Tugga på hårda saker
Har en katt som fyllde 3 år okt-07 som har stora problem med sina tänder. Hon får väldigt lätt tandsten, och har hunnit bli skrapad flera gånger.
Hon äter tandstensfoder, men vet inte riktigt hur pass bra det hjälper. Kommer att göra en utvärdering senare.
Nu till min fråga. Hon håller på att få tandköttsinflamation igen, och tuggar gärna på hårda saker. Så som metallkrokar, pennor och liknande. Kan hennes problem med tandsten/tandköttsinflamation ha något med detta tuggande att göra?
Känns inte särskilt bra att hon gör så. Borde slita på tänderna om inte annat.
Medarbetare på jack russel terrier

*puttar upp*…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Det måste ju slita otroligt på tänderna… Om hon får upp vassa saker i tandköttet så borde de kunna leda till inflammation med bakterier och allt vad nu tuggandet för med sig. Beroende på vad hon tuggar på då.
Jag skrev ett lång inlägg som tyvärr när det sändes kom det upp error orkar inte skriva allt i gen . Här blir ett sammandrag
Jag har en katt nu två år som fick tandköttsinflammation. vid fem-sexmånader luktade illa i munnen.
Han började tugga på kartonger shebaburkar. Metallen var alldeles söndertuggad.Den här katten hade svårt för att äta annat små små bitar i allt.
jag har plockat bort allt som kan skada mun, tandkött och tänder. Den här katten tuggar på allt som är krispigt,knäckebröd, cornnflaces mm. och äter det.
Jag tror inte på tandstensfoder, många katter sväljer torrfoder helt. Jag tror på omväxlande kost till katter,Mina katter får varje dag olika sorters kött tre -fyra sorter, som jag mixar i lagom stora bitar för att kunna bita och tugga.Varje vecka fisk och skalade räkor. Strömmingsfile, färsk när jag får tag i .Då får de hela fileer att graga på. Och Orijen torrfoder, inte som mål, De flesta av mina katter dricker grädde och 3% mjölk.
Hur man sköter tänderna på sin katt, Egentligen börjar man när den är liten. Man KAN borsta tänderna på sin katt, gnugga bort gul beläggning på tänderna med citron ,badda med vätesperoxid, Lära sig att själv skrapa tandsten på sin katts tänder utan att behöva söva den. Jag har ställt ut mycket katter.Det är viktigt att katten är snygg i munnen.
Människor får tandköttsinflammation. Ibland kan det vara brist på D-vitamin Man kan ge sin katt AD-vitamidroppar som finns på apotek
Jordbruksverket har gått ut med rekommendationer att katter ska ha omväxlande kost. Man får inte glömma att katten ska ha animalisk kost att den är ett köttätande djur.
Hon tuggar på mycket. Tex de små mässigs"krokarna" som sitter i hyllan bredvid datorn. De är L-formade. Brukar säga till henne så fort jag ser henne.
Det hjälper inte att försöka ge henne något annat att tugga på. Det försökte jag redan när hon var kattunge och började tugga på saker.
putt

*superputt*…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
#3 Händer det igen, brukar man kunna trycka på backaknappen och kopiera det man har skrivit. Sen får man gå via forumstrådslisten, och klistra in svaret igen, och prova.
Stina tuggar även orijen fodret, som har rätt små "kulor". Även tandstensfodret tuggar hon.
Jag har försökt borsta tänderna på henne. Det slutar med att katten gömmer sig i lägenheten dygnet runt. Oftast hittar jag henne inte. Rent krasst kan hon ligga och dö här hemma, utan att jag skulle veta om det, förrän det började lukta 
Har tagit det lugnt, försökt bjuda henne på något gott efteråt (som hon totalvägrar och hopapr ner på golvet, och springer iväg), bara hållit på en liten stund osv. I princip efter regelboken. Jag har en hund som jag behöver borsta tänderna på också. Det är samma grund som gäller för båda två.
