Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 4703 ggr
Chimney
0

kräkandes kattunge

lilla Pandora har kräkts hela dagen, hon har fått extra filmjöl för att få i sig extra vätsa, men jag vet itne vad jag ska göra mer…

hjälp?!!

Chimney
0

och antingen har hon satts sg i kräket eller så är hennes avföring genomskinglig och jätterinnig…

AmeliaWatson
0

Du ska ta kattungen till veterinär.
NU!

emjon
0

Ingen som helst tvekan ta kissen snabbt till veterinär och hoppas att det inte är för sent.

Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

nils1
0

Till veterinär OMGÅENDE!!!

sokka
0

I den åldern är det alltid vetrinär oavsett om det är dålig avföring eller uppstötningar pga hinna åtgärda det i tid!

Dessutom, ge aldrig kattungar filmjölk!!!

annebeate
0

Ingen tvekan, ta henne direkt till veterinär!

sugar
1

Nu kräktes din kattunge i går. Varför ringde du inte till en djurklinik i går? Katter kan bli annu sjukare av filmjölk. Vet man inte hur man tar hand om en kräkande kattunge kontaktar man en veterinär. Kattungar kan snabbt bli uttorkade och behöver dessutom energi.

AmeliaWatson
0

Jag har alltför många erfarenheter av kattungar som kräks och har diarré… och som jag - trots "dygnet-runt-kontakt" med min veterinär - i alltför många fall inte lyckats klara liven på.

Det är ALLTID veterinär i första hand då ens djur blir sjukt eller visar tecken på att inte må bra!!

Kräks en kattunge en hel dag så är den sjuk!
Och, det är mer tur än skicklighet om den överlever - eftersom den snabbt blir uttorkad.

ALL pastöriserad mjölk, och dylika mjölkprodukter, är "NO WAY" för katter!
Och, vätska betyder VATTEN, och vätskeersättning (pulver man kan få från veterinären att lösa upp i vatten och tvinga i kissen!
Och, i fall då det handlar om en liten unge som kräks och/eller har diarré så behövs oftast vätskeersättning intravenöst.

Jag blir upprörd då jag ser fall då människor tvekar (eller inte ens tänker på) att kontakta en veterinär då ens djur är sjukt.

Snälla ring veterinär NU!!
Eller ännu hellre ÅK TILL VETERINÄREN!!

Katten behöver hjälp!

essut50
0

Håller med alla här, åk till veterinär så fort som möjligt.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

karins
0

Hur går det med kattungen?

Sidentass
0

Tänker på lilla missen..hur mår h*n nu? Önskar att du får hjälp hos veterinär, håller förstås tummarna!

Chimney
0

hon mår toppenbra den lilla gangstern :)

det var ingen fara allt, förutom ett hårstrå från mig som hon lyckats äta men itne lyckats svälja helt.

nemas problemas :)

mymlanbus
0

Aha, så det var därför hon kräktes… men va otäckt för lille missen!

Skönt att den inte var sjuk i alla fall. Men hon äter som vanligt nu igen då?

karins
0

Så bra att lilla kisen mår bra igen! Otäckt med långa hårstrå ner i halsen!

anebit
0

Jättebra att hon mår bättre nu lilla gumman……….

En fråga bara:   Kan man få rinnande avföring som det står i #1 när ett hårstrå har fastnat i halsen?

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Puma77
0

#15 jag tror att hon misstänkte att katten suttit i sina spyor såg det såg ut som avföring.

//Pia

anebit
0

Aha!

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Hawknestgrove
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lille stackarn1 Ja här får kissarna superproblem, när de får i sig mitt hår. Men hittillls, så har de alltid lyckats svälja det och då har problemen kommit andra vägen……korv på snöre…….

http://hittekatter.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=1e67e5c1-9200-440e-89fa-a35884c3090d&Filename=gorakorv.jpg Tack Jenna, du gjorde den för länge sen åt mig…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Puma77
0

Ha ha ja korv på snöre känner vi igen. det har hänt att jag jagat THindra genom lägenheten när hon haft ett korvsnöre efter sig.

//Pia

Hawknestgrove
0

Ja och så olyckliga de är! Skäms som hundar so gjort något dumt….

Lena
0

Skönt att höra att kissen mår bättre nu. Som andra redan skrivit är det särskilt allvarligt om en kattunge kräks och har diarre eftersom de torkar ut mycket snabbare än en vuxen katt.

Om en katt både kräks och har diarré är det ett mycket allvarligare symtom än om bara det ena förekommer. Det gäller både vuxna och unga katter. Både och kan tyda på tarmstopp vilket är ett livshotande tillstånd. Tarmstopp kan katter få av främmande föremål som systrådar, garnbitar, hårbollar och liknande.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Chimney
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Pandora säger hej till alla :)

http://hittekatter.ifokus.se/ShowFile.aspx?BinaryId=127cdd10-e176-44a8-bfa4-9c6a4b6bae89&Filename=DSCN7795.JPG

Hawknestgrove
0

Hehe, sån fin tvätt han får!

Chimney
0

hon =P

Pandora är en liten flicka :)

Hawknestgrove
0

F´låt…….Generad

mymlanbus
0

Så gullig!

Jenna-Gun
0

#18 Den bilden hade jag glömt hihi.