Ärrad kisse vill IN(NYA BILDER)!(blekinge)
NYA BILDER I INLÄGG #22
Denna snygge kille håller till vid Volontärbacken i Ronneby, han matas utav en dam sedan en månad tillbaka, men har synts till i området minst 2 år.
såhär skriver anmälaren:
Sedan en månad tillbaka har jag matat en katt som har kommit, men som har varit synlig länge. Han kommer varje morgon och kväll för att få sin måltid och kommer ganska bra överens med mina katter. Jag har tre. Jag har lagt märke till att han har ett sår på högra skinka samt att en del av hans högra öra är skadat. Det verkar inte som han lider utav några men utav detta. Han är fortfarande skygg, men det går att komma ganska nära. Jag kommer i fortsättningen att mata honom, men eftersom jag har tre katter själv kan jag inte ta hand om honom. mvh ******
Jag måste säga att jag tycker detta är lite creepy, för några år sedan då jag bodde i min första lägenhet i detta område, gick där en annan hemlös hankatt som såg nästan EXAKT ut som den här, cremetabbyvit med ett ärrat öra! Men den jag då tog in hade mer vitt i ansiktet..Kanske bröder?? Här är en bild på katten jag hittade då..Lite lustigt att två cremetabbyvita hanar, dyker upp på samma plats, med örat skadat på samma ställe. får mig att fudnera på ngn slags misshandel som små??
Örat är troligtvis väldigt skabbangripet eller förfruset, såret på skinkan är inte stort men han är nog i bråk med kolonins katter (finns en väldigt förväldad koloni i skogen där katten håller till och troligtvis är ifrån) samma som ÅsaFs ungars mamma Pricken drog sig till.
Någon som kan förbarma sig över denna kattherre som hållt till i området minst 2 år?
puttar för denna kille
Herregud vad fin *kär* Men har ingen möjlighet att ta honom :(
Medarbetare på jack russel terrier
Puttar för den fina kissen
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
oh vilken fin kille! älskar röda kissar men har fullt här hemma "suckar djupt!
Hittas inget till höstens kant står han på "kölista" in till mig, hoppas han är lika snäll mot mina katter som damens egna isf. han ser så söt och kramgosig ut!

ja..man önskar verkligen att man kunde..men har ju huset fullt..puttar för den fina missen..
Putt!!!!!
#4 Synd att du har fullt Zenitha, den här katten tror jag är i din smak..
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
Om någon tar in katten så kan jag transportera den inom viss gräns förståss..

Jag skulle ju kunna hjälpa men bor ju uppe i Göteborg ;/
#11 Transport brukar ordna sig på det här stället.
#11 transport är det minsta problemet lovar jag dig. kan du hjälpa skulle jag bli SÅ glad:) maila mig isf på emma@kks.nu så pratar vi mera:)
*putt*
Puttar!!!!
puttar också, ärrade gamla herrar är i min smak, dom ska ha ett drägligt liv åren dom har kvar, hoppas det löser sig Maggan47
Putt för lille gubben!
Här kommer en ny bild på en charmig ärrad gamling. Någon måste väl ha en liten plats för denna snygging?
Solar sig på matarens altan. Nu på sommaren har han det bra, men till vintern riskerar han sitt liv igen. Gammal,redan ett förfruset öra, har massa rivsår. Hur ska han överleva ytterliggare en vinter?
Puttar för den fine killen!
Jaa hoppas någon kan hjälpa honom att få en egen soffa att sova vinter i.
Jenna
Sån fin herre, hoppas att han får ett alldeles eget hem.
puttar för finisen!
Jätteknuff upp! Så jättefin han är

wow… vilken kille!….. faaaaarligt att titta…..håller tummarna för honom….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
#28 Något för Bruno att leka med eller hur? Han behöver en killkompis tror jag..
Putt för den fine killen!
Håll tummarna nu, det verkar som om en tjej kan ta honom genom ett annat forum:)
Hoppas hoppas …. Han har tagit mitt hjärta
Hoppas hoppas

