"LÖST"Nu börjar det bli kris med transport.
Jag letar febrilt efter någon som kan ställa upp att transportera en katt från Degerfors till Norrköping den 3 Juli nästa vecka, där en person möter upp och tar över via tåg sedan.
Jag har fått svar från en person som kunde ställa upp, men denna personen har inte hört av sig något mer sedan förra helgen så jag är nu i det närmaste desperat och vädjar om hjälp om någon kan tänkas hjälpa mig.
Situationen med att ha katten kvar här är ohållbar och detta är enda chansen till att den kan komma fram dit den ska.
Genom insamling så finns det bensinpengar för den som hjälper till och kör.
SNÄLLA !!! finns det NÅGON ??

Önskar jag kunde hjälpa, men kör inte bil..hade det varit från linköping hade jag gärna ställt upp med att ta kissen på tåget, åker till norrköping då och då..
Önskar också att jag kunde hjälpa till, men då måste jag resa upp först… :-/

Skulle inte Teddy te Naquita nu elr?
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Putt!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Har du lagt in inlägg om detta på www.djurtransport.ifokus.se samt på www.katter.nu ?
Transport brukar kunna lösa sig, men det kan vara svårt om det är låst till ett speciellt datum. Kan du tänja något på transportdatumet? Det kan säkert underlätta.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
vi bor neranför norrköping åker aldrig upp längre än norrköping ,t yvärr :(

Jo han ska till Naquita, men enda sättet att få ner honom dit är att ta sig till Norrköping för där kommer en med tåg som tar med han resten av resan.
Och 3 Juli är det datum jag fått som hon ska åka ner så datumet kan jag inte göra något åt.
Hur långt är det mellan Norrköping och Degerfors?
Från Degerfors till Norrköping till vartdå? Vart ska missen sedan?
Ligger inte Degerfors i närheten av Karlstad, Karlstad - Norrköping är då 22,7 mil så därrunt borde det vara. Rättar mig själv, ligger närmare Karskoga än Karlstad och Karlskoga - Norrköping är 15,5 mil
Han ska till Emma i Ronneby, men en kommer och hämtar honom i Norrköping som jag fattar det. Så frågan är då mellan Degerfors-Norrköping.
//Pia

Har ingen aning hur långt det är, Degerfors ligger ca 7 mil från Karlstad.
*funderar så det knakar*
ca 50 mil sammanlagt för missen att åka
ca 17 till Norrköping och sedan ca 35 mil till Ronneby
min Karlstad-bekant är i Norge så det gick inte… puttar som bara den!

Ingen som känner någon lastbilschafför som brukar åka denna steckan och kan ta med en katt ?? men då är iofs problemet med bur, jag har bara en och den behöver jag själv =(

Går det inte något tåg mellan Degerfors och Norrköping?
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

putt

Jag är inte ens kapabel att sätta mig på ett tåg eller buss och åka så långt just nu pga. min panikångest som blossat upp igen, för att jag har så många personliga saker omkring mig just nu tyvärr.(Orkar inte sitta och lämna ut hela historien om allt här som ni kanske förstår)
Men om jag säger att jag knappt kan gå utanför dörren till affären och handla just nu, så förstår ni kanske att sätta sig på ett tåg och åka flera mil är ganska otänkbart.
För min del känns det tryggare med bil just nu, och att ha någon med mig så jag slipper åka ensam. Jag skulle inte ens kunna köra bil ner själv om jag så hade tillgång till en eftersom jag just nu äter medecin som man inte bör sitta bakom ratten när man tagit.
Tyvärr räcker inte pengarna jag samlat in till två biljetter så jag kan inte ta någon med mig som trygghet på resan heller =(
Pengarna ska bla gå till vetrinärsbesök,medecin och bensinpengar till dom som ställer upp och kör och jag har fått in 1100 kr det räcker inte till ……
Mizzi… går det inte att få kontakt med den personen som skulle ställa upp?

