Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 2664 ggr
mymlanbus
0

Ilsken kisse ibland

Vi har en misse som heter Smulle som är ca 2-3 år. En hittekatt som vi tog hand om och som numera bor på landet hos mitt ex.

Han är inte frigående men han får gå ut i koppel flera timmar varje dag och jaga möss och diverse kryp. Han klättrar i träd och blir aktiverad hela tiden, även när han inte är gående i koppel ute. Han får vara på tomten (som är stor) och han älskar att ligga bland alla lupinerna och smyga på diverse smådjur.

Nu till frågan!

Ibland blir han arg och klöser och river och biter, han hoppar högt och hänger sig i armarna med klorna och om man skakar av sig honom så kommer han igen… skitförbannad! När han hoppar upp sådär så "skriker" han och öronen är slickade bakåt. Han är verkligen jättearg!

Jag är inte rädd för honom och jag är ju van vid att han gör så, men varför gör han så?

Mitt ex säger att det är för att Smulle vill gå ut och då blir han "glad" igen. När man tar kopplet och går mot grinden då är ilskan som bortblåst!

Han har samma beteende när man möter en annan katt, vare sig det är hona eller hane… han ska slåss med alla! Han är kastrerad. När man drar bort honom så flyger han på den som håller i kopplet. 

Jag älskar honom så mycket och han är så go och gullig för det mesta, men ibland (någon gång per dag) så blir han sådär arg.

Vad kan man göra?

Jenna-Gun
0

Kan inte husse göra en rastgård så kissen kan vara ute själv där. Då med ingång till huset.

Är han kastrerad.

Jenna

mymlanbus
0

#1. Jo, vi jobbar på det, men tills dess att det är klart så undrar jag om man kan göra någonting annat

Smulle är kastrerad sedan 1 ½ år tillbaka när vi tog in honom.

Hur stor ska en rastgård vara?

Hawknestgrove
0

Den vi ahr är bara två gånger tre gånger två. Tänk på, att katter kan utnyttja hela volymen. Den räcker helt gott för våra tre. De där vredesutbrotten borde du bemöta med tungt artilleri, dvs vatenspruta, en sån där sprayflaska, men inställning på hård lång stråle. Ha gärna lite ättika i vattnet. Samtidigt som du sprayar när han är arg, så säger du NEJ, med betämd och ganska hård röst. Nu på sommaren, så har vi fönstret öppet ut till gården hela dagarna. Så det är ut och in hela tiden.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

mymlanbus
0

Okej… vi har ju bara en misse :) så då kanske man inte behöver bygglov för att göra rastgård då?

Ska testa det där med vattenspruta faktiskt… det har jag inte ens tänkt på… tack! Så snopen han ska bli… eller så blir han vansinnig på mig… men jag tror mest att han blir snopen faktiskt!

Ska testa det direkt i morgon då jag träffar honom, om han beter sig "illa".

Tack för rådet

Malin

Hawknestgrove
0

Ja superäckligt1 Tänka att få ättiksvatten på sig. Då distraherar du honom, så han blir tvungen att slicka sig ren från "äcklet"Flört

mymlanbus
0

Hehe  Glad
Mår han inte illa av ättika då?

Hawknestgrove
0

Du ska inte ha så mycket. baa tillräckligt att det luktar lite om vattnet…..

mymlanbus
0

Ok… då vet jag :)

Tack igen… nu måste jag komma ner i sängen… men… det finns så mycket att läsa här… jag kan ju aldrig slita mig…

essut50
0

Tänk på att han kan bli ännu argare på dig om du sprutar vatten på honom, Så ta det försiktig med det.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

mymlanbus
0

Ok, ska ta det lugnt…

/Malin

Hawknestgrove
0

Ja, vi har det som utväg här, när Arne är alldeles för bråkig och vill ge sig på Esther. Hon är ju så dum, så hon ger inte ens igen. Men då får han sig en hård stråle och ser ut som han sålt smöret och tappat pengarna, sen får ha fullt sjå med att tvätta bort det äckliga vattnet. HAn blir foglig som ett lamm, bara han HÖR att  jag tar i flaskan.

