera.

brutt
0

225.Exakt hur många katthem som säljer sina katter till permanenta hem kollar upp att katten har det bra i det nya hemmet genom regelbundna hembesök och så vidare.Hur vet de överhuvudtaget vad den nye ägaren gör med katten om inte ägaren själv tar kontakt.Kontrakt? de gällde ju nyss inte!

Kan tala om att jag också har två honkatter från ett annat katthem som jag tog permanent och de var inte kastrerade när jag köpte dem  trots att de var ca1- 2 år.De började löpa direkt så jag ringde veterinären och de blev kastrerade som jag då själv betalade förstås.Någon som senare frågat efter hur de har det existerar inte. Så här är det ju, jag kunde i princip ha gjort vad som helst med dessa katter.Ska vi nu ändå skriva om hur eländigt allt är  kan jag tala om att en av honkatterna spydde mask första dagen trots att hon skulle vara avmaskad enligt hälsokortet.Fått avmasningmedel jaTilläggas kan att honkatten som spydde mask hade varit på katthemmet i nästan ett år och hade en månad kvar till det datum hon skulle avlivas på enligt volontärer som visade runt det var därför jag köpte henne och hennes kompis direkt.Tyckte om dem också förstås.

Vill tillägga att mina honkatter lever och mår bra och att det katthemmet numera kastrerar alla katter de tar in.Hur de gör med kattungar vet jag inte.

Silvestris
0

Problemet ligger väl kanske inte så mycket i att permanenta hem inte kollas upp i efterhand utan vad som kollas upp på förhand gällande både stödhem och permanenta hem. Att bara gilla läget och konstatera att vissa katthem (eller enskilda individer inom olika föreningar) har dålig koll på vart de placerar katter och inte kastrerar vuxna katter är liksom inte OK, oavsett om det sker i flera föreningar eller inom bara en. Det är i mitt tycke stora brister.

katt-utan-hem
0

224.

Det du säger är fortfarande hörsägen oavsett och är det missbrukare som du säger, har de kontakt med sociala myndigheter och därigenom en kontaktperson som faktiskt gör hembesök. Är man missbrukare klarar man inte att leva med arbete och ansvar, därigenom kopplas myndigheter in. Det är jättefarligt att gå ut med saker som kan innebära förtal. Det är även straffbart om det visar sig vara förtal. Du måste vara försiktig med vad du säger så länge du inte har bevisliga belägg för dina uttalanden. Gör du uttalanden som sprider sådana rykten att det kan skada en person kan du bli straffad för det. Så tänk dig för innan du går ut med fler uttalanden i detta ärende. Kontakta sociala myndigheter samt polisen i din kommun om du är orolig för katterna. Ange namn och adress på personen som levt där och förklara din oro för vad som hänt katterna. De har tystnadsplikt men kan säkerligen ta reda på var katterna finns. Däremot får de inte uttala sig om personerna i fråga.

Du skriver: Nu kom jag på att Du sade till mig att två utav katterna har hittats av någon granne som tog hand om dem. Alltså är inte katterna medflyttade utan antingen dumpade eller mördade. Några kom iaf undan.

Nu vet jag inte vad du pratar om för jag har själv aldrig varit i kontakt med dig och än mindre sagt något om dessa katter. Redan här skriver du saker du tydligen inte har belägg för då du utan att veta vem jag är kommer med uttalanden om att vi har haft kontakt med varandra och vad jag skulle ha sagt. Vi har aldrig pratat med varandra så ta reda på saker innan du skriver. Det är viktigt. Det är viktigt för alla då uttalanden som inte stämmer kan göra stor skada.

Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så är det allvarligt om någon sanning ligger i detta. Detta får ansvarig förmedlare stå till svars för inför styrelsen. Ligger det sanning bak detta kommer säkerligen styrelsen ta reda på vad som hänt och är katterna dumpade kommer efterlysningar utgå för att försöka finna dem. Självklart får inte något sådant ske men utan bevisliga belägg får man inte göra uttalanden på en så svag grund som hörsägen.

Ta bara en sådant uttalande som detta. :

KATTERNA FICK BO I BURAR I SIN EGEN AVFÖRING HELA TIDEN!!!!!!!!   