Jag vet inte vad jag ska göra för att hon ska sluta tugga på saker/få tandsten och tandköttsproblem.
Ska prova med D-vitamin sen när jag får pengar igen. Se om det kan hjälpa upp det hela.
Ett annat problem med Stina, är att hon är VÄLDIGT kräsen! Hon äter inte brosk, inte kyckling, inte kött, inte räkor, inte skinka, inte kattgodis, inte köttfärs, inte burkmat (varken för hund eller katt), inte hundens färskfoder (bara tänkt som belöning)…
Den ända fisk hon verkar tycka om, är tonfisk i vatten.
Rent krasst äter hon torrfoder och tonfisk i vatten. Resten ratas.
Jag börjar rent ut sagt få idétorka. Jag kan ju inte börja trycka ner köttbitar i halsen på henne 
Jag kan ge lite råd som en forskare i näringslära på katt har skrivit. Om man har en katt som vägrar att äta annat än torrfoder.
Man måste dra nytta av kattens naturliga hungerkänsla. Katten kommer inte att prova ngt nytt om den har tillgång till torrfoder dygnet runt. katter behöver inte ha mat hela tiden. Det kan i bland vara nyttigt för dom att vara hungriga. Å andra sidan man får inte låta en katt vara utan mat längre än 24 tim.
Om katten har fri tillgång till torrfoder ta bort det. Börja med måltider 2-3 ggr/dag.En normalhunger efter 12 tim brukar ofta räcka för att övertyga katten om att pröva något nytt. Om du vill göra övergången långsam, så ta den mängd katten äter på 24tim dela upp det i 2 portioner. Låt maten stå framme i 20min ta sedan bort den. Upprepa efter 12 tim..Under de första dygnen av övergången till ett fast matchema kan du erbjuda burkmat kött fisk etc tills eller mellan måltiderna.Den envisaste kommer inte att röra mjukmat. Men ge inte upp. Alla kommer slutligen att pröva på. När katten väl är inarbetad på ett mat shema kommer du att märka att katten är mycket mera matintresserad.
När du har fasta mattider. kommer du antagligen att ge mindre mat. Hungerkänslan får bli till hjälp men svält inte katten. Ha tålamod
Katter har mycket starkare lukt sinne ån vi har. De kan känna lukten av torrfoder. man kan lägga det i kylskåpet En del rekommenderar att man tar bort det ur huset. katter föredrar kroppstempererad mat.Erbjud gärna lite kokt kycklig. Det är ett bra proteintillskott. man kan prova olika smaker av mat. Man kan krossa lite torrfoder lägga över annan mat.
Katter är avsedda att äta rått kött. Det finns inga spisar i naturen. Du skriver att du inte kan trycka ner maten i hennes mun. man kan sprutmata. Detta måste göras med stort tålamod. man behöver ge lite.Det är bara för att katten ska få känsla för annat. katten kanske spottar ut maten . Men man vill bara att den ska få känna smaken av annat.
Ska försöka lära mig att klara av när texten försvinner. tack för förklaringen. Jag är inte så duktig på sånt.
Det där med ett matschema har jag varit inne på tidigare, men det kommer inte att genomföras förrän jag flyttar till eget igen. Jag har två katter, och min syster (som jag bor ihop med) har också två katter. Hon vägrar hålla på och klödda med sådant. Det går inte att jag försöker få Stina på schema medan hon har mat framme alltid, och anser att alla katterna får lov att vistas i samma rum.
Just nu är hon den ända kattvakt jag har, och jag har en pojkvän i Sthlm som inte tål katterna. Med andra ord är jag rätt låst om hon inte passar dem…
Hur kan vanligt kött hjälpa mot tandsten? *allmänt okunnig om allt vad näringslära heter*
Jag tänker på dig och din lilla katt.Jag kommer att ge dig ett svar.jag har en stressad dag i dag.