Jag har PM.at men inte fått svar, vet inte vart hon tagit vägen =(
ok… något kanske har hänt som gör att hon inte kan komma online…
puttar

Ja det kan bero på vad som helst, så jag kan ju inte sitta med armarna i kors och vänta på svar utan, måste ju se efter en annan lösning.
Om jag sen får svar och allt ordnar sig vore ju toppen, men jag måste utgå från att det skitit sig eftersom jag inget hört.
finns det ingen i närheten av Degerfors som kan hjälpa?

#24 Du har inga barn som kan hjälpa, du hade väl tonåringar eller?
Mina ungdomar är rätt bra på att åka tåg om de får bra instruktioner. Det skulle ju kunna bli en liten kul utflykt så här på sommarlovet också.

Nej då skulle jag inte frågat om hjälp här, mina vänner bor i andra städer och dom få jag känner här har inte ens körkort.
Jag har verkligen gjort allt jag kan för att få tag på hjälp jag kan inte göra mer än be om hjälp här nu.
Jag tror det kan bli svårt att ordna transport eftersom det måste vara en viss datum. Teddy skall transporteras från Degerfors och till Emma i Ronneby. Det finns kanske någon som kan erbjuda sig att ställa upp och köra den sträckan mot ersättning. Jag är villig att bidra.

Ja annebeate det vore toppen om någon kunde göra det.
Ja eller om man kunde bilda kedja och flera ställer upp och kör en bit var efter vägen, tills han är framme ??
Mizzi… har du transportbur? Hur gör man när man ska köra så långt med en katt… den måste väl rastas? Fasen, jag har ingen erfarenhet och inget körkort… men jag vill gärna hjälpa till i alla fall!
Så maktlös man känner sig! Bannar mig själv för att jag inte har körkort!

Då återstår nog bara att höra runt med div. transportföretag som kanske kan transportera smådjur.
Budbilar, taxi etc.

Jag har 1 bur men den behöver jag själv, lånar jag ut den MÅSTE jag veta med säkerhet att jag får den tillbaka.
puttar för mina egna frågor också… putt

Ingen som känner någon som ska iväg på en semestertripp neråt som skulle kunna ta med en katt då ??
# 30 Skulle inte rekomendera att rasta Teddy han är alldeles för skygg, såvida du inte menar stanna till och öppna dörrarna så han får frisk luft och så.
Men rasta han i sele går inte om det var så du tänkte.
#34. ok… du ser… om man inte frågar så får man inget veta… tack :)
Hoppas att någon kan köra lille Teddy till Ronneby…
Med tanke på hur skygg Lille Teddy är kan det sluta i tragedi om man skulle ta sig för att rasta honom.

Det verkar som problemet är i Värmlandsområdet. Det tycks inte finnas många i det området. Neråt landet kanske är lättare.
Det kanske inte måste vara via Norrköping utan det kanske måste sökas andra mellanlandningsorter, ex. Göteborg eller Jönköping.

# 37 ja det är det jag säger, jag bor på helt fel ställe, hålan som gud glömde =)
Vet inte mkt om Teddy, det är därför jag frågar. Jag har aldrig åkt långt med mina katter… och eftersom Teddy är skygg så undrar jag hur man gör med sådana katter när man åker så långt som 50 mil
Hoppas att det ordnar sig för Teddy

Norrköping är just för att en person åker den vägen med tåg ner till Ronneby just den 3 Juli, och därför kunde ta med han resten av resan ner.

Han kom ju hit i bil från Ullared vilket är långt det också, men jag är personligen mer orolig för hur det ska gå på ett tåg.
#39 Det brukar gå bra att åka tåg långt med skygga katter, bara man har buren i en Ikea kasse så dom inte ser någonting.
Jag har åkt från Malmö till Stockholm med hemlösa katter och det har gått bra, dom har sovit hela resan..
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
#41. Förstår det… förlåt om jag ställer dumma frågor… men jag är novis inom det här med skyggisar… har bara läst väldigt lite om dessa missar, har aldrig haft någon egen erfarenhet av dessa katter!