För att ha rätten att gå ut med en så grov anklagelse som denna, måste personen i fråga kunna vittna om det inför rätten eftersom det kan bli rättsak pga djurplågeri. Då måste personen ha varit hos den skyldiga väldigt oregelbundna tider, dag som natt under längre tid. Tänk om det vore så illa att en person är påväg någonstans med katterna, satt dem i burar för frakt och sedan uppkommer rykten som detta. Tänk dig om den anklagade inte alls är missbrukare, får stämpeln genom rykten och sedan söker arbete. På en liten ort kommer inget arbete att ges till hon som "alla" vet är missbrukare. Det kan vara så att en person lever med en missbrukare men själv är helt ren och försöker leva ett så normalt liv det går. Det är många i vårt avlånga land som lever med alkoholmissbrukare utan att själva vara det. Till er alla. Man måste tänka längre än näsan räcker innan man hänger ut någon. Nu känner inte jag någon i detta ärende, utan bara ber er vara försiktiga med uttalanden innan man vet. Då menar jag VET, inte vad man hört.

lena O KKS

Caitlin
0

Brutt

Kram tillbaka   Glad

tervmatte
0

Ber så mycket om ursäkt Lena. Jag tog fel på en bokstav. Det var inte Dig jag pratade med.

Jag fick veta att KKS kommer att polisanmäla henne, så jag hoppas att det redan är gjort.

När det gäller efterlysningar så ombads jag att göra det. Det lät som att personen i KKS som jag pratade med tyckte att det var meningslös att annonsera i tidningar etc. då flera av katterna var skygga och kommer troligen ändå inte fram till någon människa.

Tyvärr så har jag mera belägg på det jag skrev tidigare men känner samtidigt att jag bara får mothugg från KKS och då jag tänker inte skriva något mer.

Jag har även fått tips på var hon kan befinna sig, men trots att jag lämnade ett meddelande på kks-tjejens telefon igår så har jag fortvarande inte hört något av henne…

MVH

Anna L.

Imasy
0

Som jag skrivit i #213 så är ju detta något jag själv har upplevt och inget som jag har hört ryktesvägen….

Vem som är "skyldig" vet jag inte. Jag känner att jag kan inte klanka ner just på hon som var kontaktperson, eller hon som var första stödhemmet. Eller hela kks som förening. Varför det vart som det vart vet jag inte. olyckliga omständigheter? slumpen? brist på kommunikation? Hur det än är, så går det inte att vrida tillbaka tiden och få det ogjort.

jag hoppas iaf att min situation hör till minoriteten. jag kan väl säga som så, att jag har fått höra både det ena med det andra om kks, som kanske inte direkt är bra reklam. sant eller inte kan ju jag inte svara på, då jag faktiskt inte kan bevisa att det jag fått höra är sanning. men jag har aldrig hört sådana saker om andra katthem/föreningar som jobbar med stödhem.

brutt
0

228.Håller helt med där ,det är oerhört viktigt att vara så säker som möjligt på de omständigheter katten, katterna kommer att hamna under innan man bestämmer sej för att lämna ifrån sej den till  någon människa.Har själv avstått fler än en gång och hellre det än att riskera att katten hamnar ur askan i elden.Under vissa omständigheter kan det då vara bättre att låta kastrera katten och låta den gå kvar om den kan få den omsorg och den tillsyn samt har någorlunda skydd för kyla och regn sovplats och matplats i sin vana omgivning Ingen förökning sker ju ialla fall med kastrerade katter men då gäller det att någon några i området engagerar sej ordentlig. Ofta finns det fler än en som matat katteroch serdem som sina på något sätt men naturligtvis inte alltid.Sen kan man vänta tills den rätte ägaren uppenbarar sej.Tyvärr har jag förstått att det alltför ofta blir akut på alltför många ställen  katterna måste från platsen helt enkelt. Man kan engagera sej på fler sätt än ett.

katt-utan-hem
0

231

Jag hoppas också att det ordnar upp sig. Även om jag inte tror att katterna suttit i burar innan det bevisligen kan påvisas så är katterna försvunna och det är något som måste redas ut.

Även att det reds ut hos styrelsen så att förmedlaren inte kan placera ut katter där det eventuellt kan vara direkt olämpligt. Det är viktigt med rätt katt till rätt stödhem.