puttar med all min kraft här..blir så rörd när jag läser om gamla ärrade missar som inget hellre önskar än att få komma in o få kärlek..snälla någon..som inte har huset lika kattefullt som här..
hoppas… putt
JAg med. Bara ahn inte blir utekatt! Är så leden på att läsa om alla förolyckade missar…..
Puttar också upp och hoppas på någon som har en hörna över därhemma. Han måsta få komma in den här kattpojken!
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Nästa vecka börjar infångning och nya hemmet väntar:))
Gunilla vi har olika åsikt där, vantrivs katten mycket inomhus och man bor bra! till skulle jag låta katten gå ut, istället för att den ska gå och må dåligt inomhus hela sitt liv. Livskvalite ska vara självklart även om risken är lite större för faror.
Vilken lycka att han får komma in..

Wow, bra jobbat Emma!
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis
JAha och vad är bra? Hur många kissar här inne, har vi inte läst om, som har förolyckats i år bara? Nä, ok om jag bodde på en ö, ensam där inga andra farliga vilda djur heller fanns, då är det helt Ok att släppa ut en katt. Annars så är det faktiskt, förlåt alla, som släpper ut katter, KATTENS liv ni spelar med, när ni släpper ut.
Säger bara en sak här, det finns mig veterligt än så länge, bara EN person här inne, som jag skulle våga anförtro mina katter till, med full tilltro. det är Lena. Där är inga katter som går ut heller under några omständigheter.