Engla
0

Jag har läst någonstans att man inte ska spruta vatten på katten så att den ser det. Men jag kan ha fel…

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Jenna-Gun
0

Ja det gör jag om det behövs.

Inte så att kissen ser vem som sprutat

mymlanbus
0

Nu har jag testat… och han blev skitförbannad och kom flygande som en tok! Han såg att det var jag som sprutade tyvärr så nu är han inte kompis med mig… eller i alla fall så "pratar" han inte med mig som han brukar…

Kom nyss hem och känner mig som en "dålig" matte… ska jag fortsätta försöka med vatten… men så han inte ser (men nu vet han ju att det var jag som sprutade vatten sist) hum… kommer han att förlåta mig någonsin?

Ledsen 

Malin

Hawknestgrove
0

Kombinerade du det med fyyyyyyy? Då är väl Arne en dum katt, för nog vet han vem som sprutar…. Men jag har den inställd som sagt på så lång stråle, att man når 2-3 meter. MEn det är inget jag missbrukar för småsaker.

mymlanbus
0

Jodå…. fyyyyyyy sa jag med den värsta basstämman som jag kan åstadkomma…

Kanske kom för nära… hade nog inte mer än 1 meter mellan mig och missen.

Ska jag våga testa igen?

Hawknestgrove
0

Ja då. Du inger respekt om du vågar fortsätta.

mymlanbus
0

Okej… ska morska upp mig lite… men aj va ont det gjorde att åka hem idag och Smulle bara vägrade komma och säga hejdå… har ju dessutom hört att en katt aldrig glömmer…

Malin

Hawknestgrove
0

Nje då. Så farligt är det inte. Du får bara inte låta dig domineras av katten. Man ska aldrig slå en katt, men är han väldigt stygg, som ibland vår lelle Arne, så blir det vattenspruta och tom ett omruskande i nackskinnet. Men han är lika glad sen.

mymlanbus
0

Ja… jag hoppas att han förlåter mig och jag fortsätter att spruta vatten om han beter sig illa… det gör förbannat ont när han flyger på en sådär…

Nu ska vi alla fall köpa virke och bygga rastgård åt Smulle :), det bestämde vi idag. Hoppas att han gillar det!

/Malin

Hawknestgrove
0

Oh ja, det kommer han att uppskatta! Han blir av med amssa överskottsenergi där ute!

mymlanbus
0

Gunilla… vad har du för nät till rastgården?

Hawknestgrove
0

Mjukt. Om du ger mig din adress, så kan jag skicka dig ett prov. HAr du kollat min hemsida? Där står det om kattgården.Där kan du se hur den ser ut.

http://gunillas.hideaway.dinstudio.se/

mymlanbus
0

Ahhhh…. vilken fin! En sån vill Smulle ha! Glad

Jenna-Gun
0

Gunilla vad betyder "Hideaway"

Hawknestgrove
0

gömställe…..

mymlanbus
0

Fin hemsida Gunilla!

Måste spana mer :)

Jenna-Gun
0
Hawknestgrove
0

Ja så lättjobbad. HAr bara inte haft tid att fixa mer där.

Lena
0

Det råder delade meningar om det här med att använda vattenspruta i uppfostringsyfte. Förr lovordades metoden, men nu har det börjat ifrågasättas. Klick-metoden som används vid hunddresyr ska fungera även på katter. Det kan vara värt att pröva.

När en katt är aggresiv på det här viset är det i regel inte något som man kan uppfostra bort. Försök att komma på i vilka situationer det uppkommer. För gärna en journal. Har han gjort så hela tiden ni haft honom? Hur länge har ni haft honom?

Ni skulle kunna pröva med Feliway dosavgivare. Det dämpar stressen hos katter och gör dem lugnare. Skulle även rekomendera ett veterinärbesök för att utesluta sjukdom.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

Ja blir kissen sån att han helt plötsligt av ingenting bara hoppar på, då borde jag  nog söka vet.