Jag hoppas det inte är värre än att kvinnan har katterna med sig, om det inte är så måste det redas ut vad som hänt dem då katter som kommer till oss ska vara skyddade från människor som dumpar katter. Något annat kan dock inte diskuteras förrän rätt information kan ges.

lena O KKS

Bigless
0

#217 Har ingen anledning att "skämmas" då jag inte sagt var felen ligger utan bara att en hel del är fel och nog snarast behöver åtgärdas, för katternas skull som det brukar heta. Du, som jag vet nog var de stora felen ligger, Nu gör jag dock troligtvis inte fler inlägg i denna tråd men det märks att det nog finns att göras.

katt-utan-hem
0

Nu har det visat sig att det inte låg någon sanning bak de rykten som Tervmatte skrev i inlägg 199. Detta är framkommet efter kks styrelse haft kontakt med hyresvärd etc.

Där ser ni hur farligt det är att hänga på ett uttalande som man inte vet hur och varför saker har hänt. 

Lägenheten har haft inbrott efter stödhemmet flyttat. Hon hade inte lämnat katterna vind för våg utan åkte dit och matade och hade även lämnat nyckel till grannen som skulle se till katterna tills KKS skulle finna lösning för dem. Hon hade meddelat sig innan flytt men lösning hade inte hunnit ordnas på så kort tid.. Men då det varit inbrott där fönster slagits sönder har katterna smitit. Ordförande i kks ska sätta ut fällor för att försöka fånga in katterna. Detta har inte varit någon problem familj enligt hyresvärden.

Kan inte annat än säga igen. Tänk er för innan ni gör uttalanden som kan skada enskilda personer när ni inte vet hela sanningen..

lena O KKS

tervmatte
0

Lena

Det finns ingen som blir gladare än jag om det verkligen är sant. Jag kunde inte sova på nätterna sedan jag fick höra det jag skrev om. Hemska bilder radades upp i huvudet en efter en… Så jag hoppas verkligen att det är så som Du skriver.

Men det finns ändå lite somn inte verkar stämma.

Av KKS tjejen fick jag höra att de inte visste om att hon flyttade och att dem fick veta det av en tredje person som ringde till KKS och larmade.

Och varför skulle både deras son och någon/några andra hitta på det om burarna?

Vet Ni nu var hon befinner sig? Tjejen sade till mig att Ni inte vet var hon är någonstans och att man har ingen som helst kontakt med henne?!? Det verkar konstigt om Ni inte vet det, när hon tydligen meddelat om flytten…

Jag hoppas av hela mitt hjärta att det snart klarnar upp vad som igentligen hände där och att det hela bara är en rad av olyckliga missförstånd och rykten.

mvh

Anna

SamHeartNellie
0

Jag fick min underbara katt Emil vis KKS, det tackar jag för, Han är helt underbar. lite skygg såklart men han har inte haft det lätt. Han kom med öronskabb stackarn men han vart iaf kastrerad :)

Engla
0

Ang att Katthemmet Kompis nämns i en av inläggen, # 213.

Katthemmet Kompis har inget att göra med att dessa katter sattes på ett tåg och att inget kontrakt skrev. Det skulle Maritha aldrig göra. Hon hade heller ingen kontakt med dessa katter, eller Finnegan, innan han kom till Kompis. Finnegan kom till Kompis av en slump skulle man kunna säga. Maritha skulle egentligen ta emot en avlivningshotad katt, men denna byttes ut mot Finnegan, eftersom de inte ville ha en sk "pissekatt". Maritha tyckte att Finnegan var värd en andra chans och han fick bo på katthemmet. Idag är han en stor och tuff kille som går att klappa och som gärna möter upp Sonny och Martitha i dörren. Slutet gott, allting gott. Och Finnegan hälsar till alla på Hittekatter. Glad

Jag vill också nämna att Katthemmet Kompis inte tillhör KKS. De gjorde det för några år sedan, men drivs nu som eget.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Imasy
0

Jag kan väl intyga det som Engla skriver ovan, att när jag hade Finnegan + hans mamma, så kom de från ett stödhem genom kks.

Om sedan det stödhemmet som jag lämnade dem till i sin tur lämnade dem till Kompis, eller om de hamnade någon annanstans innan vet jag inte.

Men detta var ju några år sedan, så det kan ju hända att Finnegan hamnade hos kompis medans de hörde ihop med kks?

Hursom helst så har jag aldrig haft något att göra med kompis öht, det var bara en slump att jag hittade finnegan där.

