behöver råd ang aggressiv mamma
Hejsan allihopa!
Jag behöver lite råd. om jag börjar från början. Min moster har katter, och en dag så skulle hon iväg och kastrera två. men hon kunde bara hitta en av dem. den andre var spårlöst försvunnen, och om jag inte mistolkade detta så skulle den varit borta i ca 3 år. Honan har nu kommit hem för ett tag sedan. och min moster misstänte att hon hade en kull som hon lagt i skogen. mycket riktigt upptäckte hon 3 små misar under en rotvält. de lyckades flytta in två i lekstugan och mamman såklart :) där hade det en lite bädd och dylikt. den tredje hämtade mamman själv men den hamnade under lekstugan. när vi kom och skulle titta på dem var den tredje borta, och de visste inte vart den kunde tagit vägen. Min moster är lite rädd för "vildkatter" som hon kallade dem då det fötts ute och inte var vana vid männiksor (ungarna är ca 6 veckor) så jag erbjöd mej att ta hem dem till mitt och ha dem inne då det behöver lära känna männikor och lita på oss. så idag har vi sökt igenom hela skogen känns det som efter den saknade kattungen, och med gott reslutat. vi hittade den och tog med familjen hit. Mamman är fruktansvärt gosig, och jag hade inga tvivel om att ungarna kommer bli eftertraktade och få ett ny hem såsmåning om.
men till problemet. Mamman högg mej innan i benet utav till synes ingen anledning. jag hade legat på golvet och gosat med henne en stund och kattungarna som börjat lita lite på mej sprang runtom mej och nosade. sen gick ungarna iväg och jag reste mej för att gå ut ur rummet då hon bara hoppar upp och suger tag i benet på mej, jag råkade inte trampa på henne. det var inga hastiga rörelser eller något. i alla fall jag tog tjuren vid hornen och gick in efter en stund igen, och som vanligt kelade hon hon gosade, när jag ska ta bort hande hugger hon efter den sen sitter hon bara och stirrar på mej som rör du dej så hugger jag. jag vet inte vad jag ska göra, jag vill jätte gärna spendera mycket tid med kattungarna så de blir tama. Men jag har blivit rädd för mamman.
jag hade Jeans på mej innan som tur var, annars hade det säkerligen börjat blöda när hon högg mej. Moster varnade för at hon helt plötsligt kunde hugga och jag tog inte så alvarligt på det då många katter kan växla från att gosa till att bitas lite. men hon hugger vekligen.
att tillägga, mamman är ca 10 år gammal och ingen van mamma, ungarna är som sagt runt 6 veckor.
hur löser jag detta på bästa sätt?
Tror att mamman vill skydda kattungarna. Så låt katten vara ifred ett tag så kanske det blir bättre sen…
" En smula nyfikenhet håller oss unga"
"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"
men ska jag bara låta henne sitta på rummet ensam?
hon är en väldig tillgiven katt och vill kela då fort man går in där, och sista gången jag var inne var kattungarna inte ens framme.
Tänkte någon dag eller så att hon har vant sig vid stället. Sen kan du komma in och kela med henne om hon vill, men gå därifrån när du märker att hon vill huggas.
Min första katt Tusse bet mig i benen första tiden när han hade kommit till oss, men det gick bättre och bättre för varje dag som gick. Jag sa ifrån till honom genom att säga fyy med hög röst.
Lycka till..
Undrar om kattmamman har ont någonstns eftersom hon hugger?Går ju inte att spekulera i så här över datan.Ligger förstås mycket i att hon har ungar att skydda men det beror väl också på när hon börjad visa det här huggandet var orsaken ligger.Kanske ska du fråga en veterinär om hennes beteende cohhurdu bäst kan hjälpa kattfamiljen.
(fler som har svort att somna :) ) jag har varit med flera katter som denna jättekeliga o rara sen bara poff biter dom. Det behöver inte vara något fel på honan. Jag tror att hon kan vara på g i löp o hennes hormoner är knäppa. Jag tror att du ska ge henne p-piller för att dempa hennes humörsvängningar. Om hon haft ont så hade du märkt detta innan då du klapparde henne. Om hon skyddar sina barn skulle du antagligen se henne bli lite stressad o orolig. Hon är ju trots allt 10 år (första kullen?) hon är ju rätt gammal o ja tänk er själva vara i klimateriet snart o få ungar strax innan :P Om jag vore du skulle jag ta kontakt med vetrinär o rådgöra med dom. Men jag har iaf träffat 3 st honor som är jätte keliga men sen poff p-piller har hjälpt det bästa är givetvis kastrera men eftersom hon har ungar ska man vänta tills dom flyttat så hon inte blir öm vid ammningen. O jag har även träffat hankatte som vart lite konstiga men just detta tycker jag låter som en hona som är påväg in i löp dom blir då nästan överkeliga o sen kan bitas utan andledning.
Mina tjejer bits oxå fast det verkar vara på skoj. Kanske hon är rädd att du ska sluta gosa med henne.
Jenna
Tack för era kommentarer! :) Nu ha jag varit uppe i lite mer än en timme, jag gave henne mat och hon åt upp allt, sedan dess har hon gått efter mej vart jag än går. nu ligger hon på golvet nedanför mina fötter, innan satt hon på mej när jag satt i soffan och pratade i telefon. när jag gjorde kaffe stod hon på bänken och tryckte huvudet mot mej.
Så hon är hur go som helst. det låter vettigt det där med homonspel, man vet ju bara hur man själv blir ;) Men vågar man ge en katt p piller som diar? är inte det farligt?
Mamman är ju en van utekatt, och ag funderar på om jag vågar släppa ut henne. för andra katter vet jag att man borde vänta ett tag innan man släpper ut dem annars går det gärna tillbaka till sina gamla hem. men jag tänkte eftersom hon har kattungarna borde hon hålla sej här? hur länge borde jag vänta innan jag låter henne gå ut?
Håll henne inne ett tag till, tills hon har blivit kastrerad eller åtminstone gå på p-piller, tycker hon inte behöver bli mamma en gång till.
Tänk på alla faror som finns därute för katter och hon som har varit försvunnen så länge.
Antagligen är det "bara" omställningen som är för stor för henne. Hon har ungar att skydda och har hamnat i en helt ny miljö. Det i sig är helt klart tillräckliga skäl för att hon ska hugga "oprovocerat".
P-piller går bra att ge till digivande katter, däremot är väl frågan om du får i henne p-piller. Äter hon dem självmant är det inga problem, men jag skulle inte ge mig på att försöka få i henne piller med fingrar eller pillergivare. Då är antagligen en p-spruta att föredra (ges av veterinär och effekten sitter kvar i ungefär 3 månader).