Ok, här används inte vattensprutan utom i väldigt sällsynta tillfällen. Numera, så är Arne så aktiverad ute i rastgården, så han går sällan på Esther och bråkar mer. Ifall flickorna bråkar, så får de sköta det själva, de är jämnstarka. Men det är kul att se, hur stor respekt Arne har för vattensprutan. det räcker att jag tar i den, han känner igen ljudet, så slutar han med sina busstreck. Typ rumstera runt bland vedträna i vedlådan mitt i natten…Väldigt skoj. Det är då Arne är till salu för en krona tassen i fem minuter….Flört

essut50
0

#14 Jag sa ju att han skulle bli värre..Så sluta med att spruta vatten på honom. Försök att avleda honom det är det bästa sättet.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

mymlanbus
0

Smulle blir arg när han inte får som han vill, tex slåss med grannens katter… eller när han inte får följa med när husse ska till stan. Om han har varit ute och promenerat i flera timmar och vi går hem igen… då kan han visa ilska för att vi ska hem och han inte får vara ute flera timmar till… alltså… han vill vara ute jämt och det får han, fast på tomten. Då när vi är på väg hem så kan han lägga sig på vägen och "sura" och om man då försöker att locka på honom eller tar upp honom så morrar han… han markerar tydligt att han är missnöjd, om man då sätter ner honom igen då kommer han farande som en tok.

Han har alltid varit såhär… från det att vi började att ta ut honom, för ut ville han… han jamade och var ledsen när han inte fick vara ute, sommar som vinter.

När Smulle kom till oss julen 2007 så trodde jag att han var en liten kattunge, han var så mager och eländig, men veterinären sa att Smulle var minst 1 ½ år för att han hade en tand som kommer när missen blir så gammal. 

Vi pratade med veterinären innan vi kastrerade honom och hon sa att det beteendet kan försvinna efter en kastrering, men det gjorde det inte.

Jag snackade med Norsholm idag och vi ska dit för vaccination på måndag, ska fråga vad man kan göra då.

Vad är Feliway dosavgivare?

mymlanbus
0

# 32. Jo… du sa det, men det har bara sprutats vatten en gång, så vi får hoppas att det inte gjorde allt för mycket skada.

Man får olika råd, hur ska man veta vilket som är mest rätt?

Jag har haft katt i hela mitt liv, men aldrig en katt som jag har tagit in från gatan förrän Smulle kom. Mina katter har aldrig betett sig såhär, men Smulle gör det inte alltid och hela tiden.

Även om han är såhär så älskar jag honom… vi har övervägande fina stunder då han är som vilken katt som helst.

mymlanbus
0

Nu vet jag vad Feliway är…

emjon
0

Du beskriver Smulle så fint och härligt att du tar hans egenheter med jämnmod. Tycker ändå att ni är på rätt väg när det gosiga överväger det andra. Min tanke är direkt att ni inte haft honom så länge hos er och han har en del med sig i bagaget.

Med tålamod och kärlek kommer det säkert bli mycket bättre när tilliten ökar. Jag tycker också att du skall testa Feliway både sprayen och doftavgivaren i eluttaget. Tex när ni skall ta honom till veterinären är det jättebra att först spraya buren innan. För egen del sprayar jag några gånger med en timmes mellanrum och sista gången en halvtimme före avfärd.  Där gör vi lite olika här liksom de olika råden du får.

Jag har haft mycket hjälp av Feliway till mina kissar och jag hoppas det blir så för dig också om du provar den.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

mymlanbus
0

#36. Ska se om apoteket i stan har Feliway och testa det i uttagen.

Smulle älskar att åka bil, i sin koja, han vet att när vi ställer fram den att han ska få åka bil. Han är alltid lugn och fin och har aldrig uppvisat något konstigt beteende hos veterinären eller när vi åker dit.