Engla
0

#240 Jepp, Finnegan kom till Kompis då de var med i KKS. Vad som hände med mamman visste inte Maritha heller. Det var ju inte ens meningen att Finnegan skulle komma till henne.

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Lena
0

Vill än en gång poängtera att vi ska vara försiktiga med vad vi skriver. Det är allt för vanligt att medlemmar kommer med kritik som de hört i tredje, fjärde hand. Som de flesta säkert vet förvanskas informationen oundvikligen varje gång den vandrar från ett led till ett annat. Historien kan därför ha blivit en helt annan än den ursprungligen var.

Sedan finns det en tendens att bara se det negativa när något/någon blivit uppmärksammat ur en negativ dager. Tvärtom råder när något/någon rosas. Samma person/organisation/företeelse kan ena dagen höjjas till skyarna för att nästa dag sänkas i dyn. I verkligheten finns det alltid både förtjänster och brister. Konsten är att hålla balansen.

//Lena

katt-utan-hem
0

Tervmatte.

Jo det är stödhemmet själv som anmält hon ska flytta. Tyvärr mycket kort tid innan flytt. Detta är hon dessvärre inte ensam om utan det händer ofta att både ägare till katter och andra anmäler i sista sekund att de tex ska flytta utomlands veckan efter etc. Anledningen till hennes flytt kan jag inte ta då jag inte har laglig rätt att prata om henne utan hennes tillstånd. Men kan säga att det inte har något med missbruk att göra.

De har suttit i burar, men inte hos henne utan innan de kom in till henne, då som konvalecens efter operation. Mer info kan du få om det om du kontaktar kks styrelseordförande. Dock kan det vara så att hennes son sett dem sitta i bur då det var stödhemmet själv som hämtade katterna hos KKS. Förmedlaren har haft kontakt med stödhemmet lång tid innan och regelbunden kontakt när hon var stödhem och katterna for inte illa under sin tid hos stödhemmet.

Att inbrott skett och därigenom trasig glasruta där katterna smitit kan hyresvärden intyga.

Men som sagt, för mer info kontakta styrelsen@kks.nu

Vänligen lena O KKS

brutt
0

242.Det har du precis rätt i tycker jag!

Skönt att Lena O gick in.

Mizzi
0

Nu tror jag ALLA känner till dom brister som finns inom KKS, och det är bra att sånt kommer upp till ytan anser jag.

KKS kommer säkerligen ta åt sig och göra något av det nu också får vi hoppas.

Och alla andra organistationer och katthem som läser här får säkert en tankeställare och kollar igenom sin egen verksamhet efter brister.

Men vad vi andra  inte får glömma bort är att alla dessa oavsett namn gör ett jättejobb även om det finns brister och behöver pengar.

Så jag hoppas alla som kan och redan gör allt dom kan för att hjälpa dessa med ekonomiskt stöd fortsätter med detta trotts denna tråd.

Jag för egen del har inte ett öre över just nu, men känner att så fort min ekonomi kommer på fötter igen så ska jag göra så mycket jag kan för att hjälpa till med bidrag om dom så är alldeles så små.

Sen kanske inte allt går till KKS utan till andra organisationer, jag kommer försöka ge något till flera och kommer att försöka hjälpa till där det är mest kris just då.

Om vi alla försöker så gott vi kan genom, auktioner, försäljning av egen gjorda hantverk eller pengar ur egen ficka så är det en bra hjälp på vägen.

Till alla som nu kanske tvekar att skänka pengar till KKS genom denna tråd så glöm inte bort att det är till katterna pengarna går och inte till styrelsen i KKS.

Och så ni vet man behöver inte vara miljonär, många beckar små blir en hel å.

En enkel tjuga kan vara väl så behövlig även om man tänker att det är småpengar när man skickar dom.

// Mizzi

Puma77
0

Bra ord Mizzi och ni alla glöm inte KKS-salutorget där man kan handla lite lesaker till sin katt/katter och pengarna går till de hemlösa katterna.

//Pia

brutt
0

Alla gör så gott de kan och saker kan alltid förbättras överallt utan tvivel!Tycker att jag sett exempel på det flera gånger.

