Fråga om katter som går ute
Min pappa ringde mig nyss… Vi har inte så bra kontakt längre pga av ändra familje förhållande men nu gällde det hans katter som jag en gång i tiden tjatade mig till :) När jag var mindre. Tussi är väl 9 och sally 7 år tror ja. Skit samma har med saken att göra. Men idag när pappa kom hem hade någon varit inne och slängt kattskit på hans gräsmatta. Han klippte den igår och idag låg en stor hög med bajs på gräsmattan. Alltså fler än en bajs. Någon som samlat ihop typ. Han bor i en bostadsrätt i ett lugnt område. Jätte bra för katterna. Men vissa av grannarna gillar inte katter. Vad gäller i såna här saker? De kan inte tvnga han att ha dom inne väl. Finns ju massa katter som går där runt. Och han som klagar har en sandlåda till barnen men den kan han ju täcka över när barnen inte är ute. Nån som har nåt tips? Tänker egentligen inte på pappa men katterna är det enda han har. Tänker på dom
Oj så svår situation… det går inte att göra en inhängnad på ev. altanen åt dem ?? Jag har en katt som gått som den velat i 11 år tror inte hon skulle bli glad om jag inte lät henne få friheten. Kanske din pappas katter skulle finna sej i det.
Alltså katterna skulle nog finna sig men pappa har inte pengae till det. Och dessutom får de inte bygga nåt inom den bostadsrätt grejen. Grannen fick inte ens lägga trall. Så ja tror det blir svårt.
Konstigt att grannen fick göra en sandlåda till barnen då, men inte lägga en trall… Konstiga bestämmelser.
Kattskiten kan ju vara några andra katter som bidragit med oxå. Mina katter bajsar som det vore hundlortar STORT.
Min kompis fick hundskit slängd på ytterdörren av grannen. Hunden har väl smitit dit i ett obevakat ögonblick å gjort sina behov, men hon låssades som inget hadde hänt å det blev inge mer skit slängt, är det tänkbart att din pappa kan se det som en tillfälligt sur granne som slängt skit.
I hyresrätterna här släpper dom ut sina katter på nätterna.
Vi bor på en stor hästgård på landet, och våra katter får inte vara ute annat än på vintern, pga att arrendatorn är fågelfanatiker och anser att katter KAN fånga fåglar… och inte får fånga en fågel.
Varje år de senaste åren har därför våra katter tvingats vara inne och i en ca 30 kvm inhägnad i anslutning till vårt lilla hus under vår, sommar och höst.
Senast den här våren kom arrendatorn på att beordra rivning av imhägnaden (den var ful) och dessutom beordra avskjutning av samtliga katter som rör sej på gårdens mark (oavsett vems katten är). Enligt uppgift är det viltvårdarna som bett om att få order om att få skjuta våra katter.
Våra katter lever nu inlåsta i vårt lilla hus - på livstid, hotade av att skjutas om dom så mycket som tittar ut.
Och på gården frodas fåglar, råttor mm… och det börjar likna en sanitär olägenhet.
Men det gör nog inget, så länge katterna inte är ute, bara.
Råttorna har dessutom kommit IN i vårt hus. TUR att katterna finns här inne!
Och, igår o idag gick en skabbräv utanför huset.
Arrendatorn informerades och ombads ringa viltvården… som lyser med sin frånvaro.
Att skjuta en lidande och döende räv är tydligen inte lika "kul" som att hota tamkatter.
Så… jo, det kan bestämmas helt orättvist att katter ska låsas in. Tyvärr.
Sofia, Jag hade inte släppt ut katterna mer. För det första, ingen katt är så dum så den kackar mitt på en gräsmatta. Alltså är det nåt pervo, som samlat kattbajs i ren elakhet. Vad kan han göra mer i ren elakhet? Jag tycker din pappa ska ta och samtala med de övriga grananrna som har katt, att gå ihop och kräva att få inhägna sina uteplatser, när det finns såna knäppon ute. Vad händer nästa gång?Nä, för katternas bästa, håll dem inne. Tänk på, att alla som släpper ut sin katt obevakat, gör det med kattens liv som insats. det är tyvärr den grymma sanningen.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#5 Det där med att bajsa direkt på en gräsmatta är faktiskt inte helt osannolikt. Vi har en grannkatt som sätter sig rakt ute på allmänningens gräsmatta och kröker en märla då och då. Det har jag stått och studerat på håll. Gick dit med en gång och kollade resultatet - en rejäl rykande hög i klass med hundens. Jag trodde knappt mina ögon. Inget överkrafsande eller sådant gjorde "röde baronen" som jag kallar honom. Förmodligen en mycket revirstark katt som känner sig dominant och gör som han behagar…
(Slåss gärna med min big cat också om han får chansen
).
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Ja, då har man självkänsla… Här göms det ordentligt av alla tre.

#7 Hehe jo i synnerhet täcker lilla honan här hemma efter gossarna… (suck även i djurlivet städar kvinnan efter männen…)
Nåja, Rasmus täcker över fint men Baffe är nog lite dominant till naturen så han låter gärna korvarna ligga fria i lådan… till allas vår fasa när han varit och krökt en märla där.

#7 Kan också säga att den röde katten som gör det direkt på gräset räds inte heller för att ta plats under vårt fönster i rabatten där både våra och grannkatten håller till. (Vi delar framsida med grannen och deras katt). Röde Baronen är en katt med stort ego..
Alltså han såg att det var en insamlad hög… Det syndes tydlig. Min pappa älskar sina katter. Vaccinerar dom osv. men han kan inte ha dom som inne katter. Den tiden de var inne när de flyttat dit så bajade och kissade dom överallt inne. De har varit ute katter i sju år. Så han kommer inte kunna ha dom som inne katter. tror inte grannarna kommer skada katter men det stör pappa så att säga. Han e inte helt som han ska…
Oj…. JA men alla som har katter där, bör vara uppmärksamma på såna där katthatare. Så de bör gå ihop faktiskt…
I somras såg jag att den gamle hankatten bajsade på gräsmattan och den lika gamla honkatten bajsade på grusgången. De hade inte gjort så tidigare om åren så det kanske var någon slags demens
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.