# 42 Okey det låter ju bra, tänkte på om det är fler folk på ett tåg och en massa olika dofter som kan stressa katten.Det var därför jag tänkte bil kanske var lämpligare.
#44 Dom flesta katterna bryr sig inte om dofter…Jag åkte med Bamse från Uddevalla till Stockholm och det gick ju bra, han blev infångad dagen före hos Gunilla i Strömstad, visst skrek han första tiden men sen lugnade han ner sig.
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

Då funkar det nog bra för Teddy också att åka tåg en bit.
*håller tummarna för att Teddy ska komma till Ronneby*

putt
jag funderade på en del åkerier som åker neråt, de brukar ju kunna ta med sig nån liftare ibland. så åkte en gammal vän till mig mellan dalarna-göteborg. chaffisarna verkade nöjda med lite fika som tack för hjälpen typ.
det finns ju en del åkerier här i dalarna också som kanske har en vända förbi dig.

Jo jag tänkte så med, men måste jag åka med då
vågar man åka med en helt främmande karl så långt
fast det finns väl kvinnliga chafförer också iofs
jag tror nog att hittar du "den rätt" av chaufförerna, så kan nog han sägert stanna till när han åker förbi dig, ta med sig kissen och sedan slå en signal till den som hämtar upp katten och bestämma plats för avlämning.
Du får väl muta "den rätte" med nybakade bullar och en termos kaffe :)

Haha jo .. men men känner inte ens till något åkeri tyvärr.

#52 Det är bara att googla sig fram;-) Eniro etc.

ursäkta en korkad fråga men vad ska jag söka efter 
Ska jag kolla på åkerier i Degerfors och sen ringa o kolla om något åker neråt ??

Men finns det ingen inom KKS som har bil och tid och kan köra upp själva och hämta honom då ?? bensinpengar finns ju insamlade ….

Torsdag den 3:e säger ni. Vilken tid på dagen handlar det om som misseliten behöver komma till Norrköping. Jag ska från Köping till Vadstena i slutet på veckan. Liten omväg, men jag är van vid en massa "sneresor". Tänkte att jag kanske kunde hjälpa till på något sätt…
Alla djur behöver någon som bryr sig!

Jag har inte fått reda på tiden ännu, men kan du ställa upp är du världens underbaraste ängel 
Jag kan ta reda på det och skriva i pm till dig när jag vet exakt tid.

hmmm… hur kollar man pm? är ny här och har börjat glutta lite för att jag tog hand om en katt här i köping. hehe… tiden har egentligen ingen betydelse. jag är van vid alla dygnens tider men det blir ju lättare att planera. skulle gärna vilja veta också om missen ifråga är van vid hundar. jag brukar ha 1 av våra 2 med mig, annars får jag skicka honom i förväg med husse… så det är inga problem. men ändå bra att veta. sen följer nog vår lilla hittekatt med också "räkan". men hon är så menlöst snäll så det är nog ingen fara. Jag har en sån där chrysler buss. så missarna behöver ju inte vara så nära varandra.

Han är inte van vid hundar tyvärr, men å andra sidan så är dom ju inte inpå varandra han ska ju sitta i en transportbur på vägen dit.
Pm är när du får mail här, det ser du uppe på inkorg i vänstra hörnet.
Då blinkar ett litet gult kuvert där när du fått mail.
Har du möjligtvis en transportbur, eller vet någon du kan låna av ??
Själv har jag bara en och den behöver jag ju själv, och du vill väl kanske inte ta samma väg hem för att lämna tillbaka den så kan vi få tag i en annan så är ju det toppen.

