Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettutanför-ämnet
Läst 1548 ggr
[sofia-85]
0

Lilla Sigurd dog i natt

En till av Siris ungar dog i natt. Vi fick gå ut och begrava den kl 6 imorse. UUsch vad det känns tomt. Förstår inte vad jag gör fel… Den har fått mjölkersättning hela tiden plus att den diat. Den har kissat och bajat. Och ja har avmaskat den som veterinären sa. Fattar ingenting. Ringde min jourvet kl 23.00 igår och hon sa att det är otroligt viktigt med den första mjölken ifrån mamman. Känns så otroligt sorgligt. Den var så underbar och den var frisk dagen innan och sprang runt med de andra. Har bara gråtit och gråtit. Varför???

Lilla Sigurd sover nog gott och leker med sina syskon i katthimmlenGråter

anebit
0

Gråter      sov gott lilla vän…..   Känner med dig Sofia..

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Kat08ja
0

Stackars liten…Gråter

hanna64
0

Beklagar Ledsen

Jenna-Gun
0

Oh nej .Tröstekramar till dej

Sov gott lilla kissen

Jenna :(

AmeliaWatson
0

Hur gamla är ungarna?

annebeate
0

Gråter Plötsligt händer något som man inte alls kan förstå. Sofia, jag förstår din sorg och förtvivlan, du som kämpat så. Nu har lilla Sigurd kommit till det vackra Regnbågslandet.

GosChippen
0

**Ursäkta en kanske dum fråga, men är det inte farligt för kattungar att bli avmaskade?
**

MariannE11
0

# inte om man avmaskar med Banminth…. fast jag vet ju inte hur små dessa är….

jag beklagar Sofia…. vad tråkigt att du drabbats igen…detta gör att jag inte känner mej helt säker på mina 2 små…..hoppas hitta din tråd om Siri så jag kan se alla fakta…. stor tröstkram till dej!

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

AmeliaWatson
0

Nej det är inte farligt för kattungar att bli avmaskade.
Man ger kattungar axilur vet. redan då de kommit upp i en vikt av 100g.
Det ges 3 dagar i följd med 0,05 ml per gång.

karins
0

Lilla Sigrid…så ledsamtGråter. Massor av tröstekramar till dig Sofia.

AmeliaWatson
0

Hur många ungar är det i kullen?
Hur många har dött?
Hur gamla är dom?

Anledningen till att jag undrar är för att jag varit med om att kattungar dött i mina händer vid alltför många tillfällen genom åren. Lika hjärtslitande varje gång.

Jag undrar lite om detta är något liknande de fallen.

I så fall… så är det veterinär som gäller!
Och, en hel massa vätska.

[sofia-85]
0

Veterinären har varit här… Problemet är deras dåliga start i livet. De föddes för tidigt. Mamman ville inte mata dom. Svårt att få upp dom i vikt. Vi har vägt dom och matat dom extra med mjölkersättning dom har även diat på extra mamma Smilla. Det var fem från början och nu är det två stycken kvar. Det var veterinären som sa till mig att avmaska med banminth så då tror jag inte det är farligt. Dom är nu 4-5 veckor.

AmeliaWatson
0

Det jag varit med om har hänt i 4-5 veckorsåldern.

Jag vill inte skrämma dej, sofia, men det kan mycket väl hända att fler kommer att dö.

Hur verkar de 2 som ännu lever?
Är dom glada och springer och leker o busar?
Är deras avföring ok?

[sofia-85]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Avföringen är okej. Veterinären sa igår att ja nog får räkna med att dom kanske inte överlever. Så det känns hopplöst. Önska det fanns mer man kunde göra. Den ena är super pigg och glad. Skriker och busar som en galning. Hon e nog släkt med en apa för hon klättrar upp på min rygg och sitter på axeln.

Den andra e mindre i växten. Äter mindre och har kraftig ögoninfektion. Jag ger salva nu. Rinner var ibland. Tvättar ögonen 3 ggr per dag och ger salvan efter. Vissa dagar e det bättre och sedan varar dom igen. Här kan ni se hur ögoninfektionen var när den var som värst.

[sofia-85]
0

Här är den pigga pissen

Sidentass
0

Men åhhh så ledsen jag blir för din o missarnas skull..lille kisse-vännen..nu har hon fått frid bortom regnbågsbron där gräset är så mjukt för små tassar..

Många tröstkramar..

Sidentass

mymlanbus
0

Oh nej Gråter

Skickar en kram till dig Sofia

Hawknestgrove
0

Så trist, Sofia, du som jobbat så hårt för dem……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Ledin
0

ne vad trist :( jag trodde att har kattungarna bara överlevt tills dom är 2 v så ska det vara lugnt man kan pusta ut men så är det allså inte… Jag håller tummarna för dom 2 du har kvar ska klara sig söta o hoppas att ögonen snart är bra igen.

elza
0

vet ni att bebisarna är så gammla .. mina här är 5 veckor och väger nästan 600g,, och är mycket större…

Crisse
0

Tröstekram till dig Sofia jag vet hur du har det just nu och sörjer med dig för det finns inget värre än när dom små inte klarar sig. Jag har förlorat 7 st på kort tid och än är inte faran över här hemma.

elza
0

Detta är för två veckor sedan.. nappning

MariannE11
0

jag har 7 st som är 6 veckor ca…. de största väger runt 600… men de har haft det bättre…. den minsta vägde i morse 370 g…för två veckor sedan vägde han bara drygt 200….med en tuff start så är det svårare att öka i vikt….önskar att både Sofia o Crisse o alla andra slipper mer tragiska händelser…

Lena
0

Axilur vet är ingen höjdare för kattungar, ger man förs tor dos kan det få ödesdigra konsekvenser. Axilur är ätt onödigt starkt medel som även ska bita mot bandmask vilket inte kattungar har. Banmith är mycket bättre då det är betydligt mildare och inte är skadligt om man råkar överdosera av misstag. Man börjar avmaska kattungarna när de är 2 veckor gamla.