Jag vaktar mina katter som en hök när dom är ute…
Ja då har du dem under uppsikt. Att släppa ut en kisse, är ungefär intelligensmässigt, lika med att släppa ut en treåring. OCh vem gör det? JAg säger det inte som kritik, utan som min egen privata åsikt. ALDRIG, en kisse här mer, som släpps ut ensam, inte ens med pejl, då följer jag med.
antar att du aldrig haft den erfarenheten av en katt som verkligen mår dåligt av att bara vara inomhus. Jag förespråkar inte utekatt i tätbebyggt område, och tycker man ska hålla katter inne så gott det går, men bor man bra till och katten verkligen vantrivs inomhus hade jag ALDRIG kunnat tvinga den vara inomhus. vad är ett 15årigt liv i olycklighet och gå och må dåligt, än risken ute lycklig som den VILL leva?? Alla har rätt till sina egna åsikter, men du kan vara rikigt elak ibland Gunilla.
Ja men det jag säger är ju sant! Det ÄR med kattens liv som insats som den släpps ut. Är det inte bilar, så är det elaka folk, vilda djur, källardörrar som stängs, trånga utrymmen där katten kommer in och inte ut. Sanningen är elak, inte jag. Även om jag hade haft en katt, som hade mått dåligt inomhus, så hade jag vetat och haft det på mitt samvete, att om något hände den, så var det faktiskt JAG som släppte ut den. KAtten är MIN ägodel. Jag ansvarar för den och dess liv. Och snäll, det har jag aldrig varit. Kor är snälla. MAn får mjölk av dem. Men man tar inte in dem i köket för det.
#45 jo, jag tycker många av dina inlägg är nedlåtande, men det blir också lätt så utav det skrivna ordet så ofta bryr jag mig inte . Ofta får jag känslan av att du anser din åsikt är den bästa och ingen annans..men men, nu slutar vi diskutera detta då tråden handlar om Molle och inte inne/utekatter. finns gott om trådar angående det:)
#45 tycker det är hemskt om du skulle låta en katt som mår skitdåligt inomhus och verkligen protesterar mot det fortsätta ha ett så olyckligt liv. det låter inte alls bra i mina öron. Bor man inte lägligt så omplacerar man katten. Jag skulle aldrig i hela mitt liv få för mig att kalla mina älskade katter ägodelar, och låta dom gå och må psykiskt dåligt flera flera år för att jag ska må bättre.
JAg bara serverar en sanning. Man kan packa in den i vackra papper med söta snören runt om, eller kasta den i ansiktet rätt uppoch ner. Jag väljer den senare varianten. OCh omplacera? Jag känner ingen som bor ensam på en ö utan andra vilda djur, där inga faror lurar. nu är katterna i lagens mening ägodelar. Att de känslomässigt är mina barn, har inget med saken att göra. Ok, nu får vi hoppas att kissen det handlar om, får ett bra hem. HAn är ju urmysig.
hej vill bara presentera mig som molles blivande ägare om allt går som det ska,självklart får han gå ut när han kommit till ro här hemma men det kan ju hända att han får ha sele i början när jag är ute med honom.dom katter jag har haft har alltid kommit när jag ropat på dom ock man lär sig var dom har sina favoritställen mvh anna-lena
Hoppas han kommer att trivas hos dig! Han är ju för charmerande!
Trevligt att du har hittat hit annalena
idag fick jag TRÄFFA HONOM:))) när jag lämnade fällan hos Ingrid satt han där på altanen. Det syns på honom att han är lite äldre, SÅ SÖT.. bara tittade på mig och strök sig mot altantrappen innan jag råkade röra mig lite för mycket då sprang han ut på gården o lade sig i gräset och tittade på mig. Jag får känslan av att han inte alls är så skygg som han ger sken utav, utan bara en rädd och osäker kisse som någonstans lämgst vägen blivit övergiven och kanske dåligt behandlad, och levt ute ensam många år. Fällan är riggad nu och vi får hålla tummarna att han går in:)
#47 Tycker som Gunilla, katter ska inte vara ute tycker jag. Man har hört så mycket elände om katterna.
Tusse vår första katt var ute i ca 2 år innan han kom till oss, första tiden ca 6 månader så hoppade han på handtaget till dörren varje kväll, jamade som bara den, försökte komma ut genom brevinkastet..men vi var stenhårda så att vi tog han till sovrummet varje gång han gjorde så. Visst var det en jobbig tid men det gick över med tiden. Vi försökte gå ut med honom i koppel men han var så rädd när han kom ut så han klättrade i första bästa träd, så vi insåg att det inte var en bra ide. Så han var helt innekatt i nästan 10 år tills vi flyttade hit till Kungsör . Här försökte vi gå ut med honom i koppel och det gick bra tills han blev rädd för någonting ute sen dess ville han inte gå ut alls. Så man kan göra utekatter till innekatter men det tar tid och ork, det man kanske inte har alltid.
Men vi får hoppas kissen får ett bra hem och han inte vill gå ut alls.
Tack Essut. Dina ord blir god huvudkudde snart.
Så man kan göra utekatter till innekatter men det tar tid och ork, det man kanske inte har alltid.
Ja, visst går det..men INTE med alla. Jag säger såhär för att jag VET att det är så, jag har haft så många katter här hemma nu, och anser mig ha den erfarenheten att jag vet att alla katter som levt ute flera flera år inte går att göra till innekatter(men nästan alla går att ha inne det säger jag inte att det inte gör, de flesta är t.o.m så tacksamma över att vara inomhus med värme och mat att de aldrig vill se en ytterdörr igen, så vanligt är det inte med de här "utekatterna till varje pris" men de finns faktiskt). Kom tillbaka när ni tagit hand om en katt, fullt' frisk, kollad hos veterinär och friskförklarats, feliway i uttaget, helt gosig med mina egna katter o mig, som kissar o bajsar vid alla ytterdörrar i 3 månaders tid, skriker oavbrutet nätterna igenom, river nästan sig igenom fönstrena för att hon vill ut, får panik i sele trots veckor med träninig. Den katten mådde jättedåligt, och JA, jag anser det vara djurplågeri att hålla henne inne.
Behöver jag säga att hon flyttade till landet och slutade med sitt beteende med en gång hon fick gå ut?? varför..? jo, hon blev LYCKLIG. hon fick som HON ville. Har vi människor rätten att beröva dessa katter detta, som mår så extremt dåligt inomhus? Nej, vi får fortarande inte leka gud för mycket.
Det finns faror överallt, även inomhus. Kanske ska vi hålla katterna i burar inne med så de inte kan göra sig illa?
Måste hålla me Naquita då jag har katter som inte skullle vara lyckliga inne.
Trots att jag misst en kisse nyligen påkörd av en bil.
Han var en glad kisse som jag inte skulle kunnat stänga inne.
Tyvärr så det faror ute men jag ikan inte stänga inne dem öndå.
Jenna
är nu något lessen,nu vägrar min sambo men det största problemet är att min syster ej vill köra ock hämta molle hon ringde i går suck.
Va nu då…. läser jag rätt ???? Blir det ingen flytt av kissen
jag hoppas detta ska lösa sig,men det största hindret nu är att min syrra ej ville ställa upp ock köra bara för att min sambo ej sagt ja till molle,men jag vet att kommer han bara hit så löser det sig,det vet jag av tidigare erfarenhet.det blir ju jag som tar hand om molle när han kommer men måste hitta någon som kör ,men nu har jag ju ingen transportbur ,det skulle jag fått låna av min andra syrra men jag kan ju ej köra ock hämta den utan körkort.suck vilken soppa.
nu löser det sig nog har pratat m med damen som matar molle vi har bestämt att det får ta sin tid under sommaren huvudsaken är att han kommer in innan det blir kallt ute så hon försöker hitta någon som kan köra hem honom till mig ock jag får låna hennes transportbur jippie
Stackars kisse, hoppas det går fort att få nån som kan köra kissen till dig. Tycker synd att han ska vara ute fortfarande.
tror han har det hyfsat så länge det inte är kallt,han har nog regnskydd hos damen som matar honom på balkongen där borde finnas ett tak ju.men jag tror djur lever minut för minut ock tänker inte på framtiden som vi,men när han kommer ska han få mycket LOVE ock god mat.