Kojan sitter fast med bältet, men vi har pallat upp den så Smulle kan titta ut hela tiden. 

Jag skulle aldrig ge upp Smulle, han är ju vår familjemedlem. Vi är alla lite egna, och har vårt egna sätt… tänkte bara om någon annan hade sätt det här hos någon annan hittekatt?

Jag älskar honom inte mindre för det, för mig är det bara ett annorlunda beteende!

/Malin

mymlanbus
0

Nu har jag införskaffat mig Feliway, men det fanns inte att sätta i väggen utan det blev sprayen istället. Ska testa den i morgon i Smulles koja och se vad han tycker om det?

Han har i alla fall fått nya kattmöss som är gnuggade i kattmynta, han bara älskar det :)

Malin som tackar för alla goda råd och tankar Glad

SallyB
0

Du kan även köpa Felifriend spray (finns fn endast hos veterinär) vars feromoner signalerar vän och ofarlig och spruta på händerna (och ev kläderna) innan du besöker honom. Möjligen kan det göra att hans beteende inte triggas igång.

Jag tycker att hans beteende delvis tyder på att han vill försöka dominera, men i vissa situationer kombinerat med sk Redirected aggression (kommer ej på vad det heter på svenska). Då är det inte fel att spruta vatten på katter, för att bryta beteendet och att han surar får du ta. Det betyder att han fått en minnesbeta. Ev skulle du kunna ha ett helt glas med vatten och verkligen chocka honom (som engångsföreteelse), men troligen har hans beteende redan fastnat och då är förståss chansen mindre att det fungerar.

En annan sak är att ha något som skramlar obehagligt ex småsten i en plåtburk. Den skramlar du med eller kastar precis invid honom (ej på) för att bryta beteendet. Var beredd nästan innan han anfaller, för bästa effekt. Bäst är förståss att han inte ser att det är från er det kommer.

Enligt Cornell University Länk ska man ignorera katter som visar dominans-aggressivitet och ffa beröva dem status och sällskap som straff.

Använd google translate om du ej förstår att läsa engelska. Sidan tar upp olika former av aggresivitet.

Som du ser har jag markerat ordet bryta därför det viktiga är att bryta beteendet så snabbt som möjligt, men aldrig aldrig gå i konfrontation eller slå katten, för det ger bara ytterligare ökad aggressivitet.

mymlanbus
0

#39, Tack för råd… har varit inne på länken och läst, det fanns mycket man fundera över där… tur att jag ska till veterinären på måndag… tänk om Smulle är sjuk Gråter bara att hoppas att han "bara" är dominant och att det inte är någon sjukdom!

Sprayen Feliway fanns på apoteket så den köpte jag, men kanske att man kan köpa den andra på måndag hos veterinären då… ska höra vad hon säger.

Jag är väl lite sen med att försöka bryta Smulles beteende, nu har han ju varit såhär i 1 ½ år och jag har faktiskt inte gjort någonting åt det, förutom att försöka undvika situationer när jag vet att han blir arg.

Vi är oftast 2 som promenerar med honom och kanske att vi kan ha en varsin liten burk med "skrammel" i för att försöka bryta hans beteende? Oftast flyger han på den som håller i kopplet.

Nu gör jag ingenting med Smulle (förutom att promenera och gosa) förrän vi har varit till veterinären. 

Återkommer med mer info när jag har varit till veterinären

/Malin

Hawknestgrove
0

i morgon så ska du ha provet på nätet. Om inte Bermudatriangeln sträcker sig till Uddevalla lasarettt.  Jag postade därifrån…..

mymlanbus
0

#41. Jag är nyfiken…  tack Gunilla :)

mymlanbus
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Har varit till veterinären idag och vaccinerat Smulle. Passade på att fråga om hans beteende och hon sa att det verkade handla om dominant beteende, precis som ni har skrivit.