Jag har 2 burar. En stor som är lite bekvämare och en liten. Och efter ett sms alldeles nyss så verkar det som om räkan flyttar innan dess. så henne behöver jag inte ta med mig. Hunden kan jag som sagt skicka i förväg med husse, så det är inga problem. Brukar vilja ha honom med mig för det är ju min buse. Men jag klarar mig nog en dag utan honom. hahaa…. Jag fixar ner eran lilla buse till Norrköping. Bara jag får lite mer fakta. Jag kör gärna. Ligger ofta efter vägarna ändå. Säg till om det blir fler gånger. Kanske går att lösa….

Tusen tack du är en ängel, har ni ringt hon som tar över med tåget i Norrköping men fick inte svar.
Lämnade ett medelande så det är bara att vänta på att hon ringer, du och jag kan ju byta telenummer via pm så vi kan få tag på varnadra och prata.
Skickar dig pm nu =)

Vi är långt ifrån änglar. Vi kan inget om disciplin. Våra 2 hundar är dom mest ouppfostrade man kan tänka sig. Vi kan inget om att bestämma. Vi har bara STOOOORA hjärtan!!!

# 62 Jo för mig är ni änglar 

hahaha, då ska ni se monstrena jag har, både katter o hundar. världens mes ouppfostrade, men världens snällaste och gosigaste…
Underbart att det verkar ha löst sig med Teddy… nu släppte en stor sten från mitt hjärta…
Vad fint att transporten verkar ha löst sig för Teddy!
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Ja, toppen…. OCh vad ni än gör, RASTA INTE KATTEN! Låt honom heller göra på sig om det skulle vara så. Se till att han inte fått någon mat senare än på eftermiddagen dagen innan. HA redigt med tidingspapper i buren, och skulle det behöva bytas, då får ni låsa in er på en toa tillsammans med katten.

#67 Instämmer.
öppna inte burdörren överhuvudtaget om ni inte är instängga i ett litet utrymme. surra även burdörren med rep elr nått så han inte kan få upp den. den messt stabila bur kan man bryta sig ut från om man bara vill tydligen.
Just det. Ekar haha

Då instämmer jag i ekot
vågar inte ens tänka tanken på vad som skulle hända om han skulle lyckats smita ur en bur, det vore nog slutet för lilla Teddy för man skulle aldrig lyckats fånga in han igen, så skygg och rädd som han är den lille stackaren.
Nä, surra, surra surra…I massor. Och använder du rep elelr starkt snöre, så skicka med reserv också. det hade jag i berdskap till MR MAffig(Bamse) Nu behövdes det inte, men i alla fall.
Silvertejp;)
//Pia
Ja, det är också en bra lösning. JAg hade sånt där vanligt balsnöre, blått. Men massor och dessutom så erbjöd jag essut ett nystan till ifall… Men han var så lugn vår lille herrre till slut. IKEAkassen….
Undrar så hur det går med Teddys resa till Naquita. Med tanke på hur rädd Teddy är hade det varit allra bästa om någon kunde köra honom, självfallet mot betalning, från Degerfors till Ronneby. Om det behövs är jag villig att bidra med en slant. Jag är livrädd för att han får panik och lyckas ta sig ut ur buren. En rädd katt kan ju få oanade krafter. Om detta hände skulle det nog vara slutet för Teddy precis som Mizzi skrev.

Dom kommer inte ta ut Teddy utan byta bur rakt av med varandra i stället då slipper dom öppna och flytta över han, så det går nog bra då .
Har nu varit hos vetten, det blev beandling med stronghold för att han misstänkte att behandlingen han fått innan han kom hit inte varit tillräcklig .
Sedan blev det vetrimoxin i 10 dagar och specialfoder i/d en påse fick jag köpa med,det ska han ät tills avföringen blivit fast och varit det minst en vecka
.
Tyvärr räckte inte pengarna på 1100 från insamlingen till det gick på 1257 kr allt som allt, jag fick lägga ut en del själv + att jag inte kunde betala bensinpengar till syrran som åkte från Hova och hit för att köra till Karlskoga så nu blev jag skyldig henne 200 kr =(.
Det finns heller inget kvar till bensin till Midson nu på torsdag som ska köra till Norrköping =(
Så en insamling till det är naturligvis oerhört välkommet för KKS har det nog inte så fett med pengar.

