Katt till Nya Zeeland - Hjälp
Min chefs barn och hans ex har flyttat till Nya Zeeland. De skulle ha med sig katten när de åkte men nåt hände… Tror att den rymde innan, de fick i alla fall inte med sig båda katterna utan bara en. Sedan hittade nån hemma katten och tog den till ett kattpensionat. Nu vill de så gärna ha dit katten, barnen älskar katten. De är beredda på alla kostnader. De vet ju vad första katten kostade. de har börjat nån process nu med vaccinationer osv. Men vet någon med vad som gäller? Eller var man kan läsa. Har varit inne på jordbruksverket men hittade inte så mycket där. hur lång tid tar en sådan här process med sprutor och bajsprov och allt?? Nån som vet något så e ja väldigt tacksam :)
Oj, de på veterinärstationen i Dingle måste kunna detta. Det är ju lite mer än att flytta en katt inom Eu….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag skulle ta kontakt med Nya Zealands ambassad i Sverige och deras s.a.s jordbruksenhet, de borde kunna svara dig.
Det finns ingen ambassad i Sverige utan man får ringa Haag men hade helst sluppit det
Hör på Norsk Skogkatt det finns säkert folk där som exporterat katter dit, dom brukar kunna veta vad som gäller.
Sofia…. gå in på siames i fokus å fråga där, Dom exporterar både hittan å dittan. Själv har jag inte exporterat dit.

**Du kan kanske fråga din chef hur de gjorde med den katt som de tog med sig?
**

#6 verkar väl lättast? ;)
Berätta gärna vad som gäller!
När jag kollade upp att ta med hund till australien så var det karantän som gällde oavsett vilket land djuret kom från och vad den fått för sprutor/blodprov innan. Däremot varierade antal dagar i karantän beroende på vad som gjorts innan och vart man kom ifrån.
I sverige är det svårt att hitta vad som gäller utan man måste nog kolla med landets "jordbruksverk" för att kunna veta säkert vad som gäller.
jag hade tagit kontakt med jordbruks verket för att höra vilka regler som gäller.
Ring jordbruksverket då det är olika regler för olika länder. Sverige är ett av de få länder utan rabies och ofta kan djur lättare tas in i andra länder som kommer härifrån. Men katten måste ha ett pass. All info finns hos jordbruksverket men det är alltid lättare att ha en röst att bolla med för att få all info om hur man går tillväga. Djursjukhus kan också ha informationen.
Men jag har ringt dom men de kunde inte svara på det… Dom sa åt mig att ringa till Haag och jag e grymt dålig på engelska att prata så.
Det är min chefs ex katt och dom bor där nu. Hennes nya man e ganska lam. Och säger att det bara behövs bajsprov osv men det tror ja inte på. Ja ska nämnligen hjälpa dom ett tag med katten innan den ska åka
Fråga även på sks, där har många också exporterat hittan och dittan.
Kanske går det att maila Haag?

Svenska jordbruksverkat kan reglerna för djur som ska IN i sverige, men inte för vad de olika länderna kräver när djur ska UT från sverige! Det är en väldans skillnad!
Kanske sverak eller svenska kennelklubben kan hjälpa? De lär väl ha uppfödare som har exporterat katter/hundar dit.
Jag kan hjälpa till att ringa samtal, bara jag får telefonnummret. Talar flytande engelska, så det är inga problem för mig.
Putt!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag fick svar ifrån Haag idag så nu vet ja lite mer… plus att ja fått kontakt med han på Nya Zeeland
Bara att hojta om du behöver hjälp med engelskan, Sofia. :)
Tack Dakrish :)