Bara det inte slutar som med Robin Hood.
menar du robin hood som hjälpte fattiga eller menar du en annan stackars hemlös katt,jag är ny här så det är ej lätt veta alla namnen ännu.
vilken snyftare fruktansvärt,men som sagt man får väl se om det går att släppa ut molle jag tänker ta andevärlden till hjälp ock fråga om det är okej,vågar ej ta risker i onödan.

#65 Du jag skulle nog ta det säkra för det osäkra och lyssna till något mer jordnära rådgivare. Utekatter lever farligt och blir inte alltid långlivade, det finns många faror som lockar utomhus. Tycker absolut du skall börja med att ge Molle en säker inomhusmiljö och sel-träna honom i början för att sedan kanske kunna erbjuda utomhusvistelse i form av koppelpromenader.
Vi har lyckats att omvända en gammal utekatt till en promenadör av stora mått:-)
Hoppas det löser sig med transporten!
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
det ska nog ordna sig,jag låter honom va INNE ETT BRA TAG I BÖRJAN SÅ HAN KOMMER TILL RO,sele ska jag skaffa så vi tar det lugnt här.
Ja finns det inte låneburar på KKS? OCh som sagt, jag har bara med mina komentare, KONSTATERAT, att man utsätter katten för risk själv när man släpper ut den. Sen är det upp till ar och en. Men för mig, aldrig, aldrig, aldrig, såvida jag itne bor ensam på en ö där jag finkammat varenda skrymsle
hon som matar molle sa att jag får låna hennes transportbur,så det löser sig nog nu.det är ju inte säkert att jag vågar släppa ut honom men då får han ju ha sele om han går med på det.

mina katter i Skåne, Bamse och Nisse, har levt som utekatter hela sitt liv och nu är Bamse 14 och Nisse 13 (bröder)… men dom har kommit på att man ska titta sig för innan man går över vägen (ligger en stor väg intill oss)…. men det är ju bara för att dom har en sååååå klok matte som lärt dom detta… haha
Ouh! Hoppas Molle får det bra och mycket mys och kel till slut!
#54 Jag hade väl tur att Tusse inte kissade och bajsade inne under den tiden..Förstår att katter kan vara olika i just den här frågan.
Våra nu katter här hemma vill inte alls gå ut, dom är inte intresserade av ytterdörren. Vi kan ha den öppen men det händer ingenting..