Jag måste säga att Teddy är i alla fall lugn när han sitter i en transportbur och åker bil.
Mizzi däremot stod för allsången hela vägen dit och hela vägen hem 

Jättebra att de inte byter bur, men är transporten löst hela vägen till Naquita nu då?

Japp Midson hämtar upp hos mig och kör till Norrköping, där tar Birgitta över vid tåget resten av resan ner till Ronneby.
Nej men så bra det låter.Lilla Teddykissen.

Ja och nu hoppas jag medicinen biter så han blir bra i sin lilla mage också 

Har skaffat gps nu så jag inte ska missa centralen i norrköping, hahaha

#81 Ställ in den på bilkörning så det inte blir som norrmännen som ställde in den på cyckel led haha!

hahaha, ok ska tänka på det, jag är ju inte norsk, men dock blond, så det kan behövas tänkas till ibland

Hehe va tokiga ni är …
Midson du kommer väl i tid så du hinner ta en liten fika innan du åker vidare ??
Dricker du kaffe ?? annars kan jag fixa te eller dricka eller något annat du vill ha 

Jag kommer alltid i tid. En slags inbyggd psykotisk spärr som jag har. Bara inte bilen pajar, sånt kan man ju aldrig veta. Men jag åker alltid i god tid. Och jo då, jag dricker kaffe, röker gör jag också, illa va?? Haha, men lite laster måste man få ha… Tänk om gps:en är smugglad från norge eller nåt, då vet man aldrig vart man hamnar…..

Va bra då blir det kafferast hos mig innan du åker vidare 
Appropå röker … jag slutade när jag var 20 år, sen har jag haft återkommande återfall vart tredje år ungefär som sommarrökare.
Är just nu i en sån period, är så arg på mig själv för min ekonomi tillåter verkligen inte att jag röker men ibland använder jag inte insidan av pannbenet verkar det som 
Men banne mig, innan sommaren är slut ska jag ha lagt det på hyllan igen ……

Haha. Apropå periodrökning. Morsan min är "inte" rökare. Säger hon. Bara när jag kommer och hälsar på. Så fort jag går ut för att blossa står hon där med stora ögon och väntar på fimpen. Jag ska nog sluta jag också så småningom. Men värst är det ju så här till sommaren. Det funkar ju så bra till en kopp kaffe eller en kall öl.

Hehe … jo en kopp kaffe, en öl eller efter maten då måste man bara ha ett bloss.
Kan jag bidra med en liten slant? En hundring kan jag alltid avvara, om det kommer ett kontonummer….

Jo det är ju alltid välkommet, men frågan är om det ska gå via Emma eftersom han åker på Torsdag …. tror inte dom hinner in på mitt konto till på torsdag nu endå.
Så får Emma betala till Midson sen i så fall …. eller hur vi ska göra jag vet inte.
Om inte man kan skicka dom direkt till Midson kanske om det nu är bensinpengar till transporten du menar Gunilla??
Ja spelar ingen roll för mig. Bara jag får ett kontonummer, så betalar jag in i morgon.

Gör som ni vill, för min del är det ingen bråska. Vill bara att misseliten ska hitta sitt nya hem

Då föreslår jag att du skickar dom till Midson direkt 

Nu ska jag sussa kudde, i morgon är det min tur att besöka veterinären, ööhh läkaren menar jag 
Ska va där tidigt så det är bäst att gå och häva sig nu.
Natti natti på er
Ja då hoppas jag på ett pm till mog av någon hrä i morgon. Har besök här i morogn på dagern, så då får jag vara lite social…Men på efterrmiddan så går jag in!