Hawknestgrove
0

#199 inlägget…. hur går det med de katterna?

utan_morrhar
0

Det finns troligtvis fel i de flesta ideella föreningar. Något som jag dock reagerade över när jag läste på KKS hemsida var att i stadgarna framgår att de enda som har rösträtt på årsmötet är sittande styrelse och de funktionärer som valts av styrelsen. Och årsmötet väljer styrelse. Lite av diktatur modell Zimbabwe.

I övrigt föredrar jag hellre kvalité framför kvantitet! Finns det inte resurser att se till att alla omhändertagna katter får det bra, så bör man införa tillfälligt intagningsstopp eller liknande.

Är det dessutom sant det som framkommer i tråden om Robin Hood att han direkt efter en ögonoperation placerades som stallkatt, och att KKS dessutom inte informerar om hans tragiska död på hemsidan utan fortsätter insamlingen är det väldigt osmakligt!

Kanske dags att styrelsen ställer sina platser till förfogande, och låter medlemmarna/donatorerna få rösträtt på årsmötet.

annebeate
0

#249 Beskedet om att Robin Hood direkt placerades som stallkatt i Lövestad skall ha kommit från KKS efter en mailförfrågan från Crisse, som räddade Robin Hood. Jag har under tråden "Död:Enögda skogskatten Robin Hood" begärt en förklaring  av ansvariga hos KKS till den tragiska hanteringen av Robin. Ännu har inget hörts. Kommer det inget besked inom någon dag kommer jag att direkt kontakta KKS. Vi är många som inte kan förstå hur man kan placera en nyopererad katt som stallkatt i helt ny miljö där man måste vara medveten om att risken att det hela slutar i en katastrof är betydande. Robin hade bara varit i Lövestad några dagar då han hittades död på en åker. När beskedet kom var det chockartat. KKS är verkligen skyldiga oss en förklaring.

När det gäller insamlingen  hos KKS har  inget hänt beträffande texten på insamlingstråden. Fortfarande nu på morgonen ingenting om att Robin är död. Det är osmakligt då det självfallet är väl bekant inom KKS att Robin är död sedan mer än en vecka tillbaka.

utan_morrhar
0

#250, då finns det alltså ett skriftligt "bevis" på att denna uppgift är sann?

Jag tycker absolut att ordförande i KKS bör omgående gå in här och förklara situationen, och de övriga situationerna som har påpekats här och likaså komma med en handlingsplan vad KKS kommer att göra för att förhindra att liknande situationer uppkommer igen. Innan detta är presenterat har inte KKS mitt stöd, varken ekonomiskt eller mentalt.

Köper inte heller de förklaringar som presenteras t ex i inlägg #243. Om regelbunden kontakt förekom med stödhemmet borde informationen om flytten känts till inom KKS. Är det en lägenhet är ju uppsägningstiden 3 månader i regel, och har dessutom katterna lämnats ensamma i den tomma lägenheten, som sedan blev vandaliserad ställer jag mig ändå frågan vad det var för stödhem egentligen. När det handlar om förvildade katter är ju deras "första" människo-intryck A och O, och stödhemmen bör verkligen vara STÖDhem med kunskap och engagemang kring kattens situation.

Att hålla katter i bur är dessutom förbjudet sedan 1 maj, även om katten är sjuk. Endast vid utställning och transport får katten hållas i bur. Är den sjuk så den inte bör träffa andra katter ska den hållas i ett separat rum eller liknande.

piamaria
0

Styrelsen är ansvarig för dom enskildas handlingar? Men är enskilda ansvariga för styrelsens handlingar? Svaret på den sista frågan blir väl lämna föreningen. Fundersam

Instämmer i stort med #249.

annebeate
0

#251 Se inlägg 101 i andra tråden om Robin Hood.

utan_morrhar
0

#252 I vanliga föreningar är styrelsen vald av medlemmarna, och är ansvarig för vad som händer inom föreningen. Det är upp till medlemmarna att besluta om ansvarsfrihet för styrelsen vid årsmötet. I en vanlig förening skulle alltså medlemmarna kunna avsetta en styrelse, antingen vid ordinarie eller extra årsmöte. Men i KKS verkar det inte fungera så, eftersom de enda som får rösta är styrelsen själva och de funktionärer som utsetts av styrelsen. Konstig demokrati i en sån stor förening.

essut50
0

Hur kan man lämna Robin som stallkatt när han har bara hade ett öga? Det förstår jag inte?Gråter Allt låter så mysko när det handlar om Robin Hood.?