#70 Som en liten kontrast då till dina katter som lyckats komma till åren trots faror i närheten så kan jag berätta om min granne som nu är på katt nummer 6 på ca 8 år. En efter en har införskaffats och släppts ut. 5 har alltså inte blivit äldre än 1-2 år, flera har bara försvunnit medan ett par har hittats överkörda.
Nu har de en "gamling" på 8 år kvar som väl har lärt sig utelivet men det är ju rena turen. 1 på 6 klarade ett liv över 2 år.
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
JA kattassen, här är vi rörande eniga. Förståndsmässigt så ÄR inte en kisse äldre än 2-3 år. Att släppa ut en katt är alltid en risk. Och den risken tar katten. Visst, Pyssa blev 17 år och dog en "naturlig" död hos vet. Men hade vi bott där vi bor nu, hade hon aldrig blivit så gammal. Att bo vid väg och släppa ut katt, är att betrakta katten som en förbrukningsvara. Ungefär som att säga, att det inte är farligt att röka och supa tills klockorna stannar för "min farbror rökte och söp hela sitt liv och han blev 96 år" det finns alltid undantag.

jo men kul liv att sitta i en lägenhet hela sitt liv…. hellre 2år utomhus i frihet där den kan jaga o leva som en katt ska göra… än 14år inomhus…

NEJ SÅ KAN DU INTE RESONERA! jag har aldrig sett mina djur som förbrukningsvaror!!!! men jag tycker att en katt ska ha rätt att kunna leva ut sina naturliga beteenden och behov… men då kan ju alla ni sluta köra bil för då bryr ni er ju inte om djuren om ni "råkar" köra på dom…
om jag hade fått välja 2 år i frihet sen dö… än att leva hela mitt liv instängd inomhus hade jag faktiskt valt 2år i frihet…
att stänga in en katt i en lägenhet för resten av sitt liv är lika rått som att ha burfåglar som får bo i bur hela livet… menmen vi har alla olika åsikte om det…. som med allting annat…
Mina två katter är innekatter och jag skulle aldrig vilja släppa ut dem med tanke på hur jag bor. De finner sig till ro med livet och har full rulle här hemma. Thindra älskar dock att gå ut i koppel ibland men Tudor gillar livet som det är. Ligger gärna inne i tryggheten och tittar ut på allt istället. Han har fått sin bekärrda del av utelivet och vem vet vilka hemskheter han fick se.
Hoppas allt löser sig med Molle snart och att han får komma till sitt alldeles egna hem.
//Pia

Bor man tillgängligt att ha utekatt är det det optimala för kattens behov men tyvärr fungerar det inte i dagens samhälle. Drar inte alla katter jag haft hemma hos mig genom åren, och alla, menar alla utom en klarade vara innekatt (flertal förvildade till mammor med kattungar). Jag kan ha haft otroligt tur men om inte katten klarar vara innekatt finns ju möjligheter för innekatten. Själv släpper jag inte ut katten (där jag bor kan jag inte) utan ser hellre till att de accepterar tillvaron. Kanske jag är djurplågare!

nä alla försöker väl göra det så bra för katten som möjligt… mycket man inte tycker likadant om… jag kan tex känna att vissa tycker "ååh det är så synd om dessa katter. blablabla" samtidigt som dom köper djurtestade produkter och stödjer köttindustrin.. menmen… orkar inte diskutera massa för alla tycker det dom tycker.. finns inte så mycket att ändra på tyvärr

Men hur går det med den goa kissen i tråden?
Ja kissen ska ju få flytta nu, för du skulle jju få låna bur? Apropå transportburar, kolla på Blocket på djurtillbehör. Ofta kan du få köpa en bur för nästan ingenting.
En kattbur blir man ju tvungen ändå att ha om man skaffar katt. Man får räkna med att det även kan bli tvunget med tranport till en veterinär i framtiden, Duna Skaffa dej en innan du nu skaffar katt.
jo en transportbur får jag ha,dom är ju ej så dyra heller,för det blir ju veterinärbesök både för molle ock min ängla,molle behöver nog vaccineras ock öronmärkas,ock avmaskas förstås,synd att inte foderbilen säljer transportburar ,men dom har ju bra mat åtminstone.
#82 Kastreras oxå hoppas jag..
# 82 Det kostar mycket att ha katt, det är nå hela tiden. Kolla på blocket, som nån tidigare nämde om, där får du tag på billiga burar, med all säkerhet någon som bor nära din ort. Man vill ju dra ner kostnaderna om det går.
jodå visst måste han kastreras om han ej är det redan får kolla det först annars blir veterinären chokad he he,ska nog hitta en duglig transportbur oxå.