OJOJOJ vad jag känner mig skurkaktig när jag ska ge Teddy sin medicin.
Varför ska jag vara så blödig ??, jag vet ju att det bara gör han gott ändå känner man sig så hemsk.
Sen när han fått den så måste jag tala om för han varje gång jag ser han att jag inte menar något illa utan att det är för hans eget bästa hahaha…..som om han skulle förstå vad jag säger då 
Finns det fler här som är lika löjliga som jag när det kommer till att medicinera katter ??
Har aldrigt haft så stora problem med dmedicingivandet. Men mina katter är ju tama.
Sedan känner katen om matte är osäker. Då trilskas de lite extra.
Jenna

#96 Ja när Baloo gick på pencilin i julas så var det inte roligt att se hans ledsna bedjande ögon när det var pillerdax, han var snäll att ta den men han grääät ju lillen,,, uuuuhhh vad trisst det var.
Mizzy, stoppa ditt hjärta i frysboxen en liten stund. det brukar hjälpa1 Du är ingen skurk. Du gör det som är bra för kissen.
Liten slant finns på behövlig persons konto för bensin, förresten

Fast det är iof. mycket lättare nu än med tabletter, men jag kan inte låta bli att tycka synd om han 
# 99 Ok har du satt in till Midson direkt eller via Emma ??
Midson fick pengarna dirket

Bra då vet jag 

Nu är Teddy på väg till Norrköping 

Hm …. ser att jag antagligen bör gå till en optiker, hon heter ju Mison och inte Midson som jag har skrivit hela tiden hehehe 
Då gick det bra att få in honom i buren.
Då blir det nog bra för honom när han landat hos Emma.
Kram Jenna

Jag håller tummarna för att allt med transporten skall funka!!!!!

Ja han är ordentligt "innpackad" så det bör inte bli några problem med rymningsförsök i alla fall 
Skönt att höra att han är på väg nu… :)
väntara vi bara på rapport "framme" Maggan47
Jodå, han är framme och installerad. hade han i famnen och kelade lite innan jag lämnade honom i lugn o ro för natten. nu ska jag med sova. natti

Gick det bra med medicineringen för kvällen ??
Sorry …hönsmamma som man är så bara måste man ju fråga 
Så skönt att lille Teddy kommit väl fram till Naquita. Nu gäller det att passa honom noga så han inte försvinner. Lycka till Naquita!
Mizzi, din dettol gick iväg i dag!

Gunilla
och tusen tack för hjälpen 

#110 Skönt att höra, var det första jag kollade när jag slog på datan hur det gått med Teddy.
medicineringen går över förväntan, och bajsat har han inte gjort ännu alls. Tyder ju på att det inte är jättekatasrof med magen iaf:)*peppar peppar ska inte säga för mycket
då blir de säkert katstrof*
Så skönt att det ordnat sej för Teddy.
Du är guld värd Emma
Jenna :)
har ju fått rådet att enbart ge Miau kalkon i blötmat, då Hills i/d m.m. inte hjälpt mot Beatas dåliga mage, diarréer, och nu efter snart en vecka ser jag en förbättring, liiite försiktig optimism i alla fall, har varit "skit"jobbigt med bajsränder efter lilla hjärtat, ÖVERALLT, har väl aldrig tvättat så mycket och så ofta, har sett på Timjan och Flisans sniffningar, å här också matte, här finns det
för att inte tala om Beatas rumpis, tvättat tvättat och åter tvättat, lika platt fram som bak till slut Maggan47

Skönt att höra att han kom fram ordentligt. Jag har inte haft internet förrän idag. Det gick i alla fall bra i bilen från Degerfors till Norrköping. Inte ett knyst gjorde han ifrån sig. Trots att vovven la sig bredvid. Han blir alltid lite mammig när det kommer nykomlingar. Nej, missen har skött sig exemplariskt¨…