Hum, hon sa också att det kan vara svårt att få bort det där för nu är Smulle van vid att han får bete sig som han gör… men hon sa att vi skulle prova med Feliway på kläderna också… kanske att det kan hjälpa? Skrammelburkar och vatten var också ett alternativ som man kunde prova.

Ikväll så hade jag Feliway på brallorna och på tröjan när vi gick ut och kanske att det faktiskt hjälpte lite… det var inte förrän vi kom ända hem han fick ett ryck… men kanske inte så arg som innan… jag vet inte… men om det inte går att ändra honom… då är han som han är… vi älskar honom ändå!

Tack för alla råd som jag har fått, ville bara uppdatera och berätta hur det har gått för oss.

/Malin

Hawknestgrove
0

Ja även med en liten katt, så får man visa vem det är som bestämmer ibland… HAr man hund, så får man lära sig, att dominera din hund, annars dominerar den dig. OCh en lydig hund är en lycklig hund. Liiiiite stämmer det faktiskt på katter också, fast de är mer egna.

SallyB
0

Ett annat tips som ni kanske kan prova är att ha med skinka eller nåt annat favoritgodis, för att locka och avleda uppmärksamheten när ni vänder om hemåt, så att han liksom glömmer att det är tråkigt att gå hem, och ist förknippar det med nåt himla trevligt. Ge flera ggr under promenaden hem och när ni är precis hemma och ska gå in genom grind och dörr.

mymlanbus
0

#45. Tack för rådet :)

SallyB
0

Hör gärna av dig om hur det går framöver. Alltid roligt att få veta ev framsteg :) Hoppas verkligen det går bra och att han lugnar sig.

mymlanbus
0

Igår fick Smulle skinka när vi skulle gå hem :) och han gick så snällt… inga problem :) han kom enda hem innan skinkan var slut.

Snacka om att han blev snopen när han insåg att han redan var hemma :)

Infon kommer från husse via telefon sent igår kväll :)

Skinka kanske är melodin? 

/Malin

SallyB
0

Kul :) Fortsätt på den banan, tycker jag!

anebit
0

Toppen!

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Hawknestgrove
0

Ja det var verkligen en bra variant!

mymlanbus
0

Smulle är inte så arg längre. Vi mutar med lite gott på hemväg och så har vi gjort en jättelång lina till honom :) så han nästan kan gå över hela tomten :) dessutom har vi kastat ut alla låtsasmössen i trädgården… så han blir så stimulerad :) och han är så mycket gladare nu.

Idag lyckades han åla sig ur selen och kom gåendes stolt som en katt och såg överlycklig ut. Hum, på med selen igen! Glad att han inte fick syn på grannens katter när han var lös, då hade de fått stryk… (han hatar dem).

Nu har nätet kommit som ska vara till rastgården (tack Gunilla) så nu ska vi bygga stor rastgård :) för lille gullet.

Vill bara tacka alla för att ni har kommit med goda råd och för att ni har hjälpt mig och Smulles husse.

Smulle är en lyckligare katt och jag är en superglad matte och husse är den mest lyckliga husse som går i ett par skor :)

TACK!

/Malin Kyss

SallyB
0

Jätteroligt att höra :)

Lena
0

#52 Härligt att höra allt har ordnat sig! :) Oftast brukar man komma tillrätta med den här typen av problem om man bara ger det lite tid samt försöker hitta vägarna till lösningen. Som kattägare får man många gånger ta fram sin kreativitet eller be andra om hjälp och goda råd när den egna tryter. Det är det som är så bra med en sådan här sajt - att vi kan hjälpas åt. :)  

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

mymlanbus
0

#54. Ja, vilken tur att jag hittade hit och vilken tur att jag vågade fråga hur jag skulle göra :).

Det är ju lite pinsamt med ett "sånt litet problem" när det finns katter i ständig nöd här inne hela tiden.

Men, jag lär mig hela tiden något nytt här inne av alla kunniga kattälskare :) så en dag kanske jag själv kan hjälpa till att göra något gott och bra för någon annan katt - eller människa.

/Malin