Vad ledsamt att den lille kissen dog. Skickar massor av tröstekramar till dig.

Kattungar är ju tyvärr känsliga och det kan gå snabbt om de blir sjuka. Kan det vara kattsnuva som de fått? Rinnande ögon kan tyda på det. Clamydia infektioner kan katter få både som en följdsjukdom till kattsnuva, men även som fristående infektion. Symtom svårt rinnande ögon. Svagare individer kan slås ut.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

sugar
0

OBS

KATTER KAN DÖ AV AXILUR: jag känner till ett flertal katter som dött av axilur. De får förgiftningssympytom.  Jag har kontaktat veterinär på det företaget efter att en vuxen katt hos mig dog av axilur.- Det är konstaterat att min katt dog av Axilur. Jag använder det aldrig mer.

Varför i hela friden avmaskar man så små kattungar med axilur?

nils1
0

#25 hur blev det konstaterat att din katt dog av axilur? Har den obducerats?

AmeliaWatson
0

Jag har avmaskat alla kattungar med Axilur.
Ingen av dom har dött av Axilur.

Varför säljs axilur om det är dödligt giftigt att ge till kattungar?

"Kända biverkningar: Kräkningar har förekommit hos katt och hund", är vad som står i bipacksedeln.
Katt och hund kan kräkas av att ha mask också, så inte ens det är självklar följd just av att den fått just axilur.

sugar
0

Det är så att alla läkemedel kan leda till döden. Det finns människor som dött av alvedon. Jag har som sagt tagit kontakt med den veterinär som representerade axilur. Detta hände 1999. Han talade om för mig att dessa risker fanns med Axilur. Såväl som med andra läkemedel. Att vissa djur och människor är mera känsliga.

Jag vet flera katter som bivit förgiftade av axilur. Det står inte på bipacksedlarna av recepfria mediciner att det kan leda till dödsfall.

Min katt var ingen kattunge inte de andra som jag känner till. Man skall alltid rapportera läkemedelsförgiftning.

Och man ska inte avmaska katter för avmaskandets skull.  Det fanns ett medel som hette Piperazin på 1980-talet som en del katter blev väldigt sjuka av. Sedan kom ett medel som gav leverskador. Det togs snabbt bort ur sortimentet.

MariannE11
0

jag har fått informerat om att Banminth är det enda som är till för kattungar…. men att den inte tar bandmask (tjuvläser Lenas kommentar)…. är det som så att kattungar inte kan ha bandmask?…..

[sofia-85]
0

Har hört 3 st veterinärer som sagt banminth och att ja inte ska använda mig av axilur förrän de är runt 12 v… Men det kanske är fel men det är vad de sagt

Ankie
0

Så tragiskt med den lille kissen, nu får vi hoppas att de andra överlever.

MariannE11
0

ska jag ta mej in o läsa eftersom jag har bägge preparaten i köket?…. jo okej då…

banminth… mot spol eller hakmask… står ingenting om ålder.. men att sprutan ska kastas efter användning… gäller det även då jag ska avmaska efter 2 veckor att använda en ny?…

axilur… mot spol, hak, pisk, lung, mag,band…. står faktiskt ingenting vad jag ser om ålder?…..

[sofia-85]
0

jag tror att det är för "kraftfullt" för små kattungar… axilur e ju som min vet brukar säga en dunderkur. Banminth är mer skonsamt för deras små magar

anebit
0

Apotekslänk om maskmedel…

http://www.apoteket.se/rd/d/5079

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

essut50
0

Tröstkramar till dig.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

SallyB
0

Äsch! Trist, men det är ju som så att naturen är obeveklig när det gäller svaga individer. Och dessa hade ju en jobbig början och diade aldrig av mammans råmjölk som jag förstår det. Vilket leder till en ändå större risk att de dör just i den här åldern när de börjar utsättas för mer och mer av världen (och därmed smittor).

Håller tummar och tår att det går vägen för de kvarvarande busarna.

maggan47
0

en liten kattängel till som går över regnbågsbron, där allt är fint, och inga sjukdomar finns, och vuxna kissar som tar hand om en, och slickar med mjuk tunga, sov gott kissebarn Maggan47

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=7c544df8-54a1-4668-83a3-369af5571c5f&Filename=katt som går in över regnbågsbron.gif)

Lena
0

#29 Nej bandmask får katter bara genom att äta en infekterad mellanvärld, vanligen en sork eller en råtta. Spolmasken har en helt annan levnadscykel och kan finnas latent hos kattmamman. I samband med dräktigheten aktiveras de vilande spolmasklarverna och smittar sedan genom modersmjölken. Man ska därför avmaska alla dräktiga honkatter samt kattungarna. Banmith är det mest effektiva medlet när det kommer till spolmasken, dessutom är det skonsamt som sagt. Axilur är ett rävgift som i värsta fall kan ta död på kattungarna om man råkar överdosera.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"