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

utan_morrhar
0

#255, det är flera katter som KKS haft insamlingar till som verkar mysko i mina ögon. Det bästa föreningen kan göra nu för att bibehålla sina sympatisörer är att öppet redovisa vad som hänt i ärendena, och kanske även göra bokslut m.m. offentliga.

Så fort vissa saker inte redovisas offentligt är risken stor att misstro följer. Har man inget att dölja, vad spelar det då för roll att lägga ut sådana uppgifter offentliga?

piamaria
0

#254 Verkligen konstig demokrati. Vad är man rädd för, att avsättas? Fundersam  Någon som är rädd att inte ha 100 % kontroll över vad som sker i föreningen….?

Med andra ord så är det omöjligt att påverka föreningen, det styrelsen bestämt är lag. Har styrelsen sagt att en sjuk katt ska utsättas för vet.besök efter vet.besök, operation efter operation så ska den det. Den ska inte få somna in i lugn och ro och pengarna användas till att rädda många fler inte lika sjuka katter? Eller t ex till kastreringar. Hur kan man välja att ha sånt på sitt samvete….?

brutt
0

255.Gjorde man det då?Jag vet inte men tyckte mej läsa att kvinnan hade öppnat dörren (för att gå ut med tvätt)till som jag uppfattade det sitt hus och katten sprang ut.Men jag kan ha blandat ihop vad jag läst vet inte sanningen och tar inget för givet som en sanning.

annebeate
0

#258. Det du skriver om kvinnan med tvätt är något helt nytt för mig. Kan du komma ihåg var du läst detta.

brutt
0

259. Jag läste det nog i kks göstbok men eftersom det nu har varit så mycket elände sista tiden kan jag ha blandat ihop den katten med Robin Hood. Jag har inte en blek aning men tycker förstås att det är väldigt tragiskt och ledsamt för den lille Robin och även alla andra katter som dagligen råkar illa ut överallt för att det inte finns tillräckligt med resurser eller folk för att kunna hjälpa alla.

annebeate
0

#260 Ja, det gällde en annan stackars katt, lilla Sessan från Billesholm, som smet ut och blev ihjälkördLedsen

brutt
0

261.Då var det alltså inte Robin Hood då fick jag svar på den funderingen tragiskt med Sessan ocksåLedsen

Gör ett tillägg eftersom inte en timme har gått, läste precis i kks gästbok att en förmedlare svarade på någon persons fråga angående Robin Hood.

solweig
0

vill göra ett  inlägg om kks. adopterade en katt från dom.( zara). dom har inte tagit bort henne från deras hemsida. det är länge sen jag adopterade henne. tycker att dom skulle tagit bort det för länge sen.

tervmatte
0

Gunilla H.

Eftersom KKS sägs veta var katterna befinner sig och hur dem har det så skriver jag inte något mer om det. Eventuellla frågor ska ställas till styrelsen inom KKS, som Lena skrev.

Jag kommer däremot privat försöka följa deras öde. Mer kan jag tyvärr inte skriva…

MVH

Anna

Lena
0

Många av era frågor i den här tråden passar bäst att ställas direkt till styrelsen för KKS. Jag hoppas även att någon från styrelsen kan komma in här på Hittekatter iFokus och ge föreningens syn på det som diskuterats i den här tråden.

Jag har skickar ett mail till alla inom KKS där jag gjort föreningen uppmärksam på att det tyvärr förekommer en del kritik mot deras verksamhet. Bland annat det här med enögde katten Robin Hood som slutade sina dagar så tragiskt.

tervmatte
0

Ang. #199

Nu vet jag exakt var tjejen bor. Ska forska i det…

Bigless
0

#265 Som du skriver hoppas även jag att någon kan komma in och skriva hur den faktiska bakgrunden är eftersom den som skrivits här tydligen är felaktig.

Lena
0

Jag har startat en ny tråd där jag sammanfattat den kritik som framkommit mot KKS i 4 punkter. Denna sammanfattning har jag sedan skickat till alla aktiva inom KKS inkl. styrelsen. Jag har nu fått ett utförligt svar från en av de aktiva. Svaret finns i den nya tråden.

Länk till  Svar från KKS på kritiska frågor.

Jag låser nu den här tråden och hänvisar fortsatta diskussioner till den nya tråden.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer